Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rost i cirkulationsvatten  (läst 667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jodohl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rost i cirkulationsvatten
« skrivet: 17 maj 2022, 19:48:43 »
Ursäkta min svorsk, men jeg er en en nordmann som behöver et råd vedrörande min aldrande IVT 490.

Den står i min semesterstuga i Strömstad. Betongplatta, vattenburen golvvärme, rumstermostater som styr ventiler for vattnet i golvet. Huset har mekanisk ventilasjon (fläkt).

Jeg har i lengre tid (siden før pandemien) hatt IVT’n avstengt og opprettholdt minimum 8 C gjennom vinteren med en separat luft-luft pump. Et godt og kostnadseffektivt råd jeg fikk på dette forum.

Ved uppstart av IVT’n i mai fikk jeg et CT3 Høg temp alarm. Oppdaget så at trykket på sirkulasjonsvannet var null. Googlet meg til at tanken måtte luftes.

Dette gikk ok, mengder av luft, noe som tyder på at den ytre tanken har vært ganske tørr.

Her er min fråga/bekymring:

Det vannet jeg tappet ut av luftningsventilen inneholdt en god del rust (rost). Jeg antar at dette skyldes at tankens indre har vært tørr og eksponert for luft i lengre tid.

Jeg lot derfor påfyllingen gå med åpen luftningsventil en times tid inntil rostinnholdet avtok. Stengte luftningsventilen og fylte på til 1 Bar. IVT’n startet tilsynelatende som normalt.

Fikk dog ikke kollat sirkulasjonspumpen.

Er andra åtgärder jeg burde utføre med hensyn til rosten i systemet? Hva er sannsynlige källan til rosten? Alt som rostar går som kjent før eller senare sönder…

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Rost i cirkulationsvatten
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2022, 14:17:18 »
Det rostar när nytt syre kommer i kontakt med järnet. Eftersom trycket hade sjunkit så skulle jag leta efter läckage. Även om cirkulationen är avstängd så borde ju inte trycket ha sjunkit. Eftersom vattnet läckt ut har du istället fått in nytt syre (luft) som då bidrar till korrosion

Normalt skall man vara rädd om cirkulationsvattnet och inte spola ut det i onödan eftersom det efter en lång tid blivit syrefattigt (svartvatten) men nu var det nog inte fel i och för sig att spola rent. Men din läcka finns nog tyvärr kvar i systemet. Säkerhetsventilen kanske? Om du inte åtgärdar kanske det blir likadant igen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rost i cirkulationsvatten
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2022, 23:07:51 »
Man kan installera ett magnetitfilter på värmebäraren.
Den tar bort rosten utan att man behöver tillföra nytt syrerikt vatten.

https://billigtvvs.se/vvs/varme/magnetfilter/magnetfilter-boilermag/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rost i cirkulationsvatten
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2022, 06:18:43 »
Tidiga golvvärmeslangar var inte diffussionstäta, det kan också vara något som spökar i fall som dessa.
Att det samlas luft i manteln till en beredare är inte ovanligt.

Det där med att det läcker någonstans kanske är möjligt, men de flesta jag känner måste någon gång då och då fylla på sitt system eftersom trycket sjunker, riktigt vart vattnet tar vägen vet inte jag, men som sagt, "alla jag känner" måste i alla fall fylla på då och då.
För mig så brukar det bli kanske 2 gånger/år, några liter vatten.
Håller man inte koll på det så kan det med tiden ta sig in luft i systemet, och det lägger sig ofta just i manteln, i vart fall på vissa värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!