Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka har sämst kundtjänst? Är Thermia värmepumpens svar pÃ¥ Comviq?!  (läst 4566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Och som jag skrev tidigare, jag är övertygad om att det är en ytterst liten del av VP ägarna som har intresset att "pilla". Så liten del att det inte är värt besväret för tillverkarna att lägga nått större krut på en dyr support för kreti och pleti. Suporten till "vanligt" folk blir väl den tid som blir över när fackmännen fått sina timmar.
Beror nog på vilket märke man har har varit i kontakt med Nibe supporten via mejl 2 gånger i icke brådskande ärende men fått svar dan därpå och dessutom ett svar av nån som verkade påläst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det finns ju en anledning till att detta forum finns, installatörerna kan som regel inte sina produkter, och telefonsupport hos en tillverkare där bemanningen byts ut med jämna mellanrum är nog inte enkel heller.
Men jag håller med, med ökad teknikutveckling, styrningar och liknande så kommer behoven av mer avancerad support öka.
Rent allmänt kan man väl säga att man inte ligger så långt framme i tekniken, som exempel kan jag nämna att det senast 2027 kommer att vara krav på effekttaxor i Sverige, men de flesta värmepumpar är ännu inte förberedda för "smarta hem"-styrningar som kan gå in och blockera eller begränsa värmeproduktionen om effektförbrukningen i övrigt är hög.
Det borde idag vara standard på alla maskiner som drar lite högre effekter att ha både hårdvaruingångar som kan triggas, och möjlighet att styra olika funktioner trådlöst via det lokala nätverket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man vill nog inte skicka med utrustning som det i dag inte efterfrågas bättre att sälja till det som ett dyrt tillbehör om några år om det nu blir efterfrågan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, för tillverkarna, men politikerna som fattat beslut om tvingande effekttariffer borde även tvingat tillverkarna att införa möjligheterna att styra maskiner med hög effekter.
Och det några år innan effekttarifferna.
Det tycker jag i alla fall, men jag tycker å andra sidan inte att vi ska ha effekttariffer alls, det är av ondo, helt och hållet.
Bättre se till att det finns effekt när vi behöver den, och att elpriserna hålls låga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jaha, nu har det gått ytterligare två veckor och fortfarande inga svar på enkla frågor om produkten, trots påstötning.

Utan tvivel har Thermia den sämsta kundtjänst jag varit med om, alla kategorier!

När priskonkurrensen snart hårdnar rejält, vilket den är på väg att göra när komponentbristen nu är löst och kapitalinvesteringar dyra, står Thermia oförberedda och med ett solkat rykte. Smart drag!
« Senast ändrad: 23 februari 2023, 10:55:54 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Såg att Polarpumpen fått in en laddning med Nibe värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jaha, nu har det gått ytterligare två veckor och fortfarande inga svar på enkla frågor om produkten, trots påstötning.

Utan tvivel har Thermia den sämsta kundtjänst jag varit med om, alla kategorier!

När priskonkurrensen snart hårdnar rejält, vilket den är på väg att göra när komponentbristen nu är löst och kapitalinvesteringar dyra, står Thermia oförberedda och med ett solkat rykte. Smart drag!

Jag känner igen tongångarna som ekon av en tid för ca 15 år sedan då GDSare dömde ut Thermia pga deras ovilja att serva dessa GDSare. Eftersom dom fortfarande verkar i rätt stor omfattning så hade domedagsprofeterna fel den gången, man kan ju undra hur det är den här gången.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbytesmarknaden kommer se annorlunda ut.
Trolleriet är borta, och det uppkopplade, datadrivna samhället är här.
Man jagar decimaler, fast de egentligen kan vara oviktiga. Kontroll är lika viktigt som värme. Rörisar förstår det inte och uppenbarligen inte Thermia heller som inte har kontakt med riktiga kunder.

Digitalisering påverkar allt och alla och nu har elhaveriet skapat starka incitament från kundsidan.
Träffar inte en Pappa på fotbollsplanen som inte snackar elpriser, värmepanna, mm. Att söka olika "life-hack" är ett samhällsfenomen.

