Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 18 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ronnie.o
« skrivet: 09 januari 2024, 18:32:54 »

Tycker det är tråkigt att några har fått problem med Split.Länge sedan jag var inne på forumet,jag var väl bland dom första som monterade Nibe Split. 2009. Har förbrukat 2 fläktar samt en cirkulationspump.Detta på alla år,har snittat ca 12000 kw per år med hushållsel.Byggde om till tvårörs system och lågtemp element för över 10 år sedan.Då kopplades även värmen i garaget in.Hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt för er.Ronnie
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 december 2023, 16:52:28 »

Att en eldel knäcker ett kort är en klassiker. Bara skit med sådan konstruktion, skulle aldrig mata en del på det viset. Finns kunskaper så sätt ett mellanrelä, då tar det smällen och säkringen går. Endast manöver för relät från kortet och spänningen fram från annat håll med ev en säkring före, fungerar bra och inga kort som kostar en del att byta säger upp sig.
Skrivet av: mrmb
« skrivet: 19 december 2023, 16:27:18 »

Jobbigt läge. Öppna fläktmotorn och se om det finns något lättfixat skitfel som är orsaken till kortslutningen?
Har redan kollat på det men elektroniken sitter ingjuten i bakänden och går inte komma åt utan att slå isönder den...
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 december 2023, 01:01:22 »

Jobbigt läge. Öppna fläktmotorn och se om det finns något lättfixat skitfel som är orsaken till kortslutningen?
Skrivet av: mrmb
« skrivet: 18 december 2023, 14:37:01 »

Hej! Jag har en Nibe Split som stannade för 2 veckor sedan , larm 48.

Rev isär utedelen och inspekterade fläktmotorn den snurrade fint. Så tänkte att det är lika bra att Mäta upp fläktmotorn och det  visade sig att det var kortis i den...

Nu till problemet är att det även drog med sig kontrollkortet i utedelen. Började felsöka och det hade tagit säkring nr2 samt en zenerdiod vid fläktkontakten.
Har nu bytt ut säkringen samt dioden. kortet startar nu upp och får ut 290vdc på fläktkontakten.

Men nu är ju frågan ska man våga chansa på att köpa en ny fläktmotor för ca 6000kr?

Då jag inte är helt säker på att kortet fungerar mer än det nu tänds upp en lysdiod samt att jag nu har 290vdc på fläktkontakten.

För är det så att kontrollkortet skulle vara trasigt så kostar det 15000kr. Och då jag inte vet om jag tycker att det är värt att kosta på den 21000kr för då känns det som jag lika gärna kan byta hela skiten..

Har försökt att få tag i en begagnad motor för att testa med men helt hopplöst att få tag i...
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 17 november 2023, 15:34:24 »

Jag svara mig själv då det kanske hjälper någon annan i framtiden.

Inverterkortet hade pajjat,(Larm E45 ) när service satte in ett nytt så pajjade det direkt. Det var fel i fläktmotorn som sedan brände det nya kretskortet. Nu avvaktar vi ännu ett kretskort och en ny motor.  tummenupp
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 30 oktober 2023, 15:58:29 »

Är det någon som har koll på antal blink på kretskortet som sitter i utedelen?
Grannen har fått com fel / inverter fel larm på sin Nibe Split. På utedelen så blinkar kretskortet 4 gröna blink sedan 1 röd blink.

Ström finns fram till utedel /innedel. Tack på förhand!
Skrivet av: Josth
« skrivet: 25 september 2023, 16:02:44 »

NIBE Split är ganska ovanlig så det är nog få som kan svara. Tror det är en modifierad version av en Mitsubishi Heavy Industries modell? NIBE brukar göra bra produkter och bra manualer men saknar lite detaljer kring effekt och så. Verkar vara ganska små modeller om man tittar på storlek och vikt på utedelen. Jag skulle jämföra noga med t.ex. Daikin, Mitsubishi Electric och Panasonic. 
Skrivet av: Jomeax
« skrivet: 25 september 2023, 14:55:04 »

har kollat lite på LVVPar och har blivit offererad en NIBE split, verkar enligt VVS:arn vara bra och krångelfri. Men den har ju några år på nacken (och verkar låta en del men alla pumpar jag läser om verkar bröla i någon grad).

