Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!  (läst 38347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« skrivet: 23 november 2007, 19:23:44 »
Det börjar ju komma lite riktigt billiga lågprisalternativ på marknaden ! som t.e.x Greven/FOMA/pioneer.
ESB (NA).   Bavini.  mfl
men väldigt lite har hörts om hur dessa fungerar i verkligheten !
och jag har fått indikationer på att ganska många har levererats !
så ni som vet nån som har, eller kanske har själva, skriv och berätta !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #1 skrivet: 23 november 2007, 19:36:06 »
Dom fungerar säkert sÃ¥ otroligt bra, att ingen har behövt söka hjälp pÃ¥ ett Internet-forum för värmepumar  :) Du fÃ¥r "knacka dörr" när Du ser en sÃ¥n där lÃ¥gprispump upphängd nÃ¥nstans, Ã¥ be om ett utlÃ¥tande...

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 17:48:08 »
Vi har monterat 5-6 st NA lv maskiner åt vitvarukedjor summan av det hela är att ca 50% av tankarna har gått läck efter ca 1 år, 2 ytterdelar har havererat, alla utom 1 har vi bytt kretskort & givare på.......i det stora hela & om man summerar det hela har vi servat 100% minst två gånger.....men när dom går ger dom fin värme & värmer husen ganska billigt.......men det finns nog ingen av dom kunderna som är nöjda med sina anläggnigar....... *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #3 skrivet: 23 december 2007, 10:10:30 »
Har nu monterat en Energicentra L/V hemma !
efter montage gick jag in till kontrollpanelen och startade............hjälp vilket oljud !
det hördes i hela huset !
vid undersökning visade det sig vara cirk-pumpen i innedelen som lät ...!
måste vara nåt alvarligt fel på denna..vibrerar och durrar fruktansvärt, och till råga på allt så har tillverkaren tagit bort ratten för hastighetsinställningen huvuddunk huvuddunk
och pumpen sitter i en plåthållare fast bultad ! knUp
lossade all rör igen.....skruvade loss hela innanmätet i innedelen ,och lyckades få ut det så långt så jag fick bort hållare och allt !
jag lyckades efter mycket möda få ner pumphastigheten till 1:an oljudet dämpades så pass att det tystnade inne i huset !
packade in hela pumpen i armaflex och fick dit bygeln med ett par gummidämpare !
jag har en befintlig cirkpump i systemet, och rören och kranar dragna så att jag kan justera flödet genom värmepumpen med denna !
skruvade ihop den igen och startade.........tyst och trevligt..
justerade in vattenflödet , och allt verkar fungera !
Jag har inte hunnit titta i utedelen ännu !

men återkommer om detta !

värmen ja !
som referens kan jag nämna att huset är byggt 1928 = nästan oisolerat !
130 kvm
en E9DKE orkade hålla 2/3 av huset drägligt till 0 ºC ute !
vid -5 ºC ute var det bara de 10 m2 pumpen sitter i som var varmt !
jag har sista dygnet haft ca -4 ºC ute
vid varmt hus från början (eldat) så fick Energicentrapumpen överta uppvärmningen !
tempen inne sjönk till ca 18,5 ºC innan den stabiliserade sig, och stannade där !
stängde av de två radiatorer som sitter i två rum som E9:an brukar hålla hyffsade och startade denna på 21 ºC....
gick och la mig och sov.....och i morse när jag vaknade............20 ºC i hela huset  studs  Thumbsup  *roflmao*
utan hjälp av hushållsel ! !
nu när TV mm varit igång har jag 21 ºC .....vilket är inställt BV !
den jobbar på fullt ...så gränsen ligger nog här nånstans (-5 ºC ute)..
men det är ett stort lyft gentemot innan,..nu måste jag inte elda för att hålla tempen så fort tempen går under +5 ºC ute !!


mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #4 skrivet: 23 december 2007, 14:56:13 »
Enligt faktabladet sÃ¥ ska den ge 38 dB innomhus.  *roflmao*

http://goto.glocalnet.net/energisaken/Manual/luft%20vatten.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #5 skrivet: 23 december 2007, 17:10:51 »
jag har idag labbat lite med vattenflöden mm
maximala flödet jag lyckades få genom vvx:en var för lågt för mina radiatorer .
för att få ner DeltaT över radiatorerna så fick jag löda dit ett rör från tanktoppen till radiatorframledningen, returen låg redan ihop med tankbotten !
jag har nu strypt in flödena så jag fått ca 5 ºC DeltaT över radiatorerna och ca 6 ºC över pumpen vid fulleffekt och nån minusgrad ute !
jag har nu ca 35 grader ut, och 30 ºC pÃ¥ returen (34/31 ºC mätt pÃ¥ själva radiatorerna)!....har inte hunnit isolera rören i källaren ännu !(källare under ca 1/3 av huset,metertjock putsad stensättning som väggar)  funderar ev pÃ¥ att skippa isolering och fÃ¥ varmare golv . det märks skillnad pÃ¥ golvet, och det är ganska varmt i källaren ! ::)

skillnaden blev uppenbar, den går nu på halveffekt för att hålla värmen vid ca 2 minusgrader ute (krävde full effekt innan )
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #6 skrivet: 23 december 2007, 18:38:23 »
Spännande,

men jag fattar inte röret från tanktoppen?

Har du tank och shunt?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #7 skrivet: 23 december 2007, 20:20:46 »
Spännande,

men jag fattar inte röret från tanktoppen?

Har du tank och shunt?
två tankar , flytande kondensering med rumsreglering !
försökte mig pÃ¥ en amatör-ritning, nu ska jag bara fÃ¥ med den ocksÃ¥  studs
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2008, 15:37:22 »
Jag har nu mätt och tagit lite värden på pumpen !
jag var lite tveksam över växlings-effektiviteten i innedelen, men måste erkänna att jag blev positivt överraskad.
de räfflade kopparrören i vvx:en är verkligen effektiva, bra värden och underkylning vid alla driftssätt och flöden !
frågan är hur känsliga dessa räfflade rör är för smuts /hur lätt smutsen fastnar i räfflorna..då sjunker verkningsgraden fort !!
utedelen fÃ¥r visa vad den gÃ¥r för, vid kallare väderlek.  liksom avfrostingsfunktioner mm !
den är tämligen tyst, ser ut som en "normalbillig" L/L inuti. fabriksmonterad värmekabel !

personligen har jag på grund av för stora vattenvolymer lite dålig reglering , blir lite on/off med stora temp-pendlingar, men dessa gör mig inte så mycket just för tillfället !

