Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande (?) X11  (läst 1542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KORTSSON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Krånglande (?) X11
« skrivet: 14 december 2010, 11:13:05 »
Hej! I mitt hus som jag anskaffade juli 2010 finns en X11 som är installerad 2009. Den går på en 600meter lång kollektorslinga (jordvärme alltså) och jag tycker inte att den ger rätt temperatur.

Vår ÅF som varit och kollat upp maskinen vill bara sälja på mig en elpatron, något som jag tycker känns onödigt med tanke på pumpens egentliga kapacitet. Husets förra ägare hävdar att allt fungerade perfekt förra vintern, men nu har vi med -5C ute inte mer än runt +18C inne. Pumpen skickar inte ut mer än ca +43C och den inställda kurvan säger att det ska vara +53C i systemet... Temperaturen på köldmediat in är -0,5C, något som enligt IVT's egen kundservice ska vara helt OK. Jag har nu alltså två olika "experter" som säger olika saker, varav den ena vill sälja på mig något som skulle kosta 6.000:- installerat och klart och den andra på en kundsupport.

Vem kan jag lita på? Någon som har lite bättre erfarenhet i det här och som kan ge mig ett tips på om det är fel på min pump eller om det helt enkelt är så att intempen på köldmediat är för låg eller om det är något annat! Kan även tilläggas att kompressorn gått på högvarv konstant sedan kylan kom för någon månad sedan...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Krånglande (?) X11
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 11:31:05 »
Temperaturen på ingående köldbärare (inte köldmediet, det finns enbart i pumpen), -0,5, är inget att säga något om men den temperaturen säger inte mycket om pumpens funktion. Köldbärartemperaturen beror mycket på var i landet huset ligger och vilket djup slingan är nergrävd på. Att föregående ägare hävdar att det fungerade perfekt säger inte heller mycket.

Det behövs fler uppgifter för att det skall gå att säga något om huset och pump. Hur många kvadratmeter uppvärmd yta? Byggnadsår? Antal våningsplan? Var ligger huset? Är det normal varmvattenförbrukning?

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KORTSSON

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande (?) X11
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 12:27:25 »
Är ju helt novis på det här så jag har nog inte koll på alla termer å sånt! :-)

Jag och anläggningen finns i Skåne, Svalövs Kommun, slingan ska vara nedgrävd på ca 1 meters djup. Husets yta är ungefär 225kvm på 1½ plan och huset är byggt 1910 och tillbyggt 1959. Varmvattenförbrukningen ligger nog snarare under normal förbrukning då vi bara är två som bor här!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Krånglande (?) X11
« Svar #3 skrivet: 14 december 2010, 15:01:06 »
Med tanke på temperaturerna på varma och kalla sidan borde pumpen ge ganska exakt 11 kW när den går på max fart. Räknar man med att boende och hushållsel värmer en grad skulle husets värmebehov vara 11/(18 - (-5) -1) = 0,5 kW/grad. Det är ett högt värde. Det finns två förklaringar:

1. Värmepumpen fungerar som den ska göra men huset läcker mycket värme. Pumpen orkar därför inte med mer än den gör.

2. Värmepumpen ger lägre effekt än den skall göra. Därför framstår huset som dåligt isolerat.

Vilket av alternativen som är det rätta är svÃ¥rt att avgöra pÃ¥ det här stadiet. Kan vi fÃ¥ värden pÃ¥ alla temperaturer som gÃ¥r att avläsa pÃ¥ displayen?   

Att temperaturen inte går över +43 beror på att radiatorerna vid den temperaturen gör av med lika stor effekt som pumpen producerar vilken den nu kan vara.

Dimensionerande utetemperatur i Skåne verkar vara runt -14 grader. Även om huset är bra isolerat och kräver bara 0,35 kW/grad blir det tufft att hålla värmen vid +20 med 11 kW. 0,35 tror jag är en för låg siffra. Isoleringsstandarden i slutet av 50-talet var inte så bra. Undrar om inte den tidigare ägaren frös en del förra vintern.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krånglande (?) X11
« Svar #4 skrivet: 15 december 2010, 20:00:22 »
Jag kan tänka mig att du har samma standard på isolering som jag, dvs nästan ingen alls. Då kommer det att gå åt mycket effekt för att värma upp 225 m2. Kamin eller tilläggsisolering är nog melodin, men gör inte bort dig med att bara fylla vinden med isolering imorgon utan att jobba igenom lösningen för då blir det varmt inne men mögel på vinden... Fuktspärren var inte påtänkt 1910 eller 1959 tyvärr.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!