Med er erfarenhet skulle ni skaffa en ny-installation av NIBE Split?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 januari 2023, 19:58:57 »

Om/eller är det utdel som går sönder långt innan innedel?
Kan man då byta ut utedel till likadan/eller annan?
Hur länge håller en innedel? Finns ju de som har kvar sina gamla elpannor från 60 tal menar jag.
Systemet är följande:
NIBE SPLIT ACVM270 innedel
AMS10-12 utedel tror den fyller 10 kan vara 12 me. Hittat en ny likadan utedel så tänkte om det är så kan man köpa den och ha som beredskap när den bef går paj
Det är svårt att säga eftersom just denna konstruktionen har inte varit ute på marknaden så mycket mer än tio år. Men jag tycker innedelen verkar bra. Morfars har numera strulat lite det sista. Först gick 16 A säkringen som går ut till utedelen. Sedan tre veckor senare la den ner igen. Det gick inte att starta om den. Men säkringen hade inte gått. Ingen kommunikation med utedelen.

Nu kanske två-tre veckor senare så startar jag om utedelen igen i samband med felsökning för jag trodde det var en säkring som har gått där ute i den isintäcka utedelen. Men det var det inte. Efter omstart så gick den igen och gått sedan dess. Det var kanske fyra dagar sedan nu.

Jag har tänkt att inverterkortet varit kass, men nu tror jag mer på första kortet där ute som 4-vägaren och kommunikation går till.

Jag har blivit småsugen på byta utedel. Ha alla reservdelar tillhands är värt en del, speciellt när en komplett är så billig och nuvarande gått 45000 timmar.
Skrivet av: Jens1
« skrivet: 11 januari 2023, 20:15:16 »

Om/eller är det utdel som går sönder långt innan innedel?
Kan man då byta ut utedel till likadan/eller annan?
Hur länge håller en innedel? Finns ju de som har kvar sina gamla elpannor från 60 tal menar jag.
Systemet är följande:
NIBE SPLIT ACVM270 innedel
AMS10-12 utedel tror den fyller 10 kan vara 12 me. Hittat en ny likadan utedel så tänkte om det är så kan man köpa den och ha som beredskap när den bef går paj
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 december 2021, 20:27:49 »

Registrera dig i greenely-appen. Helt gratis. Då får du historik timme för timme på din förbrukning med befintlig elmätare och befintligt elavtal.
Så slipper du få en överraskning så långt efter. Uppdateringarna kommer någon gång dagen efter med alla timmar.

Du kan även gå till elmätaren och manuellt räkna ut hur mycket totalförbrukningen ökar per dygn om du kollar samma tid.

Bränner eltillskottet fast i tillslag så minskar behövet från utedelen. Svårt att märka nu när det blev kallare igen. Det är inte klokt att inte gå till botten med problemet direkt.

Det kan vara två fel också, något som gör att utedelen inte levererar full effekt samtidigt. Utedelens kondition är inte orsaken till 80 grader i beredaren. Om det felet finns måste elpatronen fungera som den ska först.
Skrivet av: Jens. Split
« skrivet: 20 december 2021, 17:55:41 »

Tack för snabbt svar. Skickade till supporten å enlig de så är den röda lampan att korten har kommunikation mellan sig.
Idag "funkar " pannan.
Tycker dock att på vv sidan så är elpatron steg 3 inne hela tiden vv ligger på 54grader å hela dagen idag så har elpatron varit på.
Värmen till och retur har stått på 32/30 hela dagen med med temp ute på runt nollan och ingen vind.
Tycker bara att elpatron är onödigt mycket inne å stötta upp när det inte ens är kallt ute pumpen borde väl fixa den biffen.
Återstår å se hur många kwh det blir i dec för å se om det e något väldigt då.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 december 2021, 21:06:57 »

Röda lampan på kretskortet är osannolikt ett fel.

