Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Portabel AC för att värma  (läst 8296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tobeee

  • Gäst
tobeee
Portabel AC för att värma
« skrivet: 18 augusti 2018, 22:32:26 »
Nu när värmebölja snart är slut bör det snart dyka upp Portabla AC i butiker och kanske bättre begagnade då säkert någon vill bli av med bjässen när sommaren är slut.

Sitter och funderar pÃ¥ att inhandla en inför nästa sommar dÃ¥ nÃ¥gra nätter var lite väl svettiga iÃ¥r. Och dÃ¥ sÃ¥g jag att framförallt Electrolux har flera modeller som kan bÃ¥de kyla och värma. Hmmm...  :)

Jag har ett rum i källaren på 30 kvm som kan krypa ner till 17-18 grader när det är -15 och kallare ute i någon vecka i sträck som en sån kanske kan göra nytta.

Sitter även och drömmer om att vid behov placera den i vårt ouppvärmda garage på ca 20kvm då den enligt manualen klarar att arbeta i värmeläget så länge temperaturen överstiger 5 grader.

COP 2.8 låter ju helt OK för dessa två syften.
https://productinformation.electrolux.com/EdenService.svc/WEB/GetEnergyLabel/productid=B39BCE41-E3A4-4DFE-AC80-C5DE08B63B63/format=PDF

NÃ¥gon som testat?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2018, 23:25:39 »
Jag har en 12000BTU
COP 2.8 låter väl bra för bra
Den tar ju in kopiösa mängder luft utifrån som måste kylas eller värmas.
Jag har en i ett sovrum på 12 kvm
Förutom att den låter som ett reaplan så händer det inte så mycket mer.
1 grad i timmen kanske den kan ändra som max


tobeee

  • Gäst
tobeee
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2018, 16:54:49 »
Ungefär som jag misstänkte då.

Vilken modell har du?

FörvirradPO

  • Gäst
FörvirradPO
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #3 skrivet: 10 september 2018, 20:23:35 »
Hej,

Jag frågar i din tråd då jag har samma tankar, och kanske snart lite erfarenhet. Hoppas det är ok.

Jag gick i samma tankar. Vi fÃ¥r ibland kallt pÃ¥ vintern, sÃ¥ en portabel ac som även kan värma var mÃ¥let. Jag beställde nyligen en Electrolux EXP35U538HW. Den har inte levererats ännu, men dÃ¥ jag tyckte manualen (som jag hittade pÃ¥ nätet) var svÃ¥r att förstÃ¥ sÃ¥ skickade jag en frÃ¥ga till Electrolux om verkligen ventilationsslangen mÃ¥ste användas när man kör den i värmeläge. Svaret blev att man mÃ¥ste ha ventilationsslangen ansluten till utemiljö (en temporär anslutning med ett öppet fönster känns ju sÃ¥där pÃ¥ vintern) samt att den inte kan användas om utetemperaturen är kallare än +10 grader!!!  :o 

Jag är nu mycket förvånad, på electrolux egen hemsida skriver de om en liknande modell "Svalt inne när det är varmt ute och varmt inne när det är kallt ute." Om den inte kan användas när det är kallare än +10 grader så har jag ingen användning för värmefunktionen.

Någon som vet om detta stämmer? Som kanske har egen erfarenhet av någon portabel ac/värmare?

Tack på förhand!
//Förvirrad...

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #4 skrivet: 11 september 2018, 13:22:09 »
Köp ett konvektorelement för 99kr när det är tillbud. Dom värmer svinbra och har termostat.
Köp sedan en luftvärmepump till huset.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

FörvirradPO

  • Gäst
FörvirradPO
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #5 skrivet: 11 september 2018, 16:56:35 »
Tack, det får nog bli element ja. Så dumt att ha dubbla saker att lagra bara. Vi har redan bergvärme (plus olja när det behövs), men huset är från 1905 så det är inte helt tätt överallt. Någon form av ac behövs på sommaren (att sätta in en med aggregat på utsidan är inte ett alternativ p.g.a. k-märkning av högsta graden), och vore ju bra om samma pryl kunde värma också...

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #6 skrivet: 11 september 2018, 17:13:21 »
Ja dessa maskiner tar ju in för kylning eller värmning otroligt mycket luft utifrån
slangen blåser ut kall luft i värmeläget och någonstans i kåken tar den in lika mycket kall uteluft. men det blir ju en dj***a bra ventilation...

Tobeee

  • Gäst
Tobeee
SV: Portabel AC för att värma
« Svar #7 skrivet: 06 september 2019, 21:18:39 »
Brukar sällan komma en uppdatering i såna här trådar men detta är undantaget. Släppte idén ett tag att köpa en portabel ac som även värmer. Men så av en slump..

Det föll sig så att CDON hade rea tidigt i våras på Qlima PH534.
Fanns inte så mycket att fundera på då det är/var brist på portabla enheter över 3KW särskilt till reapris, så slog till på denna AC för att slippa ännu en klibbig sommar.
Väl hemma packade jag upp den, läste manualen där det slog mig att "vissa modeller har värmefunktion". Modeller med H i namnet.. ::)

Nu har maskinen gjort sitt sommarjobb och jag har flyttat ner den i källaren och redo att monterat röret mot en tilluftsventil. Något som faktiskt gör att detta faktiskt kan fungera är att uppvärmningsfunktionen inte är som på Electroluxmodellerna som beskrivs i tråden. Värmefunktionen fungerar istället som en frånluftspump och värmer alltså inomhusluften och skjuter ut den kalla luften ut i röret. I mitt tycke "något" smartare i just detta sammanhang...
Har visserligen inte provat HEAT än men dels manualen och dels denna text från beskrivningen styrker detta: Heating: When the HEATING mode is selected, the unit produces, with relatively high energy efficiency, a pleasant and refreshing high capacity warm airflow. Unhealthy particles are captured by the air filters.

Eftersom jag har självdrag förstärkt med frånluftsfläkt i annan del av källaren är då min tanke att till vintern med lite smarta hem genialitet stänga av den vanliga frånluftsfläkten i tvättstugan när luftpumpen går(På lågvarv) och vise versa. På så sätt kunna transportera varm luft från ovanvåningen till två olika ställen i källaren och få en lite jämnare temperatur. Men utan att påverka tilluften i någon större utsträckning på ovanvåning. Tidigare har jag haft behagliga 23 grader i ena delen av källaren. Och tidvis ner till 17 grader i gillestugan dit aldrig den varma ovanvåningsluften aldrig når.

Detta är min idé i teorin.. Sen får vi se hur det funkar i praktiken. Den lär också bli kopplad till någon form av sensor att den endast får gå när man inte befinner sig i gillestugan... För låter det gör den..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!