Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Onödigt hög retur.  (läst 22253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #45 skrivet: 03 februari 2014, 16:54:28 »
absolut är det ju så att ju större volym desto mer relevant då det ju lagras mer energi i tanken då.

Vilken var anledningen att sätta tank från början?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #46 skrivet: 03 februari 2014, 17:06:00 »
Bra att Rinnan ordnade min länk jag glömde klistra in  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #47 skrivet: 03 februari 2014, 17:09:41 »
Var i kontakt med honom idag.
Svaret jag fick var: När tanken bara är på 100 liter är detta onödigt, hade jag haft 300 liter eller större behövdes endast detta. Han hade monterat in ett 50 tal av dessa 100 liters på samma vis som min, jag var den första som klagat på detta.
Totalt onödigt enligt honom bara onödigt jobb.
Fråga installatören om du kan skicka fakturan på elen till interna cp som går i onödan visserligen inte mer än kanske 300 kwh men riktigt onödig på en nyinstallation och framförallt till en vp som saknar lågenergi cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #48 skrivet: 03 februari 2014, 17:17:19 »
Man skulle ju i och för säg kunna vända på det och säga att, om den externa är snål, merkostnaden i drift bara är 10W, eller vad den nu går på.

Men jag håller ju egentligen med till 100% i vad smurfen säger här.

Men så ska man ju också understryka att jag inte riktigt vet vad syftet med den valda installationen är. Det kanske finns en särskild tanke och princip bakom den.

Den minskar knäppningar, den är flödesoberoende om så krävs, en golvslinga eller ett antal radiatorer slår av etc. Den ökar den totala volymen i systemet.
Den förväntas då kanske inte fungera som en vanlig arbetstank i normalfallet, dvs, kanske bygger det på att man har ett högre flöde över radiatorkretsen?


Jag bara utgick från att man tänkt sig en vanlig arbetstank och då verkar det ju rimligt att man kan få energilagring i tanken med skiktning om den är på 100l av typen UKV och bara en 8kW värmepump. Speciellt om man ställer ner farten på interna CP. Men det skulle kräva att interna CP stänger av när kompressorn inte går.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #49 skrivet: 03 februari 2014, 17:21:57 »
Ja det är ju ingen katastrof men dumt och framförallt när man inte tar till sig av kritiken utan troligtvis kopplar vidare på nästa ställe när det enda som krävs är 1 st givare tror jag i alla fall för Thermia är rätt hemliga av sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #50 skrivet: 03 februari 2014, 17:23:35 »
Ja man har ju svårt att se vad som kan bli sämre av att använda buffertstyr i det här fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Närpes/Finland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #51 skrivet: 03 februari 2014, 17:31:30 »
absolut är det ju så att ju större volym desto mer relevant då det ju lagras mer energi i tanken då.

Vilken var anledningen att sätta tank från början?

För att den skulle ta bort knäppningar i radiatorerna vid värmegång.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #52 skrivet: 03 februari 2014, 17:58:01 »
Om det endast vore knäppningar jag ville bli av med skulle jag välja en knäpptank utan extern cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Närpes/Finland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #53 skrivet: 03 februari 2014, 20:23:31 »
Om det endast vore knäppningar jag ville bli av med skulle jag välja en knäpptank utan extern cp.

Vad är skillnaden på en knäpptank och en vanlig då?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #54 skrivet: 03 februari 2014, 20:29:00 »
En knäpptank är i princip en bula på framledningen men brukar koppla framledningen från vp till toppen på tanken och ut till radiatorerna från botten på tanken. En knäpptank löser inga problem med flöden det enda den ordnar är mera vatten volym för mindre start stop samt att den tar bort eller minskar knäppningar den gör heller inte så att vattnet cirkulerar under vv laddningar som det gör vid användande av arbetstank som du har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Närpes/Finland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #55 skrivet: 03 februari 2014, 20:40:51 »
Va ut och kollade nu min har in från värmepumpen upp och ut till systemet upp, returen från radiator i botten + ett T-stycke där och vidare till vp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2014, 20:46:37 »
Det är en arbetstank och en helt ok inkoppling vilket gör att du kan ha olika flöden genom vp resp radiator samt att vattnet kommer cirkulera i radiatorerna även vid vv laddningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Närpes/Finland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2014, 21:17:59 »
Hittar ingen anslutning mitt på tanken så man kan montera givare där.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2014, 21:24:25 »
Givaren kan man montera utgående rör till radiator. Tror inte du behöver givare i tanken har tyvärr ingen koll på vad som krävs för att buffert styr menyn ska hoppa fram.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Onödigt hög retur.
« Svar #59 skrivet: 03 februari 2014, 21:29:27 »
Ring till Thermia och fråga vad som krävs för buffert styr har du lite tur skickar dom en givare till dig den kostar inte många tior.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!