cenario: när jag kommer hem frÃ¥n jobbet sÃ¥ har pumpen gÃ¥tt utan hjälp av nÃ¥gon extra energikälla sen kvällen innan....radiatortempen har stabiliserat sig pÃ¥ en lagom temp...21  inne !
när jag kommer hem sÃ¥ startas TV,Dator, Spis mm,tempen stiger och pumpen stannar helt.....men den stora accumulerade energin i tankarna gör att radiatortempen bibehÃ¥lls i 5-6 timmar till. tempen inne hinner stiga till minst 23  innan tankarna börjar svalna, när natten kommer sÃ¥ sjunker tempen i huset, och pumpen startar fram pÃ¥ morgonkvisten. och hinner inte jobba upp den stora vattenvolymen innan morgonen. sÃ¥ det är ca 19  inne pÃ¥ morgonen !
för att sen ha stabiliserat sig fram på förmiddagen !
problemet är tydligast när det är lite värmebehov !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2008, 23:06:21 »
Mycket intressant läsning om denna pump, med tanke pÃ¥ priset. Jag tittar efter en luft/vatten till mina föräldrar som är till Ã¥ren. Dom har ett rätt stort hus ca 200 kvadrat. Enrörs element med elpanna. Elen ligger pÃ¥ 25-30 tusen per Ã¥r inkl. huhÃ¥llsel. Systemet har en framledningstemp pÃ¥ 42grader och retur pÃ¥ 37. Nu när det är 2 minus och blÃ¥ser snÃ¥lt. Skulle denna pump(som du skriver om ACE) funka eller är den för klen tror ni?    Sc:,h    Mvh  John

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2008, 01:33:59 »
Har nu monterat en Energicentra L/V hemma !
efter montage gick jag in till kontrollpanelen och startade............hjälp vilket oljud !
det hördes i hela huset !
vid undersökning visade det sig vara cirk-pumpen i innedelen som lät ...!
måste vara nåt alvarligt fel på denna..vibrerar och durrar fruktansvärt, och till råga på allt så har tillverkaren tagit bort ratten för hastighetsinställningen huvuddunk huvuddunk
och pumpen sitter i en plåthållare fast bultad ! knUp
lossade all rör igen.....skruvade loss hela innanmätet i innedelen ,och lyckades få ut det så långt så jag fick bort hållare och allt !
jag lyckades efter mycket möda få ner pumphastigheten till 1:an oljudet dämpades så pass att det tystnade inne i huset !
packade in hela pumpen i armaflex och fick dit bygeln med ett par gummidämpare !
jag har en befintlig cirkpump i systemet, och rören och kranar dragna så att jag kan justera flödet genom värmepumpen med denna !
skruvade ihop den igen och startade.........tyst och trevligt..
justerade in vattenflödet , och allt verkar fungera !
Jag har inte hunnit titta i utedelen ännu !

men återkommer om detta !
'
hej.
har blivit varse om detta problem med oljudet från cirk pumpen !! kan bara beklaga denna miss med reglaget.
sedan så skall jag försöka få till vib dämp på fästet till pumpen. beklagar detta !!
men det possetiva är att de vi monterat funkar jätte bra i alla fall trots oljudet från högt flöde i cirk pumpen.
av frostar mycket runt noll ute men går jätte fint vid kallare väder.

krister energicentra 
värmen ja !
som referens kan jag nämna att huset är byggt 1928 = nästan oisolerat !
130 kvm
en E9DKE orkade hålla 2/3 av huset drägligt till 0 ºC ute !
vid -5 ºC ute var det bara de 10 m2 pumpen sitter i som var varmt !
jag har sista dygnet haft ca -4 ºC ute
vid varmt hus från början (eldat) så fick Energicentrapumpen överta uppvärmningen !
tempen inne sjönk till ca 18,5 ºC innan den stabiliserade sig, och stannade där !
stängde av de två radiatorer som sitter i två rum som E9:an brukar hålla hyffsade och startade denna på 21 ºC....
gick och la mig och sov.....och i morse när jag vaknade............20 ºC i hela huset  studs  Thumbsup  *roflmao*
utan hjälp av hushållsel ! !
nu när TV mm varit igång har jag 21 ºC .....vilket är inställt BV !
den jobbar på fullt ...så gränsen ligger nog här nånstans (-5 ºC ute)..
men det är ett stort lyft gentemot innan,..nu måste jag inte elda för att hålla tempen så fort tempen går under +5 ºC ute !!


mvh. ACE

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2008, 13:57:35 »
Ace,
tack för utmärkt information och ritning!
Vad har du för temperatur när pumpen stannar och startar? Är det en innegivare som styr den?Vad tror du den kan åstadkomma för maxtemp?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2008, 14:10:32 »
Instämmer med Larryd, är också nyfiken på vad den kan ge, är data satt vid +45 ºC ut ?
VVX:en på bilden (runda svarta "kringlan"), är det 2 ihoptvinnade kopparrör med slits ?
Finns det alltså ingen riktig plattis i denna modell då ?
Vad är det för styrbox till denna, kan den slava patron-annan panna eller tvärtom ?
Går cirkpumpen ned i hastighet vid avisning, eller får du då kyla in i din acktank ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2008, 16:02:29 »
Instämmer med Larryd, är också nyfiken på vad den kan ge, är data satt vid +45 ºC ut ?
VVX:en på bilden (runda svarta "kringlan"), är det 2 ihoptvinnade kopparrör med slits ?
Finns det alltså ingen riktig plattis i denna modell då ?
Vad är det för styrbox till denna, kan den slava patron-annan panna eller tvärtom ?
Går cirkpumpen ned i hastighet vid avisning, eller får du då kyla in i din acktank ?


hej.
uppmätt cop är vid fast kondensering 52-53 grader.(går att köra flytande)
de första vi sålde var med platt v vx men det blev bara massa problem då många kunder struntade i filter ball.
sÃ¥ nu är alla med rör i rör växlare.  nästa sändning kommer med en grad minut styrning av ett relä som kan styra en el patron eller annat.
kommer enl tecknikern på fabriken även att byta cirk pumpar till en tystare.

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2008, 19:06:51 »
Du skrev uppmätt COP, men jag hittar ingen COP-tabell på denna ?
Du kan PM:a mig,Larryd m.fl om du har mer data än det som finns på din hemsida.
Problemet med plattisarna var intressant, menar du verkligen att folk gav fan i att sätta in filter på radiatorkopplet..? Vet själv att gamla radiatorsystem alstrar duktigt med skräp så filter är ett måste om inte vvx:en ska becka igen- det räcker ju med att lufta ett element så ser man hur mycket gegga som far runt i systemet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2008, 20:34:03 »
Ace,
tack för utmärkt information och ritning!
Vad har du för temperatur när pumpen stannar och startar? Är det en innegivare som styr den?Vad tror du den kan åstadkomma för maxtemp?
manöverenheten inne har en inbyggd rumsgivare, man kan välja om man reglerar via den eller vattentemp-givaren på VVX:en (fast kondensering)
jag kör via rumsgivaren, och har därför aldrig testat vad den kommer upp till , ligger runt 33-38 ºC i framledning med de temperaturer jag haft sista veckan ( pendlar pga över-volym tankar) !
så länge man inte förbrukar mer energi än pumpen producerar, så stiger såklart vattentempen tills den stannar och är nöjd !
nominella effekten är uppgiven till 3800w med 940w i förbrukning = COP 4,0 (tror jag läst 3,8 nÃ¥nstans  Sc:,h )

mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2008, 23:10:29 »
Hej, PM:a gärna mig också om du har info om denna.
Vad är lämpligast att köra denna mot, en acctank, elpanna eller vad?

