Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud  (läst 31519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #30 skrivet: 12 december 2016, 15:04:59 »
Om du får slut efter 11 dagar oavsett om det är 1GB eller 3GB så är det ju något annat som spökar för dig.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad henry001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #31 skrivet: 12 december 2016, 21:26:53 »
Tyvärr är där ingenting vad kan spöka....
Mitsubishi sa att det kommer, när man trycker inte logga ut knappen. Vad tror du - kan det stämmer?  Sc:,h

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #32 skrivet: 24 december 2016, 01:53:27 »
Att jag föreslog tex Comviq kontantkort bas som egentligen är sämst om man vill ringa och surfa var pga att man då enbart ska ha det till luftvärmepumpen, tex ute i stugan som simkort i 3G/4G-routern. Givetvis går det även att ha i sin mobil men då ska man kanske inte nöjessurfa och ringa, då finns tex fast pris och surf som gäller i 30 dagar. Efter 30 dagar utan ny tankning blir det bas.

MELCloudappen måste kräva oerhört lite data de få gånger man justerar pumpen och just därför kan det bli otroligt billigt att använda bas med bara saldo. Eftersom datan som skickas bör vara otroligt lite krävs ingen regelbunden saldopåfyllning. Notera att bas inte kräver att du fyller på surf, tex 1GB data eller mer, du behöver bara ha saldo på kontot.

Dock ska man komma ihåg att Comviq kanske debiterar varje påbörjad överförd megabyte eller liknande vilket skulle vara otroligt dumt. I detta sämsta scenario skulle man kunna ta kontakt med luftvärmepumpen vid 50 olika tillfällen och göra justeringar om man har 50:- på saldot. Nu har jag heller ingen koll på om Wifi-adapter regelbundet går ut på nätet till nån Mitsubishiserver eller liknande som skulle kunna kosta data.

Jag loggar inte ut ur MELCLoud men jag stänger ned appen då jag är färdig och den drar ingen data alls vilket jag kan se på iPhone.
För de som vill veta vad appen drar är det bara att testa med 3G/4G på mobilen, starta upp appen och justera pumpen. Under inställningar > mobilnät på iPhone ser ni vad apparna drar (går att nollställa)
« Senast ändrad: 24 december 2016, 02:19:12 av Chippe »

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #33 skrivet: 25 december 2016, 11:28:16 »
Pumpen är ju konstant kopplad till MELCloud server, så lite data lär det gå. Men kan inte vara många megabyte per månad
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #34 skrivet: 31 december 2016, 10:44:47 »
Håller med "Thelemorf" att den sänderdata regelbundet till servern oavsett om man loggar ut eller stänger appen. Stänger jag av internet tar det inte många minuter innan jag får ett e-postmeddelande från systemet om att värmepumpen inte har kontakt med server. Sen bör det inte bli så många megabyte data. Tar data slut i den takt som beskrivits ovan bör det vara något annat som spökar.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #35 skrivet: 15 januari 2017, 09:20:11 »
Nukie fungerar GE35 att köra tiograders funktion på MELCloud för dig?

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #36 skrivet: 18 januari 2017, 20:58:53 »
Håller med "Thelemorf" att den sänderdata regelbundet till servern oavsett om man loggar ut eller stänger appen. Stänger jag av internet tar det inte många minuter innan jag får ett e-postmeddelande från systemet om att värmepumpen inte har kontakt med server. Sen bör det inte bli så många megabyte data. Tar data slut i den takt som beskrivits ovan bör det vara något annat som spökar.

Att stänga stänga ned melcloudappen hindrar bara själva appen från att skicka och ta emot data med bl.a. wifi-adaptern. Måste varit det Mitsubishis support syftade på.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #37 skrivet: 30 september 2018, 10:33:42 »
Nu har jag ocksÃ¥ beställt en (MAC-567IF-E) :) 800kr inkl frakt frÃ¥n Shopclima  ^-^
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #38 skrivet: 14 oktober 2018, 14:33:06 »
Nu har jag ocksÃ¥ beställt en (MAC-567IF-E) :) 800kr inkl frakt frÃ¥n Shopclima  ^-^

Hade varit kul att veta om infon i denna tråden är relevant (som att det krävs WPS, extrema datamängder och lite annat) eller om Mitsubishi byggt något nytt?
@Lawrenz, du får gärna återkomma med lite input efter du satt upp kalaset.

Ofta så ligger ju dessa typer av bolag, inklusive många ofta rejält efter när det gäller kunskap om säkerhet och hur man bygger bra appar. Det är lite som bilindustrin nu när man ser bilar som börjar bli uppkopplade, det märks att dom ligger efter.


Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #39 skrivet: 14 oktober 2018, 16:14:39 »
Hade varit kul att veta om infon i denna tråden är relevant (som att det krävs WPS, extrema datamängder och lite annat) eller om Mitsubishi byggt något nytt?
@Lawrenz, du får gärna återkomma med lite input efter du satt upp kalaset.

Nu har jag fått upp kalaset. Tog ca 20min att installera, inkl att ladda ner appen och registrera mig.
Som någon tidigare skrev i tråden tycker jag också att det finns onödigt många tryck ibland, men överlag är jag faktiskt nöjd. Det är mest en kul grej för min del. Tycker det var värt 800kr inkl frakt, men inte 2000-2500kr som det kostar på diverse svenska sidor, exempelvis polarpumpen.
WPS krävs ja.
Datamängd har jag inte funderat på då den går på fibern här hemma.

