Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal FLVP  (läst 4856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad likkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gammal FLVP
« skrivet: 21 augusti 2012, 20:57:28 »
Jag har ett separerat system med LVP som värmer vattenburen radiatorkrets och en FLVP som värmer tappvarmvattnet. Nu har uteluftaren havererat och jag ska installera en ny. Jag vill ha ett system som täcker både värme- och tappvatten och har fått offerter på olika system och märken. Min fråga är om det finns någon möjlighet att ta tillvara på min fungerande frånluftskompressor och låta den ventilera och förvärma antingen värme eller tappvattnet? Alternativet är att köra enbart uteluft och installera en kanalfläkt som ventilerar huset.

Någon som har en idé om jag är på banan med mina tankar??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gammal FLVP
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2012, 21:46:22 »
Är den gammal kanske den inte har sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r kvar livslängden pÃ¥ flvp är väl inte sÃ¥där lysande  Sc:,h Thermia atria l/v tror jag man kan installera en värme Ã¥tervinningsmodul till kanske kan vara nÃ¥tt men har ingen koll pÃ¥ vad den kostar
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal FLVP
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2012, 07:23:54 »
Jag skulle nog även kolla på möjligheten att byta ut FLVP:en mot en ny lite kraftfullare, typ Comfortzone eller Nibe 750.
Det som då krävs är oftast lite mer isolering på avluftskanalen, men du slipper då en ful bullrande luftvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gammal FLVP
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2012, 10:27:06 »
Du skrev inte hur stort huset är. Inte heller hur stor FLVP är. Man förmodar att FLVPn inte har klarat hela värmebehovet men väl att värma vatten. Är det en 2kW-pump och klarar normal förbrukning av varmvatten så skulle kanske Comfortzones nya vara ett alternativ till hela uppvärmningen, (kompressor precis i den regionen, ca 0,8kW, som jag tänker peta in i min 490 när den går sönder, dock inte med varvtalstyrning vilket CZ har så den kommer upp i 1,1kW) . Nästan dubbelt mot vad en 2kW ger, 3,5kW.
De lovar lägre ljudnivå i denna, och till rätt pris samt med IVT i ryggen tror jag den kommer att knipa många marknadsandelar.
« Senast ändrad: 22 augusti 2012, 10:32:43 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad likkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal FLVP
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2012, 16:54:36 »
Nuvarande FLVP är en NILAN från ca 2006. Vet inte vilken effekt men jag gissar på runt 1,5 - 2 kW.

Mitt hus har idag en uppvärmd yta på omkring 130kvm men jag skall dimensionera för kommande tillbyggnad på vind = totalt 200 kvm.

Jag har ytterligare ett problem med takhöjden i källaren. Den enda FLVP som jag hittat är en NIBE 750 som går att separera kompressorn och montera på sidan av tanken. Jag tror heller inte att en FL klarar hela behovet och många har varnat mig för vad framtiden kommer att visa med att kyla ner luften så kraftigt som NIBEN gör (-15).

Därför är jag, idag, helt inne på uteluft som tar både uppvärmning och tappvatten. Den nuvarande NILAN maskinen är för hög för utrymmet och kommer demonteras. Det var då jag kom att tänka på att det kanske går att använda kompressorn från NILAN och endast använda som ventilation och förvärmare till huvudsystemet. Känns ju dumt att kassera en fungerande maskin om jag ändå behöver lägga lite pengar på kanalfläkt etc. Fungerar min tanke så får NILAN komprssorn/fläkten gå så länge som den kan. Efter det är det ju bara att installera en kanalfläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gammal FLVP
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2012, 17:58:42 »
Vad skulle kunna vara skadligt med att kyla frånluften kraftigt den ska ju ändå ut och rören ska vara isolerade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad likkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal FLVP
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2012, 19:50:00 »
Jag är för okunnig för att säga vad som skulle vara farligt med det. Som jag förstått så är tekniken inte helt beprövad och att kyla ner luften så pass mycket och skicka ut den i befintlig kanal i skorstenen känns inte helt säker då jag inte har en aning om isolering etc. Dessutom klarar maskinen inte så hög framledningstem.

Men om ni har andra erfarenheter eller synpunkter så tar jag tacksamt emot.

Utloggad likkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal FLVP
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2012, 20:42:55 »
Jag hittade Thermias ventilationsmodul som någon hänvisade till tidigare i tråden. Om jag har tolkat min NILAN VGU 250 så ser den i princip likadan ut fast den har en ackumulatortank ansluten. Visst borde det i så fall gå att montera isär tanken och ansluta precis som Thermia visar på sin monteringsanvisning? Alternativt ansluter man en liten tank som "mellanstation".

