Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöra sil?  (läst 3825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rengöra sil?
« skrivet: 29 september 2014, 17:55:41 »
Hej

Jag har ett problem med att göra rent silen i mitt luft/vatten system (Bosch Ehp 6-10 aw/ cc160) I beskrivningen står det typ att det att man ska avlägsna låsringen med en låsringstång och sedan ta ur silen. Men jag hittar fan ingen låsring! Kan någon vänlig själ berätta hur jag ska gå till väga?

Skickar med en bild på hur det ser ut när jag lossat täcklocket

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rengöra sil?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2014, 18:23:26 »
Jag gissar att du vridit den åt fel håll, och du vänder kulan 180° så ser du låsringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tjoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöra sil? Högtryckspressostat larm
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 23:33:53 »
Jajjamen! Visst var det Ã¥t fel hÃ¥ll  ;) Nu är silen rensad, den var ordentligt igensatt. (behöver man göra det upprepade gÃ¥nger?) Men mitt problem med utlöst högtryckspressostat fortsätter :( Nu har jag skruvat upp Värmebärarpumpen pÃ¥ läge 3 (alltsÃ¥ högsta) Det har iaf gÃ¥tt en timme utan att den varnat för högtryckspressostat nu. Jag har även mycket luftbubblor i synglaset i värmepumpen. Kan det vara orsaken till larmen? och Ã¥tgärdas med att fylla pÃ¥ köldmedia?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rengöra sil? Högtryckspressostat larm
« Svar #3 skrivet: 30 september 2014, 10:53:54 »
Jag har även mycket luftbubblor i synglaset i värmepumpen. Kan det vara orsaken till larmen? och åtgärdas med att fylla på köldmedia?

Det är mycket möjligt, hur gammal är värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tjoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöra sil?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2014, 11:57:51 »
Pumpen är 6år gammal och jag har precis flyttat den då jag byggt ut garaget och vart tvungen att flytta värmepumpen. Detta resulterade i att jag behövde köpa 8m kulvert rör mellan vp och pump. Kanske medför detta att jag måste ha värmebärarpumpen på 3:an för att få rätt flöde på vattnet? Utlöst högtryckspressostat får man om det är för dålig cirkulation på vattnet va?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rengöra sil?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2014, 15:31:38 »
Pumpen är 6år gammal och jag har precis flyttat den då jag byggt ut garaget och vart tvungen att flytta värmepumpen. Detta resulterade i att jag behövde köpa 8m kulvert rör mellan vp och pump. Kanske medför detta att jag måste ha värmebärarpumpen på 3:an för att få rätt flöde på vattnet? Utlöst högtryckspressostat får man om det är för dålig cirkulation på vattnet va?

Normalt ja, det kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ expansionsventilen, och det faktum att det bubblar i synglaset + att HP löser tyder nog pÃ¥ expansionsventilen kanske?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!