Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zääta
« skrivet: 12 januari 2010, 10:45:32 »

Jag såg nu att du har ett ett-rörssystem då kan du inte få problem "kortslutning" som jag hade, ber om ursäkt.

Jag har ett liknande problem med ett gammalt oljeeldat system, man jag tänkte installera vattenburen golv-värme på undervåningen. Detta för att öka uttaget av värmen och på det viset kunna sänka framledningen på radiatorerna och kunna använda VP´n när det blir kalt.

VP är inte optimalt när det är kallt ute men det ät ju inte varje år det är så här kallt

Jag hade inte hunnit börja med mätningen än, men tack ändå.  Thumbsup
Det kan ju trots all vara idé och mäta för och se ev. skillnader mellan olika delar av huset och rum och för att veta
ordningen på radiatorerna i slingan, 1:a, 2:a osv. vilket jag inte vet idag.

Även om inte VP´n är optimal nu när det varit så kallt så har vi sparat många slantar (under denna korta period),
förhoppningsvis ännu mer i framtiden.

//Zääta
Skrivet av: Stigge1
« skrivet: 11 januari 2010, 22:49:16 »


1. Öka uttaget på radiatorerna (högre dT mellan fram och retur) för att sänka returtempen

2. Höja stopptempen på VP´n från -20 ºC till kanske -16 ºC.

En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.

Hej Stigge1,

Jag har sänkt CP´n till radiatorerna till lägsta för och sänka returtempen. Sen har jag höjt stopp tempen på VP´n
till -14 ºC, riktigt temp ute enligt pannan / och den klassika termometern är då -16, -17 ºC. Det verkar som om
dom skiljer sig en hel del.

Jag hängde däremot inte med på det andra du beskrev. Jag kör alla radiatorer fullt öppna med termostaten.

Dock har jag kommit fram till att jag har en för liten radiatorvolym (132 liter exkl. rören) för att VP´n ska trivas. Det i sig
gör ju att varmvattnet knallar för fort igenom.

Pratade med grannen som bor i en likadant hus och enligt honom så skickade dom ut 80-90 ºC när dom eldade med
olja och det var riktigt kallt, -20 ºC och lägre. Tecken på högtemp system och antagligen ännu mindre lämpad till VP som
trivs med låg temp. Mitt hus har tilläggsisolerats efter oljeeldningstiden vilket är bra.

Räkna för tillfället på lite olika lösningar till nästa vinter.

//Zääta

Hej igen

Jag såg nu att du har ett ett-rörssystem då kan du inte få problem "kortslutning" som jag hade, ber om ursäkt.

Jag har ett liknande problem med ett gammalt oljeeldat system, man jag tänkte installera vattenburen golv-värme på undervåningen. Detta för att öka uttaget av värmen och på det viset kunna sänka framledningen på radiatorerna och kunna använda VP´n när det blir kalt.

VP är inte optimalt när det är kallt ute men det ät ju inte varje år det är så här kallt

//Stigge1
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2010, 22:09:08 »

En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.

Det här kan vara en viktig grej att kolla upp, enstaka radiatorer kan kortsluta systemet så att allt vattnet rusar genom några få radiatorer och de andra blir halvkalla. Genom att strypa på de radiatorer med fast instrypning som är jämnvarma (man kan känna med handen nertill, de ska vara lite svalare nertill) så tvingar man flödet att fördela sig jämnare.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 11 januari 2010, 22:00:30 »


1. Öka uttaget på radiatorerna (högre dT mellan fram och retur) för att sänka returtempen

2. Höja stopptempen på VP´n från -20 ºC till kanske -16 ºC.

En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.

Hej Stigge1,

Jag har sänkt CP´n till radiatorerna till lägsta för och sänka returtempen. Sen har jag höjt stopp tempen på VP´n
till -14 ºC, riktigt temp ute enligt pannan / och den klassika termometern är då -16, -17 ºC. Det verkar som om
dom skiljer sig en hel del.

Jag hängde däremot inte med på det andra du beskrev. Jag kör alla radiatorer fullt öppna med termostaten.

Dock har jag kommit fram till att jag har en för liten radiatorvolym (132 liter exkl. rören) för att VP´n ska trivas. Det i sig
gör ju att varmvattnet knallar för fort igenom.

