Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Troll  (läst 3552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Troll
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2023, 15:16:58 »
Det är i princip lika inom alla yrkesgrupper med lärlingar. Nu har vi fackföreningar som trissar upp lönen för lärlingar och då blir det dyrt för företagaren. Nu finns det en annan sak som påverkar, långa utbildningsår och då kan det bli så att lärlingen kommer upp i ålder och helt plötsligt har båda fru och barn som ska försörjas. Som info så hade jag 1,75 kr i timmen när jag började jobba som lärling, klart många år sedan, men ändå. Tiderna förändras och dyrheten kommit med tidens tand. Det med att lära upp en lärling till fullmatat person i ett yrke kostar på och förstår företagarens tankar om fullbetalda och självgående personal. Numera är det väldigt svårt för en som inte är fullnatad i ett yrke att få en plats att utvecklas på.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Troll
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2023, 20:31:29 »
Att du betalar halva avgiften betyder inte att dom minskar sin del med 50% eftersom det finns reglerat vad saker och ting kostar att laga i munnen,
Vet inte vad du menar, vet du det ens själv?  Självklart innebär det att de fÃ¥r in mindre pengar, vad har tandvÃ¥rdsstödet med det att göra?  Referenspriserna för olika behandlingar ör maxtaket för kostnaden som ett ev högkostnadsskydd baserar sig pÃ¥.  Tar man ut mer sÃ¥ fÃ¥r man procentuellt mindre bidrag och tar man ut mindre sÃ¥ fÃ¥r man procentuellt ut det man skall ha men beloppet man fÃ¥r kommer att minska.

Citera
Han anställde bara utbildade rörmokare så lärlingar är inte bara klirr i kassan hos ägaren även fast kunderna alltid tycks tro det.
Men nu är det sÃ¥ att det är kunden som betalar och man fÃ¥r se det ur kundens synvinkel.  En lärling/praktikant hänger ju ofta med en färdigutbildad hantverkare men varför skall kunden betala för tvÃ¥ man och nästan dubbelt sÃ¥ mycket bara för att de har en lärling?  Om de gör tvÃ¥ personers arbeten sÃ¥ är det ok att debitera för detta men om arbetets art gör att det bara blir den ena som arbetar och den andre tittar pÃ¥, sÃ¥ är det ju inte kunden som skall betala för utbildningen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Troll
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2023, 21:41:01 »
Finns ju en del firmor som alltid skickar 2 gubbar på i stort sett alla jobb är man 2 man per service bil finns inte så mycket att välja på men kunden bör ju vara informerad om att det är 2 man som kommer eller som i det här fallet en fult betald och 1 lärling med lite lägre lön.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2023, 07:25:17 »
Håller med, inte alls ovanligt att företagen skickar 2 man även om det inte behövs - det är deras arbetssätt och det kan grunda sig i arbetskyddslagar, avtal eller annat.
I detta fall var det väl dessutom "som vanligt" att lärlingen gjorde det mesta av jobbet, för att det krävs om man ska lära sig.

Att köpa hantverkstjänster är ett svart hål helt enkelt, och man ska nog vara väl påläst och kunna ställa de rätta frågorna om man inte ska känna sig lurad när jobbet är utfört.
Eller köpa tjänsten av någon man känner och litar på.

