Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 september 2017, 08:04:53 »Hur kan du påstå detta då det 3 inlägg tidigare presenteras en total kostnad på under 9000 kr för ett byte?
Skrivet av: Rickard« skrivet: 13 september 2017, 08:04:53 »Hur kan du påstå detta då det 3 inlägg tidigare presenteras en total kostnad på under 9000 kr för ett byte?
Skrivet av: hawkeye99« skrivet: 12 september 2017, 22:57:51 »expanssionsventilen. Det är dock inte lönt att byta ventil, utan du byter då hela kompressormodulen.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1225-8kw-cu-065052/105-kyldel-7kw.html Skrivet av: Pen« skrivet: 28 augusti 2017, 20:10:41 »Ok, tackar. Det var ju betydligt billigare än en ny kylmodul. Och inte så farligt överhuvudtaget i slutänden.
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 28 augusti 2017, 13:55:38 »Hej Pen,
Fakturan slutade på 8944kr varav materialkostnad 2650kr. (Expansionsventil, torkfilter och 2,2kg R407C) Min hemförsäkring ersatte mig enligt texten nedan så reparationen kostade mig netto 5 862 kr "Skador på bergvärmepump omfattas av grundskyddet och ersätts utan åldersavdrag de första 5 åren, därefter görs enligt villkor ett åldersavdrag på 8 % per påbörjat år. Enligt dina uppgifter hade installationen påbörjat sitt nionde år vilket innebär att du får ett åldersavdrag på 32%. Ersättningen har beräknats enligt följande: Kostnad 8 944 kr Åldersavdrag - 32% - 2 862 kr Självrisk - 3 000 kr Ersättning 3 082 kr" Skrivet av: Pen« skrivet: 28 augusti 2017, 12:32:28 »Skulle vara intressant att veta vad reparationen kostade. Så att man kan jämföra med ett DIY byte av hela modulen.
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 20 juli 2017, 16:46:12 »Problemet löst, Hawkeye99. Expasionsventilen och torkfilter bytta.
Skrivet av: hawkeye99« skrivet: 20 juli 2017, 13:39:06 »Hej, orkar lite läsa flödet. Jag jobbar som kyl och värmepumptekniker och såg att det var massor med teorier från "förståsigpåare". Men såg problemet och det är sannolikt expansionsventilen. dock brukar den ta köldbärarpumpen med sig också, så ev får ni byta den ändå. Den snurrar men orkar inte. Man kan få både hplarm och lplarm av defekt expansionsventil.
Såg nu också att det varit en och bytat kylmodul. På de gamle 1215 och 1226 ohc 1226 så är det billigare att byta hela kylmodulen istället för att byta expansionsventil Modulen kostar från 12000 och uppåt + moms beroende på storlek. Det behövs inte ingrepp i kylkrets för att byta den, och du får även ny kompressor då. Det tar ca 4-6 arbetstimmar att byta modul , inkl. tömning av systemet osv. den sitter med 2 slanganslutningar och 4 bultar. dock kan köldbärarcirkpumpen vara pissjävlig att få ut Skrivet av: Rickard« skrivet: 10 juni 2017, 08:55:13 »Efter punktlig ankomst fredag kl 9.15 och förnyad felsökning mha manometerställ oc tempmätningar så gör kylisen följande:Nibe har väl troligen sålt mest värmepumpar av alla de senaste 10 åren, och krånglande expansionsventiler har vi läst väldigt lite om, så du har nog helt enkelt haft otur. Har en poolare som fick byta sin på en CTC värmepump som inte var så många år, så det kan nog hända i de bästa familjer, men jag bedömer i alla fall inte att det är ett "vanligt fel" vare sig rent generellt, eller specifikt för Nibe. Som vanligt är det dock bara att konstatera att alla rörliga delar i en maskin är en möjlig felkälla/svag punkt. Skrivet av: ace« skrivet: 09 juni 2017, 20:55:45 »Lättast är att ta en fika med kylgubben varje höst 😉👍
