Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?  (läst 8452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2022, 09:24:57 »
Man bör ha i åtanke att Nebraska ligger på samma breddgrad som södra Italien. Vid deras vintersolstånd står solen lika högt över horisonten som i mitten av mars i Mälardalen. Solen värmer även vintertid. Enligt filmen är jordtemperaturen 11 grader på vintern så det går att hålla växthuset frostfritt nattetid med luft värmd av jorden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2022, 10:23:44 »
tycker det varit tyst länge om solpaneler för att värma tappvatten.
Är effektiviteten usel under vintern?
Mina solfångare vakuumrör 6m2 lyfte den 2022-01-14 temperaturen i accktanken 750 l till 33grader från 23 då det var solsken hela dagen. Så värdelösa är de inte men solen måste klart skina på dem.
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 15:10:44 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad nissenhj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Färlöv
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Solfångare K2
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2022, 12:59:45 »
Mina solfångare K2 9,6M² värmer på bra! Den som skrev att de inte ger 6-7 månader per år vet nog inte mycket om solfångare!
Ett normal år kan jag stänga pannan i mitten på april och sätta igång att elda igen i oktober, vid bra väder inte förrän närmare november.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2022, 15:07:13 »
Mina solfångare K2 9,6M² värmer på bra! Den som skrev att de inte ger 6-7 månader per år vet nog inte mycket om solfångare!
Ett normal år kan jag stänga pannan i mitten på april och sätta igång att elda igen i oktober, vid bra väder inte förrän närmare november.
Måste vara mig du syftar på. Jag skrev att de gav 6-7 månader per år, inte tvärt om i alla fall om man vill peta på avrundningen.
Skriv gärna hur du tänker så jag förstår varför man ska investera i solfångare. Mina satt på huset när jag flyttade in. Hade aldrig betalat 60k för det där.
04/15 - 10/01 är 5,5 månader.

Förvärmning av varmvattnet får man året runt, men hur många kilowatt det motsvarar är förmodligen inte speciellt många.
Men jag gillar mina solfångare ändå.
5-10 kr per dag tror jag är vad jag får in soliga dagar. Är det kallt så är förbrukningen större och framledningstemperaturen så hög att de får dålig verkningsgrad dvs de ger dåligt stöd när det är kallt ute.
Är det varmt ute så är förbrukningen låg.
Så hur det ska betala av 60000 kr inom rimlig tid vet jag inte.

Har man solfångare och vill byta grundläggande värmekälla så verkar de flesta installatörer inte vilja ta i solgrejerna. Lite det jag ser som ett problem med det i längden, hinner knappt betala sig innan det är "förbrukat".

Men med dagens elpriser känns nyttan allt större. Problemet är att man investerar i något som finns ibland tycker jag. Du måste ha fullstor backup i alla fall. Montera avluftsåtervinning eller något annat påkostande på ordinarie uppvärmning tror jag betalar av sig bättre.

Men jag vet inte, flyttar jag vill jag på något vis ta med mig solfångarna. Om det är för att jag vet att de kommer kasseras i förtid eller om det är för jag gillar se gratis energi fyllas på vet jag inte.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nissenhj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Färlöv
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Solfångare K2
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2022, 15:26:13 »
Måste vara mig du syftar på. Jag skrev att de gav 6-7 månader per år, inte tvärt om i alla fall om man vill peta på avrundningen.
Skriv gärna hur du tänker så jag förstår varför man ska investera i solfångare. Mina satt på huset när jag flyttade in. Hade aldrig betalat 60k för det där.
04/15 - 10/01 är 5,5 månader.

Du har skrivit följande "Man ska räkna med att solpaneler är helt värdelösa 6-7 månader per år."
De 5.5 månader sköter solen den värme som behövs samt tappvarmvatten. Övriga månader hjälper den till. Då jag inte har någon automatik som räknar ut vad den ger i kW kan jag inte svara på det. Men jag mer än halvera min pelletsförbrukning per år. 7-8 år så var min anläggning intjänad!
Förvärmning av varmvattnet får man året runt, men hur många kilowatt det motsvarar är förmodligen inte speciellt många.
Men jag gillar mina solfångare ändå.
5-10 kr per dag tror jag är vad jag får in soliga dagar. Är det kallt så är förbrukningen större och framledningstemperaturen så hög att de får dålig verkningsgrad dvs de ger dåligt stöd när det är kallt ute.
Är det varmt ute så är förbrukningen låg.
Så hur det ska betala av 60000 kr inom rimlig tid vet jag inte.