Har tagit upp detta många gånger, men när grannen fick sin luftvärmepump installerad så kom två man, det behövs förstås inte, det som mildrade det "slöseriet" var väl att grannen hade fått fast pris.
Arbetssättet är dock troligen vanligt rent generellt i det företaget, när dom t.o.m arbetar på det sättet på ett "fastpris-uppdrag".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2023, 09:48:35 »
Avsikten med att signera med titel mm var enkom att reta trollen.
Deras agenda är enligt def. att gå in och smäda, vara hånfulla och spela apa.
Man kan undra om de kommer gå på i samma låga, något efterblivna stil även om deras egna föräldrar blir sjuka i 90-årsåldern och behöver hjälp.
Detta var MIN agenda med hela den aktuella saken, som man väljer att spotta runt åt.
Idag tar jag bort bokmärket.
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 09:51:15 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2023, 11:52:08 »
Jo, och det är så ett troll uppträder, att reta de man upplever som troll, men som kanske bara inte delar ens egna åsikter.
Det är själva definitionen av ett troll, i vart fall ett "oavsiktligt" troll.
Sen finns det förstås de som bara trollar, som någon typ av sport, men det har aldrig varit fallet i de diskussioner där du varit inblandad.
Det har varit raka puckar, olika uppfattningar, och ingen har gett med sig.
Att du inte kom med fullständiga uppgifter initialt ledde troligen till att det blev dålig stämning, och så eskalerade det hela till personangrepp från alla håll, igen är oskyldig till det som inträffade, inte heller du.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Troll
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2023, 12:00:35 »
Avsikten med att signera med titel mm var enkom att reta trollen.
Deras agenda är enligt def. att gå in och smäda, vara hånfulla och spela apa.
Man kan undra om de kommer gå på i samma låga, något efterblivna stil även om deras egna föräldrar blir sjuka i 90-årsåldern och behöver hjälp.
Detta var MIN agenda med hela den aktuella saken, som man väljer att spotta runt åt.
Idag tar jag bort bokmärket.
Att du framhäver att jobbet gjordes till din sjuka mor spelar ingen roll för oss hantverkarna tar lika betalt om det är en sjuk mor eller en frisk 25 åring men det verkar du missat. Du verkar i alla fall få det till att det är synd om både dig och din mor som tvingas betala för utfört arbete trots att ni är sjuka. Den som varit hånfull i den här tråden är du som kallat vissa för idioter och som nu dessutom påstår att jag eller dom andra har en efterbliven stil. Nästa gång du skriver här eller på bygghus om dom nu inte tog bort kontot som du begärde på grund av trollen som också fanns där försök att uppföra dig lite mera städat då kommer du få bättre svar tillbaka och det blir mycket trevligare för dom som läser tråden och försöker hjälpa dig och tänk efter lite om det finns troll och idioter överallt där du skriver kanske det inte är dom andra det är fel på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #22 skrivet: 03 februari 2023, 19:40:49 »
Jo, och det är så ett troll uppträder, att reta de man upplever som troll, men som kanske bara inte delar ens egna åsikter.
Det är själva definitionen av ett troll, i vart fall ett "oavsiktligt" troll.
Sen finns det förstås de som bara trollar, som någon typ av sport, men det har aldrig varit fallet i de diskussioner där du varit inblandad.
Det har varit raka puckar, olika uppfattningar, och ingen har gett med sig.
Att du inte kom med fullständiga uppgifter initialt ledde troligen till att det blev dålig stämning, och så eskalerade det hela till personangrepp från alla håll, igen är oskyldig till det som inträffade, inte heller du.

Du är en sund person, men du borde då kunna se att det fortsätter skrivas till och om mig av de jag kallat troll, fast jag meddelat att jag inte vill se eländet och inte läser.
Man kan ju inte undgå att se nickarna när man bläddrar nedåt till sista inlägget direkt genom ett klick.
Det där beteendet att aldrig sluta spotta runt ÄR ett sjukligt trollbeteende som uppfyller alla villkoren i den riktiga troll-definitionen.
Sen är det troligen "folk" från ditt forum som har gått in och förpestat även i bygghus.se.
Det kom väldigt snabbt efter att jag klagade på troll här och berättade om det andra forumet.

Men som sagt det är bra att se din toleranta och omdömesgilla behandling av det hela.
Jag har inget intresse av att göda trollen vidare.
mvh
Hans
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2023, 19:48:51 »
Det är i princip lika inom alla yrkesgrupper med lärlingar. Nu har vi fackföreningar som trissar upp lönen för lärlingar och då blir det dyrt för företagaren. Nu finns det en annan sak som påverkar, långa utbildningsår och då kan det bli så att lärlingen kommer upp i ålder och helt plötsligt har båda fru och barn som ska försörjas. Som info så hade jag 1,75 kr i timmen när jag började jobba som lärling, klart många år sedan, men ändå. Tiderna förändras och dyrheten kommit med tidens tand. Det med att lära upp en lärling till fullmatat person i ett yrke kostar på och förstår företagarens tankar om fullbetalda och självgående personal. Numera är det väldigt svårt för en som inte är fullnatad i ett yrke att få en plats att utvecklas på.