Pratade med grannen som bor i en likadant hus och enligt honom så skickade dom ut 80-90 ºC när dom eldade med
olja och det var riktigt kallt, -20 ºC och lägre. Tecken på högtemp system och antagligen ännu mindre lämpad till VP som
trivs med låg temp. Mitt hus har tilläggsisolerats efter oljeeldningstiden vilket är bra.

Räkna för tillfället på lite olika lösningar till nästa vinter.

//Zääta
Skrivet av: Stigge1
« skrivet: 11 januari 2010, 21:16:35 »

Och så blev det lite kallare, -15,6 ºC och elpatronen går in för fullt.

2 larm visas nu hela tiden för VP´n: Kort Drifttid samt Hög Returtemp. VP´n går
endast ett par minuter innan den lägger av med larm.

Värden på VP´n någon minut efter start innan den lägger av minuten senare (framledning till radiatorer 52,4 ºC (53,4 ºC):
Förångartemp: -21,4 ºC
Suggastemp: -14,1 ºC
Vätskeledningstemp: 44,8 ºC
Hetgastemp: 72,1 ºC
Returtemp: 48,7 ºC
Diff fram/retur: 0,6 ºC (75%)

Samtidigt som pumpen går är elpatronon på i 2:a/3:e steget.

Enligt manualen till F2025:an så är orsaken till Hög returledningstemp ev. laddflödesproblem eller begränsning
av kompressorn vid låga temperaturer. Hur kontrollerar man laddflödet? Begränsningen för kompressorn skall
väl var -20 ºC?

På larmet korta drifttider så ska man kontrollera kopplingsdifferens för termostat samt laddflödet. Hur kollar
men dessa saker? Smutsfiltret omnämns även men detta är rent.

Har ej haft dessa problem tidigare då temperaturen varit nere och nosat på -18 ºC.

Börjar bli fundersam om allt står rätt till? Vore tacksam för tips och ideér för och komma tillrätta med detta.
Det kanske det ska var så här även om jag har svårt och tro det, jag är fortfarande för grön för och dra
de slutsatserna.

//Zääta

Hej Zääta

Jag hade samma problem med min pump när det var som kallast. Efter några larm och drift stop insåg jag att VP´n larmar och stoppar när returtemperaturen når 50 ºC. När du ligger 48,7 ºC i returtemp när VP´n startar, så tar det inte lång tid innan du kommer dit. Det finns två (vad jag vet) sätt att komma runt problemet

1. Öka uttaget på radiatorerna (högre dT mellan fram och retur) för att sänka returtempen

2. Höja stopptempen på VP´n från -20 ºC till kanske -16 ºC.

En sak till som kan vara bra att titta på är injusteringen på radiatorerna. Själv använder jag en "temp-pistol" och mäter fram o retur på varje radiator. Jag hade en som knappt hade något dT alls. En stor del av cirkulationen gick igenom just den märkte jag efter injusteringen, eftersom returen till VP´n sjönk.

//Stigge1
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 09 januari 2010, 16:55:53 »

Hej, everyhopa. När det gäller nattsänkning, så var det en klok person som sa, att det man tjänade på sänkningen förlorade man när skulle komma upp i normal temp-nivå igen. Det lät vettigt när jag hörde det första gången, så jag kör utan nattsänkning.
/suzuki 8)

Låter tämligen logiskt och vettigt, vi lägger ner nattsänkningen.

Lägger tråden på is under ett tag nu, kanske väcker den till liv igen när det dyker upp några funderingar.

Nästa steg är en volymökning på radiatorkretsen, antingen med en UKV eller med nya stora /effektiva radiatorer för att för VP´n och
jobba lite bättre och längre. Antar att det bli i en annan del av forumet.

Ni ska ha ha ett stort tack allihopa för era tips och kommentarer.  Thumbsup

//Zääta
Skrivet av: suzuki
« skrivet: 08 januari 2010, 16:42:46 »

Hej, everyhopa. När det gäller nattsänkning, så var det en klok person som sa, att det man tjänade på sänkningen förlorade man när skulle komma upp i normal temp-nivå igen. Det lät vettigt när jag hörde det första gången, så jag kör utan nattsänkning.
/suzuki 8)
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 08 januari 2010, 16:35:29 »

Hej Fjord,

Totalt 10 st. 6 st. nere och 4 st. uppe. En till är på ingång i tvättstugan nere.

