Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp inför köp av en ny luft/luft  (läst 7223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« skrivet: 11 februari 2019, 22:27:42 »
Skulle vilja ha tester (länkar) av luft/luftvärmepumpar, de på energimyndigheten känner jag till, gärna ester vid -25 om möjligt, eller tips på vilken pump jag bör satsa på.

Bor i norrland och har redan en Toshiba RAS 10, samt en pelletskamin. Har haft denna uppsättning i många år, men i ett avlångt hus har jag kört 2 elelement (var av ett i kopplat garage, med stängd dörr), tanken är nu att få lite mer komfort även i den delen (endast 2 m i takhöjd i denna del av huset, 2.40 i övriga)

Är inne på en FH35, men då det är trångt och lågt i tak kanske det finns bättre alternativ, men lika prisvärda och effektiva?

Elgiganten eller 20grader lutar det åt, någon som tycker det ena alternativet är bättre än det andra? I FH35 fallet är priset via Elgiganten bättre, övriga pumpar ligger nära i pris och oftast till fördel för 20grader.

Läser gärna tester och kan lägga tid innan köp, viktigast att värme levereras även vid låga temperaturer, känns som hela 2019 varit runt -20 grader, börjar vända nu, men är less på att bära pelletssäckar:)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2019, 22:49:37 »
Skulle vilja ha tester (länkar) av luft/luftvärmepumpar, de på energimyndigheten känner jag till, gärna ester vid -25 om möjligt, eller tips på vilken pump jag bör satsa på.

Bor i norrland och har redan en Toshiba RAS 10, samt en pelletskamin. Har haft denna uppsättning i många år, men i ett avlångt hus har jag kört 2 elelement (var av ett i kopplat garage, med stängd dörr), tanken är nu att få lite mer komfort även i den delen (endast 2 m i takhöjd i denna del av huset, 2.40 i övriga)

Är inne på en FH35, men då det är trångt och lågt i tak kanske det finns bättre alternativ, men lika prisvärda och effektiva?

Elgiganten eller 20grader lutar det åt, någon som tycker det ena alternativet är bättre än det andra? I FH35 fallet är priset via Elgiganten bättre, övriga pumpar ligger nära i pris och oftast till fördel för 20grader.

Läser gärna tester och kan lägga tid innan köp, viktigast att värme levereras även vid låga temperaturer, känns som hela 2019 varit runt -20 grader, börjar vända nu, men är less på att bära pelletssäckar:)



Lät installera en FH25 i garaget för några månader sedan. Jag är väldigt nöjd med allt, inklusive priset m. installation som gick på 13495kr-ish :) (inklusive WiFi-modul!)


Några nackdelar som jag upptäckt:

Plasten knakar lite väl ofta ibland (ska tydligen gå att smörja sig fri från detta?)
Pumpen väser (dovt) ibland, man tror att det är något fel på den först, men sen vänjer man sig.

Har den dock i ett garage som sagt, so no big deal.   tummenupp

Rekommenderar Mitsubishis pumpar om man vill komma billigt och lindrigt undan, och samtidigt kan acceptera ljudproblematiken!

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2019, 22:58:01 »
Då vi bor på samma ställe blev jag nyfiken var du fick så bra pris?:) Wifi klarar jag mig utan, så går det att pressa priset istället så är jag klart intresserad ^-^

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2019, 10:45:10 »
https://kvi.se/kvi-test-luftvarmepumpar/


https://www.scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/

Du kanske förstår diagrammen från Scanoffice trots att de är på finska. Scrollar du en bit ner så hittar du testet på FH35 tummenupp
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 10:46:41 av Nyllet »

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2019, 10:56:57 »
Kanon!

Toshiba DAISEIKAI RAS-25, heter nuvarande pump, inget annat (framsidan på innerdelen lyfts upp när man kör), nöjd med den då den sitter vid pelletskaminen var den vid köptillfället den enda som passade med kamin, senare värkar fler bla FH-serien klara detta.

Finskan klarar jag inte, men diagrammen förstår jag tummenupp

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2019, 14:09:03 »
Kanon!

Toshiba DAISEIKAI RAS-25, heter nuvarande pump, inget annat (framsidan på innerdelen lyfts upp när man kör), nöjd med den då den sitter vid pelletskaminen var den vid köptillfället den enda som passade med kamin, senare värkar fler bla FH-serien klara detta.

Finskan klarar jag inte, men diagrammen förstår jag tummenupp
LN25 och FH35 ser ut att vara trevliga maskiner rent prestandamässigt vid kallt väder, iaf utifrån de där diagrammen.

Jag äger själv en LN25 och är riktigt nöjd. Men då jag ska värma 100 kvm med den (resterande 25 kvm ligger bakom garaget) så behöver jag ju givetvis stödvärma med radiatorer vid extremkyla.
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 14:19:26 av Nyllet »

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2019, 14:57:54 »
Kanske dumt, men priset på FH-serien blir nog vinnare över LN, i mitt fall kommer den att sitta i en groventré/tvättstuga, så knäppningarna i plasten som vissa upplever hos FH kommer inte att störa direkt, fortfarande osäker på 25/35, liten prisskillnad så det lutar åt den större, När jag valde Toshiban valde jag den mindre, känns inte som rätt val när det är kallare än -10, men å andra sidan har jag inget att jämföra med.

