Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?  (läst 7158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2020, 22:13:39 »
Jo det går . förstora till r20 direkt  på gängan och sätt en koppling ,

ser du hur rostig inner röret är ,,, haft jätte problem med just det märket på en del installationer vi gjorde
för ett gäng år sen ..   man undrar över kvaliten  dontknow   men fått bytt en del som rostat sönder
och en del som inte knappt en droppe varmvatten gått igenom då inner röret som du har på bilden rostat fast  och täppt hela 22 röret ... 
den kan vara rostig på insidan Bopakoster ..
Med vänlig hälsning
B

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2020, 22:36:56 »
inverter och valet av en lösning Bypass passar i vissa fall tyvärr inte i alla

Oso VVB har bara ett rör i toppen som fungerar både som inlopp av kv och utlopp av VV
Det är ett rör i röret , yttre röret dim 22 och det inre röret i original mekanisk blandningsventil är dim 15
om jag kommer ihåg rätt ,  så ska Bopakoster använda OSO beredaren blir det ett trångt hål att ansluta på .
därav rådet att använda en annan tank

Här tar du upp en intressant sak Rickard.
du skriver
Min nya inverter som nästan går dygnet runt med "optimal" deltaT och framledning verkar i alla fall inte dra nämnvärt mycket mindre energi än den gamla on/off-värmepumpen som gick med övertemp i slutet av sina värmekörningar.


jag håller på att ska bygga nytt på gamla dagar . från den tillverkare jag har program att göra körningar i
är on-off pumpen  effektivare  en den  nya invertern  Sc:,h
spf med samma kollektor och längd på on-off är 4,78  5230kwh
invertern 3-12   4,64  5383 kwh

skulle jag gå på den absolut billigaste on off vp  3,76    6567 kwh
Det tar mig ca 12 år innan jag går plus på dom dyrare vp.

tyvärr har jag inte övriga tillverkares dimensioneringsprogram så jag kan inte jämföra .


jag har ett dilemma tyvärr . den tillverkas on-off VP går inte trots ett expansionskort att köra pool och buffertstyr samtidigt . 
så det blir till att titta på vad dem andra tillverkarna klarar att styra ,
Med vänlig hälsning
B
Sant det du framhåller om den s.k payofftiden som alla talar om , en enkel ON/OFF betalar sig snabbare än en med massor av lulllull i, det kan gå att få till det med pool och annat på en vanlig ON/OFF , jag har så, det beror på hur man  styr  det. Som en parrantes i det hela så verkar det som att Rickard inte är riktigt bekväm med sin nya VP, gentemot den gamla.

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2020, 22:54:43 »
Visst går det att få till styrningen om man vill hålla på att bygga om nya grejer.
Men jag vill ha det så standard som möjligt .
Faller gubben ut av någon anledning måste
Det finnas andra som kan laga starta sköta om
Anläggningen .
Mvh
B

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2020, 00:24:38 »
Jo det går . förstora till r20 direkt  på gängan och sätt en koppling ,

ser du hur rostig inner röret är ,,, haft jätte problem med just det märket på en del installationer vi gjorde
för ett gäng år sen ..   man undrar över kvaliten  dontknow   men fått bytt en del som rostat sönder
och en del som inte knappt en droppe varmvatten gått igenom då inner röret som du har på bilden rostat fast  och täppt hela 22 röret ... 
den kan vara rostig på insidan Bopakoster ..
Med vänlig hälsning
B
Ja B,
"Lite rostigt" är det smala innerröret, det som ser ut som tjock rost är ju offeranodmaterialet eller hur, det är där det ska rosta så att det inte gör det på tankplåten.
Men tanken ska inte användas som VVB, en sådan utsätts ju för syrerikt vatten och är därför rostkänslig och har därför en offeranod. Jag funderar på att använda den tomma tanken utan KV-innerröret som buffert i uppvämninssystemet, dvs med vatten som blivit syrefattigt, dvs inte kan skapa mer rost än det blir i vanliga radiatorer.

