Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om eltillskott  (läst 333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micksterdeeno

  • Gäst
Micksterdeeno
Fråga om eltillskott
« skrivet: 27 december 2023, 11:07:41 »
Hej
Har en comfortzone ex65.
Har nyligen justerat om golvvärmen som resulterat i ökat flöde och ökat värmebehov. Vad som gör mig fundersam är att ibland går inte kompressorns effekt på Max men ändå går eltilskott in. Vet någon varför?
Har Max 105hz och ibland går den bara till 79hz o kör eltilskott på 3kw tex.
Har ingen blockering inlagd.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Fråga om eltillskott
« Svar #1 skrivet: 27 december 2023, 11:23:04 »
Hej
Har en comfortzone ex65.
Har nyligen justerat om golvvärmen som resulterat i ökat flöde och ökat värmebehov. Vad som gör mig fundersam är att ibland går inte kompressorns effekt på Max men ändå går eltilskott in. Vet någon varför?
Har Max 105hz och ibland går den bara till 79hz o kör eltilskott på 3kw tex.
Har ingen blockering inlagd.

Kvalificerad gissning: Ett för litet luftflöde över förångaren i kombination med "frisläppt" elpatron. Kolla dokumentet över OVK:n.

Vad är boytan i m²?
Vad har du för luftflöde? l/s eller m³/h?

Micksterdeeno

  • Gäst
Micksterdeeno
SV: Fråga om eltillskott
« Svar #2 skrivet: 27 december 2023, 12:58:56 »
Oj mycket nytt här för mig.
Hur kollar jag luftflöde?
Vad menar du med frisläppt? Har ställt den på 0.0
Vad är OVK?
Boyta är 182

Observera att detta uppstod först när jag ökade flödet till golvärmeslingorna. Innan dess fanns inte detta problem.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om eltillskott
« Svar #3 skrivet: 27 december 2023, 13:14:12 »
Om man inte har inbyggd luftflödesmätare får man mäta upp luftflödet vid frånluftsdonen med luftflödesmätare som man kan hyra (t.ex. Soliduct.se). OVK står för obligatoriskt ventilationskontroll men det är bara när man bygger huset (eller radikalt bygger om) som det görs. Vissa installationsfirmor gör en mätning/inställning när man byter frånluftsvärmepumpen till en ny. En boyta på 182 kräver ett luftutbyte på 64 lit/sek enligt normen.

Om förångaren blir för kall pga för kall frånluft eller lågt frånluftsflöde så kan inte kompressorn gå med högsta fart utan begränsas till ett lägre varvtal (Hz).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!