Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...  (läst 11201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« skrivet: 19 december 2009, 22:00:59 »

Hej pÃ¥ Er alla LL-vänner!    *vinkar*

Som nÃ¥gra av Er "vet" sÃ¥ har jag sedan strax över 6 veckor haft en NOCRIA AWYZ 18 LB "somewhere in 7-harad".    ;D

Då jag renoverar huset (127 m2 platta på mark från 1983) mitt så har den haft 16 ºC inställt under den extremt milda senhösten och förvintern, vilket har gett huset 12 - 14 ºC.

Men så har som bekant Kung Bore anlänt:
När jag kom ut i dag sÃ¥ lÃ¥g innetempen pÃ¥ +4,5 till +5 ºC efter en natt med -17 ºC och dagtemp om -13 ºC vid avläsningstillfället och i snart 2 dygn ute med -10 ºC pÃ¥ dagarna. De sista dygnen har varit kalla till KALLA, med viss byig blÃ¥st till vindar men det här är ju löjligt!  :o

Jag förnam ingen ökad kompensation från maskinen trots de förändrade yttre betingelserna.
Jag för en mycket noggrann logg, och av dagens noteringar framgår följande:
13:10 så förbrukade den 1,1 - 1,13 KW med ovan nämnda inställning.
Den avfrostar CIRKA 2 ggr/h då den drar cirka 110 - 120 W.

Klockan 14:35, efter att ha ändrat tempen till 25 ºC och ökat luftflödet till 4 "balkar" på fjärren, så har förbrukningen hamnat på
2,8 KW.

Dock så visar termometern med den inställningen oftast 33 ºC med MAX = 42 ºC för den inkommande luften!?

Vissa av Er har ju skrivit om väl över 60 ºC för den, om kanske ej för NOCRIA:n!?   fiR:

KAN, jag frÃ¥gar, KAN montören har varit för snabb dÃ¥ hela monteringen med alla mina förberedelser och handräckning tog 1h 40m och maximal insatt tid för vacuumsugningen inte tog mer än 10 minuter? Jag sÃ¥g tyvärr inte värdena pÃ¥ manometrarna innan utrustningen hamnade i lÃ¥dan... 

ALLA tankegångar emotses av Er som har så mycket mer erfarenhet av denna typ av utrustningar, och kanske rentutav NOCRIA:n än vad jag har då det är min första LL-pump någonsin, tack.

De bästa kalla hälsningar & i tacksamhet pÃ¥ förhand    tomte::
Tony


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 22:06:21 »
Denna pump har ganska stort flöde på luften, ju större flöde, ju lägre temp..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 22:12:33 »
Trodde man skulle vacuumsuga typ ett dygn, eller har jag drömt det.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 22:14:31 »
Trodde man skulle vacuumsuga typ ett dygn, eller har jag drömt det.

Just Fujitsu eller generellt?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad macallan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 22:15:58 »
cheetah
ta bort att du är expert på värmepump......
snälla
mvh

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 22:38:11 »
Hej på Er!

Tack för inläggen.
Apan, nog så sant, men mitt val baserade jag på att jag ville "trycka" luften, få luften utbytt och i cirkulation snarast möjligt,
även i de bortre regionerna.   Thumbsup

Vänligen
Tony

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #6 skrivet: 19 december 2009, 22:42:55 »
Sänk fläkten till läge 1 och mät..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #7 skrivet: 19 december 2009, 22:55:06 »
cheetah
ta bort att du är expert på värmepump......
snälla
mvh
1. Personliga påhopp är icke nödvändiga.
2. Det går inte, det är statusen man får efter ett visst antal inlägg.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #8 skrivet: 20 december 2009, 03:23:24 »
Det där problemet beror sannolikt på att det helt enkelt är för kallt inne.
Pumpen flyttar ju mycket luft och är inluften dvs rumstempen låg så blir också utgående luftflöde inte så varmt.

När pumpen behöver avfrosta så vänder den processen helt och tar värme från innedelen och skickar ut på utedelen för att tina frosten,den kör helt enkelt ac-läge under avfrostningen fast utan att inne eller utedelsfläktarna går igång.

Om det då är för kallt i rummet så finns det för dåligt med värme att skicka ut till utedelens avfrostning som följaktigen blir dålig och tar lång tid.

Detta leder till en ond cirkel där pumpen avfrostar mer och mer och då den inte kan värma rummet under avfrostning så blir det bara kallare inne och pumpen får ändå svårare att avfrosta osv.Självklart går det åt en massa energi till dålig nytta så det lönar sig faktiskt bättre att höja innetemperaturen i sådana fall fast det låter motsägelsefullt.

