Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?  (läst 413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FarmisX

  • Gäst
FarmisX
Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« skrivet: 06 april 2024, 09:57:54 »
Hej alla!

Vi bor i ett nybyggt hus där vi nu tänkt installera en fläktkonvektor (Sabiana/Eveco CRC ECM IO 74) i vårt vardagsrum. Samma VVS:are som färdigställde installationen av BVPn såg till att det var förberett för fläktkonvektor, så det borde inte vara en alltför komplicerad installation. Fläktkonvektorn kommer vara placerad ca 3-4 meter ifrån rummet där BVPn är, så det är ingen lång dragning.

Fick ett fast-pris av VVS:arn exkl. ROT eftersom huset är nytt. Landade på totalt 50.5k inkl. moms. Lite väl saftigt tycker jag. Innan dess fick jag information från leverantören av fläktkonvektorn på vad alla rördelar och vad konvektorn skulle gå på. Dessa priser är exkl. moms och ej avtalspriser för installtörer. Se nedan:

10715:- för Fläktkonvektor 230V, 6,5kW/+50°C framtemp (CRCECMIO74)
145:- för Kondenstråg för väggmonterad CRC (BSVC)
1765:- för INSUGNINGSGALLER, med filter 90 grader, Carisma (GRAFPC79)
1300:- för LUFTKANAL, insug, 90 grader, Carisma strl 7 (FR90C7)
1360:- för  LUFTKANAL, utblÃ¥s, 90 grader, Carisma strl 7 (FM90C7)
1225:- för UTBLÅSGALLER för Carisma strl 7-9, CRSL3-4 (BMAC79)
1780:- för FLÄKTKONVEKTORSTYRNING, 230V, On/Off, ModBus, EC-m (FCR3)
2675:- för 2-vägsventil TACP20, 210-1150l/h, Ställdon 230V NC (FVI20.2)

Totalt landar det på ca 20900:- exkl. moms / 26000:- inkl. moms (riktpris, d.v.s. ej avtalspris för VVS:arn) samt VVS:arns kostnad då om ca 24000 inkl. moms (förmodar att han har rabatt på fläktkonvektorn och rördelarna). VVS:arn har räknat med termostatreglering där BVPn är och en givare i luftkanalsflödet, vilket då kräver en ventil med 6m kabel. Givaren kommer inte styra cirkulationspumpen utan det blir en brytare på väggen för avslag/påslag under höst/vår. Han kopplar då in en bypass så att vätskan rör sig även om ventilen stängt kylan.

Så vad säger ni? Är detta ett rimligt pris? Bör vi kika på någon annan konvektor? Fråga andra VVS:are om offert?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2024, 13:12:44 »
Som alltid ska man ta in pris från flera, minst tre, olika för att få ett pris som man kan jämföra med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2024, 13:19:02 »
Det där är ju en inbyggnadsmodell som förutom VVS-arbete också kräver snickeri och måleri. Inte direkt förvånad att det kostar 50 KSEK även om det är mycket pengar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

FarmisX

  • Gäst
FarmisX
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2024, 15:07:10 »
Det där är ju en inbyggnadsmodell som förutom VVS-arbete också kräver snickeri och måleri. Inte direkt förvånad att det kostar 50 KSEK även om det är mycket pengar.

Kan säga att VVS:arn har inte tagit med snickeri i sin kalkyl då jag står för arbetet kring snickeriet. Dessutom tillkommer det en elektriker som säkerligen ska ha ett x antal tusen.


Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #4 skrivet: 08 april 2024, 16:25:47 »
Tycker priserna på delarna är i linje me de priser jag hittade när jag jagade konvektor och delar, anslutningsstosarna till CRC-modellerna är orimligt dyra kan jag tycka.

Sen är inte rör och kopplingar helt gratis heller, och kan inte svara för hur omständigt det är hos dig. Men av erfarenhet så är installation med kondensisolerade rör också lite tidsödande, plus att isolering och monteringskålar för att hålla rören på plats med isolering också kostar en slant.

En annan konvektor som inte är för inbyggnad kan ju bli lite billigare men ser inte ut som att det är där det springer iväg. Det som dock sticker ut lite är denna "2-vägsventil TACP20, 210-1150l/h, Ställdon 230V NC", den är inte bara väldigt dyr (vet inte varför du skulle behöva en injusteringsventil? reglera flöden om flera konvektorer, kanske, men flödet är så högt så tror det också är irrelevant), men kanske också onödigt om du bara ska ha en konvektor. Jag vill hävda att ventil på kylvätskan bara är relevant om du har flera konvektorer, annars så styr du bara cirkpumpen av/på.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2024, 21:16:31 »
Mnga moduler Ã¥ delar blir det ! Om du väljer en golvmodell i stället sÃ¥ kan du fÃ¥ den levererad komplett med alla galler och allt lullull samt med smartare styrning  . Tex  Frico https://shop.frico.net/sv-SE/sl1000dc1--flaktkonvektor/p95016 som är svensk OEM importör av  denna Italienska tillverkare https://www.innovaenergie.com/en/products/fancoils/airleaf/

Skillnaden  mellan att köpa i Italien  är 30-50% lägre pris + frakt  enligt de pÃ¥ forumet som gjort det . Jag har Frico,SL 1000 som är deras största. Fläktkonvektorn styr sig själv och har utgÃ¥ng för att starta o stoppa cirk pump. Den är mycket mindre byggdjup  än mÃ¥nga andra med samma kyleffekt
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2024, 07:27:29 »
SKa du både värma och kyla?
Om du bara ska kyla, köp en vanlig AC.
Driftskostnaden är försumbart högre än för frikyla.
Jag har kört min AC hela tiden, juni/juli/augusti 2 år på raken nu, och den ligger rätt precis på 84 kWh/månad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Installation av fläktkonvektor - dyr offert?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2024, 19:47:39 »
efter att ha intresserat mig för frikyla i nÃ¥gra Ã¥r sÃ¥ tror jag du har rätt Rickard-  Högre effekt enklare instalation.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!