Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup!?  (läst 3483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert

  • Gäst
Robert
Borrdjup!?
« skrivet: 30 december 2004, 03:57:36 »
Hej!

Har en frÃ¥ga angÃ¥ende borrdjup. Jag har fÃ¥tt in tvÃ¥ offerter/anbud angÃ¥ende komplett installation av bergvärme till mitt hus med allt vad det omfattar. Men det är en stor skillnad pÃ¥ dom. (tycker jag)  

I ett av anbuden så är det en Thermia DUO 8 där står det att borrhålet skall vara 159m och med en Thermia duo 10 skall borrhålet vara 183m.

I det andra anbudet med en Nibe 1215-8.5kw värmepump eller med en CTC ecoheat 10kw värmepump så vill dom att borrdjupet skall vara 2x120m.

 Ã„r det vanligt att borrdjupet och om det skall vara 1 eller 2 borrhÃ¥l variera sÃ¥ beroende pÃ¥ vem som utför jobbet  ??? Vad har ni för erfarenhet av det?

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrdjup!?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2004, 09:07:43 »
Den som lämnat den senare offerten är nog mer uppdaterad och har föreslagit ett borrdjup som säkerställer att inkommande brinetemp aldrig skall understiga 0 grader, detta för att inte riskera frysning och eventuella skador på KB-slangarna.

Om du anger detta som ett krav till thermias återförsäljare så kan han säkert uppdatera sin offert med de nya uppgifterna.

Kolla även vilka energiförbrukningar de räknat med att VP:n skall ersätta, där kan det också skilja ganska mycket, vilket visar sig i olika djupa energibrunnar.

När det gäller energibrunnens djup är det viktigt att du är aktiv när det gäller vilka värden de skall använda sig av när de kör sitt beräkningsprogram.

Tidigare energiförbrukning för varmvatten+uppvärmning bör vara densamma för att oferterna skall bli likvärdiga.

Likaså vilken lägsta inkommande köldbärartemp du vill att anläggningen skall kunna få, lämpligtvis 0 grader.

Det kan även skilja mycket beroende på var du bor och vilken bergart som finns där. I extremfallet kan det krävas dubbelt så djupt hål på ett ställe jämfört med ett annat.

Som du ser är det en hel vetenskap, att för mig säga vem som räknat rätt i ditt fall är därför omöjligt.
Vad jag däremot kan säga är att det är bättre med "för djupt" hål än motsatsen...

Men som sagt var, vilka resultat beräkningarna ger hänger mycket på de uppgifter du ger, och de krav du ställer.

/Rickard

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
Re:Borrdjup!?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2004, 22:34:06 »
Gå in på Geotecs hemsida (http://www.geotec.se) och ställ din fråga på brunnsforum, så får du säkert ett bra svar. Kolla på några tidigare inlägg vad för typ av information du behöver uppge, annars kan de inte svara. Jag tror att deras rekommendationer på borrdjup oftast är längre än vad du får i dina offerter (där de tyvärr ibland försöker dra ner på kostnaderna genom ett kortare hål).
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Borrdjup!?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2005, 09:38:18 »
Citera
I det andra anbudet med en Nibe 1215-8.5kw värmepump eller med en CTC ecoheat 10kw värmepump så vill dom att borrdjupet skall vara 2x120m.
Det borde väl vara nära ett  200 meterhÃ¥l eller ?
Om jag inte minns fel så brukar det vara +15-20% på två hål...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Borrdjup!?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2005, 10:27:17 »
Citera
Det borde väl vara nära ett  200 meterhÃ¥l eller ?
Om jag inte minns fel så brukar det vara +15-20% på två hål...

Nja...det beror på hur nära det 1:a hålet man borrar det andra, är det inom ok avstånd (15-20 meter beroende på vem man frågar) så behövs ingen förlägning.

Om det är närmare så ska det gradborras ifrån det 1:a hålet (dock måste man hålla sig på egen tomt) och då kompensera för det med ett påslag på 15-20% aktivt djup för att få bra funktionalitet på det hålet ..sen har vi ev djup till berg och ev kompensation för denna sträcka...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Certifiering enligt SCU 2002
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2005, 11:53:40 »
Hej, jag undrar vad Certifiering enligt SCU 2002 är.Vissa medlemar av SVEP har den, andra inte.Betyder det att de kan utföra/inte utföra vissa ingrepp på värmeanläggningar ? Och vilka. Är det någon fördel att anlita en entreprenör som har den här Certifiering ?
Mvh/Karel
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Borrdjup!?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2005, 11:56:15 »
Det var mest med tanke pÃ¥ Djup till berget/grundvattnet  som jag tänkte pÃ¥ , givetvis skall av stÃ¥nden mellan hÃ¥len vara sÃ¥ ordentligt till tagna.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Certifiering enligt SCU 2002
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2005, 12:35:08 »
Hej, jag undrar vad Certifiering enligt SCU 2002 är.Vissa medlemar av SVEP har den, andra inte.Betyder det att de kan utföra/inte utföra vissa ingrepp på värmeanläggningar ? Och vilka. Är det någon fördel att anlita en entreprenör som har den här Certifiering ?
Mvh/Karel

http://www.tnv.mh.se/vpcert/

Borde väl ge en viss trygghet då kursen omfattar saker som avtal och en del juridik.

Men eftersom testen görs på distans kan man ju inte veta om rätt person skriver testen. Dessutom verkar det ju vara en personlig certifiering och inte en företagscertifiering vilket gör at det kan finnas personer på företaget som har gått kursen och andra som inte gått kursen.

Det ger ingen certifiering för att reparera kyl/värmemaskiner.  Det finns andra ackrediteringar och ceritifieringar för det.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!