Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tondöv
« skrivet: 18 mars 2007, 10:41:12 »

Ja då sitter man här med en trasig e12dke3.Rasade igår får felkod f91, är koden likvärdig med h16?Pumpen har funkat fint hela vintern alltid något, fast man trodde väl att en värmepump skulle hålla något längre.Den nya E12GKE modellen är det någon som testat den än?Den kanske är lika kass den. >:(
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 11 mars 2007, 17:37:22 »

Jahaja... just det ja, nu minns jag att Bosse-VP-dok bubblade om kort-korta avfrostningar.
Dom flödar slurkisen för att tömma den + värmer på lite i slingorna lite så oljan inte "wax":ar fast helt i uteslingan. Det var ju ett sätt och tackla det på.

Fast det lite "vågade" var väl att den plötsligt slog om 4-vägar'n när kompressorn jobbade/var igång!!! Hmm är det nyttigt??

Undra hur den beter sig ifall den blir igensnöad/igenfrostad ála "Göteborg by noll celcius"? Kommer den vänta? Kommer den avfrosta när den känner "Crap! ångaren ligger på -30!".

Har dom varit riktigt smarta så har dom bytt olja.. men pff... inte troligt. Kanske E9/E12GKE-5 kommer ha ballare olja? (bättre visco i låg temps)
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 10 mars 2007, 18:15:49 »

Håhåjaja, jag undrar vilken "quick and dirty" fix det blir på H16 utbytes pumparna.
Undra om pumpen kommer att avfrosta vart 40:e minut oavsett påisning och temps?

Jag tycker att den avfrostar mindre än den gamla. Den gamla såg jag aldrig avfrosta på bara ett par min. Verkade alltid ta ca 10. På den utbytta har jag observerat 2-3 min avfrostningar flera ggr.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 10 mars 2007, 02:13:55 »

Håhåjaja, jag undrar vilken "quick and dirty" fix det blir på H16 utbytes pumparna.
Undra om pumpen kommer att avfrosta vart 40:e minut oavsett påisning och temps?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 mars 2007, 18:17:56 »

Jag hörde av en bekant idag att han tyckte att den nya maskin han fått gav lite sämre effekt, någon annan som har samma uppfattning? (Vi har haft väldigt kallt här sista månaden, det kan spela in i hans bild)
Skrivet av: FancyL
« skrivet: 09 mars 2007, 12:12:30 »

Det är nytt rekord,GRATTIS >:D

Samma siffror gäller på dessa pumpar som jag känner till. 3 felkoder på bara några månader 2st H16 o 1st F91.

Skrivet av: tolins
« skrivet: 09 mars 2007, 06:56:07 »

Det är nytt rekord,GRATTIS >:D
Skrivet av: Greenblood
« skrivet: 08 mars 2007, 18:04:54 »

Köpte 6st pumpar (CU-E12DKE)...
5st är monterade...
3st har havererat inom 3 månader (H16,F11,F99)...
60% rekl inom 3 mån...lyyyyyysande.... fiR:
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 07 mars 2007, 09:45:10 »

Haha, jag säger *Let them try*  --/

Som systembyggare och återförsäljare av datorkomponenter har jag lärt mig den hårda vägen att ta reda på både kvalitet och garantivillkor för varje komponent.

Till exempel en LCD-skärm som man har en avans på kanske 100-300 kronor i bästa fall. Om till exempel en Samsungskärm går sönder, så gör jag en garantianmälan, efter en eller två dagar kommer en utbytesskärm, jag lägger i den trasiga skärmen i kartongen som den nya kom i, och beställer gratis returfrakt.

Om det skulle vara en Eizoskärm tex (som för övrigt gör bra skärmar), så måste jag leta reda på en passande kartong, och skicka den tillbaka till min leverantör som efter test krediterar mig köpesumman, men ej frakten. Sedan får jag beställa en ny skärm, som jag givetvis får betala frakt för. Eftersom kunden inte vill vänta en vecka på sin skärm så är jag ju tvungen att beställa den nya skärmen först och ligga ute med pengarna.

