Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tre offerter med lite olika lösningar  (läst 2001 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tre offerter med lite olika lösningar
« skrivet: 20 mars 2020, 21:08:49 »
Hej,

Jag och min sambo har precis köpt hus och har planerat sedan köpet gick igenom att installera bergvärmepump. Huset ligger utmed kusten i Kungsbacka kommun söder om Göteborg (0-3 meter till berg i området). Huset är en 1,5-plansvilla på 207 kvm, står på krypgrund och är byggt 1983. Det är främst 3-glasfönster men även några 4-glasfönster. Våningsplanen är separerade med varsin lägenhet. Varje lägenhet har i dagsläget egen elpanna, vattenmätare och elmätare. Värmesystemet i varje lägenhet är vattenburet med radiatorer (1-kretssystem). Planen är att vi ska hyra ut ovanvåningen och bo själva på markplan, så det kommer att förbli två hushåll men vi vill slå ihop värmesystemen och ha en panna till hela huset.

Enligt energideklaration från säljaren som togs fram i samband med försäljningen hade dem följande värmebehov (2018-08-2019-07) för hela huset. Notera att under denna period bodde det enbart en person i respektive lägenhet:
* Uppvärmning: 20405 kwh/år
* Tappvarmvatten: 4540 kwh/år
* Normalårskorrigeratvärde i energideklaration: 29090 kwh/år.

Jag har tagit in tre offerter från olika installationsfirmor. Det finns en del likheter men även en del skillnader som gör att jag har svårt att välja en av dem. Skulle gärna vilja diskutera dessa skillnader och se vad era åsikter kring bästa lösningen för vårt hus kan tänkas vara.

Offert 1:
Beräknad energiförbrukning: 25000 kwh/år, varav varmvattenbehov: N/A
Tillskott: 0 kwh/år
Aktivt borrhål: 129 meter

IVT Greenline HE C9
Ack-tank BC 100/3 bar med yttre cirkulationspump
Borrhål 160 meter

Offert 2:
Beräknad energiförbrukning: 29500 kwh/år, varav varmvattenbehov: 6000 kwh/år
Tillskott: 1,9 kW (max), 110 kwh/år
Aktivt borrhål: 113 meter

IVT Premiumline HQ C8
Borrhål 160 meter

Offert 3:
Beräknad energiförbrukning: 35000 kwh/år, varav varmvattenbehov: 6000 kwh/år
Tillskott: 0 kwh/år
Aktivt borrhål: 170 meter

NIBE S1255-12
Borrhål 200 meter
VPB S300 NIBE VVB med laddslinga


Ville undvika att skriva in alla uppgifter jag fått i offerterna och dess kalkyler, men saknar ni någon uppgift så säg till så kompletterar jag inlägget. Offert 1 & 2 är ganska lika med skillnaden att offert 1 vill komplettera pumpen med en arbetstank också. Offert 3 utmärker sig med större pump, djupare borrhål och även en extra varmvattenbredare. Skulle uppskatta era tankar kring husets förutsättningar och dessa offerter jag fått.

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2020, 12:01:10 »
Offert 3 är en inverter som anpassar effekten efter behovet, nr 1-2 är on/off maskiner.
Min personliga reflektion är att borran i nr 2 är snålt tilltagen, undvik denna.
1 och 3 kommer funka bra, en arbetstank på nr 1 är kanske inte så dumt heller.
Hur mycket skiljer de i pris?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2020, 07:15:06 »
Värdet jag angett som aktivt borrhål är det som dem räknat fram i sina kalkyler som pumpen har behov av. Både offert 1 och 2 väljer dock att borra 160 meter.
Tror du jag är i behov av arbetstank oavsett vilken pump jag väljer eller är det just pumpen i offert 1 som behöver kompletters med en arbetstank?
Är det prisvärt att gå upp till en inverterstyrd pump? Offert 3 ligger på 218 000 kr (inkl att slå samman två vattenmätare) medan de andra två ligger på 160 000 kr.

Kan också nämna att när jag gick igenom husets ritningar häromdagen så hittade jag ritningar över värmesystemet. Som jag skrev tidigare är det enkretssystem. Det jag inte visste var om det var en eller flera slingor. Enligt ritningarna har lägenheten på bottenvåningen två slingor och lägenheten på andra våningen har tre slingor. Är detta något som påverkar valet av pump? Även totalt effektbehov var angivet på ritningarna. För lägenheten på bottenvåning var det 5,3 kW och lägenheten på andravåningen 5,5 kW. Tillsammans blir detta 10,8 kW. Offert 1 och 2 har ju föreslagit pumpar kring 8 kW. Är detta för snålt eller är uträkningarna från 1983 väl tilltagna?
« Senast ändrad: 24 mars 2020, 07:28:55 av jgreen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2020, 07:54:52 »
Min åsikt är väl att prisskillnaden på 58 kkr inte motsvarar mervärdet på en inverter + 40 m extra borra.
40 m borra i berg kostar ungefär 10 kkr

