Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic lovar att hjälpa ALLA med H16-fel kostnadsfritt, enligt TV,s Plus!  (läst 14608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Såg precis Plus på TV,n där Panasonic,s H16-fel dök upp.

Enligt Sverker så har Svenska Panasonic nu lovat att hjälpa alla med H16-fel kostnadsfritt.

Undrar om även dom sidoimporterade pumparna räknas till dessa "alla"?

På SVT,s hemsida under programmet Plus finns en mailadress till Panasonic som man skall använda vid felanmälan.

Frågan är bara hur länge detta "erbjudande" finns kvar. Tänk om kompressorn klappar ihop först när kompressor-garantin gått ut.

Panasonic har ju utan tvivel offentligt erkänt ett fabrikationsfel på kompressorerna.

Borde Panasonic då inte utlova en förlängd kompressor-garanti för alla oss som är oroliga inför framtiden?

Felet kan ju mycket väl göra att den normala kompressor-livslängden radikalt förkortas men ändå att den klarar sig garantitiden ut.

Skall man då åka på att betala servicereparation för ett fel som fanns redan vid inköpet?

Eller skall man kräva hävning av köpet enl. konsumentlagen pga ett "betydande ursprungligt fel" ???
« Senast ändrad: 26 februari 2007, 22:00:25 av Fazer »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Tänkte nästan säga "den går väl dräpa" men jag har en scroll och en äldre välprövad modell.
Den så kallade "sverigepumpen" är det samma kompressor i den eller en av scrolltyp?
Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som det står på samma sida där dom lovar reparation

Citera
Man ska köpa luftvärmepumpen av någon som installerar den också.

Alltså får vi nog precis som väntat själva stå för arbetskostnaden vid eventuellt fel.

Jag köpte min pump av onzza i oktober med "fem års kompressorgaranti", frågan är ju då om dom byter utedelen upp till fem år, eller om man vid haveri efter två år får en kompressor tillskickad....

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
"Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité"
Det är tyvärr så,konsumenten tittar nästan bara på cop o pris,folk har även lärt sig att det ska vara R 410 jag är övertygad om att det finns flera modeller som är byggd för 407 gas o sedan bara konverterade till R 410 som fungerade bättre från början huvuddunk

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
"Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité"
Det är tyvärr så,konsumenten tittar nästan bara på cop o pris,folk har även lärt sig att det ska vara R 410 jag är övertygad om att det finns flera modeller som är byggd för 407 gas o sedan bara konverterade till R 410 som fungerade bättre från början huvuddunk

Det handlar ju om att kränga så många pumpar som möjligt..........

Det är väl lite som blåfärgade lampor till heljusen på bilen.......... huvuddunk

Vad jag undrar över är hur de som köpt Kinnanpumparna gör.
Dom tittar i modellförteckningen av havererade pumpar och andas ut.

Dom har ju en E9 SPF eller E12 SPF. Dom är det ju inga problem med................ b00k
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är klart att dom havererar dom också men som Kinnan skriver till oss återförsäljare att genom ett långsiktigt o seriöst handhavande av dessa problem av både dom o oss montörer så kommer varumärket sverigepumpen att stärkas.Detta tror jag också.Eftersom vi tidigare köpt Panasonic från flera håll o nu varit i kontakt med dom alla ser man hur olika reklamationerna fungerar. En av dom större annonsörena här på forumet hör inte av sig trots påstötningar medans en annan som jag var lite tveksam till tidigare är väldigt hjälpsam.Allra bäst var det företag som jag tror ts.f köper sina pumpar av ,jag ringde dit o berättade att jag var hos en herre vars sanyopump gått sönder o enligt uppgift var pumpen köpt hos dom av ett annat företag för ca 1 år sedan.Inga problem blev svaret vi skickar en ny direkt till dig.det kan man kalla service *vinkar*

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
Det är klart att dom havererar dom också men som Kinnan skriver till oss återförsäljare att genom ett långsiktigt o seriöst handhavande av dessa problem av både dom o oss montörer så kommer varumärket sverigepumpen att stärkas.Detta tror jag också.Eftersom vi tidigare köpt Panasonic från flera håll o nu varit i kontakt med dom alla ser man hur olika reklamationerna fungerar. En av dom större annonsörena här på forumet hör inte av sig trots påstötningar medans en annan som jag var lite tveksam till tidigare är väldigt hjälpsam.Allra bäst var det företag som jag tror ts.f köper sina pumpar av ,jag ringde dit o berättade att jag var hos en herre vars sanyopump gått sönder o enligt uppgift var pumpen köpt hos dom av ett annat företag för ca 1 år sedan.Inga problem blev svaret vi skickar en ny direkt till dig.det kan man kalla service *vinkar*

Jag tror nog Kinnan kommer att hantera sina klagomål seriöst.
Däremot vet nog inte kunderna att dom har en pump som kan krångla, eftersom Kinnan döper om dom till E9SPF resp E12 SPF.
Det kanske är lika så bra?

