Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?  (läst 1435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PeJo_85

  • Gäst
PeJo_85
Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« skrivet: 22 oktober 2018, 10:29:36 »
Hej alla experter!

Då vår NIBE Fighter 1215 (7 kW), som varit i drift sedan 2004, har fått kompressorfel så står vi inför byte av kompressor eller ny anläggning.
Vi känner att det inte riktigt är värt att byta kompressor för 25000-30000kr i en såpass gammal anläggning men vi har det kvar som ett alternativ.
Vi har valt att ta in offerter på ett rent utbyte till en liknande anläggning som vi redan har. Vi känner inte riktigt att vi kan räkna hem en betydligt dyrare inverter VP med trolig utökad borrning i det befintliga bergvärmehålet.

Offerterna innefattar ny anläggning, erforderlig mängd rör för inkoppling mot bef.system samt bortforsling av den gamla anläggningen.

NIBE 1226 8kW - 79.300kr
Thermia Diplomat Optimum 8 - 74.500kr
IVT Greenline HQ-C8 - 95.000kr

Vad är det som skiljer dessa åt?
Hur kan IVT vara såpass mycket dyrare?

Tacksam för all hjälp vi kan få i valet:)

Vänligen, Per J

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2018, 11:07:13 »
Hej!
1. Är det fullständigt säkert att kompressorn är kass?
Jag ställer frågan för att en del mindre kunniga servicetekniker ställer just denna diagnos utan att undersöka grejerna ordentligt, ett vanligare fel på just nibe 1215-7 är att mjukstarten pajar (den kan man köpa för ca 1800-2000 kr på nätet och byta själv om man är lite händig).

2. Av dessa 3 så skulle jag kolla närmare på Thermia Optimum, det är en helt OK värmepump och priset på den är lägst.
IVT tar betalt för lite mer avancerad styrning mm, jag anser nog inte att detta motiverar 20 kkr mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

PeJo_85

  • Gäst
PeJo_85
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2018, 11:29:15 »
"1. Är det fullständigt säkert att kompressorn är kass?"
Helt hundra är jag ju absolut inte men jag är inte händig eller kunnig nog för att inte lite lita på servicetekninkern.
Det hela började med att VP larmade för HP/MS och efter lite manualläsande och telefonsupport lutade det åt larm för utlöst motorskydd.
Ställde över driften till elpatron och sevicetekniker inringdes.
Teknikern försökte starta kompressor "med våld" och enheten skakade igång men lät inte bra och bröt efter några sekunder i drift.
Kompressor dömdes ut på plats. dontknow


"2. Av dessa 3 så skulle jag kolla närmare på Thermia Optimum, det är en helt OK värmepump och priset på den är lägst."
Försäljaren av denna är mycket trevlig och verkar vilja sälja, har gått med på en liten prissänkning samt ett mindre rörjobb för att i framtiden kunna bygga på anläggningen för passiv kyla under sommaren.
NIBE har vi ju sedan innan så de verkar inte lika angelägna i säljet. Verkar mer intresserade av att installera en 1255 med utökat borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2018, 15:43:28 »
OM det saknas en fas eller är för låg spänning på en av faserna kan felet se ut som det gjorde för er.
OM kompressorn havererat så brukar det höras på ljudet ett bra tag innan det blir tvärstopp.
Det kan vara allt från en svetsloppa på en av huvudsäkringarna till brända kontakter i någon av de kontaktorer som skall dra när kompressorn ska igång.
Mjukstarten är inget ovanligt problem.
Den tror jag t.o.m man kan koppla förbi om man är normalhändig elektriker.
Jag har samma värmepump som du men några år äldre, utan mjukstart - och den tuffar på och går ännu.

I övrigt håller jag med om att priset på Thermian var helt OK.

Är du intresserad av IVT skulle du kunna kolla priserna på bosch sortiment, det är samma maskiner som IVT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

PeJo_85

  • Gäst
PeJo_85
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2018, 18:51:41 »
OM det saknas en fas eller är för låg spänning på en av faserna kan felet se ut som det gjorde för er.
OM kompressorn havererat så brukar det höras på ljudet ett bra tag innan det blir tvärstopp.
Det kan vara allt från en svetsloppa på en av huvudsäkringarna till brända kontakter i någon av de kontaktorer som skall dra när kompressorn ska igång.
Mjukstarten är inget ovanligt problem.
Den tror jag t.o.m man kan koppla förbi om man är normalhändig elektriker.
Jag har samma värmepump som du men några år äldre, utan mjukstart - och den tuffar på och går ännu.

I övrigt håller jag med om att priset på Thermian var helt OK.