//Zääta
Skrivet av: fjord
« skrivet: 08 januari 2010, 16:02:53 »

Hej,
 
Hur många element har du totalt i huset ?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 08 januari 2010, 09:28:38 »

 :o Ja du Zäta! Min dumma hjärna har aldrig förstått vitsen med nattsänkning pga samma elpris dygnet runt....

Varför ska man sänka tempen inomhus på natten när just natten är dygnets kallaste tid ute! Skulle hellre sänka tempen inomhus på dagen istället då ute tempen har stigit och tillskottsvärme genom hushåll m.m ges!

Sänka två grader kan ta lång tid att hämta tillbaka på morgonen.
Vi får höra vad våra forumskamrater har att säga om det.... ;)
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 07 januari 2010, 23:55:28 »

Tack grabbar för att ni delar med er av era tips och funderingar.  Thumbsup

Jag har nu gått tillbaka till min något högre kurva 10 /-2 för och få det lite varmare inne.

Stopp temperaturen på VP´n har jag satt till -15 ºC för och slippa larm som ska kvitteras när det blir kallare.
Jag förmodar/hoppas att pannan kommer och ta över helt när VP´n lämnar in och sedan starta när det
blir går över -14 ºC?

Läser man lite mer här på forumet så verkar det som om en volymtank kan vara och fördra i vilket fall som.
Sätter jag in en så kan det väl endast göra gott?!

Men jag nöjer mig inte där...

Nattsänkning!
Är det någon av er som har erfarenhet av schemalagda dygnssänkningar. Finns det något och tjäna på det?

Jag har sökt en del här på forumet och i manualen men inte riktigt hittat något generellt om dygnssänkningar.

Funderingen är på vilka tider en dygnssänkning skulle vara aktuell och hur många grader man sänker med.

Starta sänkning vid 22:00 till 03:00 samt vid 09:00 till 13:00 med 2 ºC. Det skulle bli totalt 9h med ett par grader
mindre i framledning under vardagar de kalla månaderna.

Vad tror ni? Överdriver jag jakten på korvören eller kan det vara en vettigt?

//Zääta


Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 15:34:10 »

Som ni skriver så blir det en hel del start och stopp antagligen då pga för en för liten volym i radiatorkretsen.

Hur skulle en installation med en volymtank se ut till en F2025 och VVM300? Har ni några tips på volymtank?

Må vara en tokig fråga men vad är fast kondensering / flytande kondensering?

Anledningen till att det blev en F2025-8 var att de som offererade förslog den utifrån huset och behovet. Gjorde
sedan jobbet själv ändå då det blev mycket billigare. Om ett antal år kommer det totalt vara 5 stycken som duschar
och badar dagligen.

Fast kondensering betyder helt enkelt fast temperatur till element-panna, flytande betyder varierande temperatur beroende på behovet och styrs av inne termostat.
Finns hos Nibe s.k. Ukv tank som ökar på vattenvolymen på radiatorkretsen och minskar problemet med knäppande element och rör pga flytande kondensering.
Finns utritat i manualen till Vmm300.

FROJ: Trodde att mängden i pannan ingick i totalvolymen ihop med raddarna..Ack ack....
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 januari 2010, 14:50:20 »

jag tror inte du behöver oroa dig du hade ett snitt på under 20 starter per dygn det låter inte så mycket. Det låter ganska normalt.
Det är inte många liter som saknas upptill 160. 
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 07 januari 2010, 14:17:30 »

Som ni skriver så blir det en hel del start och stopp antagligen då pga för en för liten volym i radiatorkretsen.

Hur skulle en installation med en volymtank se ut till en F2025 och VVM300? Har ni några tips på volymtank?

Må vara en tokig fråga men vad är fast kondensering / flytande kondensering?

Anledningen till att det blev en F2025-8 var att de som offererade förslog den utifrån huset och behovet. Gjorde
sedan jobbet själv ändå då det blev mycket billigare. Om ett antal år kommer det totalt vara 5 stycken som duschar
och badar dagligen.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 januari 2010, 14:03:52 »

Det blir mycket start och stopp på vår höst när den bara producerar vad som behövs ut på elementen. Den jobbar med gradminuter.Om framledningens börvärde är 30 ºC så lite grovt för att göra förklaringen kort så ligger den och pendlar runt börvärdet så den startar vid 25 och stannar vid 35.
Vid höst och vår när vp jobbar på så låga tempraturer så utnyjar du extremt bra cop jämfört att alltid ligga på 50 ºC
Det blir lite känsligt om du har liten radiatorvolym. starter ökar drastiskt därför monterar många en volymtank på radiator slingan, samt att en överdim vp fövärrar läget enormt
Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 13:20:24 »

det är ingen volym i pannan den jobbar direkt mot elementslingan på vvm 300. Volymen i pannan används bara när den kör varmvatten eller när spetsen är inkopplad men då går den hela tiden ändå

Va? Ser ju maualen till Vvm att den innehåller 125liter till dubbelmanteln samt 155liter i beredaren. ser ju på dockningsschemat att pumpen kopplas in till dubbelmanteln.

