Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt512c wifi och rumstemp givare  (läst 1502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt512c wifi och rumstemp givare
« skrivet: 19 december 2020, 16:05:01 »
Hej undrar lite kring min nyistalerade 512c vp.

Har laddat ner ivt appen men min ena fråga är om vp måate anslutas via internett kabel ellee går den att ansluta via trådlöa wifi från router?.

Sen har fått med en rum temp givare i priset men montören har glömt att beställa denna... och han hävdar att den inte alla behövs då han instalerar en utegivare. Men jag har kräft att han ska inatalera en innegivare ändå. Min fråga stämmer detta? Min tanke är ju hur vp känner av att det ska vara 22 grader inne?. Jag har nu pumpen på 22 grader värme men det är bara 18 grader inne nu?.

Även amdra tips motages dÃ¥ jag är helt ny inom bergvärme😅

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt512c wifi och rumstemp givare
« Svar #1 skrivet: 20 december 2020, 11:43:49 »
Rumsgivare är nog tillbehör på IVT, men den är nog inte så svår att installera själv.
Du bör dock trimma in kurvan utan att den är aktiv, justera upp den lite så att det blir ca 22 C inne innan den aktiveras.
Rumsgivaren ska bara kompensera för variationer, inte styra.

IVT Geo 500 har inte inbyggd wifi, du måste dit med en ethernetkabel.
« Senast ändrad: 20 december 2020, 11:48:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt512c wifi och rumstemp givare
« Svar #2 skrivet: 20 december 2020, 21:47:42 »
Jag har fått till appen nu fick lov att dra en inet kabel till vp.

Hur menar du mes att justera in kurvan?:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt512c wifi och rumstemp givare
« Svar #3 skrivet: 21 december 2020, 10:52:21 »
I meny Värme>Värmekrets1>Avancerat VK1>Värmekurva VK1 så hittar du kurvan.
Denna ska justeras så att du får OK värme inne vid olika utetemperaturer.
Man ställer upp termostaterna på max och ändrar kruvan om det blir för varmt eller kallt inne.
Börja med att justera 20 och -35 värdena upp och ner tills det blir bra.
Det brukar ta ett tag att få till den, efter varje ändring brukar man få vänta ca 1 dygn innan grejerna stabiliserar sig.
Sen kan man behöva knäcka kurvan lite vid ca 0 C ute, du ser i manualen hur man gör (sid 8 ).

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandl_GEO500C.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!