Jag har idag en CTC kombipanna från -72 som eldas med pellets, nästan enbart för varmvatten, inte ekonomiskt.

Mvh Daniel
« Senast ändrad: 06 januari 2008, 23:50:27 av DF »
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2008, 23:44:18 »
hej.
sorry på något sätt har de upp mätta cop värdena försvunnit från hemsidan !!
ber kontoret fixa detta omgÃ¥ende. ;) jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!! kommer i hÃ¥g detta i o med att jag endast iförd kort brallor stog i kyl rummet i kina o skvätte vatten pÃ¥ ute delen för o simulera fukt med en blomm spruta  fyy fasen vad jag frös !! ;D

joo det är otroligt många som struntar i filter mm mm bara för o tjäna någon krona på instalationen.
man blir mörk rädd i bland då man ser hur en del håller på.

hälsn

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2008, 14:34:44 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco
« Senast ändrad: 07 januari 2008, 15:33:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2008, 17:03:44 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco

hej.

cop +7 3,96
cop+1  3,34
cop -8  2,38
cop - 15  1,97

detta mätt vid framledning 52-53 grader mot en 300 l tank.
tror att vid en lägre framlednings temp på 30 grader så ökar nog cop en del + att jag tycker det är bättre at gå ut med lite mera ärliga siffror. 6,2 tror jag kan stämma i vissa drifts fall !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2008, 17:32:30 »
Hej

Kanske en dum fråga, men är det mest lämpligt att köra den mot en tank då? Blir det lönsamt att köra mot en 300 liters acktank med varmvattenberedare i, även om man inte ofta tar ut någon värme till radiatorer. Jag har luft/luft som sköter det.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2008, 21:16:15 »
Hej

Kanske en dum fråga, men är det mest lämpligt att köra den mot en tank då? Blir det lönsamt att köra mot en 300 liters acktank med varmvattenberedare i, även om man inte ofta tar ut någon värme till radiatorer. Jag har luft/luft som sköter det.

Mvh Daniel
kör du mot en tank med fast värde 52 ºC(fast kondensering), så måste du ju shunta ut radiatorvattnet från tanken...om du inte vill ha väldigt varmt inne ! ;)

visst är det ett billigt sätt att göra varmvatten ( men du måste toppvärma eller legionella-bekämpa med elpatron)

som Krister skriver så ökar ju COP vid lägre vattentemp !

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2008, 21:48:30 »
Hur legionellabekämpar man?

Har gått i dessa tankar jag med, att ytterligare dra ned på eldandet. Då verkar ju den här eller Nordenberedaren vara rätt fast på lite olika sätt.

Men om man gör en redig brasa någon gång i veckan så kanske legionellan bara är ett minne blott, eller?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2008, 21:54:31 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco

jag ska enbart för att det är så roligt montera dit en mätbar injusteringsventil på VB, och mäta lite effekter vid olika ute-temperaturer och redovisa dessa här !
ska försöka hinna med detta denna vecka (montera dit den)  !

men just nu ligger mycket av min fokus i garaget (ska försöka få ihop en bus-PV ,max-lättad med 2,5 liters godispreppad maskin ) så svetsar, fräsar mm går på högtryck just nu !

Hoppas jag hinner få ihop den innan jag ska till utlandet och jobba ett tag !!

Ã¥terkommer.. Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2008, 21:56:27 »
Hur legionellabekämpar man?

Har gått i dessa tankar jag med, att ytterligare dra ned på eldandet. Då verkar ju den här eller Nordenberedaren vara rätt fast på lite olika sätt.

Men om man gör en redig brasa någon gång i veckan så kanske legionellan bara är ett minne blott, eller?
fÃ¥r du upp tanktempen till över 60 ºC en gÃ¥ng i mÃ¥naden, är det löst  Thumbsup Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2008, 00:04:01 »
Då är ju det lungt Thumbsup

Hur mycket pyssel är det att installera den som du har köpt Ace?
Nu minns jag inte exakt vad som ingår i Grevens paket men vad behöver man för att koppla in den?
Finns allt styr med? Går det att docka den direkt till mina acktankar på ett bra sätt? Kommer den att slå av när jag eldar?
Var i laddkretsen känns det lämpligt att sätta värmeväxlaren?
Nu har jag en vedpanna som laddar 2 tankar i serie, radiatorkretsens uttag sitter på mitten av tank 1. Hoppas någon förstod detta ;)

Som du förstår så har jag ingen koll på detta ännu.... ::)

Är det någon som har en bättre ide så är jag öppen för det också Thumbsup

Nu är det dags att bädda ner sig tror jag innan jag svamlar på här hela natten,,,,, Sov Gött

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2008, 21:33:27 »
Fråga till greven:
Din maskin är på 5,1kw,samma modell anges av andra som 6,0kw av mättekniska skäl ( greven anger vid kondensering +52 medans andra anger vid typ +35-45. Oavsett vilket så anser jag att det vore bra om en 9 kw eller högre med samma styrning skulle kunna komma ut på marknaden, då många hushåll är av äldre modell med större behov. Alltså uppstår frågan om din leverantör har en större modell på hyllan som enkelt med samma styrsystem kan byggas ihop för L/V 9kw.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2008, 22:10:38 »
dom är så billiga så köp 2 st !!!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2008, 22:15:49 »
dom är så billiga så köp 2 st !!!
Funderade på detta ett tag, men dels blir det "overkill" och sen uppstår div styrproblem hur pumparna sins emellan ska gå in etc med enkelt styr, och vad jag har sett precis så finns denna modell i kraftigare versioner hos våra norska vänner. Någon som känner till om det finns byggsatser typ PLC så man kan snickra ihop eget styr, färdiga styr ligger runt 5-6 tusen.
« Senast ändrad: 08 januari 2008, 22:19:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2008, 22:16:24 »
Då är ju det lungt Thumbsup