Känns som något tillskottsrelä/kontaktor har hakat upp sig, annars finns det ingen logisk förklaring till varmvattentemperatur på 80 grader. Läckande vatten är en bieffekt.
Mät om du har ström på något ställe på elpatronen när tillskott är blockerat för att bekräfta om min teori stämmer. (Tillsatsvärme av, knappen upp i vänstra hörnet om jag minns rätt, bläddra på den tills rätt text dyker upp i skärmen).
Skrivet av: Jens. Split
« skrivet: 19 december 2021, 15:38:44 »

En split av 2012 års modell- aldrig rört den och fungerat ypperligt tills nu då...
1 rött i displayen- på meny 1 så blinkar det kom.fel
Stängt av allt många gånger om till slut så funkar det igen dock så gick varmvatten upp till 80 grader och framledning pumpade ut 50 grader å fortsatte att öka normalt aldrig över 45 vid mycket kallt väder.
Stängde allt å maskinen pytsade ut 5 liter från exp kärl säkerhetsventilen.
2 lyser grönt i displayen men siffror i de olika menyerna snurra kraftigt-Stängde allt .på igen  å exp kärl tappar tryck från 1 bar till 0.6 på 10 min fyller på men tappar liknande igen.
3 duschar å tömmer varmvatten då ser de ut som det funka igen. Men dök upp någon strömbegränsning när den tillverkade vv.
4 öppnade upp fronten å bakom kontrollpanelen blinkar det en röd diodlampa på ett kretskort dock inget felmeddelanden på skärmen.vad är detta.
Bifogar bild på det.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 20 januari 2021, 15:00:54 »

Hej, jag har haft problem med min Split sen 1 år tillbaka. Med 2-4 veckors mellanrum löser högtryckspressostaten ut alternativt går säkringen till uteenheten (ungefär varrannan gång). Detta har normalt sett skett vin VV produktion, men nu har det börjat hända vid oljeretur. Vid oljereturen hämtar väl uteenheten hem allt köldmedel så det borde väl inte ha med innenheten (värmeväxlare, flöde, mm.). Firman som jag har haft här flera gånger kan inte hitta något. Vad kan det bero på? Kärvande expantionsventil?
MVH/Jonas

Hej!

Det var länge sedan jag tittade in här! Tråkigt med strulet! Vi köpte väl ungefär samtidigt o blir smått orolig när du berättar om dessa problem....
Har än så länge haft ett ett oproblematiskt liv vad det gäller Spliten. Förutom de första staplande kliven när vi bland många var pionjärer. Har i princip inte rört något inte gjort någon service eller dyl.

Lycka till o hoppas det löst sig!

Mvh Tyke
Skrivet av: Bararobban
« skrivet: 28 november 2020, 22:32:51 »

Hej!

Har haft nibe split i antal år och nu skar cirkulationspumpen ihop. Var en installatör här och butte till en ny som snurrar tyst och fint. Han luftade systemet men nu har de börjat gurgla och porla rätt hårt då den laddar varmvatten å trycket sjunker sakta nedåt. När den kör ut värme till golvet är det alldeles tyst och går fint. Har själv läst igenom precis allt jag hittat här och på nätet och manualen om avluftning och fyllning av beredaren. Men jag lyckas inte få ett slut på gurglandet vid VV laddning trots otaliga avluftningar och öppnande av varmvattenkran

Är det någon som har koll och skulle kunna hjälpa vad man behöver göra och i vilken ordning? Skall ventilerna QM30 QM31 och QN11 vara i nåt visst läge när man avluftar?

Med vänlig hälsning, Robert
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 02 november 2020, 13:40:51 »

Hej, jag har haft problem med min Split sen 1 år tillbaka. Med 2-4 veckors mellanrum löser högtryckspressostaten ut alternativt går säkringen till uteenheten (ungefär varrannan gång). Detta har normalt sett skett vin VV produktion, men nu har det börjat hända vid oljeretur. Vid oljereturen hämtar väl uteenheten hem allt köldmedel så det borde väl inte ha med innenheten (värmeväxlare, flöde, mm.). Firman som jag har haft här flera gånger kan inte hitta något. Vad kan det bero på? Kärvande expantionsventil?
MVH/Jonas
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 april 2016, 21:48:25 »

Alla tillverkare oavsett vilken produkt det än gäller använder massproducerade produkter.
Vad vill du säga?
Skrivet av: tubaralo
« skrivet: 24 april 2016, 11:24:51 »

Nibe Spit. Enligt min åsikt har den samma nackdelar som alla andra l-v värmepumpar producerade av tillverkare av luftkonditioneringar . De kompromissar och till varje pris försöker använda komponenter från massproduktionen. Om Ni vill kan jag räkna upp dem. Jag har undrat länge varför svenska tillverkare aldrig har gjort sina ägna split värmepumpar. OK, Inverter är för svårt. Låt oss säga on/off. Med överlägsna förångare?
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 29 februari 2016, 06:53:54 »

God morgon,
Huvet på spiken, fritidsboende och befintligt vattenburet. Vill inte överinvestera. Kommer inte bli permanent boende, men skall funka. Vi är två semipensionärer i hushållet.
Jag tror du har guidat mig så långt det går. Elektrikern får fixa till installationen så belastningen fördelas korrekt.

