Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar dimmbara lysrör?  (läst 3961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur fungerar dimmbara lysrör?
« skrivet: 20 oktober 2015, 12:23:33 »
Har fått veta att man kan dimmra lysrör?

Hur är det möjligt? Hur fungerar det? Är det vanlig lysrör som ska matas via speciell dimmer?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2015, 12:38:38 »
Han förklarar till hur man dimmrar vanliga lampor. Inte lysrör.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2015, 12:39:19 »
Hur funkar det då? Det står ju inte i den artikeln...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2015, 13:25:16 »
Det går bra att dimma lysrör under förutsättning att drivdonet lägger på glödström till glödtrådarna i ändarna så de hålls varma och kan emittera elektroner även då man har dimmat ner röret så långt att värmen från gasurladdningen inte räcker för att hålla dem glödande. Lysrören är ju dimensionerade för att glödtrådarna ska hålla sig lagom varma utan glödström då det lyser för fullt.

Det fungerar INTE att koppla in en separat dimmer till vilken lysrörsarmatur som helst.

Förr i tiden använde man ofta en vanlig fasvinkelstyrande dimmer för att leverera "huvudström" till armaturen, och en separat glödströmstransformator med en sekundär lindning för varje dimmad glödtråd (dvs två lindningar per lysrör). Det fungerade bra men installationen blev dyr och alltsammans spred mycket radiostörningar omkring sig, så den tekniken försvann, åtminstone i Sverige, i mitten av 90-talet då PTS började jaga innehavare av störande anläggningar mer intensivt än tidigare. Typiska ställen där man kunde hitta sådana installationer var större hörsalar, skolaulor, flotta konferensrum mm som var inredda på 70-talet.

Numera använder man armaturer med elektroniskt drivdon med inbyggd dimmerfunktion, dem styr man antingen med en 0-10 V likspänning eller via någon slags seriell databuss (t ex DALI eller KNX). Vanligtvis matar man armaturen med ständig 230 V nätspänning och använder styrsignalen även för att tända och släcka lyset.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2015, 13:30:20 »
Hur sker själva regleringen av ljusstyrkan? Kör man på en hög frekvens och PWM'ar spänningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2015, 14:20:04 »
Ja. Mycket är otydlig. Jag begriper det inte riktigt.

Kan man ta exempelvis Jula armatur,stoppa i speciella lysrör och ansluta via specuell dimmer och få det att fungera som dimmbar belysning?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2015, 15:20:19 »
På ett kontor där jag jobbade på 80-talet hade de ett konferensrum med dimbara lysrör. Det var infällda kvadratiska armaturer med 4 st 20W T8 rör.

Eftersom man är en nyfiken själ så kollade jag in hur det funkade en kväll och i armaturen satt en transformator med tre sekundärlidningar, om jag kommer ihåg rätt. 20W rören är ju normalt parvis seriekopplade så det var en lindning till ena änden av ena röret, en lindning till andra änden av det röret plus ena änden av andra röret och sedan en lindning till sista änden.

Glödtrådarna värmdes alltså av denna transformator och sedan kunde man reglera ljusstyrkan med vad som verkade vara en vanlig dimmer. Armaturerna hade alltså inga glimtändare utan den funktionen fick man med transformatorn. Det satt säkert en vanlig reaktor i serie också.

Egentligen borde det vara ganska enkelt att konvertera en vanlig armatur genom att plocka bort glimtändarna och ersätta med en lämplig transformator.

Tydligen krävs Rapid Start lysrör till dessa :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2015, 16:10:13 »
BigGit, nej du kan inte dimma "vanliga lysrörsarmaturer" med en vanlig drossel utan måste ha en annan typ som redan beskrivits.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hur fungerar dimmbara lysrör?
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2015, 22:58:35 »
Ja. Mycket är otydlig. Jag begriper det inte riktigt.

Kan man ta exempelvis Jula armatur,stoppa i speciella lysrör och ansluta via specuell dimmer och få det att fungera som dimmbar belysning?

Nej. Däremot kan du ta lysrören som sitter i vilken billig Jula-armatur som helst och sätta dem i en armatur som har dimbart drivdon. Normalt sett kan du inte mata armaturen via en dimmer, utan dimningsfunktionen sitter inbyggd i armaturen men kan styras utifrån, som jag skrev tidigare.
Om du har en armatur med elektroniskt drivdon som inte är dimbart, så går det teoretiskt att byta det mot ett dimbart drivdon, men det blir förmodligen dyrare än att köpa en armatur som har rätt sorts drivdon från fabrik. Formalistiska personer brukar också påpeka att man tar på sig ett produktansvar själv och inte längre kan hänvisa till armaturens CE-märkning, om man har byggt om den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!