Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert FLVP  (läst 165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MÃ¥nsB

  • Gäst
MÃ¥nsB
Offert FLVP
« skrivet: 21 mars 2024, 22:10:43 »
Hej!

Jag har fått tre offerter för att byta ut min befintliga IVT490 och vill egentligen bara höra lite om priserna är rimliga (detta skulle kunna vara input till andra också). Alla priser är för VP och installation, ej inklusive rengöring av frånluftskanaler eller injustering av luftflöden.

De tre förslagen är:
- ComfortZone RX95 för 89.000 kr
- Qvantum QE6 för 105.000 kr
- NIBE S735-4 för 118.000 kr

Lutar åt att ta NIBE då det är ett mer erkänt märke som är lättare att få service samt reservdelar till.

Någon som har input kring prisnivån eller kanske tycker att jag gör fel val?

Mvh MÃ¥ns

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Offert FLVP
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2024, 06:08:19 »
Hej! Tycker priserna till och med är aningen lägre än jag trodde, särskilt på RX95. S735 är absolut en bra frånluftsvärmepump men det märks ju på prislappen också. Kontrollera noga att avluftskanalen i ditt hus är tillräckligt isolerad eller kan isoleras om när du vill byta till dessa nya frånluftsvärmepumpar med mycket lägre avluftstemperatur än tidigare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

MÃ¥nsB

  • Gäst
MÃ¥nsB
SV: Offert FLVP
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2024, 07:23:10 »
Okej, tack för input! Jo, jag har gjort en hel del research, och verifierat att det avluftningsröret är isolerat enligt standard. Jag är rätt säker på att det skulle vara mer ekonomiskt rimligt att ta RX95 (så länge livstiden är densamma, och ingen större service krävs). Dock tror jag att om saker händer så kommer man vara glad att man valde en Nibe. Tidigare var CZs reservdelar väldigt dyra då de outsourceat detta till tredjepart, men idag så tillverkar de sina egna kompressorer exempelvis.

För mig och mitt hus gäller nog:

CZ: Mest ekonomiskt
Nibe: Mest trygghet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!