Önskar dig en hra dag, och får återkomma då projektet avslutat?

Stort tack till Dig!
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 28 februari 2016, 23:00:37 »

Stora pumpen!
Kompressorn startar på lägsta frekvens och stegar sedan upp tills den nått den framledningstemperatur som är inställd enligt kurva.
Har aldrig uppmätt någon spik vid start.
Den har strömbegränsning för både kompressor på L3 och elpatroner på L1 och L2.
Dock behöver elektrikern ändra om bland förbrukarna för att få till installationen.
Hur många storförbrukare har ni i huset (tvätt-, disk- och torktumlare) och skall ni bo där året om?
Tidigare hade vi en torktumlare av mer basic modell som drog mellan 8-10 A och då fick man tänka till vad man gjorde och vilken fas som belastades.
Numera har vi nya vitvaror som drar minder och då främst VP tumlare som drar hälften.
Finns för och nackdelar med alla pumpar och fabrikat, det gäller att ta reda på vilka fördelar man vill ha och vilka nackdelar man kan leva med.
Split är en mycket kompetent och stark pump, med det sagt så skulle jag inte köpa en till.
Jag hade valt någon av nibes andra pumpar, exempelvis nibes egna split som inte har nackdelarna som split har.
Men de är dyrare!
Är pumpen till fritidshus/ sommarboende då hade jag inte velat lägga för mycket pengar.
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 28 februari 2016, 20:12:15 »

Hej igen,
16A! Låter mycket bra!
Min bergvärme är inte inverter, utvecklingen går fort nu. Om beslut idag hade jag troligen inte borrat alls!
Jag skall bara värma ett hus, det andra ligger för långt i från och inte förberett för vatten radiatorer.
Spliten verkar vara rätt, men hört så mycket negativt om 1fas system. Och då huset är långt hemifrån om säkringen går...
Men om du har goda erfarenheter, Why Not? Förbrukningen är jag inte rädd för, snarare start ström om hus 2 har en luft/luft som i princip går hela vintern. Luftpumpen är säkrad på startström 11A 1 fas. Driften är betydligt lägre.
Det är väl ström vakt (heter det så?) på Nibe Split installationen? Eller kan man lägga till det? Om du klarar på 16A borde det funka inom mina 25A.
Följdfråga: har du lilla eller stora spliten?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 28 februari 2016, 18:00:11 »

Var bergvärmepumpen en inverterpump?
Kan bara utgå från mitt eget hus som inte är det mest isolerade, men över 0 grader så går pumpen på lägsta frekvens med en strömförbrukning på under 4 A.
Vi har 16 A på huvudsäkringarna.
Vid O grader och lägsta frekvens har jag ungefär lika många start/stopp som en vanlig on/off pump.
Avfrostning och oljeretur är inräknade i dessa.
Pumpen är ca 4KWh större än vad som normalt beräknas av tillverkarna av on/off pumpar.
Skall du värma båda husen eller enbart det ena och det andra skall gå på el?
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 28 februari 2016, 12:12:10 »

Hej Bigfoot,
Det var supersnabb kommentar! Tackar!
Nuvarande förbrukning är okänd, nyss köpt huset och tidigare förbrukning var två hus och elvärme.
Om jag förstått rätt skall man bara installera ca 70% av maxbehov för att inte ha för många start o stopp. Gjorde det på min Nibe bergvärme för 11 år sedan som,hittills, gått helt bekymmersfritt.  Gick från 44500kWh elpanna till ca 18000 kWh med bergvärmen. Mycket nöjd!
Ok, det är bara innerdelen på 3 fas... Dvs ytterdelen måste säkras högt? Har idag 25 A in, men på två hus. Det andra helt på el ( bara luft/luft underhåll på vinter).

