Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur Ã¥tgärdar jag dÃ¥ligt ventilerat hus med direktverkande el?  (läst 2157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Hej! Har tidigare fått fantastiska tips angående bergvärme i mitt förra boende så nu tänker jag höra med detta eminenta forum om mitt nuvarande besvär.

Huset från 1950-talet har direktverkande el och allmänt dålig ventilation. Det märks bl a på immiga fönster på insidan på morgonen samt att Co2-mätaren ligger över 1000 ppm så fort nån kommer hem.

Min första tanke var att sätta in fler ventiler och en luft-/luftvärmepump. Har fått för mig att värmepumpen på nåt sätt skulle "blåsa in" luft utifrån och därmed bidra till att "trycka ut" den dåliga inomhusluften. Men stämmer det ens? Har LLVP sådan ventilationsfunktion, eller tar den bara inomhusluften och värmer och blåser ut igen?

Huset saknar rörledningar och det är inte ekonomiskt försvarbart att dra in pga ovisshet om hur länge vi kommer bo här. Men nånting måste göras, både åt ventilationen och åt uppvärmningen. Därav idén om LLVP.

Men jag undrar vilka andra vägar ni ser ut, ur det här dubbeldilemmat?

Edit: Lite mer info om huset. Påbyggd 50-talshus, krypgrund, enplans, direktverkande el, ganska stängd planlösning men vi försöker hålla dörrarna öppna alternativt lyft bort så bara "valven" återstår. Mycket fönsterpartier, gamla fönster.
« Senast ändrad: 06 mars 2020, 13:19:03 av QNX »
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
En LLVP bara cirkulerar inomhusluften när den värmer, kyler, torkar eller bara fläktar runt.

Mitsubishi Electric har ett par modeller av ventilationsmoduler som växelvis blåser ut luft ur ett rum, lagrar värmen och sedan suger in uteluft igen och återvinner då det mesta av värmen. Är ju lite enklare än att bygga ett komplett FTX-system men det blir ju en modul per rum.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
ingen produkt jag sett hos Mitsubishi Electric sÃ¥ nyfiken som man är sÃ¥ vad är det för modell  :)

Korsvärmeväxlare har jag sett hos dom men där värmer utgående luft inkommande luft och ingen lagring vad jag kan minnas.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Korsvärmeväxlare är säkert rätt namn pÃ¥ det jag tänkte pÃ¥ och det blev lite tokigt när jag skrev lagrar värmen  tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har ingen aning om det var set ni menade men vad heter modellen du tänkte pÃ¥  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Betänk att en korsvärmeväxlare kan ha en eL-spiral i sig pÃ¥ 2000W  för att värmasÃ¥ det inte blir is en växlaren, sitter ensÃ¥dan i min pÃ¥ vinden, vid inflytt sÃ¥ var den i drift och tänkte inte pÃ¥ det, när november kom sÃ¥ startade patronen och drog nästan 50 KW dygnet, höll pÃ¥ att fÃ¥ fnatt med 1500 Kw extra för en mÃ¥nad, patronen  kopplades ur direkt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det jag tänkte på heter Miniventilation från Mitsubishi: https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ok, miniventilation VL50 och VL100  blÃ¥ser inte in och lagrar värmen för att sen blÃ¥sa ut .
Den blÃ¥ser konstant in/ut och luften, pÃ¥ vägen ut förvärmer den luften som kommer in eller hur jag nu ska förklara det  :)

Finns ett märke och modell som växelvis blåser in och ut, borde rimligen bli övertryck och undertryck i fastigheten då.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Handyman1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns även köksfläktar med ett grundflöde för vent,paxfläkt i badrum sen tilluftsventiler i sovrum,llvp ger en bra besparing jämfört med elradiatorer,vad har ni för co2 värden i sovrum?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finns någon mini ftx man kan dra en liten kanal till också och på så sätt få tilluft och frånluft i två olika rum. Sök här på forumet. Jag funderade på det men landade i en komplett ftx till slut. Gjorde jobbet själv så blev det inte så jäkla dyrt.

Men för att få värme ska du nog sätta in en eller två luft-luft vp.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Tack för svaren!

Det är inte aktuellt med några större investeringar då boendet ska ses som ett "övergångsboende" (5 +/-3 år). Tror inte att FTX är försvarbart, ens i något miniutförande.

Tack för tipset om Mitsubishis Miniventilation! Om jag förstår den rätt så kommer den (troligtvis) åtgärda dåliga co2-värden (iaf i utrymmet där den monteras), men den kommer inte att avlasta våra direktverkande elelement, eller hur? För det behöver jag en LLVP fortfarande.

Så idén skulle kunna vara att:
  • installera LLVP i vardagsrummet (stort utrymme i närheten av hall och kök)
  • installera Miniventilation i sovrumsdelen (viktigast med bra co2-värden där, samt man vill ändÃ¥ ha lite svalare sÃ¥ elelementen gÃ¥r inte lika mycket där som i vardagsrummet)

Om jag inte tänker helt fel så skulle dessa ingrepp kunna lösa den dåliga luften och sänka uppvärmningskostnaderna till en kostnad om kanske 15.000 kr, plus installation. Kan det vara det mest ekonomiskt försvarbara i min situation?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Finns ett märke och modell som växelvis blåser in och ut, borde rimligen bli övertryck och undertryck i fastigheten då.

Kolla på filmen, så får du beskrivning på hur övertryck och undertryck undviks.

https://www.bosch-climate.se/produkter/ventilation/bosch-vent-2000-d/oversikt/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja deras system byggde på att den ena sög ut det den andra blåste in så det var inte detsamma som den jag tänkte på då dom bara har en.

I ett sovrum verkar det enklare med en Mitsubishi VL50  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!