Har man solfångare och vill byta grundläggande värmekälla så verkar de flesta installatörer inte vilja ta i solgrejerna. Lite det jag ser som ett problem med det i längden, hinner knappt betala sig innan det är "förbrukat".

Men med dagens elpriser känns nyttan allt större. Problemet är att man investerar i något som finns ibland tycker jag. Du måste ha fullstor backup i alla fall. Montera avluftsåtervinning eller något annat påkostande på ordinarie uppvärmning tror jag betalar av sig bättre.

Men jag vet inte, flyttar jag vill jag på något vis ta med mig solfångarna. Om det är för att jag vet att de kommer kasseras i förtid eller om det är för jag gillar se gratis energi fyllas på vet jag inte.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2022, 15:31:22 »
Jag vet att en (fd) användare (sobris?) här har pratat sig var för att använda plana solpaneler för att förvärma inkommande varmvatten hela året.
Principen var att det går år viss mängd energi att värma vatten en grad, och inkommande vatten kan vara nere vi 4° på vintern, kanske t o m kallare.
Då behöver man inte lyfta vatten till behaglig dusch temp för att de ska göra nytta.
Kan man lyfta det från 4° till 25° så har man sparat hälften av energin för att kunna duscha.

Idén var att har en tank med slinga på 2-300 liter innan vvb, och plana solfångare för att de ger med vid låga temperaturer.
Och en sån lösning tillför energi varje dag.
Helt klart värt att räkna på.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2022, 17:36:02 »
Idén var att har en tank med slinga på 2-300 liter innan vvb, och plana solfångare för att de ger med vid låga temperaturer.
Och en sån lösning tillför energi varje dag.
Helt klart värt att räkna på.

Det är så jag också har tänkt göra. I oljetanken en slinga att förvärma varmvattnet med och en annan slinga att "förlänga" jordvärmeslingan med...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2022, 20:32:59 »
Jag har haft  solfångare i ca 20 år  och  tycker nog att H Berggrens höftning är korrekt.  Det senaste jag gjort är att ordna med förvärmning  av varmvatten ( Kräver värmeväxlare en pump och en flödessensor) ifrån  min huvudtank på 750 l innan min  varmvattentank på 350 l. Under 6 månader om året ger det mer varmvatten och under sommarhalvåret oftast gratis varmvatten då tankarna håller 70-80 grader  för det mesta. Det tar dock tid att tjäna igen priset som  blev 8000:-

Jag hade tidigare  mitt bergvärmehål som dump-last /energilager när det blev för varmt i tankarna på sommaren - något som fungerar i stora  hålgrupper men sämre  i enskilda hål. Dessutom var jag mer intresserad av frikyla.

Vad det gäller Nebraska och jordvärme så är det säkert så att  jordtemp är lägre  i Sverige . Samtidigt går det att ladda marklager med värme. Inte minst f.d. Sobris förspråkade marklager och jag var nära att bygga ett160 M3 stort lager på tomten ( tre våningar  Slinkylagd slang Med laddning mitt i ) - men avstod. jag kunde inte räkna hem det. I nyproduktion och  i lågenergihus verkar det fungera om man ställer huset på lagret :https://www.norconsult.se/vara-projekt/villa-gustafson/

Jag tror  det nästa jag gör är värmeåtervinning IVT VBX-2(motsvarar  ca 1,5 -2kw)  som ger högre ingående temperatur till VPn. som i december gick ner till -5,8 ut
« Senast ändrad: 17 januari 2022, 00:37:07 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2022, 08:33:10 »
Mina solfångare vakuumrör 6m2 lyfte den 2022-01-14 temperaturen i accktanken 750 l till 33grader från 23 då det var solsken hela dagen. Så värdelösa är de inte men solen måste klart skina på dem.

