Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p Felkod A-03  (läst 3294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #30 skrivet: 27 mars 2023, 12:06:19 »
Får fundera på hur man kan göra, men de har ju fått in pannan efter de klämde på första biten på plaströren vill jag minnas
Kan man använda armerad flexibel slang bakom pannan eller det är inte att rekommendera?

En fråga till, när man tömmer pannan, blir det någon hävert effekt så den tömmer ackumulator tanken med, mer så det inte blir översvämning när man lossar rören vid cirkulations pumpen. Rören på ackumulatortanken kommer in i toppen. Eller skall man ha luftskruvarna öppna så borde hävert effekten brytas?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #31 skrivet: 27 mars 2023, 12:37:51 »
Värmemantel 70 l: Hävert behöver du inte sträva efter, det rinner ut fint genom avtappning om luften får komma in vid röda säkerhetsventilen. Vissa kan stanna i öppet läge precis innan den knäpper. Annars kör in en insexbits under plasthatten så hålls den öppen.

Varmvattenberedaren 170l: Jag har min egna variant på det, har inte stött på någon annan som gör på samma vis. Jag tömmer vattnet genom att svart säkerhetsventil, gardenaslang på. Sen går jag till första bästa varmvattenkran med oljefria kompressorn och pumpar i luft i vattenledningen upp till 10 sekunder och stänger kranen under tiden jag blåser så luften stängs in. Då blir varmvattenberedaren en hydrofor och trycker ut vattnet snabbt. Man får pumpa om ofta i början. Väldigt liten volym för luften i början.
Annars kan du bara släppa in luft i varmvattenkran och låta det snällt rinna ut på kalla sidan ur säkerhetsventilen. Men det går rätt trögt.
Byta säkerhetsventilen mot R15-R15 kan snabba på processen, inget som stänger sig etc. Säkerhetsventilen kan vägra släppa ut, stött på det en gång.

---

Stäng kranarna till din ackumulatortank så du slipper tömma även det vattnet. Montera kranar om det inte finns.

---

Flexslang är fabriksmonterat i nya Nibe. Inga problem. Använd planadapter eller kopparbricka för att få det tätt. Flexslang mot klämringskopplingen förstör packningen. Är du försiktig så funkar det kortvarigt förstås.

Edit:
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.bad.smartbidding.19741332874.147280973180.&gclid=CjwKCAjw_YShBhAiEiwAMomsEPQEoAhntBzs9_FaU_98st-ZVqlv5R0T9uwYsTtQP0jHBREC_AbxfxoC6zQQAvD_BwE
« Senast ändrad: 27 mars 2023, 12:42:09 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #32 skrivet: 12 april 2023, 10:39:26 »
Tack för all hjälp, nu i påsk han jag med att byta ut den. Köpte ett kläm verktyg och gjorde om rören bakom pannan. Allt tog sin tid att lirka ut ormboet av rör, passa på att byta 9bars säkerhetsventilen då den inte gick att öppna. Fick även byta ena kontaktorn på steg 1 då den bara värmde med 5kw med steg 1 och 2, så nu fungerar allt som det skall igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 634
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!