Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...  (läst 11200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #15 skrivet: 20 december 2009, 16:50:18 »
Denna pump verkar verkligen unik i alla avseenden! Jag plockade ned gamla pumpen, så hade allt på plats, drogs nya rör och hängde upp ytter och innerdel, vacumsög, 45min.

Och testprotokollet, mäta förbrukning och temp, tog inte 40min direkt.

Sen fixade jag till rörkanalerna på insidan.

/A.


javisst har du rätt apan, jag har ju ändÃ¥ inte monterat luft/luft pumpar dom  senaste 6 Ã¥ren ca 120 st om Ã¥ret sÃ¥ det är klart du har rätt och jag har fel....ber sÃ¥ hemskt mycket om  ursäkt skall aldrig hända igen......

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #16 skrivet: 20 december 2009, 17:02:17 »
Montören som var till han gjorde det på 1.5 timme! Inkl allt.

Jag lyfte fast utedelen och innedelen, drog slangen imellan och vacumsög, alla hål och fästen var klart!!! 45min..Max!

Och det var sommar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #17 skrivet: 20 december 2009, 17:05:13 »
exakt...du vet ju precis hur det går till......måste varit relevanta värden han fick ut efter 10 min provkörning under sommaren med.... Thumbsup Thumbsup

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #18 skrivet: 20 december 2009, 17:16:12 »
Det där problemet beror sannolikt på att det helt enkelt är för kallt inne.
...
Om det då är för kallt i rummet så finns det för dåligt med värme att skicka ut till utedelens avfrostning som följaktigen blir dålig och tar lång tid.
Detta leder till en ond cirkel där pumpen avfrostar mer och mer och då den inte kan värma rummet under avfrostning så blir det bara kallare inne och pumpen får ändå svårare att avfrosta osv.

Ett tips om man misstänker dålig avfrostning är ju att fysiskt gå ut och titta på utedelen. 4-5ºC innetemp. är väl iofs ingen höjdare för en VP, inkl. Fujitsu.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #19 skrivet: 20 december 2009, 17:22:47 »
pumpen skall ju ge nästan 6 kw vid -10 klart den inte skall halka efter så mycket....att den sen inte ens när det är varmt orkar hålla tempen är ju mycket konstigt, dom nocria vi har monterat har hållt vad dom lovat.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #20 skrivet: 20 december 2009, 17:40:24 »
Nä vad ska man göra? Återkomma på julafton och skriva protokollet? Är det vacumsuget så skall den funka som den skall.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #21 skrivet: 20 december 2009, 17:42:55 »
Nä vad ska man göra? Återkomma på julafton och skriva protokollet? Är det vacumsuget så skall den funka som den skall.

/A.



har man bara olja pÃ¥ bilen skall  den funka ocksÃ¥.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #22 skrivet: 20 december 2009, 17:55:27 »
Ja men installatörens roll! Han kan väl bara vacumsuga och provköra?! Om det är mitt i sommaren, men världsmästaren i pumpmontage installerar bara mitt i vintern, och tar på sig 4timmar..ja du vet bäst!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #23 skrivet: 20 december 2009, 17:58:59 »
men nu monterades denna pumpen o november.....en ganska stor skillnad att evakuera då......dessutom är det väldigt liten del av pumparna som monteras på sommaren.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #24 skrivet: 20 december 2009, 20:10:56 »
Ja men installatörens roll! Han kan väl bara vacumsuga och provköra?! Om det är mitt i sommaren, men världsmästaren i pumpmontage installerar bara mitt i vintern, och tar på sig 4timmar..ja du vet bäst!

hmm eventuellt bättre än du......Apan Nisse-Gurra livnär sig ju faktiskt på att montera pumpar och sen så är han även certifierad kylmontör......men det kanske även du är Apan..... ^-^

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #25 skrivet: 20 december 2009, 21:12:30 »
Nej, tack och lov!! Men bara undrar hur han gör när han kör igång en pump på sommaren! Han hånade för det.. Men, som inom alla yrken, finns alltid sopor..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #26 skrivet: 20 december 2009, 21:15:26 »
Nej, tack och lov!! Men bara undrar hur han gör när han kör igång en pump på sommaren! Han hånade för det.. Men, som inom alla yrken, finns alltid sopor..