Sedär, jag bara råkade se detta intressanta inlägg, det kanske finns fler såna i tråden som jag missat.
såg du att jag fick bort hela debiteringen för lärlingen via kontakter med företagets VD.
Fakturan nästan halverades.
Hur denna lärling sköter sig i andra sammanhang vet jag inte och bryr mig inte.
Hans lön har jag fått info om, ca 24.000/månad
En lärling på steg 10 tror jag det kallades.
Klarade inte att rensa ett avlopp med maskin.
Vilken dj-a branch, mest bara duktiga på att överdebitera enligt trådar på bygghus mm.
Finns förstås undantag.
själva installationen är rätt tokig har jag förstått när jag tittat närmare och köpt all materiel som behövs för att färdigställa, även betong och lecakulor.
Ena förgreningen pekar helt fel. blir att göra om eller diverse böjar på 5 cm-röret till golvavlopp och handfat.
Kanske ska rådfråga på något VVS-forum trots allt, om jag slipper trollen, hur jag lämpligen färdigställer golvet, det är ju lite speciellt med golvavlopp, och jag har aldrig jobbat med dylikt tidigare.
« Senast ändrad: 03 februari 2023, 19:53:09 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2023, 10:58:57 »
Jag kan ju sammanfatta lite, den dåliga stämningen i bygghus-tråden jag startade med kom långt senare efter att man klagat på att jag inte tagit upp hela bilden från början. Det berodde på att jag inte hunnit förstå fakturan ännu och mest bara tittade på slutbeloppet, nästan 20.000
Problemen kom av helt andra orsaker.
Att jag startade en ny tråd var för att den första svällt ut så till den milda grad på rättså irrelevanta punkter att jag ville koncentrera/strujkturera bara frågan om fakturan, och detta efter att någon önskade att jag visade den. Det var inte nödvändigt och kanske ett överdrivet behov av att strukturera, även för min egen skull, och det gör mig inte till ett troll.
Det borde vara uppenbart.
Värsta trollen har heller inte benägenheten att starta en assa nya trådar utan deras huvudagenda är att dyka in i andras trådar med smädelser.
Det har jag flera års erfarenhet av som moderator (helt andra ämnesområden, där jag kan en del) Deras "sakdebatt" är mestadels kopieringar av andras sakdebatt och avsedda att ge intrycket av att de tillför något.
Jag har inte medvetet misskrediterat mellan forumen bygghus-vpforum utan bara hänvisat till bygghus för att slppa upprepa allt här, och visa att där hade det inte spårat ur.
Då dröjde det inte länge innan det spårade ur även där.
Orsaken är lätt att förstå.
I min korta saktråd här, där jag ställde frågan om debiteringen och bilningsjobbet, kom det snabbt in trollinlägg, något väldigt hånfullt upplagt med stora hånfulla skrattande emojs.
Detta är mao hur ett av forumets "super-experter" fungerar.
Givetvis är det trollbeteende.
Jag slutade skriva i tråden. Tror jag bara förklarade att det löste sig med en halvering av fakturabeloppet, ids inte se efter.
Eftersom jag lämnat även bygghus.se berättar jag gärna lite mer.
(Förmodlighen var det främst trollen från VP-forumet som förstörde mina enda två trådar även där)
Betr forumens förhållande till varandra kan jag upplysa om att nån gång runt 2012 (tror jag det var) så skrev forumägaren att hon just upptäckt att trollen faktiskt existerar.
Sen länkade hon till VP-forumet, 3 - 4 länkar.
Ingen av hennes länkar  visade annat än att hon fortfarande inte förstod trollande.
Det togs också upp en debattör inom bygghus som är djupt kristen och antytt att han haft gudsupplevelser mm. Där var många överens om att denne är "hjärntvättad" men i övrigt inget farligt troll.
Man ska absolut ligga mycket lågt med såna omdömen eftersom ingen vet exakt vad som döljer sig bakom det här livet. absolut ingen männsika vet. Inte ens en deltagare i ett byggforum och inte ens en dignitär här..
Att upphöja sig till allvetare, det är vad dessa baktalare gör, DET är snarare resultatet av ett slags hjärntvätt.
Därmed känner jag mig ganska klar med båda forumen.
Kan berätta att jag fyllt igen gropen med lecakulor och dragit upp rör till vC och handfat och gjort det möjligt att ansluta en duschkabin.
Skippade golvbrunn.  Kanske ändrar mig och lägger in en sÃ¥n ocksÃ¥ innan jag gjuter.
Riktigt roligt -och enkelt.
inte varje dag man sparar en tusenlapp i timmen plus moms på lite roligt "nyskapande"
Desutom är materialet nog ca hälften så dyrt när jag handlat på Biltema.
Jag förstår att detta "Lego" känns märkvärdigt för VVS-folket.
Inte svårt att läsa in reglerna från säker vatten.
Om det är så svårt och dyrt att lära upp en yngling, så beror det på dåliga lärare och korkade slappa ynglingar. Samt kanske ett dåligt lärlings-system.
Såna hittade jag inte ens inom de två-åriga yrkesområdena el-tele där jag jobbade som lärare under sju år på 80-talet.
Noterade dem inte heller inom grannskapet -fordon, men där är jag inte säker, de kanske finns även där, men borde väl brinna för jobbet och jag vet de som gjorde det.
Det känns väldigt bra att jag fick bort lärlingens timmar helt.
Och lärde mig en del själv.
Dålig rygg kan man dock inte lära bort.
Annars kunde jag nog ha bilat också.
./.