Kliar mig i huvudet nu! ???

Det sitter en växelventil i VVM300 också, den gör att vattnet från VP antingen går in i pannan (och värmer varmvattnet) eller går förbi direkt ut till radiatorerna, den andra är en shunt som normalt är stängd. Den öppnar bara vid eltillskott men då går en del av vattnet även via pannan.

Då kan man säga att vattenvolymen är för liten "ibland" då vattnet från pumpen går direkt till elementen. Då är volymen för liten i det läget....Fast det snurrar lite grann ändå i min hjärna....

Då skulle det väl innebära mycket start och stopp vid de tillfällena pumpen bara värmer radiatorerna...?? Flytande kondensering existerar väl inte vid så låga temperaturer ute så man kan säga att pumpen går med fast kondensering..Eller är jag ute och cyklar som vanligt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 januari 2010, 12:46:48 »

det är ingen volym i pannan den jobbar direkt mot elementslingan på vvm 300. Volymen i pannan används bara när den kör varmvatten eller när spetsen är inkopplad men då går den hela tiden ändå

Va? Ser ju maualen till Vvm att den innehåller 125liter till dubbelmanteln samt 155liter i beredaren. ser ju på dockningsschemat att pumpen kopplas in till dubbelmanteln.

Kliar mig i huvudet nu! ???

Det sitter en växelventil i VVM300 också, den gör att vattnet från VP antingen går in i pannan (och värmer varmvattnet) eller går förbi direkt ut till radiatorerna, den andra är en shunt som normalt är stängd. Den öppnar bara vid eltillskott men då går en del av vattnet även via pannan.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 12:40:16 »

det är ingen volym i pannan den jobbar direkt mot elementslingan på vvm 300. Volymen i pannan används bara när den kör varmvatten eller när spetsen är inkopplad men då går den hela tiden ändå

Va? Ser ju maualen till Vvm att den innehåller 125liter till dubbelmanteln samt 155liter i beredaren. ser ju på dockningsschemat att pumpen kopplas in till dubbelmanteln.

Kliar mig i huvudet nu! ???
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 07 januari 2010, 12:07:00 »

Men du skrev om eventuellt för snabbt flöde genom radiatorerna, då kanske du bör strypa flödet igenom raddarna. Brukar finnas strypventil nere vid inloppet till radiatorn.
Först strypa helt och sedan långsamt öppna tills elementet blir så varmt som önskat.
Tålamodsprövande historia pga trögheten varmt till kallt och tvärtom. *vinkar*

Hej Hulta,

Anledningen till att jag sänkte hastigheten på cirkulationspumpen till radiatorerna var för att returtemperaturen var
för hög. Den är nu på lägsta, 1:an. Jag har inga problem och få varmt i huset, det kan jag få men tyvärr inte på mina
villkor. Jag vill att pumpen ska få jobba så mycket som möjligt och framför allt när det börjar bli kallare. Skam den
som ger sig...

det är ingen volym i pannan den jobbar direkt mot elementslingan på vvm 300. Volymen i pannan används bara när den kör varmvatten eller när spetsen är inkopplad men då går den hela tiden ändå

Hej FRJO,
Stämmer det då att volymen är för liten?

//Zääta

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 januari 2010, 11:41:37 »

det är ingen volym i pannan den jobbar direkt mot elementslingan på vvm 300. Volymen i pannan används bara när den kör varmvatten eller när spetsen är inkopplad men då går den hela tiden ändå
Skrivet av: hulta
« skrivet: 07 januari 2010, 11:27:37 »

Förlåt men nu förstår jag inte uträkningen av vattenvolymen. Okej elementsvattnets mängd förstår jag men du har ju massa volym i pannan också som du måste räkna med.

Pumpen värmer väl upp varmvattnet också? Om jag inte missuppfattat allt så har du mycket mer vatten än mini rekommenderade mängden. Då är det lugnt.