Men, i mitt fall handlar det om något oerhört enkelt. Man köper en vara och förväntar sig en likvärdig kundtjänst som ALLA andra varor. Särskilt när det är premium.
Att arrogans straffar sig är jag övertygad om.
« Senast ändrad: 23 februari 2023, 15:22:32 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13

Jag känner igen tongångarna som ekon av en tid för ca 15 år sedan då GDSare dömde ut Thermia pga deras ovilja att serva dessa GDSare. Eftersom dom fortfarande verkar i rätt stor omfattning så hade domedagsprofeterna fel den gången, man kan ju undra hur det är den här gången.
Visst dom verkar fortfarande men frågan är hur stor dom hade varit om dom lagt ner lite jobb på tex support tror knappast det är slumpen som gjort att Nibe är så stora som dom är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Utbytesmarknaden kommer se annorlunda ut.
Trolleriet är borta, och det uppkopplade, datadrivna samhället är här.
Man jagar decimaler, fast de egentligen kan vara oviktiga. Kontroll är lika viktigt som värme. Rörisar förstår det inte och uppenbarligen inte Thermia heller som inte har kontakt med riktiga kunder.

Digitalisering påverkar allt och alla och nu har elhaveriet skapat starka incitament från kundsidan.
Träffar inte en Pappa på fotbollsplanen som inte snackar elpriser, värmepanna, mm. Att söka olika "life-hack" är ett samhällsfenomen.

Men, i mitt fall handlar det om något oerhört enkelt. Man köper en vara och förväntar sig en likvärdig kundtjänst som ALLA andra varor. Särskilt när det är premium.
Att arrogans straffar sig är jag övertygad om.

Jag tror att de flesta konsumenter endast vill att maskinerna ska tuffa och gå....

....ditt stora intresse för att lära känna och optimera din värmepump ....tror jag endast delas av litet fåtal vp-ägare.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Festliga kommentarer man få här när man kommer in med lite ny energi...

Det var säkert bättre förr, och ju förr desto bättre, eller hur!?  ::)
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Utbytesmarknaden kommer se annorlunda ut.
Trolleriet är borta, och det uppkopplade, datadrivna samhället är här.
Man jagar decimaler, fast de egentligen kan vara oviktiga. Kontroll är lika viktigt som värme. Rörisar förstår det inte och uppenbarligen inte Thermia heller som inte har kontakt med riktiga kunder.

Digitalisering påverkar allt och alla och nu har elhaveriet skapat starka incitament från kundsidan.
Träffar inte en Pappa på fotbollsplanen som inte snackar elpriser, värmepanna, mm. Att söka olika "life-hack" är ett samhällsfenomen.

Men, i mitt fall handlar det om något oerhört enkelt. Man köper en vara och förväntar sig en likvärdig kundtjänst som ALLA andra varor. Särskilt när det är premium.
Att arrogans straffar sig är jag övertygad om.

Här vet jag inte om du har rätt, försök få avancerad support på en TV från Samsung, en bil från Tesla, försök få kontakt med google, Amazon, Alibaba - lycka till.
Och då tycker man att just dessa skulle vara världsbäst på kundkontakt, som är världens största företag, men av det finns ingenting att hitta.

Med detta sagt så håller jag även med Smurfen, att Nibes kundsupport kan vara en av de tyngst vägande krafterna som gjort att de kunnat expandera som de gjort, jämfört med Thermia, som dels sålde ut ett anrikt bra företag till Utländska intressen, och dels inte har varit lika tillmötesgående mot de som sökt mer avancerad support.
Lokalt i Sverige har nog utförsäljningen haft en viss betydelse, även om de flesta nog inte vet att det inte är ett Svenskt bolag mer, i övrigt har nog även prisbilden, att Thermia varit lite dyrare, spelat in.
Nu verkar ju Nibe ha höjt sina priser rätt mycket, så det skulle kunna ge Thermia en chans att förbättra sin konkurrenskraft - med eller utan personlig support med slutkund.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Amazon har jag varit i kontakt med efter att en kontakt jag beställde aldrig dök upp tog inte lång stund innan dom krediterade det jag var skyldig. Support angående hur kontakten ska användas är det nog sämre med för det var inte amazon själva som sålde den utan enbart förmedling eller vad det kallas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Tyska amazon jag brukar handla på, brukar ta några minuter att få svar. Aliexpress är ju mest konversation mellan försäljare och mig så där brukar det gå relativt snabbt. Nibe... 1½ år, ännu inget svar... Fortum, 3 veckor ännu inget svar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Google nÃ¥gon...   ?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!