Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Man blir ju inte klok pÃ¥ vad som gäller  (läst 16657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #30 skrivet: 22 januari 2015, 00:29:59 »
Kostnaden för elen är knappast 1,1 tyvärr, snarare 1,6-1,8. Glöm inte att det är inte bara är bolaget du köper el av som vill ha pengar. Även den som äger sladden skickar fakturor som baseras på förbrukningen. Och sen är det s.k. fasta avgifter på fakturorna som man måste ta med också och slå ut över dom kw som man köper under året.

Om man inte tar med alla kostnader är det väldigt lätt att få allting att se bra ut, och även att få allting att bli väldigt fel i slutändan.

Det vore intressant att se Rikards kalkyl baserad på elpriset 1,80 ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #31 skrivet: 22 januari 2015, 07:36:38 »
 :)

Ja, ibland kan man tänka fort men fel som jag misstänker att jagarjag har gjort, men bara för att förtydliga så har jag gjort en ny kalkyl.
Räcker en halv miljon i vinst på 15 år, efter att lånet är betalt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bevakare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2015, 08:25:41 »
Hallå
Jag köpte en Nibe 1245-6 till mitt nya hus år 2010.
Vill minnas att i min undersökningen av pumpar då.
Inför inköp av ny pump fick uppgiften att tillverkarna oavsett märke hade en tänkt livslängd på ca 70 000 drift timmar.

kommer inte i håg var jag fick den uppgiften........

Vad säger forum proffsen om detta påstående ?
Bor i Västerbotten. 145 kvm nybyggt hus 2010 med golv värme 500 m jordvärmeslag kopplat till nibe 1245-6.
Garage på 135 kvm golvvärme byggt 2014 med kulvert från husets jordvärmepump.
2016 drift tim 4824,ts tim 569, starter 4230.
2017 drift tim 4913,ts tim 467, starter 2937.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #33 skrivet: 22 januari 2015, 08:38:08 »
Även om du har vissa fasta kostnader för övriga elförbrukare i huset så betalar du avgifter till nätägaren som baseras på hur många kw du förbrukar, det måste du räkna in i pumpkostnaden om du vill räkna rätt.
Kostnaden jag angav, 1 kr/kWh, var samtliga rörliga kostnader inkl. rörlig nätavgift och skatter. Men det är riktigt att om jag inte hade värmepump utan eldade olja eller ved skulle elförbrukningen gå under 8000 kWh/år vilket enligt EON:s taxa betyder att fasta avgiften skulle minska med 112,5 kr/månad. I gengäld skulle rörliga nätavgiften för hushållselen öka med 16,85 öre/kWh. Nettot skulle bli ca 800 kr högre kostnad per år vilket är mindre än 0,1 kr/kWh. Men skulle jag elda med olja eller ved skulle kostnaderna för sotning bli högre än så plus att en olje- eller pelletspanna drar en del el. Elen till cirkulationspumpen ingår i elförbrukningen för min värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #34 skrivet: 22 januari 2015, 08:47:33 »
Hos mig går gränsen vid 16000 kWh/år och 16 A huvudsäkring, under detta är det samma fasta avgifter för el oavsett om jag förbruker 5000 kWh eller 15000 kWh, den rörliga kostnaden är i nuläget 89 + 12 öre/kWh (elpris + överföringsavgift).
Och jag klarar mig med 16 A huvudsäkringar (tröga).  :)

Så just nu har jag en rörlig kostnad för driften av värmepump på ca 6000 kr/år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2015, 08:49:42 »
Förstår självklart att den går sönder, men dom måste informera om det och ge en beräknad livstid för när man behöver köpa en ny. Det har ingen av dom installatörer jag kontaktat gjort tyvärr. Och tillverkarna får man tyvärr inte prata med, man kommer bara till växeln och en telefonist som tyvärr fått instruktioner om att kunder inte ska få service.

Ja det vore såklart önskvärt, men det är väl samma sak oavsett vad du köper? Blir du informerad om förväntad livslängd om du köper en vedpanna eller elpanna? Eller en ny bil?
Det åligger köparen av alla typer av produkter att själv göra en grundlig undersökning av vad det är man köper. Särskillt när det är så stora pengar inblandade. Dessutom är det inte så enkelt att installatören säger att VP'n är tänkt att hålla i X år eftersom det är omöjligt att garantera något sådant.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2015, 08:58:43 »
Hallå
Jag köpte en Nibe 1245-6 till mitt nya hus år 2010.
Vill minnas att i min undersökningen av pumpar då.
Inför inköp av ny pump fick uppgiften att tillverkarna oavsett märke hade en tänkt livslängd på ca 70 000 drift timmar.

kommer inte i håg var jag fick den uppgiften........