Men du skrev om eventuellt för snabbt flöde genom radiatorerna, då kanske du bör strypa flödet igenom raddarna. Brukar finnas strypventil nere vid inloppet till radiatorn.
Först strypa helt och sedan långsamt öppna tills elementet blir så varmt som önskat.
Tålamodsprövande historia pga trögheten varmt till kallt och tvärtom. *vinkar*
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 07 januari 2010, 10:59:43 »

Ställde ner kurvan på 9 (-1). Den har gått normal sedan dess utan larm så blev det även lite mildare ute.

Då det blir lite för kallt inne måste jag nog ställa upp kurvan lite mer. Men för att undvika larm och omstarter
borde jag kunna ställa in så att pumpen får jobba ner till -15 ºC och sedan stanna (-20 ºC default värde). Då
borde pumpen jobba på som vanligt ner till -15 ºC och efter det stanna kontrollerat utan larm varvid spetsen
tar vid och fortsätter värma. Kan det vara en lösning för och slippa omstarter?

Jag har även lyckats och räkna ut min totala vattenvolym i radiatorerna (exkl. rören) och kommit fram till att
det är ca. 132 liter. Tumregeln är väl 20 liter / kW på VP´n (8Kw) vilket skulle motsvara 160 liter. Nu vet jag
inte hur många meter rör jag har i slingan för radiatorerna men kanske 20-30 liter borde vara en rimlig
uppskattning. Ska försöka och räkna ut det med. Det betyder att jag fortfarande ligger på gränsen i volym för
att VP´n vill jobba snällt. En radiator står i garaget och ska anslutas i tvättstugan för och kompensera den gamla
pannans värmestrålning (läckte som ett såll) så några liter (10-15 liter) tillkommer inom en snar framtid.

Skrivet av: Zääta
« skrivet: 05 januari 2010, 21:51:08 »

Först och främst en klapp på axeln och ett tack, ni är grymma!  Thumbsup

Jag tror jag satt panna på enbart tillsats nu (elpatron), hittar inte det alternativet i manualen (men den finns). Men vi har det varmt i alla fall. Det kändes som om inte tillsatsen gick in när larm på VP´n inte kvitterats då radiatorerna svalnade snabbt.

Cirkulationspumpen mellan panna och VP´n verkar snurra så jag misstänker att det inte finns någon för att VP fryser mer
än den förtjänar om den inte vill jobba.

Jag kommer och prova att ändra kurvan imorgon så återkommer jag under kvällen igen om inget överraskande inträffar.

//Zääta
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2010, 20:59:08 »

Prova du 9/-2 eller 8/0, vilket av dem som passar bäst beror på värmesystem och hus. Sen är det så att ju större och effektivare radiatorer man har, ju bättre funkar det med värmepump. Värmepumpar trivs med både mycket vatten och låga framledningstemperaturer. Så din analys är säkert helt riktig.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 05 januari 2010, 14:42:52 »

Laddflödet är OK, det sköter VVM300 automatiskt.

Begränsningen -20 ºC ute gäller om du har en lägre kurva än du har, ställer du ner kurvan ett snäpp så kommer VP:n gå vid lite kallare väderlek, men då får du kanske kallare inne?
Som det är nu får du hög returtemp innan temperaturen ute går ner mot -20 ºC.
Om du sänker radiatorpumpen till läge 1 så kanske det blir lite bättre, testa och se.

Tack för ett snabbt svar Carl N

Hmm... jag har sänkt kurvan redan tidigare till 9 från 10 (-2). Vilken kurva är det som gäller för att VP´n ska jobba ner till -20 ºC?
Är det ett alternativ att göra en kurvförskjutning på -2 på kurva 9?

Känns lite ruttet om pumpen ska larma vid -16 ºC och sedan kräva att jag startar om den för att starta, det kan bli ett väldigt spring om tempen pendlar och på natten är det definitivt ingen som vill ut och starta om den.

Kan det vara så att den totala volymen på radiatorerna är för liten och som resultat av det att varmvattnet löper för snabbt igenom? Nu vet jag tyvärr inte vilken volym jag har men det borde gå och räkna ut.

Radiatorpumpen går nu sedan ett par dagar på lägsta hastighet (1).