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 09 juni 2017, 20:31:04 »Du fick en riktig kylgubbe till hjälp , ålder på dom vet jag inte ,Packar trunken nu menar du gubben eller ventilen? kylgubben är typ 50 bast med krånglande knä utan menisk som han blev av med som bordtennisspelare i övre tonåren....du ser hans ryggtavla på bilden. Ventilen är från 2008. Va ju det jag sa!Precis ace, du visste det! Men hur kollar man såna saker som amatör? Jag har inte haft nåt mera eltillskott än vad som motsvarar temphöjning till 65 °C varannan vecka. dvs typ 1kWh varannan månad. FU (Förebyggande Underhåll) var på modet när jag jobbade i (Jern)verket, det är inte så väl utvecklat för privatpersoner, vad jag fått till livs, eller har du nåt tips på vad jag missat? Skrivet av: ace« skrivet: 09 juni 2017, 18:50:48 »Efter punktlig ankomst fredag kl 9.15 och förnyad felsökning mha manometerställ oc tempmätningar så gör kylisen följande:Va ju det jag sa! Alla ventiler kan gå sönder.. Tyvärr är det vanligt att de börjar "glida iväg" i överhettning utan att en privatperson märker det.. Man kan tappa effekt under en hel vinter utan att märka så mycket.(mer än att det går åt mer eltillskott) Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 09 juni 2017, 17:08:40 »Du fick en riktig kylgubbe till hjälp , ålder på dom vet jag inte ,
Åk nu på resa Skrivet av: bopakoster« skrivet: 09 juni 2017, 16:41:04 »Efter punktlig ankomst fredag kl 9.15 och förnyad felsökning mha manometerställ oc tempmätningar så gör kylisen följande:
Tömmer ut gasen Tar bort expansionsventilen o torkfilter med brännare (och till sist bågfil) Hårdlöder dit ny ventil och filter Vacuumsuger en halvtimme (endast, eftersom det inte var gasbristfel) Isolerar om anslutningarna till förångaren Fyller kompressorn med 2,2kg R407C Täthetsprovar. Startar VP Arbetstid 3 timmar Mycket intresssant att få se ett proffs arbeta! Kvarstående fråga till forumet: Hur länge brukar expansionsventilen i Nibes värmepumpar hålla, den hade tydligen börjat hänga upp sig och orsakade isbildning så köldbärarflödet ströps Skrivet av: bopakoster« skrivet: 07 juni 2017, 16:38:52 »Det hade varit fint med en sån resa, nu har bara 4 dar på oss så vi ginar med bil till fjollträsk och går ombord där...
Skrivet av: purjo__« skrivet: 07 juni 2017, 13:27:55 »...en kryssning med frugan till Höga kusten... Det måste ta ett tag att kryssa från väst- till höga kusten... Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 07 juni 2017, 12:30:41 »Trevligt med folk som stavar namnet med ett R
Om inte OM hade funnits så hade Käringen fått som hon ville.... Skrivet av: bopakoster« skrivet: 07 juni 2017, 11:46:27 »Om inte OM hade funnits så hade käringen fått som hon ville.....
...jag tror inte han har med sig nån kylmodul utan ett manometerställ, "svets" mm...den som lever får se. Skrivet av: purjo__« skrivet: 07 juni 2017, 11:31:38 »OM han har med sig rätt kylmodul och det som tillhör den (några nya packningar och lite tejp...) och en dunk sprit så borde det inte vara några problem att byta. Det ska ju bara vara att lossa slangarna och elen, dra ut modulen, trycka dit den nya och ansluta allt igen. Sen måste man såklart fylla på lite vatten och sprit. Dock borde det inte komma in så mycket luft att man behöva rundpumpa KB-slingan, men vad vet man...
Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 07 juni 2017, 11:17:36 »Godmorgon 25fOCUS, Tack så mycket för det!Ingen fara ,bara kul att hjälpa till , men det behövs nog en el-gubbe med lite hum om el för att koppla om annars inga problem med det , Hoppas att kylisen kommer som han ska ,och du får ordning på din VP , om du kommer iväg , är nästan sommar nu , så ingen ko på isen : HA EN TREVLIG RESA MED FRUGAN Skrivet av: bopakoster« skrivet: 07 juni 2017, 07:58:21 »Godmorgon 25fOCUS, Tack så mycket för det!