Sen ser jag nu att totala borrdjupet på de båda andra är lika, då är aktiva borrdjupet samma (men de gissar olika).
Samma pris, likartade värmepumpar, HQ ska väl vara lite finare och har bättre COP än HE tror jag?
HQ-modellen är aningen mindre, men jag gissar att på totalen så ger de ungefär samma besparing.
Normalt dimensionerar man en on/off värmepump att klara ca 70-80 % av max effektbehov, resten täcks med elpatron.
Oftast så är det väldigt få dagar då kompressorn inte klarar effektbehovet själv så det kommer bli bra.
I så fall är arbetstanken kanske inte jätteviktig, bra att ha men inget krav.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2020, 08:42:04 »
I de 58 kkr finns också en extra VVB inräknad, vad jag kan se ligger den VVB-modellen som föreslås i offert 3 på knappt 20 kkr. I så fall blir skillnaden snarare knappa 40 kkr varav borrhålet 10 kkr. Inverterpumpen ligger då ca 30 kkr dyrare (den har ju också högre effekt på 12kW jämfört med övriga offerter). Två av företagen funderade på extra VVB men uteslöt detta till sist. Tror du vi kan klara två hushåll på inbyggd VVB i bergvärmepumpen? Vi kan absolut tänka oss att snåla lite på duschar etc. men vill ju inte ha stora problem med att varmvattnet inte räcker till.

När jag läst runt lite här på forumet fick jag intrycket att många tyckte det var dumsnålt att inte dimensionera en bergvärmepumpsanläggning så den alltid räcker till och elpatronen inte ska behöva användas. Men du anser att det är bättre att räkna med att köra elpatron de kallaste vinterdagarna?

Kom på nu att offert 1 har jag även fått med IVT Geo508C som alternativ för totalt 180 kkr. Alltså 20kkr mer för inverterstyrd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2020, 10:34:52 »
Finns det inget badkar i nån av lägenheterna så bör det funka utan extra VVB?

Angående dimensioneringen så finns ju flera åsikter, min bergvärmepump är dimensionerad för att klara ca 80 % av max effektbehov och en normalkall vinter behövs elpatron max 72 timmar sammanlagt.
Under den tiden står kompressorn för merparten av värmen, elpatron skjuter då till 2 kW = 144 kWh.
Totalt drar värmepumpen ca 5000-6000 kWh så det blir inte så mycket av förbrukningen som elpatron tar.
Denna vinter har elpatron inte behövt värma nått på huset alls.

20 kkr för inverterstyrd VP är kanske lite mer värt, men jag skulle nog fråga på en Geo512, en inverter som inte klarar 100 % är kanske lite dumsnålt.
Enda anledningen till att köpa en inverter är att kunna ha 100% effekttäckning utan att behöva arbetstank.

Fast jag vill slänga in en brasklapp för enrörsystemet, detta kan funka lite sämre med en inverter om man inte stoppar in en arbetstank eller åtminstone har en extra cirkpump + bypass så att man får rätt flöde i radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2020, 10:54:29 »
Vi har varit 5 i vårt hushåll (3 pojkar och 2 vuxna, en av ungarna studerar på annan ort nu) och har väl en förgångare till de angivna 9kW pumparna med inbyggd tank. 

Mitt råd är att satsa på separat värmepump utan inbyggd beredartank och köp en större beredartank. De c 180l i vår pump har ofta inte räckt till mer än 2, max 3 morgonduschar och har man hyresgäster skär det sig nog snabbt om varmvattnet sinkar.  Får ni ett par som hyr så anser jag den risken stor.   Dimensionera även för er egen framtid, planer på barn om ni inte redan har.

Skumt att TS anger ett par meter till berg men ändå hamnar aktiva djupet så mycket mindre än borrat , måste vara långt ned till grundvatten då.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2020, 11:51:25 »
Vi har badkar i vår lägenhet och i den andra är det dusch. Just nu är vi tre i familjen och våra kommande hyresgäster är också tre. Hur snabbt producerar pumpen nytt vv om det tar slut? Jag växte upp i hus med fjärrvärme och en lägenhet med hyresgäster (fjärrvärmepanna från 1990 med intern VVB). Då upplevde jag att det tog ganska lång tid att få vv igen efter att det "tagit slut".