Kan det hjälpa att fördröja tillsatsen av elpatronen ytterliggare?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2010, 12:13:24 »

Enligt manualen till F2025:an så är orsaken till Hög returledningstemp ev. laddflödesproblem eller begränsning
av kompressorn vid låga temperaturer. Hur kontrollerar man laddflödet? Begränsningen för kompressorn skall
väl var -20 ºC?

På larmet korta drifttider så ska man kontrollera kopplingsdifferens för termostat samt laddflödet. Hur kollar
men dessa saker? Smutsfiltret omnämns även men detta är rent.

Laddflödet är OK, det sköter VVM300 automatiskt.

Begränsningen -20 ºC ute gäller om du har en lägre kurva än du har, ställer du ner kurvan ett snäpp så kommer VP:n gå vid lite kallare väderlek, men då får du kanske kallare inne?
Som det är nu får du hög returtemp innan temperaturen ute går ner mot -20 ºC.
Om du sänker radiatorpumpen till läge 1 så kanske det blir lite bättre, testa och se.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 05 januari 2010, 10:11:21 »

Och så blev det lite kallare, -15,6 ºC och elpatronen går in för fullt.

2 larm visas nu hela tiden för VP´n: Kort Drifttid samt Hög Returtemp. VP´n går
endast ett par minuter innan den lägger av med larm.

Värden på VP´n någon minut efter start innan den lägger av minuten senare (framledning till radiatorer 52,4 ºC (53,4 ºC):
Förångartemp: -21,4 ºC
Suggastemp: -14,1 ºC
Vätskeledningstemp: 44,8 ºC
Hetgastemp: 72,1 ºC
Returtemp: 48,7 ºC
Diff fram/retur: 0,6 ºC (75%)

Samtidigt som pumpen går är elpatronon på i 2:a/3:e steget.

Enligt manualen till F2025:an så är orsaken till Hög returledningstemp ev. laddflödesproblem eller begränsning
av kompressorn vid låga temperaturer. Hur kontrollerar man laddflödet? Begränsningen för kompressorn skall
väl var -20 ºC?

På larmet korta drifttider så ska man kontrollera kopplingsdifferens för termostat samt laddflödet. Hur kollar
men dessa saker? Smutsfiltret omnämns även men detta är rent.

Har ej haft dessa problem tidigare då temperaturen varit nere och nosat på -18 ºC.

Börjar bli fundersam om allt står rätt till? Vore tacksam för tips och ideér för och komma tillrätta med detta.
Det kanske det ska var så här även om jag har svårt och tro det, jag är fortfarande för grön för och dra
de slutsatserna.

//Zääta
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 04 januari 2010, 22:14:20 »

Det har gått ett halv dygn nu och jag tycker mig kunna antyda till en vissa förändring sedan jag sänkt till
lägsta hastigheten på cirk. pumpen för radiatorerna. Framledningstemperaturen har ökat känns det som.
Vi har -6 ºC ute nu och den skickar ut drygt 51,4 ºC i radiatorerna (beräknad framledning 47,2). Är det för
att kompensera den lägre returtempen från radiatorerna tro?

Är det kanske så att jag behöver göra en förskjutning av värmekurvan eller ska jag öka på hastigheten
på cirk. pumpen igen? Vi har inte märkt av någon temp sänkning inne som kunde bli en ev. biverkning av
hastighetssänkningen.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 04 januari 2010, 10:09:12 »

Nu har det gått ett antal dygn sedan jag sänkte pumpen till radiatorerna ett "snäpp" till steg 2 från 3 samt ändring av kurvan till 9 (0) från 10 (-2). Fortfarande ingen större förändring förutom de 0,5 ºC ner pga sänkt hastighet på radiatorpumpen.

Nya värden på VP´n mitt i en cykel (Utetemp -5,4 ºC / framledning till radiatorer 48,7 ºC (47,6 ºC):
Förångartemp: -11 ºC
Suggastemp: -2,8 ºC
Vätskeledningstemp: 41 ºC
Hetgastemp: 82,5 ºC
Returtemp: 44,1 ºC
Diff fram/retur: 7,6 ºC (22%)

Diff mellan retur VP´n och framledning radiator verkar nu ligga konstant mellan 4-5 ºC vilket den för sig gjorde innan med men dock med andra inställningar.

Kommer nu och prova och sänka pumpen till radiatorer ett snäpp till till 1:an för och se vad resultatet blir.

//Zääta

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2010, 07:37:57 »

Hur många grader OK eller önskvärt, 2 ºC el. 3 ºC i diff över radiatorerna?