Vad säger forum proffsen om detta påstående ?

50 000 timmar är också siffror som nämnts i debatten.
Men som diskuterats tidigare, hur länge har du tänkt leva?
Vi kan ju alla räkna med att bli 83 år, som medellivslängden, men faktum är att vissa dör betydligt tidigare, och vissa lever betydligt längre.
Samma sak gäller alldeles säkert en värmepump.
Att räkna med 10-30 års livslängd på kompressorn är väl vad som kan anses rimligt, och för de flesta så bör de nog hålla i 15-20 år.

En sak som alldeles säkert påverkar livslängden är hur stor del av tiden kompressorn får liga och arbeta nära sitt maxtryck, alltså med hög framledningstemperatur p.g.a. högtempsystem, felaktigt injusterad reglerdator eller stor andel tappvarmvattenvärmning.

I hus med golvvärme och liten andel tappvarmvatten så bör de alltså överleva påtagligt många fler timmar än i ett hus med högtemp-radiatorsystem och stor andel tappvarmvattenvärmning.

I värmepumpar där växelventilen kärvar så att värma från vvb läcker ut i radiatorkretsen kan i princip 100% av kompressortiden bestå av "tappvarmvattentillverkning" och till råga på det så kan antalet start/stopp bli skyhögt, vissa tider av året kan det resultera i över 100 starter/dygn, sånt sliter hårt på kompressorn och man kan råka ut för haveri redan efter ett eller ett fåtal år.

Som tidigare skrivits så finns det fortfarande pumpar som tuffar på trots att de driftsattes på 80-talet, så det finns exempel på långlivade värmepumpar, frågan är om kvaliteten idag är lika bra...

Vår värmepump är 13 år nu, och jag ser inga tecken på att den ger märkbart sämre effekt eller på annat sätt är på väg att dö, men visst, det närmar sig alldeles säkert, med lite tur så tror jag på 15-20 år trots att just vår värmepump har mer eller mindre dubbelt så många driftstimmar som i en normal installation. (Vår värmepump värmer en pool 5 månader/år i snitt 11 timmar/dygn)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2015, 11:16:52 »
mycket intressant tråd!!
det talas om rörliga delar och hållbarhet - jag gillar att göra jämförelsen med att köpa en ny bil vilket många gör och inget fel i det,men hur många ifrågasätter hur länge kommer den att hålla? när kommer jag att behöva byta skivor o belägg? eller däck, eller när pajar automat lådan?.dessa frågor går ju självklart inte att svara på, en del går problemfritt under många år och vissa strular från dag 1.
lägg därtill värdeminskning underhÃ¥ll och normal service (väljer att inte skriva nÃ¥gra summor dÃ¥ de säkert kommer bli ifrÃ¥gasatta pÃ¥ nÃ¥t sätt)men dyrt vet ju alla att det är.bil mÃ¥ste de flesta ha och värme  inomhus mÃ¥ste alla ha!.
 dÃ¥ tycker jag att den funktionen som en modern pump har idag och den bekvämlighet man fÃ¥r gjorde iallafall inte valet speciellt svÃ¥rt för mig det är ifos bara min ringa mening men tänkvärt tycker jag.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2015, 11:48:40 »
Visst är det lite konstigt att olika saker är sÃ¥ olikt värdefullt. Klinker och kakel i badrum för flera hundra tusen är helt OK, en marmorskiva som diskbänk helt OK, snöskoter, bÃ¥t, bil mm mm. Det är massor med saker som ALDRIG kommer att minska pÃ¥ utgifterna men ändÃ¥ är helt ok att lägga stora pengar pÃ¥, medans man kan vara tveksam att lägga pengar pÃ¥ saker som högst troligt bÃ¥de betalar sig själv samt ger ett "lättare" liv  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2015, 13:23:06 »
Visst är det lite konstigt att olika saker är sÃ¥ olikt värdefullt. Klinker och kakel i badrum för flera hundra tusen är helt OK, en marmorskiva som diskbänk helt OK, snöskoter, bÃ¥t, bil mm mm. Det är massor med saker som ALDRIG kommer att minska pÃ¥ utgifterna men ändÃ¥ är helt ok att lägga stora pengar pÃ¥, medans man kan vara tveksam att lägga pengar pÃ¥ saker som högst troligt bÃ¥de betalar sig själv samt ger ett "lättare" liv  Sc:,h