Det var en liten parentes, Onzzas garantivillkor när jag handlade:

Citera
Garanti
1. Onzza AB påtar sig i enlighet med villkoren i detta garantiåtagande för produktslagen Panasonic och Argo, genom utbyte eller reparation, att avhjälpa fel i varan som beror på material- eller tillverkningsfel.
2. Onzza AB:s ansvar omfattar inte rätt för köparen att själv eller genom annan avhjälpa fel i varan på Onzza AB:s bekostnad , kräva prisavdrag hävning eller skadestånd.
3. Onzza AB:s ansvar omfattar endast fel som uppstår under de för varan avsedda arbetsförhållandena och vid en riktig användning av varan i övrigt. Ansvaret omfattar inte fel som orsakas av omständigheter efter att risken för varan övergått på köparen. Det omfattar exempelvis inte fel förorsakade av bristfälligt underhåll, att varan installeras i strid med monteringsanvisningar och föreskrifter meddelade i typgodkännandebevis, ändringar utan Onzza AB:s skriftliga medgivande eller av köparen oriktigt utförda reparationer. Slutligen omfattar ansvaret inte normalt förslitning eller försämring.
4. Garantin gäller endast fel vad avser varans kompressor som visar sig inom fem (5) år från den dag Onzza AB levererade varan och vad gäller fel i varans övriga komponenter som visar sig inom ett (1) år från den dag Onzza AB levererade varan.
5. Köparen skall skriftligen till Onzza AB medelst av bolaget för ändamålet tillhandahållen ifyllningsblankett (tillgänglig på www.onzza.com) reklamera fel inom skälig tid efter det att felet märkts eller borde ha märkts eller eljest kommit till köparens kännedom genom reklamation från annan. I intet fall får köparen reklamera senare än fjorton (14) dagar efter utgången av den ansvarstid som bestäms i punkt 4. Reklamationen skall innehålla en beskrivning av hur felet yttrar sig. Garantianspråket skall åtföljas av faktura eller kontantkvitto samt uppgift om när reklamerad vara levererades. Köparen förlorar rätten att göra gällande garantianspråk om han inte skriftligen reklamerar fel inom den tid och på det sätt som bestäm i denna punkt.
6. Sedan Onzza AB mottagit reklamation, garantianspråk i enlighet med villkoren i detta garantiåtagande samt varan, komplett i retur från köparen skall Onzza AB, eller av bolaget anlitad fackman, av-hjälpa fel som omfattas av garantin. Onzza AB ska bära kostnader för avhjälpandet ävensom svara för skäliga fraktkostnader med lämpligt transportmedel förenade med avhjälpandet. Dock skall köparen ombesörja returfrakten av varan till Onzza AB, eller till av bolaget anlitad fackman, ävensom ombesörja demontering och inmontering av vara i bygggnad eller liknande samt svara för samtliga sådana monteringskostnader. Köparen bär risken för varan under samtliga transporter i samband med garantireparation.
7. Vid garantireparation utbytt maskin/utbytta komponenter blir Onzza AB:s egendom
8.Denna garanti omfattar inte varor som säljs ur överskottspartier eller motsvarande.
9. Garantin gäller inte privatpersoner. Onzza AB bedriver försäljning endast till företag.

 :,v(
Skrivet av: tolins
« skrivet: 07 mars 2007, 06:21:43 »

Onzza kan :(
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 07 mars 2007, 00:19:38 »

vpgr: dom som har rökt svamp är snarare onzza när dom skrev sitt nya avtal, jag pratade om vad som gällde då jag köpte E12, dom kan ju inte försämra garantin i efterhand bara för att vissa modeller har problem.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 mars 2007, 23:49:07 »

Mer intressant är väl vad Panasonics VD menar med att alla skall få hjälp, även självinstallerad sidoimport???
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 06 mars 2007, 22:06:06 »

Varför skulle man vara tveksam till det? I Onzzas reklam ingår ju att dom är en av få som lämnar garantier oavsett papper på installation eller inte.
Du måste väl ända ha rökt på en rutten svamp ?

Citat Onzza garanti:
"Garanti
1. Onzza Försäljning AB åtar sig, i enlighet med villkoren i detta garantiåtagande, att genom utbyte eller reparation avhjälpa fel i varan eller utge kompensation genom reducering av köpeskillingen eller kontant med 15 % av priset. Onzza Försäljning AB beslutar om vilken åtgärd som vidtages. Såsom fel under garantin anses inte fabrikationsfel som genomgående omfattar flera exemplar (seriefel) i vilka fall kunden istället skall vända sig till tillverkaren (generalagenten). Även i andra fall må Onzza FörsäljningsAB hänvisa kunden att beträffande fel under tillverkarens normala garanti vända sig direkt till denne."

forts..."Onzza Försäljning AB påtar sig att förse kunden med reservdelar vid fel som beror på material- eller tillverkningsfel. Garanti omfattar inte fel till följd av yttre åverkan, felaktigt handhavande och underhåll eller till följd av ingrepp av icke ackrediterad installatör/montör.
Slutligen omfattar ansvaret inte normal förslitning eller försämring."