Över radiatorerna bör man ha nån grad lägre tempdiffän över VP:n, ca 5 ºC tempdiff över radiatorerna är nog rätt bra. Tempdiffen över VP:n sköter VVM300 automatiskt och den ligger enligt dina tidigare inlägg mellan 7 ºC och 8 ºC, vilket är optimalt.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 03 januari 2010, 02:02:44 »

Om du inte vill ändra DeltaT hela tiden - kör med 5-7 grader. Det kommer ta dig till
midsommar utan att du blir ruinerad, eller ens i närheten. Ev. kan du kicka till cirkpumpen
något hack uppåt när det är svinkallt - mest för komforten.
Finjusteringar gör dig tyvärr inte rik!

MVH/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 03 januari 2010, 01:54:46 »

DeltaT är skillnaden mellan värmebärarens (radiator-vattnets) framledningstemp (från pumpen) och
returtemp (in till pumpen). Vilket i praktiken år lika med den samlade medel-skillnaden mellan till- och från-temp
för radiatorerna.

MVH/Jonas
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 03 januari 2010, 00:32:44 »

Hej jonasb

Var läser jag av DeltaT och vad är det? Har läst det på flera ställen men inte förstått vad det är.

//Zääta
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 03 januari 2010, 00:06:16 »

Jag har ställt om kurvan till 9 med en förskjutning på 0. Avvaktar till imorgon kväll för och se vad som händer. Antar att
det inte kommer och göra någon skillnad på tempen inne.

Hur många grader OK eller önskvärt, 2 ºC el. 3 ºC i diff över radiatorerna?

//Zääta

Vid -7 borse du ha en sådär 5 grader DeltaT.

MVH/Jonas
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 02 januari 2010, 23:55:43 »

Jag har ställt om kurvan till 9 med en förskjutning på 0. Avvaktar till imorgon kväll för och se vad som händer. Antar att
det inte kommer och göra någon skillnad på tempen inne.

Hur många grader OK eller önskvärt, 2 ºC el. 3 ºC i diff över radiatorerna?

//Zääta
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2010, 23:41:03 »

Hur menar du? Jag har inga förutom de termostat som sitter på radiatorerna och dessa är alla fullt öppna.

Vad det gäller sänkningen av kurvan tänkte jag gå ner till kurva 9 men utan förskjutning, vilket borde motsvara
kurva 10 med en förskjutning på -2. Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Vilka kan ev. effekter av ändringen bli?

Det låter som det mesta är optimerat, testa ev att sänka radiatorpumpen till 1, men blir det ännu kallare inne så kanske du ska ha läge 2 eller 3.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 02 januari 2010, 22:26:15 »

Nu har det gått ett dygn sedan jag sänkte pumpen till radiatorerna ett "snäpp" till steg 2 från 3.

Nya värden på VP´n mitt i en cykel (Utetemp -7 ºC / framledning till element 48,6 ºC (46,7 ºC):
Förångartemp: -12 ºC
Suggastemp: -3,8 ºC
Vätskeledningstemp: 41.6 ºC
Hetgastemp: 84,8 ºC
Returtemp: 44,2 ºC
Diff fram/retur: 8,2 ºC (18%)

Det är fortfarande snutt på samma tempdiff, enda skillnaden jag märkt är att det blivit 0.5 grader kallare inne.

Totalt 7 starter och 22 h drift på VP´n sedan igår 20:30 till idag 20:30. Under den tiden drog den 93 kWh utan spets.

Kan du sänka kurvan är det kanon, ju lägre kurva ju bättre går VP:n. Du ska ha så få termostater aktiva som möjligt.

Hur menar du? Jag har inga förutom de termostat som sitter på radiatorerna och dessa är alla fullt öppna.

Vad det gäller sänkningen av kurvan tänkte jag gå ner till kurva 9 men utan förskjutning, vilket borde motsvara
kurva 10 med en förskjutning på -2. Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Vilka kan ev. effekter av ändringen bli?

Vad tror ni om de övriga inställningarna jag har på pannan? Är dom rimliga eller är något på tok fel? Även om vi
har ett bra klimat inne så betyder ju inte det alltid att det är rätt inställt/optimerat för det.

//Zääta
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2010, 00:38:22 »

Kan du sänka kurvan är det kanon, ju lägre kurva ju bättre går VP:n. Du ska ha så få termostater aktiva som möjligt.