Många tycker det är kuligare att pröjsa 1190:- kvadraten för kakel i badrummet, och det syns ju också mer när gästerna kommer in där, snygga kulventiler i pannrummet smäller kanske inte lika högt.
Men en värmepump är ju egentligen något ganska intressant, och nu har det börjat bli lite snyggare fronter med displayer som lyser vackert... och det här med uplink med diagram och färgglada kurvor kan nog också vara en bra början till att få fler intresserade, särskilt kvinnorna, eftersom de ju ofta har ett avgörande inflytande på inköpsbeslut...

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #40 skrivet: 26 januari 2015, 18:52:33 »
Skulle aldrig falla mig in att betala sånna dumma summor för kakel och klinker. Eller för nånting om det "bara" handlar om det synliga i ett badrum. Då ska större delen av huset byggas om för att sånna summor ska rättfärdigas.
Tyvärr finns det folk som betalar så mycket, men dom har nog mindre koll på vad pengar är värda och vad det finns för alternativa sätt att fräscha upp badrum tyvärr (detsamma gäller för övrigt kök också)

Att betala runt 150kkr för att få värme i huset ser jag inget problem i, men om huvuddelen i värmeproduktionen går sönder efter 10 år och det kostar 50-80kkr att byta ut den däremot, då är det fel av den tillverkaren att släppa produkter som håller så dåligt. Under förutsättning att pumpen är rätt dimensionerad såklart. Håller den 20 år så börjar man närma sig vad man ska förvänta sig innan allting måste bytas ut, men självklart vill man att det ska hålla som riktiga vedpannor, dvs 30-40 år, och dessutom bara kosta 30kkr att byta ut. Men nya saker innebär högre prislappar (just för att det är en ny teknik som dom kan lura folk till att betala) och det innebär även sämre kvalitet, både för att produkter ska stressas ut och för att dom vill sälja någonting igen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2015, 18:56:38 »
Vilka riktiga vedpannor hÃ¥ller 30-40 Ã¥r utan kostnad under tiden och endast kosta 30000 kr att byta ut tycker dom vedpannor som är intressant har blivit riktigt dyra numera  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2015, 19:01:13 »
Vilka riktiga vedpannor hÃ¥ller 30-40 Ã¥r utan kostnad under tiden och endast kosta 30000 kr att byta ut tycker dom vedpannor som är intressant har blivit riktigt dyra numera  Sc:,h

Har sett flera pannor av olika märken som installerades på 70 och 80-talen. Även någon enstaka från 60-talet men där har jag inte sett så många så jag kan inte säga något om det är vanligt eller inte.
Har själv en perifal (heter baxi nu för tiden) från -89 som tuffar på med flisugnen. Dom gjordes rejäla på den tiden. Dom nya pannorna vet jag inte hur dom håller, det sägs att det är mer "tunnare" plåt i dom nyare än dom äldre, vet ej om det stämmer.

En ny nibe 30kw kostar mellan 25 och 30 beroende på var man köper den.

Till alla er som säkerligen tycker att det kostar att få bekvämlighet i form av vp så kan jag säga att jag vet, och jag är beredd att betala mer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2015, 19:28:05 »
Det är inte så många pannor från -70 talet man vill elda ved i numera. Har själv en Baxi solo+ tummenupp och dom är inte billiga en Nibe vp 8kw komplett med beredare får du för 45000 kr det kostar antagligen en Baxi vedpanna också om det ens räcker och installationen kostar antagligen ungefär lika på både ved samt vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Man blir ju inte klok på vad som gäller
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2015, 19:52:26 »
Det är inte så många pannor från -70 talet man vill elda ved i numera. Har själv en Baxi solo+ tummenupp och dom är inte billiga en Nibe vp 8kw komplett med beredare får du för 45000 kr det kostar antagligen en Baxi vedpanna också om det ens räcker och installationen kostar antagligen ungefär lika på både ved samt vp.

Vill och vill, på den tiden var dom bra och såldes nya, och köpte man en ny då så fick man en vedpanna som håller längre än 20 år om man inte misskötte den totalt.
Självklart är en gammal panna sämre än en ny, jag menar bara att dåtidens nya saker håller längre än nutidens nya saker.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!