Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?  (läst 1841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorkman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FÖRUTSÄTTNINGAR:
* BRF med 6 huskroppar.
* Separat värmepump för varmvattenberedning och en särskild varmvattenberedare för att förstärka värmepumpen vid eventuella störttappningar.
* Värmeväxlare för växling av ”värmepumpsvatten” till varmvattenkretsen.
* Högkvalitativ anläggning med mycket små förluster tack vare korta avstånd, isolering, samförlagda ledningar.
* Grövre varmvattendistributionsledningarna löper i kulvertar till 6 huskroppar med findimensionerade grendledningar till tappställen i varje lgh.
* Helt separat nät för distribution av kallvatten.

FRÅGA
I nuläget bereds varmvattnet till 46-47 grader. Är detta förenligt med gällande lagstiftning och/eller rekommendationer med avseende på avdödning av legionella? Om nej - finns det några undantag som skulle kunna medge beredning till denna temperatur?



B

  • Gäst
B
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2020, 20:30:48 »
45-46g  nej nej nej
Vvc temp min 50 g skall! Alltid säkerställas.
Du måste få upp tempen till 60 g min
En gång om dagen i stora system

Dom sista  2 1/2 åren har jag inte gjort något annat
En byggt om  UC med dåliga varmvatten lösningar
Och dålig drift på VP .

Min åsikt är att ni behöver hjälp av någon som kan säkerställa  dom drift temperaturer som miljö och hälsa
Kräver .
Det där är inte ok
Mvh
B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2020, 07:50:01 »
Ni borde använda den extra varmvattenberedaren för VVC så att det går att värma VVC-vattnet till tillfredsställande temperatur.
Värmepumpens VVB kan förvärma varmvattnet till denna El-VVB, men koppla inte VVC direkt mot värmepumpens VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bjorkman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2020, 10:04:14 »
Tack för svar. Driftansvarig hävdar att:

"Vår anläggning fram till blandarna i de enskilda lägenheterna har sådana kvaliteter att om vi prioriterar risker för brännskador på grund av det varma vattnet så uppfyller vi Boverkets regler om temperaturen vid tappstället är 38 grader eller högre."

I mina ögon måste detta bygga på en felaktig tolkning av Boverkets regler? Såvitt jag förstår så är 38 grader en begränsning man sätter vid särskilda omständigheter där t.ex. barn/handikappade riskerar att skada sig på varmvatten exempelvis på förskolor. Men detta undantar oss väl inte från att tempen på returslingan ska hålla minst 50 grader? Sänkning av temp från 50->38 grader sker väl mekaniskt i blandaren men vattnet som leds fram till blandaren ska fortfarande överstiga 50 grader?

Driftansvarig framför också att:

"mycket korta grenledningar från delningspunkten i resp lägenhet vilket reducerar möjligheter för tillväxt av legionellabakterier. Vid ledningslängd mindre än 5 m anser Boverket att risken är negligerbar. Våra längder är max i nivån 3-4 meter."

Detta är såklart positivt men det kan väl inte undanta oss från det faktum att vattentemperaturen ska >50 grader C?


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2020, 11:37:53 »
Boverkets byggregler är >50° på hela VVC-kretsen d.v.s. även den sista metern på returen till beredaren.

Precis som du säger, så ska temperaturen reduceras i tappkranen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2020, 16:23:30 »
Moderna kökskranar har väl en fjädrande funktion på varmvattnet, så att man måste hålla i kranen åt vänster för varmaste läget?
En smart funktion för att förhindra skållning av främst barn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

B

  • Gäst
B
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2020, 20:28:24 »
Tack för svar. Driftansvarig hävdar att:

"Vår anläggning fram till blandarna i de enskilda lägenheterna har sådana kvaliteter att om vi prioriterar risker för brännskador på grund av det varma vattnet så uppfyller vi Boverkets regler om temperaturen vid tappstället är 38 grader eller högre."

I mina ögon måste detta bygga på en felaktig tolkning av Boverkets regler? Såvitt jag förstår så är 38 grader en begränsning man sätter vid särskilda omständigheter där t.ex. barn/handikappade riskerar att skada sig på varmvatten exempelvis på förskolor. Men detta undantar oss väl inte från att tempen på returslingan ska hålla minst 50 grader? Sänkning av temp från 50->38 grader sker väl mekaniskt i blandaren men vattnet som leds fram till blandaren ska fortfarande överstiga 50 grader?

Driftansvarig framför också att:

"mycket korta grenledningar från delningspunkten i resp lägenhet vilket reducerar möjligheter för tillväxt av legionellabakterier. Vid ledningslängd mindre än 5 m anser Boverket att risken är negligerbar. Våra längder är max i nivån 3-4 meter."

Detta är såklart positivt men det kan väl inte undanta oss från det faktum att vattentemperaturen ska >50 grader C?

Om driftansvarig säger det som framställs i text
Skall ni byta enligt min åsikt .
38 . Är för daghem  och dessa kretsar blandas ner
Specifikt för tapp ställen barn oövervakat kan komma åt.
Men det efter att vattnet ” upphättats till rätt temperatur.

Med en min temp på 50g på hela vvc systemet kör man ut 55-57 g på varmvattnet. . Man räknar 5g avkylning på
Vvc .
En anmälan till miljöförvaltningen och ert fall är inget roligt längre.
Jag har hjälpt några bostadsbolag och BRF som råkat
Ut för detta.
Loggning dokumenterade mätningar vid
Flertal tillfällen . En dam krävde krönta termometrar
Då någon lurat henne genom kalibrering av givare
Som hon sa.
Ni ligger dåligt till om någon anmäler
Mvh
B


Utloggad Bjorkman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2020, 08:57:47 »
Området är byggt på 80-talet och omfattas enligt driftansvarig inte av Boverkets byggregler utan av SBN = Svensk Byggnorm. I SBN 80 anges i 51:121 att ” Vattenuttag skall kunna förses med vatten av lägst 45 grader C temperatur". I punkten 51:155 anges att ”inom lägenhet i flerbostadshus liksom inom enbostadshus godtas att cirkulationsledning utesluts”.

Stämmer detta - gäller inte Boverkets byggregler för oss?

Jag tycker att det verkar irrelevant att hänvisa till lagstiftning som är över 30 år gammal?

Finns det aktuell lagstiftning som är tillämplig för oss?



B

  • Gäst
B
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2020, 09:12:17 »
Meddela Driftansvarig att ni upprättar en anmälan
Till miljöförvaltningen om han inte säkerställer
50g i hela vvc systemet  24/7 365 dagar om året
Den regeln kommer han aldrig ifrån !

Det han tycker han spar kommer snart vara uppätet
Av extra stamspolningar gällande köksavlopp
Fettet växer i rören då temperaturen är för låg .
En översvämmad lgh kan kosta föreningen
Mer i kostnad en hela drivströmmen på vp
För varmvattnet.
Ni bör verkligen byta driftansvarig till en som
Kan och vet .

Vad är priset värt för en människas liv om utburen slår
Till och en i föreningen dör i en legionella infektion ?
Hade det vart min gamla mamma hade jag stämt honom
För vållande till annans död .
Mvh
B

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Räcker det att varmvattnet bereds till 46-47 grader?
« Svar #9 skrivet: 10 april 2020, 05:11:18 »
Du skall alltid ha  inst 50 grader tillbaka på vvc;n får inte gå under,  därför har man en extra beredare, höj temp på den.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!