Jag bifogar några screenshots från mobilen
« Senast ändrad: 14 oktober 2018, 16:42:02 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #40 skrivet: 14 oktober 2018, 16:49:33 »
Nu har jag fått upp kalaset. Tog ca 20min att installera, inkl att ladda ner appen och registrera mig.
Som någon tidigare skrev i tråden tycker jag också att det finns onödigt många tryck ibland, men överlag är jag faktiskt nöjd. Det är mest en kul grej för min del. Tycker det var värt 800kr inkl frakt, men inte 2000-2500kr som det kostar på diverse svenska sidor, exempelvis polarpumpen.
WPS krävs ja.
Datamängd har jag inte funderat på då den går på fibern här hemma.

Jag bifogar några screenshots från mobilen

Snyggt, ser ju riktigt bra ut.
Får kolla om WPS verkligen behövs, det brukar vara det första som jag slår av på routern och har inte för avsikt att börja använda det (och ingen bör använda det i är min åsikt, googla och läs lite om det).

Har du fått någon request om att uppdatera programvara på själva wifi-adaptern eller något liknande? Och om du fått det, hur var den processen?

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #41 skrivet: 14 oktober 2018, 17:04:25 »
Snyggt, ser ju riktigt bra ut.
Får kolla om WPS verkligen behövs, det brukar vara det första som jag slår av på routern och har inte för avsikt att börja använda det (och ingen bör använda det i är min åsikt, googla och läs lite om det).

Har du fått någon request om att uppdatera programvara på själva wifi-adaptern eller något liknande? Och om du fått det, hur var den processen?

Det låter på dig som att WPS dåligt?
För mig som är helt oinsatt (ja, jag ska googla lite :) ) kan du inte förklara..? Har det med säkerheten att göra? Känns lite lÃ¥ngsökt att folk skulle ställa sig utanför och hacka sig in i mitt nätverk, men vem vet.. Eller vad syftade du pÃ¥?  ::)

Har inte fÃ¥tt nÃ¥gon request om att uppdatera nÃ¥got. Inte än iallafall  :)
« Senast ändrad: 14 oktober 2018, 17:06:59 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #42 skrivet: 14 oktober 2018, 18:42:15 »
Någon som vet varför kartan inte fungerar? Säger bara att den inte vet var byggnaden finns.. Rätt adress/postnummer/ort är kontrollerat. Se även andra bilden (kan vara ett samband....) där vädret inte verkar fungera.
Samma för er andra eller vad kan jag ha gjort för fel?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #43 skrivet: 14 oktober 2018, 20:04:12 »
Det låter på dig som att WPS dåligt?
För mig som är helt oinsatt (ja, jag ska googla lite :) ) kan du inte förklara..? Har det med säkerheten att göra? Känns lite lÃ¥ngsökt att folk skulle ställa sig utanför och hacka sig in i mitt nätverk, men vem vet.. Eller vad syftade du pÃ¥?  ::)

Har inte fÃ¥tt nÃ¥gon request om att uppdatera nÃ¥got. Inte än iallafall  :)

Tanken med WPS och många andra funktioner är ju att underlätta, men tyvärr så finns det rätt mkt säkerhetshål (där många dock fixats om du uppdaterat din router) som gör att folk kan ta sig in på ditt trådlösa nät den vägen. Sen så finns det andra aspekter såsom att pinkod osv ibland står skrivet på routern undertill.
I övrigt så finns det många andra grundläggande saker man bör göra när man sätter upp sitt trådlösa nät, ändra lösen på själva routern och sätta ett svårare lösen än Sommar2018 är en bra början.

Jag postar en bra lättläst länk nedan som alla som har ett wifinät hemma borde läsa igenom, man kanske inte gör alla steg men precis som att man låser bilen eller dörren hemma så bör man ha koll på sitt nätverk.

Det är något man gör en gång och utöver det så räcker det med att hålla koll på om det kommit några uppdateringar till enheten.
En bra routertillverkare släpper en handfull uppdateringar per år och har inte din tillverkare släppt något på ett par år så skulle jag rekommendera att byta ut routern.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.452427/sa-skyddar-du-ditt-tradlosa-natverk-i-7-enkla-steg---gratis

Sen så finns det ju mycket annat när det gäller säkerhet som man bör tänka på, men det är nog läge för en egen tråd för det eller kanske på ett annat forum :-)

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #44 skrivet: 14 oktober 2018, 20:08:32 »
Någon som vet varför kartan inte fungerar? Säger bara att den inte vet var byggnaden finns.. Rätt adress/postnummer/ort är kontrollerat. Se även andra bilden (kan vara ett samband....) där vädret inte verkar fungera.
Samma för er andra eller vad kan jag ha gjort för fel?

Nu tokgissar jag här och helt utan att ha sett appen live.
Men Ecodan inställningen, hänger inte det ihop med om din anläggning är registrerad hos Mitsubishi?
Tänker att det kanske är något bara en installatör kan göra. Eller om du går och kollar inställningar på ditt konto så kanske det finns möjlighet att lägga in en adress till din Ecodan enhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!