Tomas

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 06 mars 2007, 21:16:05 »

Om man nu misat alla repriser så går ju även att titta på PLUS genom webben på svt.se.
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 06 mars 2007, 17:56:51 »

Varför skulle man vara tveksam till det? I Onzzas reklam ingår ju att dom är en av få som lämnar garantier oavsett papper på installation eller inte. Dessutom lämnar dom (eller panasonic) 5 års kompressorgaranti på E9/E12, frågan är ju dock hur stor användning man har av en ny kompressor...
Skrivet av: FancyL
« skrivet: 06 mars 2007, 17:53:52 »

Har fått höra av kunder som köpt via O***a att de fått ut nya utedelar när de skickat pumparna till Göteborg så det verkar ju fungera. Bökigt är det ju dock att vara tvungen att plocka ner och skicka den, men de fick ju iaf en ny pump vilket många var tveksam till.

Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 28 februari 2007, 23:19:21 »

E9CKP är inte drabbad.
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 28 februari 2007, 22:29:49 »

Hoj
Vilka modeller har störst risk för att råka ut för "H16" ?
Jag har en E9CKP från -04 , är jag i riskzonen?

/Klasse

Det är de med rotations kompressorer, ckp har som i min scroll. Den äldre eller föregångaren. Om jag inte är och cyklar så ska det va en fjäder som brister.
Men vad jag läst i forumena här så byter endel leverantörer beteckning så kolla i din inst.bok vad du har.
Skrivet av: Intruder@1400
« skrivet: 28 februari 2007, 22:24:51 »

Hoj
Vilka modeller har störst risk för att råka ut för "H16" ?
Jag har en E9CKP från -04 , är jag i riskzonen?

/Klasse
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 28 februari 2007, 16:03:10 »

Såg precis Plus på TV,n där ,s H16-fel dök upp.

Enligt  så har Svenska  nu lovat att hjälpa alla med H16-fel kostnadsfritt.

Undrar om även dom sidoimporterade pumparna räknas till dessa "alla"?

På SVT,s hemsida under programmet Plus finns en  till  som man skall använda vid felanmälan.

Frågan är bara hur länge detta "erbjudande" finns kvar. Tänk om kompressorn klappar ihop först när kompressor-garantin gått ut.

 har ju utan tvivel offentligt erkänt ett fabrikationsfel på kompressorerna.

Borde  då inte utlova en förlängd kompressor-garanti för alla oss som är oroliga inför framtiden?

Felet kan ju mycket väl göra att den normala kompressor- livslängden radikalt förkortas men ändå att den klarar sig garantitiden ut.

Skall man då åka på att betala servicereparation för ett fel som fanns redan vid inköpet?

Eller skall man kräva hävning av köpet el. konsumentlagen pga ett "betydande ursprungligt fel" ???


 Det är repris i dag kl 17,00 i TV1
 för alla som missade programmet
  mvh Kjell  *vinkar*
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 27 februari 2007, 23:01:41 »

Jo värmepumpar är ju lite speciella eftersom dom förväntas (och ofta gör) fungera felfritt långt efter garantitiden.

Jämför med till exempel hårddiskar eller mobiltelefoner som oftare går sönder före än efter garantitidens utgång.
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 27 februari 2007, 22:52:06 »

Det jag oroar mig mest för är inte ett haveri under garantitiden,
utan hur detta fabrikationsfel påverkar den "normala" förväntade livslängden på min pump.

Det sägs ju att en normal värmepump av idag skall hålla ungefär 10-15 år.
Hur länge kan jag räkna med att min E9-DKE med det av Panasonic officiellt erkända fabrikationsfelet skall hålla?

Vad har jag för garantier att felet inte kommer fram först efter 6år? Och vem betalar då?

Nej. jag propsar envist på att Svenska Panasonic AB skall gå ut med en förlängd garanti för alla med berörda pumpar,
då först kan alla kunder känna sig lugna och trygga, och kanske till och med våga köpa eller rekommendera en Panasonic igen.

Så gör ett seriöst företag som värnar om sina kunder och rykte.
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 27 februari 2007, 20:54:24 »

Det är klart att dom havererar dom också men som Kinnan skriver till oss återförsäljare att genom ett långsiktigt o seriöst handhavande av dessa problem av både dom o oss montörer så kommer varumärket sverigepumpen att stärkas.Detta tror jag också.Eftersom vi tidigare köpt Panasonic från flera håll o nu varit i kontakt med dom alla ser man hur olika reklamationerna fungerar. En av dom större annonsörena här på forumet hör inte av sig trots påstötningar medans en annan som jag var lite tveksam till tidigare är väldigt hjälpsam.Allra bäst var det företag som jag tror ts.f köper sina pumpar av ,jag ringde dit o berättade att jag var hos en herre vars sanyopump gått sönder o enligt uppgift var pumpen köpt hos dom av ett annat företag för ca 1 år sedan.Inga problem blev svaret vi skickar en ny direkt till dig.det kan man kalla service *vinkar*

Jag tror nog Kinnan kommer att hantera sina klagomål seriöst.
Däremot vet nog inte kunderna att dom har en pump som kan krångla, eftersom Kinnan döper om dom till E9SPF resp E12 SPF.
Det kanske är lika så bra?

