Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Med tanke pÃ¥ kylan - Ingen som har nÃ¥got fel att rapportera??  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Hej, som rubriken säger, är det verkligen ingen som har problem med sin Comfortzone nu i kylan??

Vore intressant om så är fallet och ni ville rapportera. Med tanke på den mängd fel som börjar rapporteras in för det största fabrikatet i forumdelen under denna

Om jag är först att rapportera; så nej, inga fel alls, den jobbar på fint med både kompressor och ett effektsteg på 3 kW som går in och stöttar lite då och då. Fin värmefördelning i kåken, 23 grader på båda våningarna. Men det är klart, vi har ju bara -15 just nu här i Stockholm där vårt hus ligger
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
Hej, som rubriken säger, är det verkligen ingen som har problem med sin Comfortzone nu i kylan??

Vore intressant om så är fallet och ni ville rapportera. Med tanke på den mängd fel som börjar rapporteras in för det största fabrikatet i forumdelen under denna

Om jag är först att rapportera; så nej, inga fel alls, den jobbar på fint med både kompressor och ett effektsteg på 3 kW som går in och stöttar lite då och då. Fin värmefördelning i kåken, 23 grader på båda våningarna. Men det är klart, vi har ju bara -15 just nu här i Stockholm där vårt hus ligger

Bara att gratulera! När jag läser det du skrivit saknar jag såklart min gamla ce50. Inte minst med tanke på nuvarande problem med F730….
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 18:41:55 av NiJa »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej, som rubriken säger, är det verkligen ingen som har problem med sin Comfortzone nu i kylan??

Vore intressant om så är fallet och ni ville rapportera. Med tanke på den mängd fel som börjar rapporteras in för det största fabrikatet i forumdelen under denna

Om jag är först att rapportera; så nej, inga fel alls, den jobbar på fint med både kompressor och ett effektsteg på 3 kW som går in och stöttar lite då och då. Fin värmefördelning i kåken, 23 grader på båda våningarna. Men det är klart, vi har ju bara -15 just nu här i Stockholm där vårt hus ligger


Nice!  tummenupp

Djävulens advokat säger att det är 1‰ som har CZ, kontra andra fabrikat, men det sa jag direkt att det är fel! Det är 1.9% baserat på omsättningen! ;))

Skämt åsido:
Hur stÃ¥r sig CZ:s fetaste FLVP (RX65?) mot Nibe S735 när det kommer till effekt, SCOP och lull-lull? Det kommer ju en dag dÃ¥ man mÃ¥ste byta ut sina grejor, och jag har split vision, och har lärt mig att inte gifta mig med aktie/bil/osv..  :D

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det finns ju inga pumpar som är helt felfria, det är ju klart. Lika klart att storlek av marknadsandelarna påverkar hur mycket vi får reda på. Men visst har det skrivits om fel på comfortzone tidigare. Intressant vore nu att få veta hur pass dom funkar nu i kylan. Med tanke på dom problem vi hör om från dom andra. Långt ifrån alla som får fel skriver väl om det och ännu färre kanske läser på detta forum. Vi fångar kanske bara in en bråkdel oavsett fabrikat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hlarss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
på min EX50 så har jag under de senaste dagarna fått felet: "Uppvärmning begränsning larm", "uppvärmining returvattentemperatur är onormalt hög"

Kan det bero på att vi samtidigt eldar i kamin tro?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Den kanske inte kan göra av med värmen. Utetemperaturgivare, svinkallt ute, den brassar på, ni eldar, den får tillbaka för varm retur.
För små radiatorer i den här driftsituationen?
Jag har bara innetemperaturgivare, alla termostater helt öppna utom i ett sovrum. När vi eldar känner innetemperaturgivaren av det och pumpen minskar sin produktion. Om du bara styr på utetemperaturgivare så kan ju pumpen inte fatta att den inte behöver minska sin produktion

Har du kollat upp:
- Vilken styrning ute/inne givare
- Luftning
- Kontrollera att cirkulationspumpen roterar
- Kontrollera trycket i systemet. Fyll på vid behov

EDIT: ta lite blider på dina värden så vi kan se hur pumpen jobbar, hur hög är framledning/returen, frånluft, avluft, kompressorfrekvens etc
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 08:53:43 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hlarss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har just nu bara inne styrning. Borde man köpa en utegivare och köra UT/IN?
Pumpen är installerad precis innan jul, så luftning gjordes då, antar att det inte behövs igen eller?

Ska kolla cirkulationspumpen.