Nöjdaste kunderna får man ju faktiskt genom att hantera klagomålen så bra som det bara går.
Lyckas man med det, så ökar marknaden enormt då kunderna absolut kommer att rek just den pumpen eller just den montören.

Det O***A gör ju faktiskt precis tvärtom, fast man lyckas få det till att felet är någon annans och att man själv också sitter i kläm mellan kunden och en leverantör som inte tar sitt ansvar...........
Illa knUp
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Det jag oroar mig mest för är inte ett haveri under garantitiden,
utan hur detta fabrikationsfel påverkar den "normala" förväntade livslängden på min pump.

Det sägs ju att en normal värmepump av idag skall hålla ungefär 10-15 år.
Hur länge kan jag räkna med att min E9-DKE med det av Panasonic officiellt erkända fabrikationsfelet skall hålla?

Vad har jag för garantier att felet inte kommer fram först efter 6år? Och vem betalar då?

Nej. jag propsar envist på att Svenska Panasonic AB skall gå ut med en förlängd garanti för alla med berörda pumpar,
då först kan alla kunder känna sig lugna och trygga, och kanske till och med våga köpa eller rekommendera en Panasonic igen.

Så gör ett seriöst företag som värnar om sina kunder och rykte.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo värmepumpar är ju lite speciella eftersom dom förväntas (och ofta gör) fungera felfritt långt efter garantitiden.

Jämför med till exempel hårddiskar eller mobiltelefoner som oftare går sönder före än efter garantitidens utgång.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Såg precis Plus på TV,n där ,s H16-fel dök upp.

Enligt  sÃ¥ har Svenska  nu lovat att hjälpa alla med H16-fel kostnadsfritt.

Undrar om även dom sidoimporterade pumparna räknas till dessa "alla"?

PÃ¥ SVT,s hemsida under programmet Plus finns en  till  som man skall använda vid felanmälan.

Frågan är bara hur länge detta "erbjudande" finns kvar. Tänk om kompressorn klappar ihop först när kompressor-garantin gått ut.

 har ju utan tvivel offentligt erkänt ett fabrikationsfel pÃ¥ kompressorerna.

Borde  dÃ¥ inte utlova en förlängd kompressor-garanti för alla oss som är oroliga inför framtiden?

Felet kan ju mycket väl göra att den normala kompressor- livslängden radikalt förkortas men ändå att den klarar sig garantitiden ut.

Skall man då åka på att betala servicereparation för ett fel som fanns redan vid inköpet?

Eller skall man kräva hävning av köpet el. konsumentlagen pga ett "betydande ursprungligt fel" ???


 Det är repris i dag kl 17,00 i TV1
 för alla som missade programmet
  mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Hoj
Vilka modeller har störst risk för att råka ut för "H16" ?
Jag har en E9CKP från -04 , är jag i riskzonen?

/Klasse
« Senast ändrad: 28 februari 2007, 22:26:29 av Intruder@1400 »
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Hoj
Vilka modeller har störst risk för att råka ut för "H16" ?
Jag har en E9CKP från -04 , är jag i riskzonen?

/Klasse

Det är de med rotations kompressorer, ckp har som i min scroll. Den äldre eller föregångaren. Om jag inte är och cyklar så ska det va en fjäder som brister.
Men vad jag läst i forumena här så byter endel leverantörer beteckning så kolla i din inst.bok vad du har.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
E9CKP är inte drabbad.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
Har fått höra av kunder som köpt via O***a att de fått ut nya utedelar när de skickat pumparna till Göteborg så det verkar ju fungera. Bökigt är det ju dock att vara tvungen att plocka ner och skicka den, men de fick ju iaf en ny pump vilket många var tveksam till.

Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför skulle man vara tveksam till det? I Onzzas reklam ingår ju att dom är en av få som lämnar garantier oavsett papper på installation eller inte. Dessutom lämnar dom (eller panasonic) 5 års kompressorgaranti på E9/E12, frågan är ju dock hur stor användning man har av en ny kompressor...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!