Hur mycket pyssel är det att installera den som du har köpt Ace?
Nu minns jag inte exakt vad som ingår i Grevens paket men vad behöver man för att koppla in den?
utöver det som behövs till L/L är det bara vattenrör,filter och ev strypventil !
Finns allt styr med?   ja !
GÃ¥r det att docka den direkt till mina acktankar pÃ¥ ett bra sätt? Kommer den att slÃ¥ av när jag eldar?  ja och ja ,den slÃ¥r av vid uppnÃ¥dd inställd temp !
Var i laddkretsen känns det lämpligt att sätta värmeväxlaren?  egen laddkrets....eller inkopplad sÃ¥ vattnet inte cirkulerar genom pannan utan bara VP och tank när du ej eldar,
Nu har jag en vedpanna som laddar 2 tankar i serie, radiatorkretsens uttag sitter på mitten av tank 1. Hoppas någon förstod detta ;)

Som du förstår så har jag ingen koll på detta ännu.... ::)

Är det någon som har en bättre ide så är jag öppen för det också Thumbsup

Nu är det dags att bädda ner sig tror jag innan jag svamlar på här hela natten,,,,, Sov Gött
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2008, 22:50:52 »
hej
hur stor vinst cop mässigt gör man om man kör tanken konstant på 35-40 grader i stället för
53 grader
jag struntar i att det inte går att bereda varmvattnet mer än till 35-40 grader
jag fördig bereder ju lix med min 100 liters elberedare sÃ¥ det blir 65 grader 
100 x lättare att ha det separerat

funderade ochså ett tag på att sätta pumpen ut på radiator kretsen å använda returen in i tanken för att ha tanken lika varm som retur vattnet in i den å bara förvärma vattnet till tex 30 grader typ ,,,,,flytande kondensering om jag inte fattat det fel

joo mitt önskemÃ¥l e ochsÃ¥ en pump som ger ca 8-9 kwh  med  inverter styr
skit samma att pumpen bara orkar värma huset till -15 grader
sen fÃ¥r man elda i kaminen eller köra direkt el 
det är ju under -15 man spar rejält med pengar att köra maskinen vid 25 -
är inte nån bra affär ändå ,,,,,så -15 duger gott

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #31 skrivet: 09 januari 2008, 00:54:04 »
Fråga till greven:
Din maskin är på 5,1kw,samma modell anges av andra som 6,0kw av mättekniska skäl ( greven anger vid kondensering +52 medans andra anger vid typ +35-45. Oavsett vilket så anser jag att det vore bra om en 9 kw eller högre med samma styrning skulle kunna komma ut på marknaden, då många hushåll är av äldre modell med större behov. Alltså uppstår frågan om din leverantör har en större modell på hyllan som enkelt med samma styrsystem kan byggas ihop för L/V 9kw.

hej.

har själv ställt denna frÃ¥ga redan för ett Ã¥r sedan men själva styrningen e tydligen rätt dyr att ta fram till en frekvens styrd 9 kw pump.  fabriken e villig att göra detta om jag köper 2 000 pumpar om Ã¥ret. men de e nog länge dit !!!
de e ju de som e lite av vitsen att kunna över dim en frekvens pump  men nu tycker dom marknaden e för liten.-

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2008, 03:16:35 »
Där jag köpte L/V pumparna har dom en på 8,4kW och en på 15,4Kw
så det finns att få tag på till Kina priser. Dom har den som Greven har också.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2008, 10:21:20 »
Där jag köpte L/V pumparna har dom en på 8,4kW och en på 15,4Kw
så det finns att få tag på till Kina priser. Dom har den som Greven har också.

hej.

lägg gärna ut lite info om dessa större frekvens styrda luft-vatten pumparna !! verkar vara många som vill ha dessa.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2008, 16:20:46 »
Stjäl tråden lite. Har just fått en energicentrapump installerad. Vad ska det vara för temp på ut-vattnet från pumpen? Min har gått sen inatt. Men har nu bara mellan 30 och 40 grader.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #35 skrivet: 09 januari 2008, 21:20:06 »
Stjäl tråden lite. Har just fått en energicentrapump installerad. Vad ska det vara för temp på ut-vattnet från pumpen? Min har gått sen inatt. Men har nu bara mellan 30 och 40 grader.

rumsreglering eller fast kondensering ? ?
30-40 är ett rätt stort hopp, går det att precisera lite mer ?
går den på full effekt enl displ ?
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #36 skrivet: 09 januari 2008, 21:55:55 »
Det har löst sig av sig själv. Det verkar vara som ett kylskåp. Det kan ta ett tag innan det börjar funka klockrent. Jag kör med fast kondensering.

Nu har jag en fråga till. Vad bör det vara för temp på returen till pumpen? Nu är det 35 grader ganska exakt. Är det i mesta laget?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2008, 23:12:49 »
hej.
beror lite pÃ¥ hur o vad den jobbar emot  o även vad du har för framlednings temp !!

berätta lite hur du kopplat o emot vad för typ av tank/system.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #38 skrivet: 10 januari 2008, 00:04:28 »
Till dom som frågar var jag köpt mina pumpar så vill jag inte gärna tala om det
för det är så mycket jobb med att hitta saker, håller på nu och ska koppla upp
en pump o fungerar den bra så kanske jag ska ta hem flera.
Men kan väl säga att en inverter pump kostar ~dubbelt mot en vanlig L/V
men det kanske man sparar in inte vet jag.
Men ska försöka lägga in uppgifterna på pumparna men har lyckats dåligt med
hittills men jobbar på det. Det är ett heltidsjobb att leta grejor på internet minst
4-5 timmar varje natt går det åt, just nu är det CPV celler (solceller).
« Senast ändrad: 13 januari 2008, 23:32:03 av whynot »

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #39 skrivet: 10 januari 2008, 11:20:16 »
hej.
beror lite pÃ¥ hur o vad den jobbar emot  o även vad du har för framlednings temp !!

berätta lite hur du kopplat o emot vad för typ av tank/system.

krister

Den jobbar mot en 300 liters tank. Kör en "slinga" från pumpen till tanken. Sen tar jag vatten till radiatorerna med min andra cirkulationspump. Det är nog ingen större skillnad på vattentemp mellan retur till pumpen och returen från radiatorerna.

Vattnet i botten på tanken ligger runt 23-28 grader. Jag har endast fått 47gradigt vatten från pumpen som mest. Jag vill minnas att jag läst att utvattnet ska vara runt 53 från pumpen.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #40 skrivet: 10 januari 2008, 11:30:05 »

Den jobbar mot en 300 liters tank. Kör en "slinga" från pumpen till tanken. Sen tar jag vatten till radiatorerna med min andra cirkulationspump. Det är nog ingen större skillnad på vattentemp mellan retur till pumpen och returen från radiatorerna.

Vattnet i botten på tanken ligger runt 23-28 grader. Jag har endast fått 47gradigt vatten från pumpen som mest. Jag vill minnas att jag läst att utvattnet ska vara runt 53 från pumpen.
Har du en slinga inuti acktanken från L/V oxå? Är den isåfall vertikal (stående) eller horisontell?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #41 skrivet: 10 januari 2008, 11:39:16 »

Den jobbar mot en 300 liters tank. Kör en "slinga" från pumpen till tanken. Sen tar jag vatten till radiatorerna med min andra cirkulationspump. Det är nog ingen större skillnad på vattentemp mellan retur till pumpen och returen från radiatorerna.

