Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är min LVP ineffektiv eller inte?  (läst 3451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreQa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är min LVP ineffektiv eller inte?
« skrivet: 29 november 2016, 12:30:42 »
Jag har inte stor kunskap om värmepumpar så jag förlitar mig på er kunskap.

Vi har en Mitsubishi LVP som är 10 år gammal. Jag har länge funderat på om den är ineffektiv då jag inte tycker den värmer på ordentligt. Nu har jag inte kollat på andras pumpar hur dom fungerar så jag har inget att jämföra.
Tillbyggnad byggd 1996, 145 isolering, 2-glas fönster, ca 50 kvm. Utbyggt från en timrad enkelstuga om ca 40 kvm. Placering enligt bifogad bild. Vi har elradiatorer men bara 2 st är igång (rummet längs in i timmerhuset och badrummet). Vi eldar i våra eldstäder under dagarna. Senaste servicen är gjord för 2 år sen. Vi dammsuger varje gång den säger till att den behöver rengöras. Svärfar storstädade den i somras.



Idag när jag vaknade var den inställd på 27 grader. Ute var det 3 plus. Inne var det 19 grader. Termometern står i fönstret närmast pumpen. Vet att det är fel placering men rummet är ändå svalt.

Vad säger ni andra. Ger den för lite tillbaka så det är dags att byta den? Kan det vara termostaten då den arbetar även om det är 22 grader i rummet närmast.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2016, 12:45:44 »
Har du gjort någon ordentlig service på sistone?

Utloggad FreQa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2016, 13:58:26 »
Har du gjort någon ordentlig service på sistone?
senaste service för 2 år sen. ingen skillnad sen dess tycker jag. kan ta hit en tekniker och serva så får han kolla termostaten också.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2016, 15:25:46 »
På 10 år så är det väl troligt att du har eller har haft något litet läckage på pumpen, det vill inte till särskilt mkt gas som läcker ur pumpen för att den skall tappa direkt i effekt. om pumpen f.ö går bra, tyst och fint så skulle jag nog kosta på den ett gasbyte, dvs teknikern kollar upp så att det inte finns något litet läckage och ev drar kopplingarna, tar sedan ur den gamla gasen som han kan väga för att se om det ev har läckt ut en viss mängd. Därefter fyller han på ny gas igen i exakt rätt viktmängd för din pump inkl att han vaccumsuger den. Då får du en helt ny pump igen rent effektmässigt ivf.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2016, 22:51:21 »
märkte du någon skillnad efter servicen för två år sedan?
när märkte du att den inte värmde längre?
och vad är det för modell?
står den på driftläge varm, heat, sol?
togs kåpan bort vid ingreppet i somras?
om du mäter skillnaden mellan rummets lufttemperatur och utblåsets temp vad får du då?

Utloggad FreQa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2016, 20:20:10 »
märkte du någon skillnad efter servicen för två år sedan?
när märkte du att den inte värmde längre?
och vad är det för modell?
står den på driftläge varm, heat, sol?
togs kåpan bort vid ingreppet i somras?
om du mäter skillnaden mellan rummets lufttemperatur och utblåsets temp vad får du då?
När jag mäter temperaturen är den 29 grader (inställd pÃ¥ 27). Rummet har 22.  Nackdelen är att den drar in svalare luft frÃ¥n gammelhuset. De
Den är inställd pÃ¥ varm.  Om jag minns rätt blev det varmare efter förra servicen.
Modell,  se bild.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2016, 18:53:15 »
Är det verkligen inte högre temp i utblåset än 29C?
Om du provar att sätta högsta temperatur och högsta fläkt vänta i 20 minuter vad blir det du för temp i utblåset?

Utloggad FreQa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2016, 21:19:58 »
Är det verkligen inte högre temp i utblåset än 29C?
Om du provar att sätta högsta temperatur och högsta fläkt vänta i 20 minuter vad blir det du för temp i utblåset?
Jag får 34 Grader vid utblåset när displayen visar 31.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2016, 21:50:19 »
Ja det är väl bara att konstatera att det är gasbrist i din pump som jag misstänkte, så följ gärna mitt råd i mitt tidigare inlägg här och ta ut en kyltekniker som drar kopplingarna och kollar tätheten, byter gasen på pumpen inkl vaccumsuger den ordentligt så får du den effektiv igen.

Utloggad FreQa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2016, 23:20:02 »
Ja det är väl bara att konstatera att det är gasbrist i din pump som jag misstänkte, så följ gärna mitt råd i mitt tidigare inlägg här och ta ut en kyltekniker som drar kopplingarna och kollar tätheten, byter gasen på pumpen inkl vaccumsuger den ordentligt så får du den effektiv igen.

Det kommer en tekniker imorgon. 
Får man fråga vad din pump ger för temperaturer?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2016, 23:30:54 »
Jag får 34 Grader vid utblåset när displayen visar 31.

om det fortfarande är 22C vid inloppet så är ju en tempskillnad på 12C för lite.

Så frågan är ju nu hur mycket man vill lägga ner på en lite äldre värmepump i pengar.
Jag har inte en aning om vad en kyltekniker kostar i timmen hos dig.
det kan ju vara små enkla ting som givar fel, läckage av köldmedel eller mer omfattande som en sliten fyrvägsventil till defekt kompressor.
Med manometerställ får man reda på mer.

Utloggad tmpolice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2016, 21:10:58 »
Jag har en två år gammal pump och lade en termometer vid utblåset bara för kul. 24 inställd och gav då 40-41 i utblåset. Inte den noggrannaste termometern däremot så +- någon grad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #12 skrivet: 09 december 2016, 16:27:52 »
En frisk pump av god kvalitet skall ge 47-53 grader i utblåset med börvärde på max och max fläkthastighet, om rumstemperaturen är 20 grader och det inte är svinkallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är min LVP ineffektiv eller inte?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2017, 21:32:39 »
Lånar tråden..

Jag har 3 meter ihoplindat rör bakom utedelen vilken jag egentligen inte gillar men det fick bli så. Dessutom har jag tillfälligt i vinter lagt en träskiva ovanpå in mot husväggen som snöskydd. Tänker att både rören bakom och denna träskiva måste förhindra luftflödet.

Nu mäter jag med termometer precis framför innedelen och får 46,5 °C allt på max (-15 °C ute, så gott som vindstilla).
Gissar på att det är ok även om det inte är mellan 47-53 °C ?

En sak att notera är att förflyttar man termometerns sensor 1 cm hit och dit i sidleds framför fläkten så påverkar det genast tempen med ca en grad.

Edit: blev att jag diskuterade detta i annan tråd och Tågråttan med FH35 fick 53,8 grader dvs 7,1 grader högre än mig under samma förhållanden utomhus.
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 22:50:02 av Chippe »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!