Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1145, producerar 40°C vatten till golvvärmen just nu??  (läst 1808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hjälp mig förstÃ¥  dontknow

Jag har en egen kurva vald, enligt den så ska det inte produceras till golvvärmen just nu när det är ca 13.5°C ute, men det gör det.
Vilket värde är temperaturen som faktiskt skickas ut i golvvärmen nu?
Extern framledning BT25 , 39,2°C är det rätt värde?

Meny 1.9.3 - min. framledningstemp. är satt till 15°C






Utloggad Johnlennonx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle försökt kontrollera att växelventilen växlar som den ska, så det inte läcker ut värme vid varmvattenproduktion.
Gör en USB-logg så man kan se mer än bara en ögonblicksbild.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Med tanke på gradminuter 100 så gör den inte vad den själv vill. Ta av ställdonet till växelventilen och kolla om axeln är hel. Med tanke på BT25 så kanske du har ännu en växelventil eller något annat som gör att utgående vatten är för varmt till golvet?

Den värmekurvan är jämfört med andra hus tokigt. Det är osannolikt att man inte kan använda någon av de färdiga med mjuk böjning. Framledningstemperaturen är väldigt hög generellt för att vara golvvärme. Har man termostater kanske den inte märks av före man prövar att sänka lite - att det inte blir kallare. Värmekurva 5 eller 6 brukar fungera för alla med golvvärme i betong. Har man radiatorer också, då kan det behöva se ut lite som du har det, men någon extern begränsning mot golvvärme. Har du radiatorer testa kurva 9 eller 10, de är rätt lika vad du har.

Värmekurvan påverkar inte problemet som visar för dig idag.
Värmen kopplas bort helt vid hög medeltemperatur ute.
"Stopp av värme" meny 4.9.2. Brukar vara på 17. (Medeltemperatur 17 grader och högre = ingen värme).
15 och 16 fungerar för många hus där det blir varmt lätt.

Är någon växelventil trasig ger den värme i alla fall, för den försöker göra varmvatten men det blir uppvärmning ändå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0

Det är golvvärme i betong. Att jag velat ha hög temp beror på ett uterum med golvvärme och det är dåligt isolerat. Så vintertid då får den slingan maxtemp för att det ska bli lagom varmt, medan övriga golv är begränsade med termostater.

Här är logg, vilket verktyg är bra att använda för att få ut något av detta?
https://drive.google.com/file/d/1_o-E2iL3xlQsQSYmJqdhLUsv7ge7Riwk/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/1vvQ-tKGHIfDeHuCqfsuHLBZiXRXLeQmp/view?usp=sharing

SÃ¥ ser mitt system ut


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
BT7 AUX1 Topp VPB
BT6 Botten VPB
BT25 UKV
BT50 RMU40 i hus

tror jag det är, sÃ¥ jag märkt det i alla fall  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Går det inte få upp en luftkonvektor, stor radiator eller luft/luftvärmepump i uterummet som komplement? Tycker anledningen är för liten till inställningarna. Kostar verkningrad att ha det så. (Pengar).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Går det inte få upp en luftkonvektor, stor radiator eller luft/luftvärmepump i uterummet som komplement? Tycker anledningen är för liten till inställningarna. Kostar verkningrad att ha det så. (Pengar).

Tycker det känns som för mycket jobb och pengar för att göra detta i efterhand. Men du har rätt att det är dumt.

Just nu är steg ett att reda ut vad jag har för inställningar och varför pumpen står och värmer nu mitt i sommaren.

Värmer 165kvm hus och 90kvm garage, full familj med dusch och bad ca 10-13.000kWh på värmepump/år. Vet inte om det är normalt.
DÃ¥ har vi 22grader i alla rum, 16grader i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Har tipsat om växelventilen tidigare, har du inte kollat den än? LK M89i står det på den.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har tipsat om växelventilen tidigare, har du inte kollat den än? LK M89i står det på den.

Nu vet jag vad du menar. Ska kika. Ska den motioneras lite eller hur vet jag hur den mår?



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Det vanligaste är att axeln har gått av helt. En del av axeln sitter i ställdonet. Verkar allt ok, snurra axeln 2 varv och se så den känns bra. Inte trögare än man drar åt en syltburk.
« Senast ändrad: 30 maj 2023, 16:00:32 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Den ser risig ut. Rör jag på ställdonet så rör den sig på växelventilen. Törs man röra och testa att ta loss den ens? Kanske bara att skaffa en ny växelventil och byta direkt istället. Är det sedan ställdonet så byter man den efteråt.



Är det något unikt Nibe eller en sån här?

https://www.vvsmax.se/product/lk-525-vaxelventil-28-mm
« Senast ändrad: 30 maj 2023, 17:10:45 av suhagg »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Den var trött i packboxen, så det behöver bytas oavsett. Det ser ut som du har en universal och inte den nyare som är Nibe-specifik.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Den var trött i packboxen, så det behöver bytas oavsett. Det ser ut som du har en universal och inte den nyare som är Nibe-specifik.

Är det noga med detta med märkning AB osv på den?
Tänker jag måste ha en exakt lika för hur flödet funkar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Det är bara A och B på mässingskroppen som är det viktiga. Sätt den som den satt. Det andra med ställdonet går inte sätta fel, passar det inte och våld behövs för att få ihop det om det skulle vara i fel läge. Så utan knytnävar och hammare vid montering så blir det inga problem att få det rätt.

Ta av ställdonet och kika under väntan, vore kul att veta om axeln är av.
« Senast ändrad: 30 maj 2023, 18:52:39 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!