Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkring löser ut - kompressorfel?  (läst 23477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
Säkring löser ut - kompressorfel?
« skrivet: 10 augusti 2011, 18:43:54 »
Hej,

I helgen började jag fÃ¥ problem med min luftvärmepump som jag använder som uppvärmning till min pool. Efter c:a en minut när fläkten gÃ¥tt igÃ¥ng sÃ¥ löser säkringen (13A) ut. Jag hade en reparatör förbi idag som mätte och konstaterade att strömmen var över 30A när säkringen gick. Hans teori är att kompressorn är slut och att den behöver bytas. Är det sÃ¥ illa???      Eller finns det nÃ¥got annat som kan vara fel?
« Senast ändrad: 10 augusti 2011, 18:47:14 av larsm1 »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2011, 19:43:04 »
Först - startar kompressorn övh? dvs. att själva _kompressorn_ startar - att fläkten snurrar igång är ointressant i det här läget.

om så:
 
kollat att poolvattnet verkligen cirkulerar genom värmeväxlare???

Är det otillräkligt flöde/stopp i denna sÃ¥ kan kondensorn/värmeväxlaren för poolvattnet  mycket väl bli väldigt het, trycken höga och kompressorn gÃ¥r tungt och drar sÃ¥ mycket ström att säkringen gÃ¥r.




har man problem med detta så bör det känneteknas att gasrören in och ut till värmeväxlaren bör vara väldigt heta.


Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2011, 20:03:28 »
Tack för svar!
Enligt reparatören så verkar säkringen lösa ut i samband med att kompressorn ska starta, dvs c:a 10 sek efter fläkten gått igång.
Vattnet cirkulerar, inga problem med det.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2011, 20:44:50 »
Med andra ord kompressorn startar inte... jag antar här att det inte är någon inverterkompressor utan en ON/OFF-kompressor.

En sak att kolla innan man börja fundera på ny kompressor och det är att kolla om startapparaten fungerar som den skall - är den kollen gjord av din reparatör ??

Får inte kompressorn ström i startlindningen just under påslaget så kommer den inte att starta utan bara står och brummar samt dra ca 30 Ampere även om kompressorn i övrigt är fullt frisk.


har du någon ide hur din kompressor slutade fungera - var det här som en blixt från klar himmel eller hade du startproblem även innan det nu blev tvärstopp, konstigt ljud på kompressorn etc. ??




Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2011, 21:09:37 »
Ska se om jag kan ta reda på vilken typ av kompressor det är. Luftvärmepumpen är en Zodiac Powerpac 2. Reparatören kollade inte om startapparaten fungerade, han mätte bara strömmen i samband med att säkringen löste ut.
Jag noterade inga problem innan den slutade fungera.

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2011, 14:03:36 »
Update:
Det visade sig att det var kondensatorn för kompressorn som var trasig, syntes ganska tydligt när jag öppnade pumpen och kollade. Numera utbytt och nu återstår det bara att få tillbaka juste badtemperatur. Det kan ju ta ett tag nu när sommaren försvann....

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2011, 14:29:20 »
Ärendet är inte riktigt över. Jag tänker försöka driva detta som ett reklamationsärende, men leverantören säger att det säkerligen var blixten/åskan som förstörde kondensatorn. Men borde inget annat ha gått sönder i så fall??
NÃ¥gon som har kunskap om detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2011, 17:05:23 »
Kondensatorer av dålig kvalitet går ofta sönder p.g.a. värme/ålder eller brister i uppbyggnaden.
Kondensatorer är p.g.a. de små fysiska avstånden mellan "plattorna" kanske lite känsliga för åska, men det är inte vanligt att åskan tar så pass stora kondensatorer som motorkondensatorer, då borde precis som du säger något kretskort också ha fått sig tycker jag.
Mitt utlåtande är dock inget som håller i rätten, så du får ta det för vad det är - min synpunkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2011, 17:19:50 »
Precis som Richard säger så borde något kretskort gått, inte bara i pumpen, 1/3 av all elektronik du har hemma bör ligga på den fasen (om vi förutsätter att det bara slagit i en fas).

Är det sen sÃ¥ att det är ett garantiärende sÃ¥ är det din motpart som ska bevisa att  det är ett fel som han inte är ansvarig för.

Buss på bara Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad larsm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luftvärmepump till poolen
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2011, 17:54:49 »
Tack för stödet ::)
Pumpen är 2,5 år gammal så det blir ett reklamationsärende - inte garanti. Men jag tycker ändå att jag borde kunna få rätt.
Se t.ex:
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/Reklamation_inom_3_ar_2010.pdf
En kondensator är ju en fast komponent.

Leverantören skriver:
Kondensatorer är som glödlampor (förbrukningsvaror) maskinen är nästan 3 år, garantin omfattar inte förbrukningsartiklar.

Svårt att hålla med om det.
Vi får se hur det går...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2011, 19:30:08 »
Förbrukningsvaror skall väl vara relativt enkla att byta ut för slutkunden. Står det i manualen att man bör byta kondensator regelbundet och hur man går till väga?
Det låter som lite krystat resonemang för att slingra sig undan ansvar..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2011, 10:51:14 »
...