Jag ska få lite experthjälp på fredag så jag ska ställa frågan då.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gammal FLVP
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2012, 21:03:31 »
Jag är för okunnig för att säga vad som skulle vara farligt med det. Som jag förstått så är tekniken inte helt beprövad och att kyla ner luften så pass mycket och skicka ut den i befintlig kanal i skorstenen känns inte helt säker då jag inte har en aning om isolering etc. Dessutom klarar maskinen inte så hög framledningstem.

Men om ni har andra erfarenheter eller synpunkter så tar jag tacksamt emot.
Att skicka ut luften i skorsten är nog ingen bra ide ska man använda de kraftiga flvp som finns i dag måste frånluften vara kondensisolerad enligt anvisning annars blir det garanterat problem men följer man det ska det nog funka bra
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal FLVP
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2012, 21:23:21 »
Jag tycker inte det lÃ¥ter sÃ¥ bra att ens skicka ut avluften frÃ¥n en gammal NILAN FLVP i skorsten...  Sc:,h

Och sen är det ju så att en LVVP knappast klarar hela värmebehovet den heller, de brukar tappa rätt mycket i uteffekt då den mest behövs.
En Nibe 750 ger ju sina 6 kW även vid -20 °C ute, ska du ha en LVVP som ger 6 kW vid -20 °C ute så behöver du en som har minst 12 kW som nominell effekt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gammal FLVP
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2012, 22:17:21 »
Det är tryckuppsättningen som bestämmer om vp har bra cop eller inte.
Anta att det är -15 °C ute och du vill ha +60 °C vatten. Då måste vp ute gå ned emot -22 °C och upp till +70 °C inne. Trycken är då 0,5bar a och 21bar a, således en tryckskillnad på 20,5bar.
Om du råkar ha ett hus på luftens väg ( ex.N 750), blir kostnaden i princip densamma men du kan då tillgodogöra dig sekundära värmekällor att skapa varmvatten med. (Ex LLvp).
Väljer du att lämna avluften vid 0 °C för att slippa avfrostningstider blir tryckskilnaden ca 16bar a.
Kan du tänka dig att gå ned i vattentemp till +50 °C i första ex minskar skillnaden med ca 4bar a.
En LLvp som går ned till -22 °C behöver inte gå så högt i kondensortemp för att värma luft så tryckskillnaden stannar där vid ca 13bar a. Tryck/temp-datan gäller R134a.
Med andra ord så, 3gånger så stor beredare och max temp +35 °C vore det mest ekonomiska, för varmare vatten än så behöver vi egentligen inte. Alternativt kan man sätta en el-genomströmningsvärmare att ta till vid behov.
Hittade ingen beskrivning på din maskin, men är den skapt som Nilan VT 2131-2132 i bilagan måste den byggas om med en värmeväxlare om du vill ta bort tanken.
« Senast ändrad: 23 augusti 2012, 07:39:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Gammal FLVP
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2012, 11:39:57 »
Jag har ett separerat system med LVP som värmer vattenburen radiatorkrets och en FLVP som värmer tappvarmvattnet. Nu har uteluftaren havererat och jag ska installera en ny. Jag vill ha ett system som täcker både värme- och tappvatten och har fått offerter på olika system och märken. Min fråga är om det finns någon möjlighet att ta tillvara på min fungerande frånluftskompressor och låta den ventilera och förvärma antingen värme eller tappvattnet? Alternativet är att köra enbart uteluft och installera en kanalfläkt som ventilerar huset.

Någon som har en idé om jag är på banan med mina tankar??

Om du inte skall ha den till tappvarmvatten så kan du köra radiatorvatten i tanken.
med en modifiering av tempgivaren så kan den fungera med flytande kondensering.

Tanken blir då en ackumulatortank.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad likkard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gammal FLVP
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2012, 19:44:27 »
Om du inte skall ha den till tappvarmvatten så kan du köra radiatorvatten i tanken.
med en modifiering av tempgivaren så kan den fungera med flytande kondensering.

Tanken blir då en ackumulatortank.
Det där var en bra bit över min kompetens. Utveckla gärna...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Gammal FLVP
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2012, 20:01:38 »
istället för att värma tappvatten i tanken drar du radiatorreturen in i tanken på FLVP och från tanken ut till radiatorer eller annat uppvärmningssystem.

En VVB är samma som en panna fast den värmer dricksvatten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!