Nöjdaste kunderna får man ju faktiskt genom att hantera klagomålen så bra som det bara går.
Lyckas man med det, så ökar marknaden enormt då kunderna absolut kommer att rek just den pumpen eller just den montören.

Det O***A gör ju faktiskt precis tvärtom, fast man lyckas få det till att felet är någon annans och att man själv också sitter i kläm mellan kunden och en leverantör som inte tar sitt ansvar...........
Illa knUp
Skrivet av: tolins
« skrivet: 27 februari 2007, 20:38:27 »

Det är klart att dom havererar dom också men som Kinnan skriver till oss återförsäljare att genom ett långsiktigt o seriöst handhavande av dessa problem av både dom o oss montörer så kommer varumärket sverigepumpen att stärkas.Detta tror jag också.Eftersom vi tidigare köpt Panasonic från flera håll o nu varit i kontakt med dom alla ser man hur olika reklamationerna fungerar. En av dom större annonsörena här på forumet hör inte av sig trots påstötningar medans en annan som jag var lite tveksam till tidigare är väldigt hjälpsam.Allra bäst var det företag som jag tror ts.f köper sina pumpar av ,jag ringde dit o berättade att jag var hos en herre vars sanyopump gått sönder o enligt uppgift var pumpen köpt hos dom av ett annat företag för ca 1 år sedan.Inga problem blev svaret vi skickar en ny direkt till dig.det kan man kalla service *vinkar*
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 27 februari 2007, 18:43:20 »

"Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité"
Det är tyvärr så,konsumenten tittar nästan bara på cop o pris,folk har även lärt sig att det ska vara R 410 jag är övertygad om att det finns flera modeller som är byggd för 407 gas o sedan bara konverterade till R 410 som fungerade bättre från början huvuddunk

Det handlar ju om att kränga så många pumpar som möjligt..........

Det är väl lite som blåfärgade lampor till heljusen på bilen.......... huvuddunk

Vad jag undrar över är hur de som köpt Kinnanpumparna gör.
Dom tittar i modellförteckningen av havererade pumpar och andas ut.

Dom har ju en E9 SPF eller E12 SPF. Dom är det ju inga problem med................ b00k
Skrivet av: tolins
« skrivet: 27 februari 2007, 07:17:38 »

"Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité"
Det är tyvärr så,konsumenten tittar nästan bara på cop o pris,folk har även lärt sig att det ska vara R 410 jag är övertygad om att det finns flera modeller som är byggd för 407 gas o sedan bara konverterade till R 410 som fungerade bättre från början huvuddunk
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 27 februari 2007, 00:43:12 »

Som det står på samma sida där dom lovar reparation

Citera
Man ska köpa luftvärmepumpen av någon som installerar den också.

Alltså får vi nog precis som väntat själva stå för arbetskostnaden vid eventuellt fel.

Jag köpte min pump av onzza i oktober med "fem års kompressorgaranti", frågan är ju då om dom byter utedelen upp till fem år, eller om man vid haveri efter två år får en kompressor tillskickad....
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 26 februari 2007, 22:40:51 »

Tänkte nästan säga "den går väl dräpa" men jag har en scroll och en äldre välprövad modell.
Den så kallade "sverigepumpen" är det samma kompressor i den eller en av scrolltyp?
Jag tycker det gått troll i mer än på ett sätt, för tillverkarna verkar mer jaga
cop värden än kvalité.
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 26 februari 2007, 21:57:27 »

Såg precis Plus på TV,n där Panasonic,s H16-fel dök upp.

Enligt Sverker så har Svenska Panasonic nu lovat att hjälpa alla med H16-fel kostnadsfritt.

Undrar om även dom sidoimporterade pumparna räknas till dessa "alla"?

På SVT,s hemsida under programmet Plus finns en mailadress till Panasonic som man skall använda vid felanmälan.

Frågan är bara hur länge detta "erbjudande" finns kvar. Tänk om kompressorn klappar ihop först när kompressor-garantin gått ut.

Panasonic har ju utan tvivel offentligt erkänt ett fabrikationsfel på kompressorerna.

Borde Panasonic då inte utlova en förlängd kompressor-garanti för alla oss som är oroliga inför framtiden?

Felet kan ju mycket väl göra att den normala kompressor-livslängden radikalt förkortas men ändå att den klarar sig garantitiden ut.

Skall man då åka på att betala servicereparation för ett fel som fanns redan vid inköpet?

Eller skall man kräva hävning av köpet enl. konsumentlagen pga ett "betydande ursprungligt fel" ???

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!