« Senast ändrad: 05 februari 2023, 11:11:48 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2023, 12:46:13 »
Vet inte vad du menar, vet du det ens själv?  Självklart innebär det att de fÃ¥r in mindre pengar, vad har tandvÃ¥rdsstödet med det att göra?  Referenspriserna för olika behandlingar ör maxtaket för kostnaden som ett ev högkostnadsskydd baserar sig pÃ¥.  Tar man ut mer sÃ¥ fÃ¥r man procentuellt mindre bidrag och tar man ut mindre sÃ¥ fÃ¥r man procentuellt ut det man skall ha men beloppet man fÃ¥r kommer att minska.
Men nu är det sÃ¥ att det är kunden som betalar och man fÃ¥r se det ur kundens synvinkel.  En lärling/praktikant hänger ju ofta med en färdigutbildad hantverkare men varför skall kunden betala för tvÃ¥ man och nästan dubbelt sÃ¥ mycket bara för att de har en lärling?  Om de gör tvÃ¥ personers arbeten sÃ¥ är det ok att debitera för detta men om arbetets art gör att det bara blir den ena som arbetar och den andre tittar pÃ¥, sÃ¥ är det ju inte kunden som skall betala för utbildningen.

Nu har du visserligen tagit en av dom mest dopade arbetsplatserna när det gäller bidrag ala skattefinansierad verksamhet och du fick det att låta som om dom bara får in 50% av intäkterna och är schysta.

Vi utgår från att tandläkaren debiterar 3000kr i timmen.

Omräknat så betyder du att du betala halva priset första timmen 1500 kr, tandläkarpraktiken får 50% som är 1500kr.

Mellan andra och femte timmen betalar du 750kr/timmen och dom fÃ¥r in totalt 2250kr timmen, dÃ¥ förlorar tandläkarpraktiken  25%. Om dom nu överhuvudtaget tar bort den där extrarabatten dom fÃ¥r frÃ¥n försäkringskassan som du säger eftersom du redan fÃ¥r 50%. dontknow

Timme 6 och vidare betalar du 225kr/timmen och dom får in totalt 2775kr i timmen, tandläkarpraktiken förlorar 7.5%/tim.

Man ska komma ihåg att det här är obetalda praktikanter från skolan, tandläkarpraktiken har således ganska låga lönekostnader så rent spontant tycker jag tandläkarpraktiken får in alldeles för mycket för sina praktikanter.

I hantverksbranschen brukar praktikanter vara helt gratis för kunden och inte som hos tandläkarpraktikanterna.
Sommarjobbare brukar vara kontakter och ofta förlustaffär för hantverkarföretaget, dom allra flesta är sådana som ska skolas in på företaget eller är barn till någon som redan jobbar på företaget.

