Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips angÃ¥ende placering av innedelen  (läst 1071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
Tips angående placering av innedelen
« skrivet: 17 november 2005, 10:33:31 »
Måste få lite tips. Ska inhandla en e9dke.
Jag har byggt till en stuga som är summa 84 kvadrat. Mycket öppen planlösning, bara dörrar till Bad och förråd. Treglasfönster, 20 cm isolering i väggar, 30 i tak. Nya oljeradiatorer. Jag har eldat mycket i insatsen och därmed haft en årsförbrukning  totalt med hushållselen på ca 6000 kvh. För att slippa elda så mycket och få en jämnare värme tror jag en luftvärmepump blir susen. Jag har gjort en enkel ritning på stugan, se bifogad fil. Att placera innerdelen i lågdelen på stugan tror jag inte blir så bra med tanke på att jag kommer att stödelda i spisen, eller???
Att placera innerdelen ovanför ytterdörren (blå markering) kanske inte värmen söker sig in i lågdelen, men enlig mig den bästa????
Placeringen röd markering blir lite längre rördragning och isåfall får jag göra dräneringen av innerdelen till avlopp i badet. Frågan är om det kanske blir för varmt i lågdelen och kallare i högdelen?????
Grön placering är enklast och kort rördragning då ytterdelen kommer att stå i söderläge, men då vi oftast sitter i det rummet tror jag innerdelen stör när max effekt tas ut????
Ge mig era kloka råd.......
Hälsn Stefan från Värmland
« Senast ändrad: 17 november 2005, 10:50:42 av Rickard »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips angående placering av innedelen
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 11:18:49 »
Svårt fall,

Jag har själv en placering som motsvarar längst till höger i din lågdel. Min högdel finns oxå till vänster, och värmen har inga problem att leta sig dit. Men i ditt fall tror jag det är olämpligt eftersom du har braskaminen där. Tror därför att placeringen utanför badrummet är bäst. Du kan snedställa fördelningsvingarna på E9DKE, så att du får lagom mycket värme till låg och högdel.

Kondensvattenslangen från innedelen behöver du bara om du kör kyla på sommaren. Placering av utedel i norr eller söderläge spelar ingen roll. (Möjligen kan utedelen få litet hjälp av solen vid avfrostning, men det påverkar nog inte driftsekonomin mer än marginellt).
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!