Än är det ju ingen panik map utetemperatur, men det är bra att veta vad som kan göras om nåt händer med VPn på vintern. Och vad jag vill veta är ju vad som kan göras för att koppla om till 9kW ifall VP havererar när det är smällkallt ute. Inget jag planerar att ändra nu. Men bra att veta! Just nu ringde kylkillen, ville skjuta på resan hit idag till på fredag. Det var inte vad hans arbetsledare lovade mig i förra veckan.... Men vad gör man, är ju helt i händerna på fackfolk. Skiter det sig med nåt på fredag så måste jag skjuta på det en vecka eller ställa in en kryssning med frugan till Höga kusten...undrar vad han kommer med för ursäkt att inte komma på fredag... Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 07 juni 2017, 07:34:07 »God morgon på dig
Har tittat på el-schemat och det är exakt som dom gjort i många år , inte kopplat in dom sista 3KW i din VP och många andras äldre , så har dom snikat till sig lite , det är 6KW i lev-utförande men patron är 9KW . Går ganska enkelt att koppla om så det blir 9KW . I dag enligt nedan . Kontaktor 1 4KW kontaktor 2 2KW VP + Summa 2 steg 6KW Vid omkoppling till 9KW så kommer det att bli en viss omfördelning av KW på både gott och ont Ex i dag VP som inte riktigt orkar , då kopplas steg 1 , 4KW in orkar då inte den med , så kommer efter en tidsfaktor att kopplas in steg 2 , 2KW summa 6KW Vid omkoppling till 9KW blir det en förändring Kontaktor 1 6 KW Kontaktor 2 3KW VP+summa 2 steg 9KW Då blir steg 1 , 6KW i stället för 4KW , kan vara lite för mycket på en ON/OFF VP och kontaktorn kommer att gå till och från ofta med brända kontakter som följd p.g.a. gnistbildning på dessa och haveri , med byte av dito , men vad göra åt det , det som är i dag för inkoppling av KW på el-patroner , sker mellan 5 – 7 steg i en stigande skala upp till 9KW tekniken har gått framåt Så vad gör man , väljer mellan pest eller kolera Omkoppling kan enkelt göras enligt de markeringar som jag gjort på el-schemat , det behövs lite kunskap om schemans översättning till verklighet och kanske 4 – 5 m ledning min 1,5 mm2 Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 23:12:50 »OK, verkar stämma med leveranskopplad effekt 6kW, hur knepigt är det att få till högsta effekten (6+3kW) om man råkar ut för ett VP haveri mitt i vintern?
schemat hämtat på sid 31 dokumentet Skrivet av: svenske kocken« skrivet: 06 juni 2017, 22:55:37 »Den är väl blockerad på 6 kW tillskott vilket är mycket för en varmvattenberedare som normalt inte ligger på mer än 1 - 3 kW
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 22:32:30 »Joo, men hur vet jag att mitt styrsystem/elpatron kan koppla in den effekten, borde den inte ta till alla klutar för att värma varmvattnet? Min mätning av kWh och elpatronstid pekar på max 6kW.
Skrivet av: svenske kocken« skrivet: 06 juni 2017, 22:25:06 »Med 16 A kan du förbruka ca 9 kW, och jag tror nog att styret på VP klarar av att reglera effekten även om den enbart går på tillskott. Det har VP klarat sedan gott och väl förra seklet.
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 22:11:25 »Nu har jag ju VP ur drift, så endast elpatron har gått och värmt VV. Kanske men ganska osannolikt även huset nattetid, tror inte att den hinner räkna ner gradminuterna under natten..
Hur vet systemet hur många kW som behövs för att värma varmvattnet ? Jag har för mig att man kan manuellt koppla om så att elpatronen ger högre effekt, fabriksinställningen är typ 6kW för att det oftast inte finns tillräckligt med ström...? Jag har väl kräm så det räcker (3x2,5mm2, säkrat med 16A)? Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 06 juni 2017, 21:53:33 »Spelar nog ingen roll på vilken ålder är på det , den reglerar efter vad som behövs , VP + el
Ex VP 6KW räcker inte för fram , kopplar in 3 KW räcker bra , behövs 2KW stänger av efter ca 0,5 tim o.s,v det som kan ta stryk vid dessa till från är kontaktorn för första steget , brukar bli brända kontakter , ( brukar synas på kontaktorn att det det är lite svart stoft på den ) det är alltid det minsta steget som får stryk , går mest Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 21:46:06 »Systemet mitt är från förra årtiondet, så jag är tveksam till att det är så där särskilt intelligent....
Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 06 juni 2017, 21:43:38 »Inte du men systemet inte fullt ut så det finns nog mera kraft
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 21:37:59 »Jag? jag har inte tagit nåt...
Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 06 juni 2017, 19:20:39 »Behöver inte vara , du har nog inte tagit full effekt på patronerna , dom behöver inte gå för fullt jämt
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 06 juni 2017, 18:25:46 »I väntan på Godot....nej inte han som Samuel Becket skrev om utan... kylteknikern, så sysslar man med lika meningslös verksamhet som i pjäsen...