Vad jag ser har du 4 ºC tempdiff över radiatorerna och 7,7 ºC över VP:n, man ska eftersträva lite lägre tempdiff över radiatorerna än över VP:n (som du har nu), men du kan säkert sänka radiatorpumpen ett snäpp.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 01 januari 2010, 19:51:24 »

Hej och tack för ditt svar Carl N,

Kurvan har jag valt efter zonkartan i NIBE´s manual. Antar att det är fingervisningar om vart man ska ligga. Tycker du att jag ska ligga högra eller lägre?

Menar du att jag ska sänka varvtalat på cirkulationspumpen till radiatorerna?

//Zääta
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2010, 19:02:46 »

Nu efter julen så var temperaturen ute nere på -15 ºC snitt på ett dygn och den drog då 136kWh. Det som förvånade mig var att VP endast jobbat 12h och startat 21 ggr.

Kompressorn stoppar vid en returtemp (VP-ut) på 50 ºC, tror jag, du kanske uppnådde den temperaturen? Tyvärr har du nog för hög kurvlutning för att kompressorn ska jobba ner till -20 ºC ute.

Genom att sänka radiatorpumpen så att tempdiffen över radiatorerna blir ungefär lika som tempdiff VP så kommer VP:n jobba lite längre ner i utetemp.
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 01 januari 2010, 18:16:21 »

Hej på er och en god fortsättning på 2010,

Har fått lite kött på benen efter att ha läst en mängd trådar på detta forum. Känner att det nu kan vara dax och
ställa ett antal frågor. Till saken hör att jag egentligen inte har några större problem utan är ganska nöjd, frågan
är mest om det är så här det ska vara? Vi har konstant 20 ºC inne på nedre våningen och 19 ºC på ovanvåningen,
vilket vi är nöjda med. Installationen har jag gjort tillsammans med en god vän som är röris "by the book" och alla
el av en behörig elektriker, även det "by the book".

Det pratas en mängd om gradminuter, delta T, flöden på cirkulationspumpar, få start/stopp och lång gångtider
vid optimering. Känner att jag behöver en känga i rätt riktning för och komma vidare om det behövs.

Så här ser det ut för december 2009:
Antal starter: 554 (18/dag)
Drifttimmar: 421 (13,5h/dag)
Elförbrukning: 2405 kWh (77.6 kWh/dag, inkl. hh-el).
Medeltemp för period: -3,5 ºC (dock var andra halvan av dec betydligt kallare).

I mitten av Dec ändrade jag drift läget till Auto (Vinter) från Vår/höst läget. Det resulterade i att att spets gick in i tid och
otid. Jag har inte riktigt hittat den röda tråden varför den gick inte med spets. Nu efter julen så var temperaturen ute nere på
-15 ºC snitt på ett dygn och den drog då 136kWh. Det som förvånade mig var att VP endast jobbat 12h och startat 21 ggr.
Borde inte VP´n ha jobbat lite till? Hur mycket pannan har spetsat med elpatron vet jag inte utan har endast sett att spets
varit på i både 1,2,3 steg, ibland med VP´n igång och ibland inte. Det vankas betydligt kallare väder framöver ner mot -23, -24 ºC
framöver och det vore trevligt om VP´n jobbade som det skulle ner till -20 ºC.

Inställningar på pannan:
Kurva: 10
Kurvförs. -2
Start temp. VP: 45 ºC
Stopp temp. VP: 50 ºC
Startvärde VP: -100 (gradminuter)
Startvärde EL: -800 (gradminuter)

Värden på VP´n mitt i en cykel (Utetemp -5,8 ºC / framledning till element 48,5 ºC (46 ºC):
Förångartemp: -11,8 ºC
Suggastemp: -3,5 ºC
Vätskeledningstemp: 41.6 ºC
Hetgastemp: 83.4 ºC
Returtemp: 44,5 ºC
Diff fram/retur: 7,7 ºC (21%)

Diff från 2008:
Nov. 08: 3012 kWh
Nov. 09: 1778 kWh
Dec. 08: 3667 kWh
Dec. 09: 2405 KWh

Hoppas jag fått med det mesta av ev. intressant info. Har loggat en hel del sedan start så det finns lite mer underlag.

Jag har förstått att det finns en gedigen kompetens här på forumet, så vad tror ni. Kan man luta sig tillbaka och njuta
av den nya anläggningen eller finns det möjlighet till förbättring?

Mvh
//Zääta

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 636
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!