Vattnet i botten på tanken ligger runt 23-28 grader. Jag har endast fått 47gradigt vatten från pumpen som mest. Jag vill minnas att jag läst att utvattnet ska vara runt 53 från pumpen.
Har du en slinga inuti acktanken från L/V oxå? Är den isåfall vertikal (stående) eller horisontell?

Skulle varit lite tydligare. Det är bara in i tanken i upptill, och ut igen i botten. Vattnet färdas i tanken. Den enda slinga jag jag har är för varmvattnet. Skulle ha valt ett mer passande ord.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #42 skrivet: 10 januari 2008, 12:12:55 »
Trodde också att den lämnade 53 ºC vatten?
Har du för hög cirkulationshastighet på vattnet så att det inte "hinner" bli 53 ºC?

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #43 skrivet: 10 januari 2008, 12:36:56 »
Trodde också att den lämnade 53 ºC vatten?
Har du för hög cirkulationshastighet på vattnet så att det inte "hinner" bli 53 ºC?

Det verkar vara en frekvensomriktare vid värmeväxlaren. Den ska nog kunna reglera cirkulationen själv tror jag.

Min andra cirkulartionspump har nog minimal påverkan på flödet i värmepumpen.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #44 skrivet: 10 januari 2008, 13:33:00 »
Kan man dämpa flödet med en ventil??

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #45 skrivet: 10 januari 2008, 13:45:18 »
Stannar pumpen då och då, eller går den kontinuerligt.?

Vad har du ställt BÖR värdet på?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #46 skrivet: 10 januari 2008, 15:58:20 »
flöde X specifika värmetalet x DeltaT = effekt !
ett visst flöde ger ett specifikt DeltaT vid en förutbestämd uteffekt !
har du tex 8  ºC DeltaT kan du ju inte fÃ¥ varmare vatten än returtemp + 8 ºC eller ? ?
ska tanktemperaturen stiga så förutsätter det att du inte plockar ur mer effekt än du tillför med VP !
så svaret är helt enkelt att du förbrukar mer än du producerar , och VP-effekten stiger vid sjunkande temp på varma sidan, samtidigt som radiatoreffekten sjunker.
så vid en bestämd temperatur möts effekt-kurvorna, och där hamnar du !

hoppas du förstod  ;)
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #47 skrivet: 10 januari 2008, 16:59:18 »
Hej.

Kan någon förklara vilka olika inkopplingsvarianter det finns, alltså hur man kan använda den pump, samt vilket som är lämpligast.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #48 skrivet: 10 januari 2008, 17:49:32 »
flöde X specifika värmetalet x DeltaT = effekt !
ett visst flöde ger ett specifikt DeltaT vid en förutbestämd uteffekt !
har du tex 8  ºC DeltaT kan du ju inte fÃ¥ varmare vatten än returtemp + 8 ºC eller ? ?
ska tanktemperaturen stiga så förutsätter det att du inte plockar ur mer effekt än du tillför med VP !
så svaret är helt enkelt att du förbrukar mer än du producerar , och VP-effekten stiger vid sjunkande temp på varma sidan, samtidigt som radiatoreffekten sjunker.
så vid en bestämd temperatur möts effekt-kurvorna, och där hamnar du !

hoppas du förstod  ;)
mvh. ACE

Jag hänger inte med. :D Flöde i vad för enhet? Vad är det specifika värmetalet? Hur räknar man ut DeltaT?

Kanske hänger jag med lite iaf, Om jag har DeltaT 8 ºC, och invattnet är 30. Så blir utvattnet 38 ºC? På pappret alltså. Här verkar alla grader försvinna på vägen runt, fast det bara är ett par grader kallt ute.

Ska låta den nöta. Den har ju trots allt inte gått två dygn ännu. Men jag tycker att mina 3 rum plus kök och ekonomidel borde värmas bättre med 4kW.

Räkna ut DeltaT skulle jag vilja kunna.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #49 skrivet: 10 januari 2008, 18:42:55 »
DeltaT = skillnaden mellan temperatur in och ut !
specifika värmetalet = 4,2 för rent vatten !
flödet får du mäta dig till !

det jag menar är att, flödet är konstant !
maxeffekten är bestämd av värme-pumpens kapacitet (sjunker med utetemperaturen)!DeltaT är som högst vid högsta utetemp, för att sjunka med utetemperaturen !

radiatorerna avger högre effekt vid högre vattentemperaturer , om tex en radiator avger 1000w vid 50 ºC, så kan samma radiator avge tex 500w vid 35 ºC
så temperaturen på radiatorvattnet kommer att sjunka med automatik tills deras avgivna effekt sammanfaller med pumpens avgivna effekt !

om pumpen ger 4kw och summan av radiatoreffekten är 4,5 kw, sÃ¥ kommer tanktemperaturen att sjunka med det antal  ºC som krävs för att kurvorna ska mötas !

om pumpen istället ger 5kw och summan av radiatoreffekten är 4,5 kw sÃ¥ kommer tempen att stiga med det antal  ºC som krävs för att kurvorna ska mötas igen !
förhoppningsvis är det då så varmt i huset att shunten/radiatortermostaterna börjar stänga, och förbrukningen sjunker än mer....temperaturen orkar stiga tills pumpens styrning stoppar/styr ner pumpen !

men det går inte att kräva en viss (hög)framledningstemperatur av någon pump, oavsett fabrikat, såvida den inte är dimensionerad för klara detta vid rådande utetemperatur kontra energibehov huset !

mvh. ACE








drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #50 skrivet: 10 januari 2008, 21:22:21 »
Tack för svaret! Nu är allt på plats. Har kopplat in shuntautomatiken och den verkar reglera bättre än vad jag gör. Nästa steg blir att isolera alla rör ordentligt. Misstänker att det kan smita en hel del energi där. Även fast det inte är många meter.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #51 skrivet: 10 januari 2008, 21:46:29 »
Tack för svaret! Nu är allt på plats. Har kopplat in shuntautomatiken och den verkar reglera bättre än vad jag gör. Nästa steg blir att isolera alla rör ordentligt. Misstänker att det kan smita en hel del energi där. Även fast det inte är många meter.

hej
konstigt att shuntautomatiken reglerar mer ekonomiskt än du gör manuellt
den kollar väl bara tempen typ varje30 sek ungefär
varför tror folk dom tillverkar sånna ..för skojs skull ??

förlåt min irroni men att folk bestämt vet att motorschunar är dyra å onödiga håller på att stå mig upp i halsen,det räcker med att prata med 3 st som kör motorchunt så förstår man att dom verkligen gör nytta å spar energi
tycker det säger sig skälvt,att reglera nått förhand eller med en grej som hela tiden står å övervakar temperatur
« Senast ändrad: 10 januari 2008, 22:00:13 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #52 skrivet: 10 januari 2008, 22:35:37 »
Jag kan förtydliga mitt tidigare inlägg.