Jag har golvslingor ingjutna i två plan. När jag skjuter med IR så har jag ca 40 vs 25, känns som att det är lite för stor diff eller?

Bifogar bild på mätningarna på givarna.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag personligen tycker det har fungerat toppen med innegivare men det finns olika uppfattningar om det. I mitt fall har jag en extern innegivare placerad i ett rum i norrläge som inte påverkas så lätt av eldning i tex kakelugn. Den som sitter internt i frånluftskanalen fungerade inte i vårt fall för den stördes av torkskåpet. När det gick drog pumpen ner värmen i huset så det var jag tvungen att ändra omgående. Det intressanta, tycker jag, är ju att temperaturen inomhus hålls på den inställda nivån. Det har fungerat helt perfekt så, i drygt 13 år

Om du har en framledning på 42 grader och en retur på 26 så måste det ju finnas en shunt någonstans som blandar ner för du kan ju inte skicka 42 gradigt vatten i golvvärmen? JAg har själv bara radiatorer men det finns många andra som kan allt om golvvärme så någon som vill får gärna hoppa in här och tipsa om lämpliga inställningar

Har ni kallt i huset? Det verkar som kompressorn jobbar på bra, -17 i avluften. Kanske öka farten på cirkulationspumpen för golvvärmen för det finns väl en sådan? Så att mer värme avges till golven

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
w8, what?
-17°C avluft? Det är ju mycket bättre än Nibe-pumparna!
Hur kall är förångaren?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det verkar bara finnas förÃ¥ngare in temperaturgivare och den visar -15,4 medans avluften visar -17,3. Antar att inre delen av förÃ¥ngaren dÃ¥ är kallare, kanske nedÃ¥t -18 eller -19 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Det verkar bara finnas förångare in temperaturgivare och den visar -15,4 medans avluften visar -17,3. Antar att inre delen av förångaren då är kallare, kanske nedåt -18 eller -19

:S Är dom så kraftfulla/effektiva alltså?

Måste ta mod till mig och ge min F750 kärlek!

1. Spraya frånluftsgivaren med air sensor cleaner.

2. Rengöra förångaren.

3. Trimma förångargivaren 1-2°C.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Måste ta mod till mig och ge min F750 kärlek!
Den är ju dränkt i kärlek redan!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
:S Är dom så kraftfulla/effektiva alltså?

Måste ta mod till mig och ge min F750 kärlek!

1. Spraya frånluftsgivaren med air sensor cleaner.

2. Rengöra förångaren.

3. Trimma förångargivaren 1-2°C.
Ja en 65 modell ger 6.5kw och drar typ 2kw vilket är högre än Nibe. För 30-40.000 extra skulle jag inte välja en Nibe med sämre effekt.

Utloggad 109652

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej har köpt ett hus med en EX 65 från 2016.
Den stänger av på automatsäkring ett flertal gånger nu när det är kallt men inga larm. Slocknar helt så invändiga säkringen måste återställas
Misstänker att det är när kompressor går på Max länge
Avfrostning lyser ofta
NÃ¥got tips ?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Svårt att bedöma så där rakt upp och ner om du inte ser något fellarm eller så. Har du någon möjlighet till loggning så kanske något kan hinna loggas innan den stänger av

Du kan prova att sänka max tillåten frekvens för kompressorn vid värmetillverkning och se om det hjälper. Den behöver inte gå på max fullt ut, den levererar bra ändå

Afrostning blinkar normalt en stund varje timme, det är helt normalt om det varar typ tio minuter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad 109652

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack för feedback , jag har hittat och ställt ner Max kompressorfrekvens nu . Om jag skall logga finns det något färdigt att köpa / installera?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag vet inte, jag har en CE50 och den har en serieport som jag kopplat till min egen lösning men för en RX65 är jag osäker
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad 109652

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Den löste ut för tredje gången nu inom 24 tim.
Inga larm utan bara svart. Får kolla med elektriker till veckan om det går att mäta upp och logga något

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bara svart i hela VP, svårt att veta om det sker när patron går in på första steget, det kan vara en kortis i en patrondel och då rusar strömmen upp och säkring kan lösa. Tydligen är det samma säkring som till kompressorn och datan. Går inte att säga något på distans.

Utloggad 109652

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack för feedback. Den gÃ¥r bÃ¥de pÃ¥ kompressor 6500 W och el i upp till 10000 W . Jag ställde ner kompressor men felet Ã¥terkom. Jag hittar i menyn lagra till Sd kort (Nej / ja )men fattar inte vart ett sÃ¥dant kan installeras.  NÃ¥gon som vet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!