Loggning av tillskottsel när VP stoppat pga LPlarm: 360kWh på 64 TS-timmar dvs använd effekt har varit 5,6kW Betyder det att mina elpatroner endast ger den effekten? Då blir det kris om det är kallt ute och VP strejkar, jag behöver 8kW vid svinkyla! Men varmvattnet har räckt till trots 15 personer i hushållet ....! Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 03 juni 2017, 19:02:17 »Den kör legionella bränning tills botten BT6 är 55 grader om du inte ändrat nått det går ju justera tempen.
Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 03 juni 2017, 18:32:15 »Vad stannar tempen på botten eller toppen , kan det var CP som snurrar för fort , tempen stiger snabbt i botten
Skrivet av: Uffen« skrivet: 03 juni 2017, 17:55:20 »Min 1255 blir aldrig varmare än 57 gr i toppen (BT7) vid legionellakörning. Jag kör nu på ekonomiläge men ser i loggen att den inte var högre vare sig när jag körde i lyx eller i normalläge.
Jag kan inte heller se att BT6 har någon högre temperatur. Det känns lågt tycker jag. Vad har ni för temperaturer? Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 02 juni 2017, 15:27:23 »Tack 25fOCUS, självklart, , jag borde ha ändrat texten så också förstås!Jag gör det för att du ber mig om det , vi hörs över forumet Trevlig helg Skrivet av: bopakoster« skrivet: 02 juni 2017, 15:20:31 »Om du sätter in en blandningsventil så kan du ha kinagrejerna kvar , onödigt att bytaTack 25fOCUS, självklart, , jag borde ha ändrat texten så också förstås! Men nu tycker jag att vi kan lämna ämnet blandarventil, min tråd handlar ju om varför har min VP stannat för LP-larm. Det var jag som drog upp det och jag är nöjd med att det kommit flera synpunkter, tack för dem. Kylnisse kommer den 7juli. Ska bli spännande att erfara vad han finner ut. Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 02 juni 2017, 14:16:02 »Kan man slippa blandningsventil får man väl vara glad för det, den tillför ju bara felkällor och en kostnad om man inte får över 55 °C vid tappstället. Och som Richard skriver är det nog inte så vanligt även under legionella körning om man har lite rörlängd från VP och kran.Har inte nämnt något om temperaturer " det skall monteras en blandningsventil för VV "" sedan om den släpper igenom allt som kommer från VP har inte med saken att göra , så du behöver inte gå in med något försvar för rickard i den frågan , det är bara enligt dom regler och lagar som finns och det finns inget undantag för det . Vad händer när VP kör ett VV -pass till 65C och någon öppnar en kran som sitter 1,5 m ovanför VP då Skrivet av: 944_Driver« skrivet: 02 juni 2017, 13:55:21 »Kan man slippa blandningsventil får man väl vara glad för det, den tillför ju bara felkällor och en kostnad om man inte får över 55 °C vid tappstället. Och som Richard skriver är det nog inte så vanligt även under legionella körning om man har lite rörlängd från VP och kran.
I mitt förra hus upplevde jag aldrig något plötsligt överraskande varmt vatten utan ventilen samtidigt som jag nu naturligtvis har en pga solfångaren. Har man en VP med HGV är det ju också naturligt att ha ventilen. // Magnus Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 02 juni 2017, 12:36:21 »Tack för info 25fOCUS, tipo874 och Smurfen!Om du sätter in en blandningsventil så kan du ha kinagrejerna kvar , onödigt att byta Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 02 juni 2017, 12:04:51 »Trams med du säger om blandningsventil på VV
Att jämföra hastighet med blandningsventil är nog lite överkurs och är inte i närheten av sanningen för det arbete som den ska utföra . Sen om du inte vill eller har det är inte relevant i det hela , så kom inte och säg :: det är bara skit :: du kan ju inte jämföra med vad du har och implementera till andra att så här ska det vara . Att du börjar prata om att läsa bibeln och regelverk , är även det ett avståndstagande för de regler som finns och ska följas , börja nu inte att vränga ord samt omdisponera följder på ord , du har klart fel i det du säger Skrivet av: Rickard« skrivet: 02 juni 2017, 06:09:49 »Det där med blandningsventil är väl ungefär som med hastighetsbegränsningar.