Jag är öppen för alternativ till Nibe Split, men kände att F2030 och VVW310 blir lite mycket för fritidshus... >:(
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 28 februari 2016, 11:14:10 »

Acvm 270 kan kopplas in antingen med 1- eller 3-fas.
Kompressorn är dock 1-fas.
Vad värms huset med idag och hur mycket förbrukar huset?
Spliten är högljud när den kör på högre laster 50Hz och över vilket inträffar vid ett par minus och kallare (beroende på hus,isolering och värmeavgivningskapacitet från radiatorer.
Därunder 25-40Hz är den inte speciellt högljud, till och med tystare än de ctc pumpar vi har i området vi bor i.
Skulle tro att pumpen inte kommer att gå mer än på minlast i stort sett hela vintern om den skall gå på underhållsvärme.
Ljuddämparsatsen gör inte så mycket för ljudnivån enligt de som rapporterat in här, men jag hade absolut lagt till den vid nyinstallation.
Vad är nackdelarna med överdimension annat än något högre pris och lite högre minlast?
Skrivet av: Bagus
« skrivet: 28 februari 2016, 09:04:32 »

Hej,
Tittar på en Nibe Split till stenhus ca 150 år gammalt men med tilläggsisolerat tak. Huset ligger på Gotland, ca 80m2, högt i tak. Högtemp radiatorer, 9 stycken.

Huset skall främst ha underhållsvärme den kalla årstiden, ca 15C och värmas upp vid vistelse. FRÅGA; hur lågt kan man ställa temp?

Vad jag ser i Nibes installationsguide finns 3fas som alternativ till 1fas? Stämmer det?

Det finns också en "ljuddämparsats" till ytterdelen, så den kan bli tystare. Har någon provat?

Dock är frågan, tänker jag rätt? Tror den lilla klarar behovet så att man inte överdimensionerar och med de nackdelar som följer.

Finns det alternativ av känt märke? Thermia, IVT, CTC ?

Ser fram mot Era kloka kommentarer  tummenupp tummenupp
 
Skrivet av: emilokarin
« skrivet: 24 januari 2016, 20:26:27 »

Ok får ringa nån på nibe kanske 😊 åker o köper en vvb imorrn på 100l iaf då vi knappt har nå vv pannan ligger ju bara på 40c.. o slingan räcker ej till så tänkte förvärma i pannans slinga.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 januari 2016, 19:57:24 »

De flesta går att docka.
Kolla i manualerna som går att ladda ner hur man dockar Pelletpanna mot vp.
Jag hade behållt pelletspannan och dockat.
Skrivet av: emilokarin
« skrivet: 24 januari 2016, 19:35:20 »

Ok är den en fas  :'( får kolla upp den andra då.. har en klen en fas kina pump nu så en fas är jag allergisk mot ☺ har en bef ack tank på 350l med förvärmningsslinga till vv nu. Och en relativt ny pelletspanna. Ca 5år. Finns det nåt system att köra mot de eller är de bara kasta ut allt o satsa på en hl anläggning?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 januari 2016, 19:04:55 »

Tänk på att utedelen är relativt högljud på split.
Har du grannar i riktningen dit utedelen skall stå så skulle jag rekomendera Nibes egna split 2040, eller varför inte de andra on/off pumparna 2030.
Nibes egna produkter är mer genomtänkta och har flera andra nyttiga funktioner.
Nibe split är egentligen en Mitsubishi heavy industry pump.
Split är också 1 fas så det kräver omorganisation i säkringsskåpet, och gå upp till 20A säkring om vitvarorna är äldre.
Skrivet av: emilokarin
« skrivet: 24 januari 2016, 18:40:32 »

Låter ju bra! Vi får se vad jag får för pris då 😊
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 januari 2016, 18:36:43 »

Jag satte in pumpen så snart jag köpte huset.
Där satt en oljepanna som gick på elpatron och huset drog strax under er förbrukning ca 30 000 KWh.
2014 9600KWh
2015 10900KWh
Skrivet av: emilokarin
« skrivet: 24 januari 2016, 16:06:35 »

Vad hade du för förbrukning och uppvärmning innan? Skall även sätta i nya 3 glas fönster i år har gamla 2 glas från 54 nu 17st varav 3 är ena glaset spräckt på..
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 januari 2016, 15:32:54 »

Jag har 194 m2 med mer än 40 vid minus 5 och klarar mig fint med 12KWh till minus 15 utan tillsats.
Skrivet av: emilokarin
« skrivet: 24 januari 2016, 14:55:34 »

Är sugen på en nibe split. 12kw.. förbrukningen idag ca 34000kwh i form av pellets ca 185m2 uppvärmd yta 38m2 är garage. Ca 40c framledning vid 5 minus..