HÃ¥nade var ordet...... studs

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #27 skrivet: 20 december 2009, 21:23:12 »
Hej pÃ¥ Er alla blivande svartarbetande tomtar!    tomte::    ;D

TACK för svaren!
Jag är åter nu i kvällningen.

Nisse-Gurra,
Med all respekt för Ditt minne så letade jag inte låga priser i främsta rummet utan allas era åsikter vad avser för- och nackdelar för främst Mitsubishi och Fujitsu.

Jag fick ett kanonpris som slog konkurrenten med 2´ från ett etablerat och inarbetat företag sedan åratal.
OM det föreligger, ELLER kommer att föreligga problem med utrustningen, samt sett till hur jag bor, så var det just de 5 årens garanti som fällde avgörandet till Fujitsus fördel.
Jag har under de år som jag har varit medlem här verkligen förstått att Mitsubishi är ett kanonmärke, men som jag påpekade i en annan tråd som jag sparkade igång, så anser jag med eftertryck att en "SuperDuper" - tillverkare även skall erbjuda marknaden en garanti som pratar för märket och produktfamiljen!

Jag har tillika förstått, via flera trådar samt företag som säljer utrustningar, att en vacuumsugning understigande cirka 30 minuter KAN vara ett deljobb som KAN ifrågasättas.


Jag är enormt tacksam för alla gensvar och får se vad den närmaste tiden visar prov på.

Dock så är det ett par tankegångar som jag inte kan få ur huvudet:
a) Maskinen värmde upp huset på ett par dygn till de ca 13 - 14 ºC som den edan höll till Bore landade på taket.
HUR kan den inneboende värmen i allt material samt huskropp bara "försvinna" när den erkänt - och OM den fullt ut fungerande NOCRIAN - har den tempen pÃ¥ inneluften att utgÃ¥ i frÃ¥n när köldknäppen startade..?  :o

b) Och, VARFÖR stiger den inkommande luftens temp bara marginellt OM ENS ALLS (se ovan!)..?   huvuddunk


Vänligen    *vinkar*
Tony

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #28 skrivet: 20 december 2009, 21:28:36 »
kan tyvärr inte.....e en sopa..... *vinkar*.....over and out...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #29 skrivet: 20 december 2009, 21:29:22 »
Hej pÃ¥ Er alla blivande svartarbetande tomtar!    tomte::    ;D

TACK för svaren!
Jag är åter nu i kvällningen.

Nisse-Gurra,
Med all respekt för Ditt minne så letade jag inte låga priser i främsta rummet utan allas era åsikter vad avser för- och nackdelar för främst Mitsubishi och Fujitsu.

Jag fick ett kanonpris som slog konkurrenten med 2´ från ett etablerat och inarbetat företag sedan åratal.
OM det föreligger, ELLER kommer att föreligga problem med utrustningen, samt sett till hur jag bor, så var det just de 5 årens garanti som fällde avgörandet till Fujitsus fördel.
Jag har under de år som jag har varit medlem här verkligen förstått att Mitsubishi är ett kanonmärke, men som jag påpekade i en annan tråd som jag sparkade igång, så anser jag med eftertryck att en "SuperDuper" - tillverkare även skall erbjuda marknaden en garanti som pratar för märket och produktfamiljen!

Jag har tillika förstått, via flera trådar samt företag som säljer utrustningar, att en vacuumsugning understigande cirka 30 minuter KAN vara ett deljobb som KAN ifrågasättas.


Jag är enormt tacksam för alla gensvar och får se vad den närmaste tiden visar prov på.

Dock så är det ett par tankegångar som jag inte kan få ur huvudet:
a) Maskinen värmde upp huset på ett par dygn till de ca 13 - 14 ºC som den edan höll till Bore landade på taket.
HUR kan den inneboende värmen i allt material samt huskropp bara "försvinna" när den erkänt - och OM den fullt ut fungerande NOCRIAN - har den tempen pÃ¥ inneluften att utgÃ¥ i frÃ¥n när köldknäppen startade..?  :o

b) Och, VARFÖR stiger den inkommande luftens temp bara marginellt OM ENS ALLS (se ovan!)..?   huvuddunk


Vänligen    *vinkar*
Tony


Du skulle kunna ha ett ev läckage med gasbrist som följd. Ring din montör och rådfråga han så kanske han kan komma förbi och mäta upp din pump så att allt är som det ska.

//Krister
« Senast ändrad: 20 december 2009, 22:02:45 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!