Vi har samma hastighetsbegränsningar en ljus sommardag som mitt i vintern under rykande snöstorm. Jag jämför det med bladningsventil i en värmepumpsanläggning som kan bli max 65 grader och i ett vedeldat system som kan bli över 100 grader. Lägg dessutom till, som i vårt fall, rätt långa ledningar från VVB till närmaste tappställe så är det mer eller mindre omöjligt att få ut mer än just över 50 grader från ett tappställe även om det skulle vara just i samband med legionellakörning. Tror det varmaste jag uppmätt är runt 52 grader, och så varmt blir det ju inte på en gång, man skall nog vara utan känsel eller stupfull om man skall ha så dåliga reaktioner att man skållar sig på vattnet i en anläggning som värms med värmepump. Jag har i vart fall aldrig hört talas om det under de 15 år som forumet varit i drift. Sen finns det alltid de som är "regelföljare" och som inte kan tänka sig att göra på annat sätt än det som står i bibeln, regelverket. Jag har respekt för deras uppfattning, men uppriktigt sagt så tycker jag att det är rent strunt att det skall vara krav på blandningsventil i en värmepumpsanläggning. Risken att den skall sluta fungera och orsaka problem är troligen 100 till 1000 gånger större än att någon någonsin skall skålla sig. Skrivet av: bopakoster« skrivet: 01 juni 2017, 17:35:51 »Tack för info 25fOCUS, tipo874 och Smurfen!
Under 8 år har ingen råkat öppna vv-kranen direkt efter en legionellakörning som görs var 14.e dag. Tur eller otur? Jag får lära hustrun att inte sätta duschen på max värme med en gång. Och byta till en svenskare blandar-kran i handfatet så småttingarna inte skållar sig, Rättelse: inte kanske utan ska montera blandningsventil! Jag har fått ett vänligt SMS besked av en bekant att så ska det vara och har varit krav på sedan tidigt sjuttiotal Skrivet av: Smurfen.« skrivet: 01 juni 2017, 17:24:42 »Jag gjorde valet att ta bort den till vp eftersom den späde vattnet i onödan och efter kontakt med tillverkaren fick jag infon att dom är inte bättre men har dock en blandningsventil till slingan i tanken så det inte blir skållhett de gånger jag eldar.
Skrivet av: tipo874« skrivet: 01 juni 2017, 15:30:14 »Det är/var nog rätt vanligt att blandningsventil hoppades över vid VP-installation. Det monterades varken i Uppsala eller Dalarna när vi installerade, olika installatörer. Nu har vi eftermonterat en i Uppsala eftersom vi installerat solfångare för varmvattnet och det kan bli nära kokpunkten i beredaren.
Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 31 maj 2017, 22:36:21 »Vet inte , men om du normalt har ca 55 VV så gör det inget , du blandar i kran , men ikea-prylen ska du inte låta barn*barn
labba med finns skållningsrisk om du haft en VV-laddning , +55 har funnits ett antal år , men tror inte du behöver bry dig Skrivet av: bopakoster« skrivet: 31 maj 2017, 22:28:27 »Näe jag hittar ingen blandningsventil, har rörmokarn glömt den när VP installerades?? Eller anser man att värmepumpar då (2008) inte kan göra varmare än 55 °C? (Legionellavärmning görs ju med elpatron till 65 °C)
Mysko. Alla vattenkranar i huset är blandningskranar utom en Ikea Kines grunka med två kilkranar i ett handfat.. Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 31 maj 2017, 22:02:02 »Du ser det med brännbart , är detsamma ingen bensin i skuffen på en dieselsnurra , allt på fördäck , du sa jädrigt hett i kranen , har du ingen blandningsventil för VV enligt reglerna max +55 i kranarna , gör att det blir mer VV , blandar
KV och VV ( 60 blir 55 ) Skrivet av: bopakoster« skrivet: 31 maj 2017, 21:50:11 »Kylnissen var här i måndags för att kolla läget, men hade inte grejer med sig typ manometerställ, gasolbrännare mm eftersom han egentligen var på ön i ett annat ärende. Lite besvärligt med transporter hit, inga brännbara grejer (gasol) får åka passagerarbåt, måste tas ut med godsfärjan..
Han anser att modulen går att få ut om det behövs.... Dagen efter hans besök såg jag på panelen att varmvattnet var 60grader, och jädrigt hett vatten kom ur vv-kranen i badrummet. Antar att det var en pågående legionellakörning, normalt värmer jag till 50 grader, vilket väl även elpatronen ska stoppa på... Men, finns det inte någon temperaturbegränsningventil på varmvattnet i min VPs VV-tank? Jag kan inte se någon på utsidan i alla fall! Skrivet av: 25fOCUS« skrivet: 28 maj 2017, 14:57:18 »Går det att ta ut den är det ju helt enligt reglerna för servicejobb , går att komma åt överallt
|