Mitt förra inlägg hade inslag av lite torr humor. Det kanske inte framgick? Den som tror att han kan reglera bättre än ett system som är optimerat för just dina förhållanden har antagligen ett ego stort som månen, eller för mycket fritid. Jag har ingetdera av dem.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #53 skrivet: 10 januari 2008, 23:10:32 »
Kan man dämpa flödet med en ventil??
först sänka flödet på pumpen o om det inte räcker så kan du eventuellt strypa flödet lite.

vill göra ett pm!
man kan om man borrar ett hål i skåpets baksida innan montering sänka pump flödet enligt en kund!
har ej kollat detta men förutsätter att det går.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #54 skrivet: 11 januari 2008, 00:06:59 »
Jag insåg att jag inte skulle orka ta lös allt och borra. Istället tog jag en liten spegel och en ficklampa och försökte se vad jag skulle göra. Sen tog jag en 6mm hylsa från en liten hylsnyckelsats. Därefter skalade jag en 6cm lång 1,5mm2 kabelpart som jag vek på mitten (en tråd, inte flera små). Sen trädde jag in den i hylsan och utvidgade partändarna i änden på hylsan där verktyget skall sitta så att den inte kan ramla ur.. Sedan utvigade jag öglan som blev i skruvdelen på hylsan så att den inte kan ramla ut den heller. Med det gick det att vrida moturs. Alltså åt vänster om man står framför skåpet. Läge två lät lite illa. Så jag vred ned till ettan.

Edit: Ingenting behöver demonteras.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #55 skrivet: 11 januari 2008, 00:35:38 »
Vill inte vara elak, men det finns en annan firma som säljer denna pump, där man specar till 6kw vid +30 ºC, alltså bör den modellen då ha raketfart =högsta läge på cirk-pumpen. Fick greven denna sändning av misstag med läge 3 eller levereras dina pumpar med +30 inställt (eftersom högsta fart genom växlaren knappast kan få framledningstemp att styras upp till 45-55 ºC, oavsett hur man ställer in temp). Rätta det som jag har fel i.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #56 skrivet: 11 januari 2008, 06:25:41 »
hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #57 skrivet: 11 januari 2008, 07:12:31 »
Vill inte vara elak, men det finns en annan firma som säljer denna pump, där man specar till 6kw vid +30 ºC, alltså bör den modellen då ha raketfart =högsta läge på cirk-pumpen. Fick greven denna sändning av misstag med läge 3 eller levereras dina pumpar med +30 inställt (eftersom högsta fart genom växlaren knappast kan få framledningstemp att styras upp till 45-55 ºC, oavsett hur man ställer in temp). Rätta det som jag har fel i.
visst kan du få framledning till 45-55 ºC med högsta hastighet, bara du inte förbrukar mer än pumpen levererar !
+30 inställt  Sc:,h  ? ? det väljer du ju själv i manöverdisplayen ! !
hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?
Helt Rätt !
finns ingen större skillnad..............så visst är det behovet som är för stort !
jag har försökt förklara det hur många gånger som helst...
vattentemperaturen sjunker tills den avgivna radiatoreffekten sammanfaller mer pumpens effekt!
stäng av en radiator åt gången tills ni hittar det kritiska effektuttaget där tempen börjar stiga !

mvh .ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #58 skrivet: 11 januari 2008, 13:46:50 »
Förlåt en okunnig...
men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?

Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)

Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #59 skrivet: 11 januari 2008, 16:40:43 »
Förlåt en okunnig...
men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?

Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)

Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.
om vi pratar cirkpumpen sÃ¥ är svaret nej !  det kan vara en utmärkt lösning vid fast kondensering/laddning av tank !
men eftersom Värmepumpen även är avsedd att kunna dockas mot ett radiatorsystem utan tank, krävs ett fast och lagom högt flöde för att hålla alla radiatorer (även de längst bort i systemet) jämnvarma !!
det där med att sänka farten på cirkpumpen ska man nog bara göra vid laddning mot tank....alternativt blödare och ytterligare en cirkpump om man kör direkt mot radiatorerna ( men det är lite överkurs.. ::) )!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #60 skrivet: 11 januari 2008, 19:59:14 »
Tack,
klarar knappt grundkursen, så överkursen får vänta.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #61 skrivet: 11 januari 2008, 21:25:00 »
Nu har jag isolerat de flesta rören. Varit speciellt noga med isoleringen på rören från tanken till pumpen. Det här gjorde susen. Innan jag hann färdigt så hade tempen stigit massor. Nästan till mitt inställda värde på 51 grader. Den är snart där. Innan jag pillar mer ska jag isolera alla rör. Tänkte beställa från Rinkaby. Vilken rörisolering ska jag välja? Armaflex med 13mm tjocklek. Eller den av isolerskum som är 20mm. Ett alternativ är att gå på Jula och köpa deras med 13mm. Men det känns som att jag bara lurar mig själv om jag inte tar modellen som har tjockast isolering.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 23:01:20 av Poha84 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #62 skrivet: 11 januari 2008, 22:31:10 »
Armaflex är igentligen en "kylisolering" , inte särskillt bra till värme !
jag använde rörskålsisolering avsedd för värmerör, isolertjocklek 40mm.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #63 skrivet: 11 januari 2008, 23:10:16 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #64 skrivet: 12 januari 2008, 09:43:36 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning frÃ¥n 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp pÃ¥ ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #65 skrivet: 12 januari 2008, 14:45:14 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #66 skrivet: 12 januari 2008, 17:18:51 »
Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #67 skrivet: 12 januari 2008, 18:03:26 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #68 skrivet: 12 januari 2008, 18:06:53 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning frÃ¥n 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp pÃ¥ ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE


hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??

Utloggad speli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #69 skrivet: 12 januari 2008, 18:09:34 »
Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
LÃ¥ter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #70 skrivet: 12 januari 2008, 18:46:17 »
hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??

svaret kräver ju att vi vet om det som ger upp först är kompressorn , och om haveriet gÃ¥r att härleda till belastningen.....och det vÃ¥gar jag mig inte pÃ¥.. ;) ;)    ::)
men det blir stor skillnad i effektivitet (COP)
om kompressorn tryckhöjer R410A frÃ¥n -20 ºC(3bar)  till  +37 ºC(21,3bar) = 18,3 bar tryckhöjning !
om vi istället höjer till 45 ºC(26bar) så får vi 23bar tryckhöjning ! skillnaden motsvarar 25,6 % ..en viss skillnad !

Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
LÃ¥ter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per
ska du ha en tank för tappvatten-laddning, med elpatron och solslinga måste du ändå ha en shunt för att kunna reglera framledning !
jag hade absolut kört fast på en sådan anläggning !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #71 skrivet: 12 januari 2008, 19:13:53 »
Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #72 skrivet: 12 januari 2008, 19:31:45 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Nu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände.

Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång.

När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.

Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?
« Senast ändrad: 12 januari 2008, 19:46:32 av Poha84 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #73 skrivet: 12 januari 2008, 20:40:59 »
på tio minuter körning ska definitivt batteriet vara avfrostat !
min diod på styrkortet blinkar grönt, åtminstonde vid normal värmedrift !
om du har sw blinkande=fast kondensering, sÃ¥ ser du om vattentemperaturen sjunker i kyldrift/vid avfrostning , gör den det sÃ¥ beordrar elektroniken avfr/kyla och fyrvägaren växlar !  dÃ¥ fÃ¥r du Ã¥terkomma !
om tempen inte ändras vid avfr/kyla alls ,så ligger felet troligen i styrkort eller fyrvägare, alt fel inkoppling !
har du inte felkoder i displayen ? ?....antar att röd diod på styrkortet = larm !..... Sc:,h
får du fortfarande upp framledningen till önskat ? ?
kolla vad du får för vattentemp vid kyla resp värme samt innan kompressorn hunnit starta=tanktemp....du har god tid på dig eftersom det säkert är startfördröjning när du växlar mode(= visar aktuell tanktemp under fördröjningsperiod ).

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #74 skrivet: 12 januari 2008, 21:15:46 »
Nej jag har inga felkoder på displayen. Har öppnat locket och tittat. Det är den översta dioden som blinkar rött när man kör värme, och lyser fast, rött vid kylning. Rött borde logiskt innebära larm.

Inkopplingen tror jag är korrekt. Eftersom det bara är en fas borde det vara idiotsäkert. Visserligen inte jag som kopplade. Men 230V på signalingången, då borde pumpen inte fungera alls. Då återstår rören, firman har installerat rätt många luft/luft. Mig veterligen har det aldrig blivit fel där för dem.

Vad är fyrvägaren för nåt? Är det en ventil? Skulle vilja veta om det är larm på dess funktioner. Är lite lur på att det kan vara ett sånt fel. Eftersom pumpen gick dåligt från början. Men skärpte till sig och blev varm. Visserligen kom den inte upp till börvärde. Skulle jag uppskatta effekten på huset just nu så borde det vara mindre är 3kW som krävs för att hålla varmt. Har haft vattenburen el innan och den kom sällan upp till det. Speciellt inte när det är såhär varmt ute.

Edit: Det verkar lysa rött inne i utdelen också. Får för mig att det är en gul diod också som lyser. Har bara öppnat skyddet för anslutningarna och tittat in ovanför plinten.
« Senast ändrad: 12 januari 2008, 21:27:17 av Poha84 »

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #75 skrivet: 13 januari 2008, 02:24:08 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #76 skrivet: 13 januari 2008, 10:13:04 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister






Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat nÃ¥gon. & och nu till nästa frÃ¥ga vilket har dÃ¥ störst risk: att du fÃ¥r en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #77 skrivet: 13 januari 2008, 11:03:30 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.


Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #78 skrivet: 13 januari 2008, 11:06:32 »
Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat nÃ¥gon. & och nu till nästa frÃ¥ga vilket har dÃ¥ störst risk: att du fÃ¥r en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs

Jag tycker inte att det har någon större sexuell betydelse om det är vatten eller gas. Båda har sina för- och nackdelar. Har du en vatten?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #79 skrivet: 13 januari 2008, 17:22:31 »
jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #80 skrivet: 13 januari 2008, 21:04:43 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.


om temperaturen  ändras, men bara marginellt när du växlar mellan kyla och värme !
och den har tappat i kapacitet under tidens gång, är köldmediebrist mycket troligt !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #81 skrivet: 13 januari 2008, 21:12:04 »
jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....
Hmm..håller med om sönderfrysning, har aldrig haft någon ! ! ....men värmeförlusterna är påtagligare med vatten utomhus , bara det ett skäl gott nog för att inte leda ut vatten ! ;)
nu var det ju tydligen en firma med "flare-vana" som hade installerat denna....men, hur mÃ¥nga flare" läckor om Ã¥ret är du själv pappa till ? ?.....inte mÃ¥nga misstänker jag ... ;)   ;)
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #82 skrivet: 13 januari 2008, 22:08:24 »
Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh

Jag gjorde en simulerad körning på detta !
jag matade in en förångningstemp på -10 ºC i båda fallen , med en överhettning på 3K, samt en underkylning på 2K !

25 / 50 gav 3,64 COP
40 / 50 gav 2;98 COP

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #83 skrivet: 13 januari 2008, 22:30:38 »
hej
fy f-n vilken skillnad
hur mycket lägre tryck börjar maskinen att gå med om det är en 410 maskin ?

det ser ut som det är lönt att bygga på det viset så att returen in är så kall som det bara går
har man tur kan det gÃ¥ trixa ner tempen till 15  grader = man förvärmer varmvattnet
i botten pÃ¥ en tank  :D Ã¥ tillverkar värme Ã¥ färdigt varmvatten i en annan tank
se min sista tråd under kylteknik


skillnaden är ganska drastisk ändå ....

räkna att maskinen är på 2000w
med cop 3= 6000w eller 6kw
med cop 3,64= 7280w eller nästan 7,3 kw

inte illa om då maskinen ochså håller 5 år längre,pga lågt tryck i systemet så är vinsten rejält
stor pÃ¥ 15-20Ã¥r  Thumbsup
« Senast ändrad: 13 januari 2008, 22:49:29 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #84 skrivet: 13 januari 2008, 22:48:06 »


Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #85 skrivet: 13 januari 2008, 23:00:38 »


Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh

hej
var Ã¥ en blir salig i sin tro....mer säger jag inte  >:D

har en bekant som pysslat jätte mycke med acctankar.i sitt hus han hadde gett sig f-n på att få till en 100% fungerande skicktning ,,,,,inladdning som urladdning

han höll på väldigt länge innan han va hyfsat nöjd det krävdes diffutions rör på ingångar låga flöden,grova rör mm mm
innan han fått till det hyfsat bra tror att han flyttat å ändrat om grejer i tanken säkert 10-15 gånger att flytta ett rör 50 cm kan göra en väldigt stor skillnad för hur tanken funkar

men han pÃ¥ stÃ¥r att det va värt det tanken/värmen räcker mycket längre dÃ¥ skicktningen funkar till 98 %  (100% pÃ¥stÃ¥r han att det alldrig gÃ¥r att fÃ¥ en tank)
killen har ändå hyfsat bra tank med dubbla varmvatten slingor,bra isolering mm mm


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #86 skrivet: 13 januari 2008, 23:11:14 »
hej
Ace
Funkar det på samma sätt med alla pumpar ?
tex en jord/bergvärme pump



Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #87 skrivet: 13 januari 2008, 23:34:32 »
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #88 skrivet: 13 januari 2008, 23:37:08 »
För att kunna ha stor tempdiff mellan in o utgående vatten ändrar men på flödeshastigheten också?

