Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenspets nÃ¥r inte upp i temperatur  (läst 750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« skrivet: 08 januari 2023, 08:34:13 »
Hej!
Relativt nybliven husägare här i behov av er expertis och visdom!

Jag har en Ivt greenline HT som har lite problem.
Var 14:e dag ska varmvattentemperaturen höjas till 65, för att ta bort risk för legionella. I vanliga fall värmer beredaren till 51.

Problemet är nu att beredaren aldrig når upp i 65. Den stannar på ca 52 grader och fortsätter arbeta med varmvattnet. Huset kallnar och familjen fryser. Då brukar jag starta om pumpen, sedan är allt som vanligt igen. Men då har ju inte temperaturen höjts på det att som är tänkt.

Jag har en period stängt av elpatronen för att få ut som mest av bergvärmepumpen. Kanske har det med saken att göra? Men det känns som att legionella-läget borde trumfa den avstängda elpatronen och gå ändå? nu när felet återigen uppkommit slog jag på elpatronen igen, men inte heller nu når vi 65 grader. Den verkar fastna på 51,9. Är det rent av fel på något och inte bara en inställningsfråga?

Hur borde jag tänka och göra?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2023, 09:16:29 »
Aktivera elpatronen och se om det löser problematiken? Då har du iallafall bekräftat sambandet.

Får du något felmeddelande när den stannar? Det känns lite konstigt att du behöver starta om den.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2023, 10:10:55 »
Kolla att elpatronens överhettningsskydd inte löst ut?
Den ska nog larma på detta, men kolla för säkerhets skull, en knapp på elkassettens skyddskåpa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2023, 11:45:43 »

Problemet är nu att beredaren aldrig når upp i 65. Den stannar på ca 52 grader och fortsätter arbeta med varmvattnet. Huset kallnar och familjen fryser.

Pumpen värmer varmvattenberedaren. Varmvattentemperaturen stannar pÃ¥ 52 grader trots att pumpen fortsätter att gÃ¥ och värma varmvattenberedaren. Detta utan att temperaturen där ökar. Inte heller värms huset dÃ¥ det blir svalt där. Jag fÃ¥r inte det här att gÃ¥ ihop. NÃ¥gonstans mÃ¥ste värmen pumpen producerar ta vägen. Har jag missuppfattat situationen?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2023, 13:24:36 »
Nu har jag slagit på elpatronen bland inställningarna, men jag är tveksam till att den aktivt har värmt något alls. Varken före eller efter att jag aktiverat tillskottet.

Jag förstår inte riktigt var jag ska hitta överhettningsskyddet. Återkommer om den.!

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2023, 21:39:05 »
Hej igen!
Jag har hittat knappen för att återställa elpatronens överhettningsskydd. Jag har tryckt på den, utan att märka något resultat. Ska man bara trycka, eller är det något särskilt trick man ska göra samtidigt? Hålla inne någon ytterligare knapp, eller så?

Därefter har jag ställt in åbäket på att enbart värma med elpatron. Följden av detta blev att displayen som vanligt visar på start om ett visst antal sekunder. Denna gång startade dock inget. Tiden till start blev istället negativ;
"Värmepumpen startar o -3300 sekunder" där talet 3300 pendlar mellan 3300 och 3301. När jag väl gav upp och återställde till att återigen arbeta med värmepumpen så började värmen återkomma.

Det är alltså något som gör att tillskottet inte startar ordentligt. Displayen gör mig inte uppmärksam på några varningar, men möjligen finns det någon varning på någon sida jag inte hittar(?).

Vet någon hur jag kan komma vidare i felsökandet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2023, 10:31:13 »
Man ska bara trycka in den tror jag, men relativt hårt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2023, 22:19:40 »
Hej igen!
Tack för hjälpen senast!
Förra gången detta problem uppstod tryckte jag så hårt på thermosäkringens knapp att den gick sönder. Då köpte jag en ny thermosäkring och allting var frid och fröjd!

Nu är dock problemet tillbaka.. Tillskottet fungerar inte. Om jag handkör tillskottet lyser tillskottslampan, men ingen värme produceras. Någon cirkulationspump låter. Inga larm.

Tror man då att det är själva tillskottet som ska bytas? Eller finns det något smart sätt att felsöka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenspets når inte upp i temperatur
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2023, 08:42:22 »
En elektriker ska kunna mäta upp var det finns spänning eller inte till elpatronen. Kan vara fel på någon kontaktor som inte sluter som den ska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!