Det var alltsÃ¥ startapparaten med tillhörande hjälpsystem (kondensatorn)  som var bekymret, det borde den reparatören som tittade pÃ¥ detta enkelt kunnat listat ut, när du med visuell inspektion tom. sÃ¥g att det var nÃ¥got lurt med kondensatorn...

---

Med denna koppling  direkt pÃ¥ kompressorns 3 stift

http://www.algonet.se/~toek/kompressorinkoppling.PNG

och med anpassning av motorkondensatorns storlek till aktuell kompressor (det är bara att titta pÃ¥ den befintliga installerade kondensatorn och använda en annan, fungerande motorkondensator av ungefär samma storlek - det är inte speciellt kritiskt pÃ¥ värdet utan kan sprida 30% under och över utan att pÃ¥verka startförmÃ¥gan sÃ¥ mycket) sÃ¥ kan man piska igÃ¥ng nästan vilken enfaskompressor som helst av icke invertertyp, lÃ¥t vara att man kanske inte kan köra sÃ¥ lÃ¥ng tid dÃ¥ mÃ¥nga startapparater kopplar bort kondensatorn igen kort efter starten - men för test för att se om kompressorn startar övh. sÃ¥ duger kopplingen mer än väl, särskilt om man med en brytare kopplar bort kondensatorn kort efter starten sÃ¥ kan man sedan titta pÃ¥ med mätning av ström/effektförbrukning  och hetgas mm. dra slutsats om kompressorn gÃ¥r ovanligt tungt och den vägen avgöra om den är sÃ¥ sliten att den är svÃ¥rstartad av den orsaken med den ordinarie startapparaten eller att kolla själva startapparaten i sig med alla dess delar.

Och detta _bör_ en vitvarureparatör pÃ¥ kyl och AC-sidan kunna fixa med redan preparerade  kit eller snabbt ihopsvängt koppling pÃ¥ plats med reservdelar i bilen  för att se om en kompressor snurrar igÃ¥ng eller verkar ha skurit... 

Att säga att kompressorn måste bytas till stor kostnad varenda gång den inte vill starta utan en felsökning av startapparaten är att gör det väldigt enkelt för sig - eller tom. kanske försöka lura på kunden en lönsam reparation trots att det inte var någon problem med kompressorn utan i sammanhanget billiga komponenter runt omkring

---

kondingar klassas normalt inte som förbrukningsvara - om det är en sådan så skall det lätt kunna bytas av kunden i någon form av kassett och utan att skruva eller beröra på några elektriska delar samt med angiven bytesintervall/villkor i instruktionen. - det står säkert i din beskrivning/manual att bara serviceman eller kompetent personal få öppna maskinen pga. livsfarlig spänning och då försvinner hela argumentet med kondensator som förbrukningsartiklar.

motorkondensator av MP-typ (MP = Metal - Paper) är självläkande vid ev. överslag och det vill mycket till innan den är så sönderslagen att det tappat mer än 20% av sin kapacitet och även i detta läge knappt påverkar kompressorstarten.
Om en motorkondensator går sönder inom 3 år så är det feldesign eller man valt komponenter med för låg kvalitet (elektrolyt eller plastkondensatorer).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2011, 11:01:44 »
Håller helt med xxargs, en reparatör bör kunna felsöka så pass att denna utesluter fel på kondensatorn, som är ett standardfel på enfas motorer/kompressorer.
Att underlåta att göra det tyder på för dålig kompetens, eller som xxargs säger, snudd på lurendrejeri.

När det gäller luftvärmepumpar bör installatören/reparatören i vart fall ha kylbehörighet, men jag är lite osäker på om dessa normalt besitter elbehörighet på en nivå som gör att de har rätt att börja peta i elbiten.
Kan du xxargs svara på det?

Om jag inte missminner mig är vitvarureparatörer ofta i grunden elektriker som har vidareutbildat sig inom kylteknik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2011, 11:38:31 »
Som behörighetssystemet är uppbyggt så räcker det i princip att någon i arbetsledande ställning har BB3 för att få rota i själva värmepumpen, vet folk som fått ut BB3 utan att visa upp några som helst intyg så elsäkerhetsverket verkar inte ta det så hårt förräns man kommer upp till BB1.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Säkring löser ut - kompressorfel?
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2011, 12:22:10 »
...........
Leverantören skriver:
Kondensatorer är som glödlampor (förbrukningsvaror) maskinen är nästan 3 år, garantin omfattar inte förbrukningsartiklar.

Svårt att hålla med om det. Vi får se hur det går...

Först körde dom med blixtskada, då undrar jag om dom frågade dig om du hade luftledningar in till kåken eller om dom frågade om din pump dog i samband med ett åskväder....

Sen detta med kondensatorn - har aldrig och kommer aldrig att bli någon "förbrukningsvara".

Jag får intrycket av att agenten med alla medel försöker blåsa dig, hur mycket har du fått lägga ut själv här, och elkillen som kom till dig - var han utsänd av firman eller var det du som tog in en extern kylis ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!