Jag intresserad av hur en arbetstank ska anslutas, om nu en 200liters tank med en anslutning i toppen och en i botten är vettig att använda. Ett ritat schema skulle vara fint att se...
/Bopakoster
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2020, 08:58:33 »


Till Oraklet kan jag säga att det gått lite för kort tid för att jag skall kunna veta säkert hur pass nöjd jag är.
Det som verkar klart är att den har förbrukat mindre energi i somras när jag värmde poolen, men för att värma huset är jag inte lika övertygad att den går så mycket billigare än min gamla hedenhösmaskin, vilket är oerhört märkligt.
Bifogar en bild som visar på historiska grafer över värmepumpens energiförbrukning.
För att det skall vara en vettig jämförelse borde man även väga in medeltemperaturen, men det går inte göra i denna graf.
November vet jag var ovanligt kall, och vi har haft lite varmare inne fram till dec när jag sänkte rumsbör en del.
Fler och fler LED-lampor inne, samt utflyttning av barn kan ju också gjort att energibehovet för uppvärmning ökat en aning.
Det riktigt konstiga är att vi fått mycket varmare i ekonomidelen där värmepumpen är placerad, trots att jag strypt alla radiatorer till max (1 på danfoss kopplel med skala 1-7) så är det varmare än tidigare där. Även det ökar ju bruttonenergiförbrukningen.
Med detta sagt så var det tidigare kanske lite kallt i ekonomidelen, så det är väl inget problem i sak, men det påverkar ju bruttoenergiförbrukningen negativt.

Tydligast ser man att värmepumpen är effektivare på att inkommande KB verkar ligga ca 1 grad lägre än tidigare år.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2020, 11:14:38 »

....
Tack för bilden Rickard.
Du har den i din Guide oxå. Är texten till den uppdaterad map allt som skrivits senare den jättelånga tråden?
« Senast ändrad: 25 februari 2020, 11:39:03 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2020, 14:08:21 »
Kanske man har lite rätt då att det inte lönar sig med en inverter, fastän säljaren jag diskuterade saken med senast tyckte jag var en idiot som frågade på en onoff istället för som de andra 99% som tog en inverter? Eller kanske man inte tar reda på så mycket utan bara tar första bästa inverter man blir erbjuden? Har inte så bra erfarenheter av inverter hittills.

Att sakta ned ”motorn”, ja då borde man kunna spara pengar, men om man skulle ta bort inverterstyrningen på en 3-12kW nibe 1255, hur många kW skulle maskinen då ge?

(Trodde annars att gäst B var cocacola?) 🤔
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Det riktiga oraklet

  • Gäst
Det riktiga oraklet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2020, 14:33:29 »
En vän ringde mig och sa att jag var omtalad i denna tråd.

Blanda inte in mig,  jag har inte skrivit någonting på detta forum på väldigt lång tid.
Jag är inte B, eller Focus 25.

Om du saknar mig Rickard så får du släppa på VP-Oraklet kontot igen  ;)

Ha det bra
O

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2020, 08:09:28 »
OK, i så fall har du en själsfrände som uttrycker sig väldigt likt dig.  wave
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2020, 08:27:10 »
Kanske man har lite rätt då att det inte lönar sig med en inverter, fastän säljaren jag diskuterade saken med senast tyckte jag var en idiot som frågade på en onoff istället för som de andra 99% som tog en inverter? Eller kanske man inte tar reda på så mycket utan bara tar första bästa inverter man blir erbjuden? Har inte så bra erfarenheter av inverter hittills.

Att sakta ned ”motorn”, ja då borde man kunna spara pengar, men om man skulle ta bort inverterstyrningen på en 3-12kW nibe 1255, hur många kW skulle maskinen då ge?

(Trodde annars att gäst B var cocacola?) 🤔

Jag utgår från att B är cocacola, men det är OK än så länge.
25 Focus skriver väldigt likt Oraklet, men jag kan självklart ha fel, och i så fall ber jag båda om ursäkt.
Min tanke är inte att sakta ned kompressorn, utan att begränsa den så att den inte får gå på minvarv, jag har en känsla av att COP är låg på minvarv.
Jag skulle i så fall kanske sätta spärrband på 20-40 Hz, och bara låta den arbeta på 40-100 Hz (eller vad som nu är max, jag behöver aldrig full effekt).
En 3-12 kW värmepump kanske ger 7 kW? på 50 Hz (utan invertern), men jag är inte ens säker på att det fungerar med en kompressor gjord för inverterdrift.
En on/off-värmepump med optimala flöden och arbetstank borde kunna gå lika effektivt eller effektivare än en inverter vid 50 Hz då invertern har fler energitjuvar som genererar värme i sig tack vara all elektronik, på Låga varv är det oklart vad som händer, visst, värmeväxlarna blir Överdimensionerade vilket talar för en bra verkningsgrad, men samtidigt så driver man cirkpumpar med relativt stor effektförbrukning under perioder med låg uteffekt vilket talar för motsatsen, det är också rimligt att anta att kompressorns inre läckage blir procentuellt sett större vid låga varv, vilket också skulle kunna tala för en sämre verkningsgrad.
Jag tycker faktiskt att det är riktigt uselt att tillverkarna inte delar med sig av labbresultat för COP i hela reglerområdet, eller så har de gjort det, men jag har missat det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2020, 09:23:20 »
Om jag hinner tittar jag ikväll på
En av kurvorna / diagram  från en tillverkare
Gällande verkningsgrad