Har ju själv en Nocria 18 i småland och har råkat ut för samma sak när jag låtit den gå för länge på eco-läget när utetempen rasat under -15. Den i allmänhet relativt fuktigare luften i södra delen av landet ger också gärna fler avfrostningar jämfört med torr norrlandsluft.

Har man väl hamnat i den onda cirkeln och innetempen går ned under 15 grader så är det bättre att hjälpa till med stödvärme tills man fått upp värmen på normal nivå igen,annars tar det mycket lång tid att få upp värmen igen om det alls går.

Det är troligen inget fel på din pump den måste bara få förutsättning att klara jobbet.
Är det ordentligt kallt ute så får man höja börvärdet och vara försiktig med eco-läget som annars är bra genom att det begränsar max effekt till 70% och således höjer COP lite grand genom att pumpen alltid går på dellast.

Detta med utblåstemperatur är ju väldigt beroende på temperaturen på ingående luft dvs rumstemperaturen och dessutom finns det andra begränsningar beroende på utetemp och fabrikantens programering som gör att det sällan blir exakt lika så man ska vara försiktig med att låsa sig vid att ger den inte 60 grader på utblås så är den felaktig.

Men orkar den inte hålla värmen alls med högre börvärde så får du ju kolla upp den med installatör/reparatör.

Tio minuter för vacumsugningen lÃ¥ter rätt snÃ¥lt tilltaget, min installatör höll dÃ¥ pÃ¥ minst en halvtimme bortÃ¥t 45 minuteri alla fall vad jag minns. Samtidigt kan det ju ha räckt om det var riktigt torrt ute och ingen fukt i rören samt en bra vacumpump. Fast det som händer om man fuskar med vacumsugningen är ju att kompressorn pÃ¥ sikt tar stryk pga av att fukten sugs upp av kompressoroljan vilket sÃ¥ smÃ¥ningom leder till  kompressorhaveri i förtid.
« Senast ändrad: 20 december 2009, 03:48:26 av Airborne »

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #9 skrivet: 20 december 2009, 11:33:18 »
I´m back!    *vinkar*

Airborne, ett kanonsvar!  TACK för Din insatta tid!

Jag har följande att skriva då jag tog mig till huset i natt efter att några svar hade slängts in i inkorgen:

23:30 = köket = 6.8 ºC / vardagsrummet = 7.3 ºC / inkommande luft = 38.5 ºC MED den inställning som jag nämner i mitt inledande inlägg!

23:35 = börvärde = 25 ºC / fan = från 4 balkar till 2 / HEAT
23:45 = börvärde = 20 ºC / fan = 2 baklar / HEAT / High power
23:47 = börvärde = 20 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power
23:50 = börvärde = 22 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = 41 ºC lufttemp in
23:53 = börvärde = 24 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = ? ºC lufttemp in
23:57 á 58 = start avfrostning. 00:07 = Luftflöde åter från innedelen. 00:09 Fullt luftflöde från dito.
00:11 = börvärde = 24 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = 37.5 ºC lufttemp in
00:13 = börvärde = 30 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = 40.7 ºC lufttemp in (00:16)
00:21 = börvärde = 30 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = 26 ºC lufttemp in
00:24 = börvärde = 30 ºC / fan = 1 balk / HEAT / High power = 32 ºC lufttemp in
00:40 = börvärde = 30 ºC / fan = 1 balk / HEAT
00:51 = börvärde = 30 ºC / fan = 1 balk / EJ HEAT! = 19 ºC lufttemp in
00:53 = maskinen helt tyst, både inne och ute
00:55 = Såsom vatten som sjuder med ett inslag med ljudet av ägg som "småstudsar" i en kastrull (för första gången!)
00:57 = Den yttre delen varvar upp; den inre helt tyst
00:58 = Ytterdelen än högre varv; den inre enheten utan ett flöde in
01:03 = Uteenheten helt tyst, den inre ett svagt cirkulerande ljud, sedan tyst
01:04 = Uteenheten varvar upp, 2 sekunder senare den inre enheten med ett svagt flöde
01:05 = Den yttre enheten varvar upp till ett, enligt öronen, dubblerat varv
01:09 = börvärde = 30 ºC / fan = 2 balkar / HEAT
01:12 = Uteenheten startar upp
01:16 = Inre enheten flöde = 29 ºC lufttemp
01:20 = ett LUGNT flöde in = ca -13 ºC och stilla
01:24 = 1.1 KW för NOCRIAN

Tack för visat intresse!

