0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe Fighter 5111 finns inte, kolla upp siffrorna igen?Är det möjligen 1115?Några teorier.- Tempgivarens placering, om den är nertill så är detta helt normalt, vattnet skiktar sig och när man tappar varmvatten så fylls det på iskallt vatten i botten vilket då påverkar en lågt placerad tempgivare.Lösningen då är att flytta givaren högre upp.- Röret inne i VVB är av, om anslutningarna är nertill så går VV-ut via ett rör som tar från toppen (bygger på skitningesprincipen) tas det ut från botten så blandas vattnet i tanken om, samma sak om anslutningarna är i toppen, då går KV-in via ett rör. (gäller förrådsberedare)-Manteln är full av luft och behöver luftas? Kolla om det sitter en nippel på tanken?-Om det är en slingberedare så är det själva tanken som kanske måste luftas?
Tempgivaren sitter rätt långt ner, kan tänka mig att VV-slingan kanske kyler av vattnet längst ner först medan det fortfarande finns gott om värme kvar i övre delen.Du skulle vara hjälpt av en extra tempgivare om det finns nått dykrör längre upp?Kan du ta en bild så man ser rören mellan VVB och värmepump?
OK, växelventilen sitter på framledningen och den är normalt inte så tät att ev luft i tanken stannar kvar.Så det borde inte vara nån luft i tanken tycker jag. Har det alltid varit så här?Funderar på hur lång kamrörslingan är?För om tempgivaren där nere visar 41 C så borde det vara varmare högre upp, men om rörslingan är lite för kort så hinner inte varmvattnet värmas upp på vägen.Det normala är att man har förrådsberedare till en värmepump, just på grund av detta problem med slingberedare.
Kolla om du har meny 3b? Det skedde en förändring på just 1115/1215 mellan tidiga och sena modeller där Nibe införde meny 3b.Förändringen skedde på årsmodell 2005, de 1115 från 2004 och tidigare har inte meny 3b.Där kan du ändra VV-stopp från (A) som är driftpressostaten till en temperatur upp till 65 C.Men en för hög temp här kommer göra att den löser på högtryckspressostaten.
Det normala är att man har förrådsberedare till en värmepump, just på grund av detta problem med slingberedare.
Jag blir förvånad när du säger att slingberedare inte levererar. Vi satte en STH 502 i en fastighet bestående av två lägenheter samt en verkstad.Ingen som sa att det fattades varmvatten.Enligt Boverkets riktlinjer så ska flödet i duschen vara 0,2 l/s, så enligt nedanstående tabell så finns det energi som överstiger de 25 kW som duschen behöver. Speciellt med tanke på att den blandar i kallvattnet i duschblandaren så flödet genom tanken blir endast 0,14 l/s eller 8,4 l/min. Vid 45° i tankens topp blir fördelningen 0,02 l/s med kallvatten (10°) och 0,18 l/s varmvatten för att få ut 40° i duschmunstycket.