Motiveringen från företagen att borra djupare än vad beräknat aktivt borrhål är var att framtidssäkra för framtida pumpar som är effektivare och kräver djupare borrhål den dagen det är dags att byta ut pumpen och då slippa borra ytterligare ett hål. Bor vid kusten, ca 150 meter till havet. Dock ligger villaområdet på ett litet berg så har några meter till havsnivå även om vi bor så nära havet, men därav har vi också nära till berg.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2020, 12:26:13 »
Vad kostar det ungefär att borra extra meter i genomsnitt inkl allt ?

Har lite svårt att få ihop att man ska borra en jäkla massa extra meter än vad som idag verkligen behövs för att det eventuellt är bättre bergvärmepumpar om ca 15-20 år eller vad nu livslängden är.

Bor man kvar om 15-20 år ?
Bryr sig eventuell kommande köpare om att ge mer för huset för att det är borrat extra för nästa bergvärmepump?
Är bergvärme det som är vettigast om 15-20 år?

30,40 eller 50000:- om det nu är kostnaden för något man idag inte har ”nytta” kanske är vettigare att lägga på en fond eller aktie typ Investor vilka bör på så lång tid ge skaplig avkastning.

Men beror självklart på vad den verkliga kostnaden blir  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2020, 13:54:34 »
Vi har badkar i vår lägenhet och i den andra är det dusch. Just nu är vi tre i familjen och våra kommande hyresgäster är också tre. Hur snabbt producerar pumpen nytt vv om det tar slut? Jag växte upp i hus med fjärrvärme och en lägenhet med hyresgäster (fjärrvärmepanna från 1990 med intern VVB). Då upplevde jag att det tog ganska lång tid att få vv igen efter att det "tagit slut".

Hos oss ligger uppvärmnings intervall för varmvatten på 7-12 minuter (5 graders hysteres) , vid fortsatt kontinuerligt varmvatten uttag tar det längre tid. Har man riktigt tömt allt varmvatten och fortsatt duschar så tar det längre tid och då blir det kall- halvljummen dusch. Man skall inte glömma att det är kallt tappvatten som blandas in så det kan krävas flera körningar innan temperaturen blir stabil igen.  Vintertid prioriteras ju även värmeproduktion så då kan det ta riktigt lång tid innan varmvattnet blir helt återställt.

Det varierar även något om pumpen producerar värme innan, eller om den vilat en stund. Sommartid går det något snabbare pga varmare köldbärare. 

Det finns ju en möjlighet att ställa in extra varmvatten= högre temp, men då antar jag att man spetsar med elpatronen. Har aldrig provat det trots att pumpen snurrat i mer än 10 år. 
 
Med det antalet personer som ni beräknas bli kan jag inte rekommendera pump med inbyggd beredartank. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2020, 15:50:07 »
I ett av husen som jag har haft var jag orolig för att varmvattnet inte skulle räcka när vi installerade bergvärmepump med 150 liters beredare, vi koppla så att varmvattnet från bergvärmepumpens beredare gick in i en 300liters el-varmvattenberedare som toppvärmde varmvattnet till 80 grader innan det for ut i övriga huset.  "Givetvis fanns det en blandningsventil så ingen kunde skålla sig på varmvattnet"

Jag hade stort hörnbadkar och det var aldrig några problem med att bada även om några duschade efter varandra också.

När det gäller enrörssystem hade jag satsat på en tanklösning!!!
Om man har plats så skulle jag välja separata enheter som Håkke skriver.

Av dina alternativ hade jag valt alternativ 1,  och toppat det med en elberedare + borra 20 meter extra.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jgreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2020, 16:59:29 »
I ett av husen som jag har haft var jag orolig för att varmvattnet inte skulle räcka när vi installerade bergvärmepump med 150 liters beredare, vi koppla så att varmvattnet från bergvärmepumpens beredare gick in i en 300liters el-varmvattenberedare som toppvärmde varmvattnet till 80 grader innan det for ut i övriga huset.  "Givetvis fanns det en blandningsventil så ingen kunde skålla sig på varmvattnet"

Vad är fördelen med att välja en bergvärmepump med inbyggd VVB och komplettera med en el-varmvattenbredare jämfört med att välja en bergvärmepump utan VVB och komplettera med en extern varmvattenbredare som värms av pumpen?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tre offerter med lite olika lösningar
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2020, 17:35:32 »
Vad är fördelen med att välja en bergvärmepump med inbyggd VVB och komplettera med en el-varmvattenbredare jämfört med att välja en bergvärmepump utan VVB och komplettera med en extern varmvattenbredare som värms av pumpen?
Med skild el vvb har du alltid värme. Men givetvis kommer el beredaren att toppa upp med EL. Sen kanske du har långt till tappställe? Då kan elberedaren placeras där bredvid.

Skild vvb så om pumpen går sönder håller förhoppningsvis ändå tanken och blir billigare byte då du bara behöver byta en modul.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!