Storleken på innerdelen är fortfarande en nagel i ögat, möjligt att en golvmodell egentligen skulle vara bättre, men även den skulle sitta dåligt till för dörren till garaget (som kommer att öppnad mot innerdelen. Funderar också på en värmeflyttare (fläkt) till garaget, nära innerdelen, vet inte om det är en lyckad idé, funderar på att sätta den i höjd med innerdelen och blåsa in luft i garaget (som är ventilerat med en väggventil genom yttervägg). Förhoppningen är att kunna stänga av elradiatorn i garaget isof.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2019, 15:26:24 »
Kanske dumt, men priset på FH-serien blir nog vinnare över LN, i mitt fall kommer den att sitta i en groventré/tvättstuga, så knäppningarna i plasten som vissa upplever hos FH kommer inte att störa direkt, fortfarande osäker på 25/35, liten prisskillnad så det lutar åt den större, När jag valde Toshiban valde jag den mindre, känns inte som rätt val när det är kallare än -10, men å andra sidan har jag inget att jämföra med.

Storleken på innerdelen är fortfarande en nagel i ögat, möjligt att en golvmodell egentligen skulle vara bättre, men även den skulle sitta dåligt till för dörren till garaget (som kommer att öppnad mot innerdelen. Funderar också på en värmeflyttare (fläkt) till garaget, nära innerdelen, vet inte om det är en lyckad idé, funderar på att sätta den i höjd med innerdelen och blåsa in luft i garaget (som är ventilerat med en väggventil genom yttervägg). Förhoppningen är att kunna stänga av elradiatorn i garaget isof.
Ja, FH35 är bra prissatt just nu och är fortfarande en bra maskin. Ett kompispar har den och dom är väldigt nöjda! tummenupp

De där värmeflyttarna har jag dålig koll på. Känns som att de kanske flyttar för liten mängd luft för ett normalstort garage, eller?
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 15:32:47 av Nyllet »

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2019, 16:21:05 »
Har inte någon erfarenhet av värmeflyttare heller, endast av typ "badrumsfläkt", tänkte sätta in en sådan, 100-200 m3/h verkar normalt på papperet. Mitt kollade garage (2 "varma" väggar en "kall" vägg samt en modern port) är ca 25 m2 och typ 2.40 m i takhöjd, så det är inte så stort. Men är inte säker på hur mycket värme jag skulle få dit, i värsta fall är ju elradiatorn kvar, men en förhoppning är att både få upp tempen och sänka förbrukningen, hoppas ju på att genom ökad temp av omgivande rum (där den nya värmepumpen ska sitta) ska påverka rätt mycket också. Sedan behövs inte mer än ca 15 C i garaget, men får gärna bli 20 C. Hoppas mest på att inte behöva köra några elradiatorer alls, samt att få högre och jämnare temp i hela huset, men gärna lägre förbrukning, men OK med samma förbrukning men ökad värme och komfort, samt att kanske aldrig eller endast vid kallare än -20 C i flera dagar, behöva köra pelletskaminen, bidrar till damm och viss frustration:) Men bra värme även då det är riktigt kallt. Men behöver framför allt mer handpåläggning än en luftvärmepump.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2019, 18:02:29 »
Har inte någon erfarenhet av värmeflyttare heller, endast av typ "badrumsfläkt", tänkte sätta in en sådan, 100-200 m3/h verkar normalt på papperet. Mitt kollade garage (2 "varma" väggar en "kall" vägg samt en modern port) är ca 25 m2 och typ 2.40 m i takhöjd, så det är inte så stort. Men är inte säker på hur mycket värme jag skulle få dit, i värsta fall är ju elradiatorn kvar, men en förhoppning är att både få upp tempen och sänka förbrukningen, hoppas ju på att genom ökad temp av omgivande rum (där den nya värmepumpen ska sitta) ska påverka rätt mycket också. Sedan behövs inte mer än ca 15 C i garaget, men får gärna bli 20 C. Hoppas mest på att inte behöva köra några elradiatorer alls, samt att få högre och jämnare temp i hela huset, men gärna lägre förbrukning, men OK med samma förbrukning men ökad värme och komfort, samt att kanske aldrig eller endast vid kallare än -20 C i flera dagar, behöva köra pelletskaminen, bidrar till damm och viss frustration:) Men bra värme även då det är riktigt kallt. Men behöver framför allt mer handpåläggning än en luftvärmepump.

ja för och hålla garaget varmt så lär det nog krävas mer än en pax fläkt!

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2019, 18:16:20 »
En ln25 är väll lite klenare än fh35an men den drar å andra sidan mindre ström.

Som jag ser de finns de 3 märken på marknaden som sticker ut och det är Mitsubishi,Daikin,Toshiba.

Oavsett märke kommer du bli nöjd
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2019, 18:48:56 »
Sneglar lite på Fujitsu, tack vare den mindre innedelen (pga situationen som jag nämnt), men verkar vara färre som har erfarenhet av dessa!? Så om någon har en, speciellt om man även har en FH35:a att jämföra med så vore det kanon. :)

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2019, 20:41:05 »
Vi har två fujitsu i skidstugan i föreningen men de körs på lägsta fläktläge så här ingen aning hur de presterar.
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 06:58:17 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2019, 23:14:26 »
Eller så går fujitsuna så fruktansvärt bra att ingen hänger på detta forum....
Slimen är i alla fall mindre men saknar de flesta roliga funktionerna en FH eller LN har.
Jag hänger upp alla dessa modeller och kan inte säga något negativt, får se hur den nya slimen med R32 fungerar.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp inför köp av en ny luft/luft
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2019, 06:55:23 »
Vad är det för funktioner du tänker på?
Påverkar den nya gasen något generellt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!