Klarar jag mig på den eller måste jag ha större?
Skrivet av: Chargerhell
« skrivet: 06 januari 2016, 20:08:13 »

Hej angående isberget så har jag inget fundament eller brunn. Den står på backen..Mycket is som sagt. Kanske ska plocka fram spettet..

Mvh / D
[/quote

Ställ en pulka under så är det bara att dra undan den och vicka ur. Ställa tillbaka pulkan och vänta på nästa isberg😀
Skrivet av: torstain
« skrivet: 22 oktober 2014, 09:39:31 »

Hej!
Kommer i dagarna installera en nibesplit i min ombyggda ladugård, det blir ett rum med golvärme där jag skall hålla ca 21 grader sedan har jag ett rum som skall hålla olika temperatur i olika perioder , dvs 14 grader i 3-4 månader  och sedan 20 i några månader. tänkte lösa det med med en fläktkonvektor med ingångar för både kyla och värme. Kan det funka? Klarar spliten av det? Det står i dokumenten att spliten är förbered för aktiv kyla, vad menar de med det? behöver man köpa till något för att kunna kyla? (förutom konvektorn alltså) Eller finns det något annat smartare / billigare sätt att fixa kyla och värme variation periodvis?
/Tobias
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 januari 2014, 20:23:30 »

Har du innegivarer rg 10 eller re10?
Vilken framledningstemperatur behöver du vid 0 graders utomhustemperatur?
Hur gammal är pumpen?
På nyare split så har de lagt till möjlighet att få pumpen att stoppa mellan vissa tider.
11-3 borde ge ca 40 grader vid 0.
Det skulle motsvara 8+1 ( 40 grader vid 0) men ger en flackare framledningskurva mot 11.
Frågan är behöver du verkligen så höga framledningstemperaturer med golvvärme?
Vid hård vind kan du inte göra så mycket åt, har du rumsgivare kompenserar den när innomhustemperaturen sjunke men det brukar ändå bli lite kallare 0,5-1grad i mitt fall.
Hur ser ventilationen ut i huset?
Du skulle möjligtvis kunna gå in i meny 7 och sätta dygnssänkning där du drar ner kurvan och tvingar pumpen till stopp.
Har aldrig pillat runt i de inställningarna men om du sätter säg 2h och drar ner kurvan ordentligt så kommer pumpen att vara från så länge gradmin är under gm start.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 januari 2014, 20:02:39 »

Kurva 11 är en ganska hög kurva. Behöver du verkligen så hög? Har du termostater på radiatorena/golvvärmen som är aktiva? Temperatursvängningarna borde du kunna få bukt på med en innegivare.
Skrivet av: Fredrik Hansson
« skrivet: 07 januari 2014, 19:25:54 »

Hej.
Kan någon här ge en sofistikerad gissning på bra värmekurva/förskjutning åt mig.

Värmer 2 plan+ källar om ca 280kvm. Välisolerat och förbrukning på ca 17000kwh/år i värme/varmvatten.
Vattenburet delvis golvvärme i betongbjälklag men mestadels radiatorer.
Har kört med kurva 11 och -3 i förskjuting på ratten.. Funkar hyggligt men tycker att huset gungar i temp lite väl vid tempsvängningar uta samt hård vind.

Klämmer in en liten fråga till. Kan man stoppa fläkten från att gå några timmar vid läggdax? Har den lite väk nära sovrummet och den gnyr lite trist på lågvarv..
Alla goda råd emottages.
Fredrik, trött småbarnpappa/egenföretagare som inte kan begripa hur man kan sälja en så krånglig produkt... med en ännu sämre manual.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 09 december 2013, 08:44:50 »

Kloge: Vad är max elspets tillsammans med kompressordrift på din pump?

Citerar Hawkeye "Ni har 3 kw i kombination med värmepumpsdrift,  och 9 kw vid elpannedrift."