Vänligen
Tony

 tomte::

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #10 skrivet: 20 december 2009, 16:26:37 »

Hej pÃ¥ Er alla LL-vänner!    *vinkar*

Som nÃ¥gra av Er "vet" sÃ¥ har jag sedan strax över 6 veckor haft en NOCRIA AWYZ 18 LB "somewhere in 7-harad".    ;D

Då jag renoverar huset (127 m2 platta på mark från 1983) mitt så har den haft 16 ºC inställt under den extremt milda senhösten och förvintern, vilket har gett huset 12 - 14 ºC.

Men så har som bekant Kung Bore anlänt:
När jag kom ut i dag sÃ¥ lÃ¥g innetempen pÃ¥ +4,5 till +5 ºC efter en natt med -17 ºC och dagtemp om -13 ºC vid avläsningstillfället och i snart 2 dygn ute med -10 ºC pÃ¥ dagarna. De sista dygnen har varit kalla till KALLA, med viss byig blÃ¥st till vindar men det här är ju löjligt!  :o

Jag förnam ingen ökad kompensation från maskinen trots de förändrade yttre betingelserna.
Jag för en mycket noggrann logg, och av dagens noteringar framgår följande:
13:10 så förbrukade den 1,1 - 1,13 KW med ovan nämnda inställning.
Den avfrostar CIRKA 2 ggr/h då den drar cirka 110 - 120 W.

Klockan 14:35, efter att ha ändrat tempen till 25 ºC och ökat luftflödet till 4 "balkar" på fjärren, så har förbrukningen hamnat på
2,8 KW.

Dock så visar termometern med den inställningen oftast 33 ºC med MAX = 42 ºC för den inkommande luften!?

Vissa av Er har ju skrivit om väl över 60 ºC för den, om kanske ej för NOCRIA:n!?   fiR:

KAN, jag frÃ¥gar, KAN montören har varit för snabb dÃ¥ hela monteringen med alla mina förberedelser och handräckning tog 1h 40m och maximal insatt tid för vacuumsugningen inte tog mer än 10 minuter? Jag sÃ¥g tyvärr inte värdena pÃ¥ manometrarna innan utrustningen hamnade i lÃ¥dan... 

ALLA tankegångar emotses av Er som har så mycket mer erfarenhet av denna typ av utrustningar, och kanske rentutav NOCRIA:n än vad jag har då det är min första LL-pump någonsin, tack.

De bästa kalla hälsningar & i tacksamhet pÃ¥ förhand    tomte::
Tony






jag hade ringt min installatör igen o klagat....sen att evakuera en installation i oktober 10 min ser iaf jag som rent fusk........tog hela installationen precis över 1,5 timmar sÃ¥ är det ingen seriös montör....tag gärna lite bilder......   men jag kommer ihÃ¥g att du länge här pÃ¥ forumet letade lÃ¥ga priser & det kanske bet sig i baken direkt.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #11 skrivet: 20 december 2009, 16:30:26 »
Tycker inte att de skall ta längre tid än 1.5 timme, så det kan man inte dömma montören efter! På full fläkt och minusgrader ute så kommer du inte upp i 60gr, ställ ned fläkten och mät..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #12 skrivet: 20 december 2009, 16:36:44 »
Mmmm....det där men 10 minuter för vacumsugningen lät lite lurigt  knUp!

Uppskattningsvis så tog det min montör 30-45 minuter när han gjorde min Fujitsu "startklar"...

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #13 skrivet: 20 december 2009, 16:41:16 »
Tycker inte att de skall ta längre tid än 1.5 timme, så det kan man inte dömma montören efter! På full fläkt och minusgrader ute så kommer du inte upp i 60gr, ställ ned fläkten och mät..

/A.



jahapp vad tycker du det ska ta då? bra provkörningen för att mäta och fylla i alla värden på en fujitsu tar 40 min.....men det är klart ska det gå fort så är det ju bättre att lämna in en ofullständig garantirapport.....sen evakuering i ca 40 min...så har du mycket kvar utav din monteringstid Apan.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #14 skrivet: 20 december 2009, 16:46:57 »
Denna pump verkar verkligen unik i alla avseenden! Jag plockade ned gamla pumpen, så hade allt på plats, drogs nya rör och hängde upp ytter och innerdel, vacumsög, 45min.

Och testprotokollet, mäta förbrukning och temp, tog inte 40min direkt.

Sen fixade jag till rörkanalerna på insidan.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!