Pratade med Tantaloan "El" och hon berättade att dom tar aldrig betalt för praktikanter, lärlingar som följer med pÃ¥ servicejobb där dom bir överflödiga debiteras inte kunden heller för.  Deras företag försöker alltid sätta lärlingarna pÃ¥ större fastpris jobb dÃ¥ deras lönekostnader är mycket lägre än en fullbetald och ganska snabbt är dom duktiga pÃ¥ det dom fÃ¥tt lära sig.

Vi får analysera sönder en annan bransch än hantverkarna mot dom oavlönade tandläkarpraktikanterna.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 13:01:59 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2023, 13:01:13 »
På byggahus heter jag Tågråttan och Smurfen heter Smurfen så vem är trollen? Alla som inte delar vissa personers uppfattning är troll.

Jag tror jag har 2 eller 3 inlägg där, tycker det är vansinnigt mycket amatörer som ger helt tokiga råd så det forumet intresserar mig inte, även fast det finns duktiga där så dränks dom bort av alla klåparamatörer.

Visst kan man ha tur och lyckas göra rätt även som amatör, som när någon väljer Biltemas avloppsrör och dom är godkända för ingjutning, fast vad spelar det för roll eftersom dom inte ens förstår att det är skillnad på rör och rör.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Troll
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2023, 13:31:25 »
Vi utgår från att tandläkaren debiterar 3000kr i timmen.
Du pratar totalt i nattmössan vad avser debiteringen.  Upp till 3,000 betalar du själv 3-15,000 betalar du 50% och över 15' betalar du 15%.  Om priset sätts ned av tandläkaren med 50% sÃ¥ är det det nya priset som hela ersättningsstegen baserar sig pÃ¥.

Sedan är ju handledaren i rummet 1-2 meyer bort hela tiden, sÃ¥ det är ju tvÃ¥ personer som är upptagna med dig, sÃ¥ jsg förstÃ¥r inte vad det är du menar att de fÃ¥r in för mycket för tandläkarpraktiken?  Den fullt utbildade tandläkaren som handleder en praktikant drar alltsÃ¥ in 50% under handledning av praktikant och dÃ¥ har ändÃ¥ vÃ¥rden bra mycket högre krav pÃ¥ utbildningsnivÃ¥ för de som praktiserar än hantverkarna har pÃ¥ lärlingar som de utan vidare debiterar nästan 200% pÃ¥ motsvarande situation.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2023, 13:54:45 »
Du pratar totalt i nattmössan vad avser debiteringen.  Upp till 3,000 betalar du själv 3-15,000 betalar du 50% och över 15' betalar du 15%.  Om priset sätts ned av tandläkaren med 50% sÃ¥ är det det nya priset som hela ersättningsstegen baserar sig pÃ¥.

Sedan är ju handledaren i rummet 1-2 meyer bort hela tiden, sÃ¥ det är ju tvÃ¥ personer som är upptagna med dig, sÃ¥ jsg förstÃ¥r inte vad det är du menar att de fÃ¥r in för mycket för tandläkarpraktiken?  Den fullt utbildade tandläkaren som handleder en praktikant drar alltsÃ¥ in 50% under handledning av praktikant och dÃ¥ har ändÃ¥ vÃ¥rden bra mycket högre krav pÃ¥ utbildningsnivÃ¥ för de som praktiserar än hantverkarna har pÃ¥ lärlingar som de utan vidare debiterar nästan 200% pÃ¥ motsvarande situation.

Läs en gång till vad jag skriver!
Jag skriver vad DU betalar eftersom det var det vi diskuterade!
Edit. Och vad praktiken får.

« Senast ändrad: 05 februari 2023, 14:03:34 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Troll
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2023, 16:37:30 »
Läs en gång till vad jag skriver!
Jag skriver vad DU betalar eftersom det var det vi diskuterade!
Edit. Och vad praktiken får.
.
Jag sket faktiskt i vad du skrev när du började med att "om tandläkaren debiterar 3000:-/timme".  Ditt resonemang blir d totalt intressant eftersom dr t finns en referensprislista för olika jobb som man mÃ¥ste utgÃ¥ ifrn för att avgöra hur mycket man som kund mÃ¥ste betala.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!