Jag trodde att jag hade en doppvärmare på vv tanken också då jag har "Simultandrift" ibockad i menyn dvs
att vid -15 används kompressorn endast till husvärme och doppvärmaren till vv men så var det inte
Skrivet av: christoffer83
« skrivet: 08 december 2013, 15:59:22 »

110 kvm till 22 grader. Sen har jag gjorde klart så jag kan koppla på garaget sen när det är isolerat färdigt.
Skrivet av: Johnny from
« skrivet: 08 december 2013, 14:44:15 »

Vill helst inte ha pellets så mycket jobb runt omkring det. Men man kanske ska ha pellets iallafall :'(. christoffer83 får man fråga hur många kvm du värmer med din? Välja värme system känns som en hel vetenskap nästan:)
Skrivet av: christoffer83
« skrivet: 08 december 2013, 13:45:31 »

Just nu är det -22 här i Luleå och min går på kompressor och elsteg 1. Så den kämpar på bra Spliten.
Om man står och kollar på pumpen så slår elspetsen till och från och hjälper till. Har värmekurva 5+1.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 08 december 2013, 10:06:38 »

Jag hade nog valt pellets som kloge skriver om jag bott så långt norrut.
Kloge: Vad är max elspets tillsammans med kompressordrift på din pump?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 08 december 2013, 09:44:14 »

9 kWh elspets är enbart elpatrondrift ,6 kWh är max elspets i kombination med kompressordrift. Så när det är för kallt för kompressordrift så finns enbart 9 kWh att tillgå för uppvärmning. 16 A huvudsäkring räcker och är inte mer problem än med en on/off med lägre effekt.
Mitsubishi behöver större säkringar på likvärdig pump, av vilken anledning vet jag inte.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 08 december 2013, 09:19:00 »

Nu svär jag i kyrkan när jag säger detta men en ny pelletspanna ?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 08 december 2013, 05:56:11 »

Min högst amatörmässiga funderande:

12 pall = 12 * 832 kg * 5kWh/kg = ~50 MWh 
15 pall = 15 * 832 kg * 5 kWh/kg = ~62 MWh

eller motsvarande 5 till lite över 6 m^3 eldningsolja/år ungefär.

Om månadsbehovet vintertid i genomsitt är 15% av ovanstående så handlar det om  7.5 - 9.3 MWh/mån eller motsvarande 10 - 11.3 kWh/h kontinuerligt dygnet runt och detta delat på 240 kvadrat blir 42 - 48 W/m^2.


Nu kan inte jag det här men efter att ha bott i gamla dragiga oljeledade 200 m^2 lantbruksfastigheter  på typ 4-5 m^3 olja/år i smålandstrakter och räknat på din pelletsmängd motsvarande 5-6 m^3 olja  så är magskänslan att 12 kW maskin är lite väl liten med tanke på ovanstående effektbehov, som dessutom  är genomsnittseffekter utan hänsyn till några -18 grader C dagar samt VP kommer att ge betydligt mindre med effekt än märkeffekten när det är ett antal minusgrader i luften.

Vid  elspets och 9 kW totalt uttagen effekt från elnätet för värme så kommer inte 16 ampere avsäkring att räcka om du skall kunna ha något annat igång samtidigt i huset när det är ordentligt kallt ute då du har tillgängligt max  Stot = 3^0.5 * 400 *16 = 11 kVA i skenbar effekt tillgänglig och motsvarande i kW om det är perfekt lastbalanserat mellan faserna och cos(fi) = 1 i effektfaktor, och så bra är inte balans och effektfaktor i verkligheten och det kan bli svart i huset när du slår igång spisen/ugnen, damsugaren eller 2kW fläktvärmare en kall dag (ja, om du inte har effektvakt som drar ned elspetsen i dessa situationer med förstås mindre värmeproduktion till huset så länge fläkten/spisen mm. är igång).

Så där håller jag med hawkeye99, 16 amp huvudavsäkring kommer vara för klent... och väljer du större pump för mer marginal och fortfarande elpanna som elspets så lär du inte komma undan uppgradering av huvudsäkringarna ändå...

Skrivet av: Johnny from
« skrivet: 08 december 2013, 00:09:23 »

Bergvärme kan jag inte ha då jag inte får borra där jag bor. Kör med pelletsbränare som sitter i en gammal panna, inte så effektivt. Bränner ca 12-15 pall om året. Värmer vattnet till ca 75grader har dock ej mätt upp hur varmt vattnet blir när det når radiatorerna. Huset är tillägsisolerat på vind och sidor. Har haft hem vvsare som lämnade offert på thermia atria optimum 12kw och sa att det skulle räcka. Om det inte är optimalt med luft/vatten vad ska man ha då?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!