Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsoptimering av bergvärmepump  (läst 7071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Driftsoptimering av bergvärmepump
« skrivet: 01 september 2007, 14:22:22 »
Detta borde vara ett högaktuellt ämne nu när de flesta hushåll har ngn form av värmepump.
Jag tänker i första hand på mark/bergvärmepumpar.
När man nu investerat i en värmepumpsanläggning och ska göra den "stora" besparingen i.o.m att oljepannan åkte ur och att elen bara stiger i pris, så kommer detta vara av största intresse för att få ut optimalt av sin anläggning. De flesta tror att bara man har en bergvärmepump så klirrar det i spargrisen, men ack så fel det kan bli.
Man kan titta på temperaturer och optimala "delta t" över vp och radiatorer, det finns redan massa skrivet om att optimalt ligger kring 6-10 grader beroende på vad för vp man har.
Men jag tänkte börja med detta med start/stopp. Vad är normalt och vad tjänar man på?
Om man frågar tillverkarna vad som är bäst säger de att det är ingem fara med många start stopp det klarar kompressorena, och de har nog rätt.
Men besparingsmässigt är det så mkt sämre att det ska vara så härenligt mig.
Varje gång kompressorn startar så ökar slitaget i den samt att den drar xtra mkt ström just då jämfört med normal drift samt att när den startar så tar det vissa sekunder innan värmeprocessen kommit igång riktigt. På sikt blir detta kortare kompressorlivslängd samt ökad elförbrukning. Detta är oerhört viktigt ju mindre hus eller radiatorvolym vatten den har att jobba med.
Man vet ju av erfarenhet när en kund ska bestämma sig för en offert av 3 så brukar priset stå för ungefär 50% av valet, alla pratar ju för sitt märke och visst tester visar att det är inga stora skillnader emellan utan snarare så passar det ena märket bättre där än här osv.
Men om det inte optimeras blir säkerligen kunden inte nöjd över besparingen vilket är av största intresse ju dyrare elen blir.
Själv av erfarenhet är jag helt emot korta gångtider, då jag råder till volymförstoring för att få ut mer av värmepumpsinvesteringen. Så att kompressorn kommer att gå längre för att sedan vila längre, färre start/stopp vilket medför att kompressorn borde ha ett längre liv.
Inveteringsmässigt kommer denna xtrakostnad att betala sig mkt fort, särskilt i de fall som är värst.
Visst det blir en "burk" till i källaren men man har ju kastat ut tanken så de får ju mkt plats över ändå.
Det går ju självklart att trixa med diffen i vp för att få den att gå längre men i mindre hus så kommer innetempen att ha lite större svängningar på detta vis, ju större volymförstorare desto jämnare inomhustemp.
Om man nu inte tycker sig behöva ngt sånt här så i alla fall ingen gångtid under 30 minuter i alla fall vore bra, vist om man har en stor vp med intern vvb så kommer den att klara det fort där får man försöka öka differansen lite.

Skriv vad ni själva har valt för optimeringstips  Thumbsup
« Senast ändrad: 01 september 2007, 14:26:09 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 01 september 2007, 15:00:41 »
Jag labbade lite med att få ner antalet starter, och var som lägst nere på ca 12 när det ligger strax under 0°.

Eftersom COP blir dålig vid höga framledningstemperaturer, vilket syntes tydligt i loggarna, så kör jag nu med ca 20 starter vid motsvarande förhållanden. Kompressorn behöver då inte jobba med så höga tryck, vilket bör förlänga livslängden.

Stiebel har en finess som heter "Pumpcykler", och jag begrep till att börja med inte hur den funkade. Den gör att cirkpumpen i radiatorkrets 1 går cykliskt, styrt av utetempen. Den går alltid när kompressorn producerar värme, men även periodiskt mellan VP-körningar. Det går då i ca 5 minuter, lagom så att det kommer lite varmt vatten från tanken, och stannar sedan. Vid sträng kyla går den kontinuerligt.

"Pumpcykler" påverkar inte radiatorkrets 2, vilken jag använder till golvvärmen i garage/förråd, vilket medförde att den pumpen alltid gick när VP inte växlat till sommardrift. Eftersom RK1:s pump matar ut vattnet som RK2 shuntar ut till golvet fanns det ingen vits med att låta RK2:s pump gå om inte RK1:s pump samtidigt gick. Jag flyttade därför matningen av RK2:s pump så att den bara går när RK1 också går.

Om man har innegivare installerat stannar pumparna även om är-tempen överstiger bör-tempen med mera än 1°.

Jag inbillar mig att Stiebels pumpstyrning sparar en del ström, och minskar även ev ljud i ventiler, samtidigt som jag inte upplevt något problem med komforten.

Jag flyttade även matningen till golvvärmen i garage/förråd från framledningen till returen från RK1. Det gör att radiatorerna i huset prioriteras och att golvvärmen får ca 10° svalare framledning till shunten, vilket innebär betydligt lugnare gång på shunten, samtidigt som returen till VP bör bli något svalare, vilket bör höja COP något.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 26 september 2007, 23:03:47 »
 *vinkar* hej
jag tror att enklaste är nog med frekvens styrda kompressorer för att optimera detta problem.
rätt prod värme då den behövs o inget mer .
tyvärr så är de stora märkena på tok för dyra fortfarande men det finnes billiga .

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2007, 09:21:54 »
*vinkar* hej
jag tror att enklaste är nog med frekvens styrda kompressorer för att optimera detta problem.
rätt prod värme då den behövs o inget mer .
tyvärr så är de stora märkena på tok för dyra fortfarande men det finnes billiga .

krister andersson


Synd där inte fins några större frekvensstyrda från dessa små märken bara. För även om man kan öka COP lite med frekvensstyrning när det är varmt så hjälper det föga troligt så mkt att det betalar extra eltillskott då det är kallt :/
Bräkleen lösningen på allt!?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2007, 23:25:14 »
hej.
så sant detta är ett dilemma. har kollat på måååånga fabrikanters frekvens pumpar i kina o de flesta är runt 6 kw.
försökte övertala en del men får då till svar de e helt ok om du beställer typ 3 000 st /år.
de vi förbrukar här i norden är en spotloska i havet för dessa stora fabriker i kina.
men jag ger inte upp!! fortsätter o letar.
hmm serie koppla 2 st 6,2 kw *fniss*
ha de gött

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2007, 06:53:11 »
 Det vore egentligen optimalt att seriekoppla 2st maskiner,det är väl bara priset som skenar iväg

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2007, 18:27:47 »
hmm hoppas att jag får be dig kolla anonsen på frekvens styrda pumpar utan att jag även här blir på hoppad.

det är inte dyrt att koppla in 2 st.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Driftsoptimering av bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2007, 21:24:50 »
Det vore egentligen optimalt att seriekoppla 2st maskiner,det är väl bara priset som skenar iväg
vad sägs om två maskiner,
en med inverter och flytande kondensering för uppvärmning, samt en med fast kondensering för TVV (kan vara on/off om tanken är stor).

jag har beslutat mig för att bygga om min befintliga till vv-produktion, samt införskaffa en ny leksak enligt ovan för värmen.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!