Är du intresserad av IVT skulle du kunna kolla priserna på bosch sortiment, det är samma maskiner som IVT.


Om vi antar att kompressorn är helslut, vid närmre eftertanke har nog ljudet varit väl konstigt/metalliskt ett tag, så är byte av VP det val vi kommer göra.

Eftersom priset på IVT:n är allt för högt för att ens jämföra mot de andra "basmaskinerna" så står det mellan Thermia och NIBE.
Om jag förstått det hela rätt så kanske IVT:s HE modell hade varit mer jämförbar de andra men nu fick vi pris på en HQ och den kalkylen går inte hem om man räknar på drivenergi.

Så nu står valet mellan en Thermia Diplomat Optimum 8 och en NIBE f1226 8.
Går det att göra ett dåligt val mellan dessa eller blir man nöjd med vilken som? Det är en djungel detta...


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2018, 20:04:35 »

Om jag förstått det hela rätt så kanske IVT:s HE modell hade varit mer jämförbar de andra men nu fick vi pris på en HQ och den kalkylen går inte hem om man räknar på drivenergi.

Så nu står valet mellan en Thermia Diplomat Optimum 8 och en NIBE f1226 8.
Går det att göra ett dåligt val mellan dessa eller blir man nöjd med vilken som? Det är en djungel detta...
Varför skulle IVT dra mer energi? har den så mycket sämre COP än de andra 2? Det är ju samma energiförluster i hus mm som ska täckas oberoende av maskin....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2018, 20:26:24 »
Om vi antar att kompressorn är helslut, vid närmre eftertanke har nog ljudet varit väl konstigt/metalliskt ett tag, så är byte av VP det val vi kommer göra.

Eftersom priset på IVT:n är allt för högt för att ens jämföra mot de andra "basmaskinerna" så står det mellan Thermia och NIBE.
Om jag förstått det hela rätt så kanske IVT:s HE modell hade varit mer jämförbar de andra men nu fick vi pris på en HQ och den kalkylen går inte hem om man räknar på drivenergi.

Så nu står valet mellan en Thermia Diplomat Optimum 8 och en NIBE f1226 8.
Går det att göra ett dåligt val mellan dessa eller blir man nöjd med vilken som? Det är en djungel detta...
Du blir nog nöjd med vilken än du väljer båda är helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

PeJo_85

  • Gäst
PeJo_85
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2018, 21:28:32 »
Varför skulle IVT dra mer energi? har den så mycket sämre COP än de andra 2? Det är ju samma energiförluster i hus mm som ska täckas oberoende av maskin....

IVT drar inte mer energi, uttryckte mig nog konstigt. Det jag menade var att de drar samma energi, snarlik årlig drivenergi enligt offerterna. Är svårt att motivera det 20tn dyrare köpet av HQ-C8 mot de andra två.
Troligtvis hade modellen HE-C8 varit bättre att jämföra emot.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2018, 10:56:07 »
En thermia 8 kW (scroll) har högre uteffekt vid hög framledningtemperatur än vad Nibes 1226-8 (kolv).
Egentligen skall du jämföra Thermias 8 kW med Nibes 10 kW maskin.
Nibe ger 6.42 kW vid 50 graders framledningstemp
Thermia Optimum 8 kW ger ca 7 kW (hittar tyvärr inga uppgifter annat än 7.5 kW vid 0/35, men scrollkompressorerna tappar inte lika mycket effekt när temperaturen stiger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Utbyte av VP, vad är det som skiljer?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2018, 22:19:57 »
DEt lÃ¥ter som mjukstart. Startade den direk. Där är ttidsfördröjning pÃ¥ 20 minuter normalt i styren, men när mjukstarten  gÃ¥r sönder sÃ¥ släpper den igenom strömmen pÃ¥ 1 eller 2  faser, lommmer inte ihÃ¥g vilket, men den gÃ¥r helt okontrollerat.  Skulle gissa att han tryckt pÃ¥  motorskyddet och tvÃ¥ngskört den.  Ms larmet ligger och spärrar det mesta.  Men en ny modul kostar runt 30 000 och dÃ¥ fÃ¥r du ny kompressor, växlare, torkfilter och expventil.  Det tar 4 timmar att byta en modul. Det behövs ett slangpaket ocksÃ¥ coh sÃ¥ behöver man bygga om lite i elen med fasföljdsvakt.  sÃ¥ säg 5 timmar. Sedan 1226 det är samma maskin som den du har, men lite enrgisnÃ¥lare cirkpumpar och ny display, välj 1245 istället  alternativt kollar du pÃ¥ gs 8 frÃ¥n ctc. Den ligger ocksÃ¥ där pÃ¥ 75000 som utbytes.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!