Var det ordentligt omblandat i tanken? 750 liter och 10 graders temperaturhöjning blir 8,7 kWh. En klar dag i mitten av januari i Jönköping är solinstrålningen mot en yta som lutar 45 grader mot söder ca 1,3 kWh/dygn. 6 m2 kan då ge 7,8 kWh. Jag tycker det borde bli lite förluster, alternativt att anläggningen ligger långt söder om Jönköping.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2022, 08:42:01 »
Vad det gäller Nebraska och jordvärme så är det säkert så att  jordtemp är lägre  i Sverige . Samtidigt går det att ladda marklager med värme. Inte minst f.d. Sobris förspråkade marklager och jag var nära att bygga ett160 M3 stort lager på tomten ( tre våningar  Slinkylagd slang Med laddning mitt i ) - men avstod. jag kunde inte räkna hem det. I nyproduktion och  i lågenergihus verkar det fungera om man ställer huset på lagret :https://www.norconsult.se/vara-projekt/villa-gustafson/


Inte långt från var jag bor finns det ett marklager för solvärme som värmer ett radhusområde, Anneberg heter det. Lagret laddas på sommaren och värmer husen vintertid. Det finns, eller åtminstone fanns, rapporter på nätet som beskriver det. Det går åt mycket drivenergi för pumpar plus att temperaturen är så låg att varmvattenberedningen måste göras med el. Räknar man års-COP för anläggningen och tar med varmvattnet blir faktorn 2. Hade man installerat värmepumpar hade det inte varit några problem att komma över 3 till en lägre kostnad. Det är där problemet ligger, det går inte att räkna hem sådana projekt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2022, 10:01:21 »
Det går åt mycket drivenergi för pumpar...

Jag har funderat på det och skulle vilja ha solfångarna tömda när de inte ska producera något, alltså ingen tvivelaktig värmedumpning under högsommaren och sedan bara i drift när temperaturskillnaderna verkligen är optimala.
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2022, 10:17:56 »
Har man plats för tankar etc, tomtarea för energilager, intresse och lite pengar över så är solfångare vettigt även för andra än vedeldare. (Vedeldare kan ha stor glädje av det för att slippa elda på sommaren)

Men för de allra flesta Svenssons in en vanlig villa med värmepump är inte solfångare förstahandsvalet att lägga pengar på. Grejerna tar för mycket plats och kostar för mycket i förhållande till vad de ger. Bättre att lägga pengarna på isolering av huset i de flesta fall.

Jag har en gammal anläggning som laddar vvb lite extra under halva året, enklast möjliga installation med en slinga i vvb bara. Nyttan med den är att det blir enklare att diska stekpannan på sommaren pga riktigt varmt vv. Rent ekonomiskt är det inte katastrof eftersom allt utom slingan i vvb fanns på plats när jag koppla in solfångaren. Men för att få den att verkligen ge något skulle jag behöva en tank på 500 liter med slingor i så jag kunde förvärma vv istället för att toppa upp temperaturen på det. Men vem vill offra 1 m2 golv till det och köpa tanken för en vacker slant?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2022, 15:13:40 »
Mina solfångare vakuumrör 6m2 lyfte den 2022-01-14 temperaturen i accktanken 750 l till 33grader från 23 då det var solsken hela dagen. Så värdelösa är de inte men solen måste klart skina på dem.
Lite matematiskt.
750 liter =750000 milliliter, höjer jag 1. milliliter vatten med en grad är detta energimängden 1 kalori, en kilowattimme är 860kilo kalorier.
så 750*1000*10 grader/860000=8,72kWh. Solcellerna levererade 5,5kWh den dagen, klart har cirkulationspumpen ändvänt lite energi också.
Så solfångarna tycks leverera mera energi än solcellerna gjorde den dagen.
« Senast ändrad: 17 januari 2022, 15:20:39 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2022, 17:15:39 »
kanske den bästa framtida lösningen är solceller med integrerad solvärme :: Finns i Frankrike https://dualsun.com/
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #29 skrivet: 18 januari 2022, 12:26:33 »
Jag ska kanske skippa glasen o rulla ut sådana där mjuka solceller på plåtarna istället... Har tidigare sett att stående solceller brukar ge lite bättre verkningsgrad (om man tar hänsyn till den mindre solenergin som träffar) för att de just kyls bättre än takmonterade!
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!