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #89 skrivet: 14 januari 2008, 00:01:26 »
Hur hög får den vara?

För att det ska vara så bra som möjligt ska det då vara så stort delta T och så låg temperatur på Utvattnet ? Ska man i såfall reglera flödet efter hur mycket det går åt för att temperaturen
på vattnet ut på radiatorerna ska var tillräckligt?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #90 skrivet: 14 januari 2008, 00:03:31 »
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4


låter stabilt ....vart är sida 4 ?
i kina eller 

hittade igen det  a:gl 
joo ta hem den större maskinen den är tokintressant
den räcker länge.frågan är bara hur växlar dom in värmen i tanken plattis eller slinga
det är en lösning att ta maskinen frÃ¥n kina Ã¥ göra tanken i svedala men dÃ¥ mÃ¥ste man veta hur storslingan ska va i tanken  enklast vore en plattis
« Senast ändrad: 14 januari 2008, 00:11:50 av Dr Chun-Lan »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #91 skrivet: 14 januari 2008, 00:07:34 »
Ja Du står på sidan 10 nu så 6 sidor tbak

Lyckades också få in bilder under Energisnåla hus också
« Senast ändrad: 14 januari 2008, 00:09:22 av whynot »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #92 skrivet: 14 januari 2008, 00:09:59 »
Äventyren (som fortfarande pågår) med 9kw finns på länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14352.msg159039#msg159039

Dr Chunlan: Bilderna visar en rörvärmeväxlare, så det är samma som greven har till Ace:s L/V.

Ace, -fråga: Vad jag förstår så är rörväxlaren en " tvinnad koaxialväxlare", undra om du mätt något på in/ut på denna, undrar om den är lika effektiv som en plattis ?. Du skrev tidigare i L/L-trådarna om underkylning av vätskeröret, är detta tänk applicerbart på en L/V om nu returen ut från växlaren ligger på 45-50 ?
« Senast ändrad: 14 januari 2008, 08:38:33 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #93 skrivet: 14 januari 2008, 11:54:28 »
Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.

naturligt vis så tages denna diskution med kund då han hör av sig för ett eventuellt köp.
de flesta system är så olika så det är väldigt svårt att rekomendera något som skulle passa alla,

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #94 skrivet: 14 januari 2008, 12:29:05 »
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Var finns sidan 4??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #95 skrivet: 14 januari 2008, 12:31:22 »
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Var finns sidan 4??

Backa bak till sidan 4 i denna tråd... Thumbsup

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #96 skrivet: 14 januari 2008, 12:36:35 »
ok
Tack!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #97 skrivet: 15 januari 2008, 10:52:59 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Nu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände.

Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång.

När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.

Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?

en tanke !!
har du hängt upp kontroll enheten (displayen) pÃ¥ en spik eller skruv ??  kolla bakom denna sÃ¥ ser du lödningarna ligger väldigt nära o risk för kortslutning pÃ¥ krets kort kan lätt bli ett faktum.
styrningen kan nog få hjärn släpp om det är så !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #98 skrivet: 15 januari 2008, 10:57:53 »
2 frågor till:

På hemsidan anges nu data vid 3 olika driftsbelastningar ( 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50%) , jag undrar, går maskinen då enbart i något av dessa " 3 lägen " eller går den helt "steglöst" i olika varvtal ?

Följer då fläkten i utedelen med i dessa olika hastigheter eller kör den med fast inställning ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #99 skrivet: 15 januari 2008, 17:40:54 »
en tanke !!
har du hängt upp kontroll enheten (displayen) pÃ¥ en spik eller skruv ??  kolla bakom denna sÃ¥ ser du lödningarna ligger väldigt nära o risk för kortslutning pÃ¥ krets kort kan lätt bli ett faktum.
styrningen kan nog få hjärn släpp om det är så !!

krister

Nej inte det. SÃ¥g faktiskt själv att det var dumt gjort. 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #100 skrivet: 15 januari 2008, 20:30:38 »
2 frågor till:

På hemsidan anges nu data vid 3 olika driftsbelastningar ( 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50%) , jag undrar, går maskinen då enbart i något av dessa " 3 lägen " eller går den helt "steglöst" i olika varvtal ?

Följer då fläkten i utedelen med i dessa olika hastigheter eller kör den med fast inställning ?

ytterst fÃ¥ invertrar är steglösa,  de brukar reglera med mjukstart samt ca 3-5 effektlägen !
jag antar att det är tillverkningskostnader som ligger bakom...DO billigare än AO ?? 
fläktenhastigheten vet jag inte hur det ligger till med (men tyst är den hur som helst)!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #101 skrivet: 15 januari 2008, 22:02:48 »
Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #102 skrivet: 15 januari 2008, 22:22:25 »
Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?
Nej ! kan troligen inte stämma !

synkrona och asynkrona växelströmsmotorer varvtalsregleras genom att ändra frekvensen ,inte spänningen !
en spänningssänkning på en sådan motor ger istället höjda strömmar, för att bibehålla effekten !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #103 skrivet: 15 januari 2008, 22:29:22 »
hej.
för er som undrar om inslaget i tv programmet + i dag så finnes det fakta på min hemsida från i morron bitti.

helt otroligt vad dumma människor det finnes.
gratis e inte billigt nog !!

hälsn
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #104 skrivet: 15 januari 2008, 22:40:55 »
Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?
Nej ! kan troligen inte stämma !

synkrona och asynkrona växelströmsmotorer varvtalsregleras genom att ändra frekvensen ,inte spänningen !
en spänningssänkning på en sådan motor ger istället höjda strömmar, för att bibehålla effekten !

mvh. ACE


Men här har man väl inte bibållit effekten? den har ju minskat

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #105 skrivet: 16 januari 2008, 01:02:46 »
hej.
för er som undrar om inslaget i tv programmet + i dag sÃ¥ finnes det fakta pÃ¥ min hemsida frÃ¥n i morron bitti. helt otroligt vad dumma människor det finnes.    gratis e inte billigt nog !!

hälsn
krister

Hej Krister.
Detta diskuteras nu flitigt i tråden Energicentrapumpen, så du har Richards välsignelse att besvara inslaget från Plus här på vp-forumet , lägg gärna in ditt svar på denna tråd :
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18461.0;all

Hälsningar
Art Deco
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!