Sen vet jag att tyska viessmann tex är väldigt öppna
Med sina test resultat .
Det ska gå att få deras kurvor på verkningsgrad
B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2020, 14:53:03 »
Har försökt tyda siffrorna i denna broschyr, för viessman: https://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Bergvarme/3XX/Data_Vitocal_333-G_inv_2019.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data_Vitocal_333-G_inv_2019.pdf

Men så vitt jag kan se är det troligen effekter och COP som är angivna vid nominell effekt, eller tolkar jag det fel?
Vid 0/45 och nominell effekt skulle det alltså ge en COP på låga 3.51.
Hur de kan komma fram till SCOP på över 5 har jag oerhört svårt att se.
Inte heller här visar man COP vid min, nominell och max effekt. (Så vitt jag kan tolka tabellerna)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #27 skrivet: 27 februari 2020, 13:05:50 »
Har försökt tyda siffrorna i denna broschyr, för viessman: https://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Bergvarme/3XX/Data_Vitocal_333-G_inv_2019.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data_Vitocal_333-G_inv_2019.pdf

Men så vitt jag kan se är det troligen effekter och COP som är angivna vid nominell effekt, eller tolkar jag det fel?
Vid 0/45 och nominell effekt skulle det alltså ge en COP på låga 3.51.
Hur de kan komma fram till SCOP på över 5 har jag oerhört svårt att se.
Inte heller här visar man COP vid min, nominell och max effekt. (Så vitt jag kan tolka tabellerna)

Hej,

Vad har du svårt att tyda? Vad är det du vill veta som inte finns i databladet.
COP 3,51 vid 0/45 är för deras lilla inverter. Kan jämföras med Nibes 1255-6 som har COP 3,61 vid samma driftpunkt.

Den större har COP 3,61 vid 0/45 Nibes 1255-12 COP 3,75
Skiljer väl inte hiskligt mycket?

45°C framledning är just den driftnivån de inte visar min, nominell och max effekt i tabellform. 35°C/55°C visar det du efterfrågar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #28 skrivet: 28 februari 2020, 07:40:00 »
Jag utgår från att B är cocacola, men det är OK än så länge.
25 Focus skriver väldigt likt Oraklet, men jag kan självklart ha fel, och i så fall ber jag båda om ursäkt.
Min tanke är inte att sakta ned kompressorn, utan att begränsa den så att den inte får gå på minvarv, jag har en känsla av att COP är låg på minvarv.
Jag skulle i så fall kanske sätta spärrband på 20-40 Hz, och bara låta den arbeta på 40-100 Hz (eller vad som nu är max, jag behöver aldrig full effekt).
En 3-12 kW värmepump kanske ger 7 kW? på 50 Hz (utan invertern), men jag är inte ens säker på att det fungerar med en kompressor gjord för inverterdrift.
En on/off-värmepump med optimala flöden och arbetstank borde kunna gå lika effektivt eller effektivare än en inverter vid 50 Hz då invertern har fler energitjuvar som genererar värme i sig tack vara all elektronik, på Låga varv är det oklart vad som händer, visst, värmeväxlarna blir Överdimensionerade vilket talar för en bra verkningsgrad, men samtidigt så driver man cirkpumpar med relativt stor effektförbrukning under perioder med låg uteffekt vilket talar för motsatsen, det är också rimligt att anta att kompressorns inre läckage blir procentuellt sett större vid låga varv, vilket också skulle kunna tala för en sämre verkningsgrad.
Jag tycker faktiskt att det är riktigt uselt att tillverkarna inte delar med sig av labbresultat för COP i hela reglerområdet, eller så har de gjort det, men jag har missat det?

Det här skulle jag kunna tänka mig diskutera mer, i en annan tråd nog. Jag upplever, efter byte från Kines-on/off till Daikin LVVP att jag har bättre COP vid VV-tillverkning (dvs full fart) än gvF på lågvarv. Vid 0an behöver jag inte mer än lägsta fart på pumpen tror jag och får faktiskt sämre COP-värden med nya fin-pumpen än gamla ful-kinesen. Har ändå tänkt, för att inte deppa ihop, att det beror på mätfel men jag tvivlar på det ändå.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!