Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil till IVT Greenline E14  (läst 3142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventil till IVT Greenline E14
« skrivet: 20 maj 2016, 11:38:24 »
Hej,
växelventilen till vÃ¥r bergvärmepump har börjat trilskas.  Efter att frugan duschat i morse lät det som om nÃ¥got slog med en hammare pÃ¥ elementen. Det verkar som om växelventilen försöker slÃ¥ om till att värma varmvattnet, men den smäller till sÃ¥ hÃ¥rt att den av nÃ¥gon anledning försöker igen och igen var 5:e sekund.
På ventilens undersida så finns en liten plastpigg som åker fram och tillbaka beroende på läge. Om jag håller emot den när den slår över (inte så hårt, men jag dämpar ner smällen med kanske 50 N) så blir ventilen nöjd och slutar att hammra.

Jag undrar om någon vet om det är enkelt att åtgärda detta fel, utan att behöva tillkalla en reparatör och byta hela växelventilen.

NÃ¥gon idé om vad orsaken kan vara?  Vanlig förslitning,  skräp nÃ¥gonstans i systemet, eller hög belastning pga dÃ¥ligt tryck pÃ¥ värmesidan (vi har haft problem med luft i elementen)?

Tacksam för förslag!
Lars

Utloggad Lars123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2016, 11:39:45 »
Eh, jag menar 5 N, inte 50.  Jag är inte sÃ¥ stark i mitt pekfinger...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2016, 13:10:07 »
Enligt min svåger, som installerar IVT, suger IVTs gamla växelventiler värre än nåt annat. Byt till en LK, vilket är vad IVT nu gör tydligen.

Annars går det väl att smörja upp den. Om man är normalhändig byter man den nog relativt enkelt själv.

Du har ingen försäkring som täcker detta? Jag fick min bytt, till en LK, på Stiebels 10 års försäkring, av en IVT reparatör :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2016, 09:34:55 »
Växelventilen pÃ¥ min C7 frÃ¥n 2002 har kärvat flera gÃ¥nger men det är rätt lätt och billigt att avhjälpa själv utan att byta ut ventilen. Men den mÃ¥ste plockas isär. Det räcker inte med att bara smörja "den tröga pinnen" som de flesta tycks göra. 
Numera åtgärdar jag den runt var annat eller var tredje år i förebyggande syfte för att slippa att den börjar krångla.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59249.msg618822#msg618822

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2016, 10:54:13 »
Hej,
växelventilen till vÃ¥r bergvärmepump har börjat trilskas.  Efter att frugan duschat i morse lät det som om nÃ¥got slog med en hammare pÃ¥ elementen. Det verkar som om växelventilen försöker slÃ¥ om till att värma varmvattnet, men den smäller till sÃ¥ hÃ¥rt att den av nÃ¥gon anledning försöker igen och igen var 5:e sekund.
På ventilens undersida så finns en liten plastpigg som åker fram och tillbaka beroende på läge. Om jag håller emot den när den slår över (inte så hårt, men jag dämpar ner smällen med kanske 50 N) så blir ventilen nöjd och slutar att hammra.

Jag undrar om någon vet om det är enkelt att åtgärda detta fel, utan att behöva tillkalla en reparatör och byta hela växelventilen.

NÃ¥gon idé om vad orsaken kan vara?  Vanlig förslitning,  skräp nÃ¥gonstans i systemet, eller hög belastning pga dÃ¥ligt tryck pÃ¥ värmesidan (vi har haft problem med luft i elementen)?

Tacksam för förslag!
Lars

Jag skulle gissa att gränslägesgivaren är rapplig, just detta att motorn upprepar växlingen (och gissningsvis kuggar över) tyder på att den tror att ventilen är i fel läge.
Det krävs nog en genomgång av funktionen av själva motordelen tror jag i detta fallet. Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2016, 19:25:57 »
Tack för alla svar!

@Carl: Sitter gränslägesgivaren i själva växelventilen? Om det är svår-servat är det kanske enklast att byta ventilen?

(Har kontaktat en reparatör och de kommer förbi och "tittar" pÃ¥ värmepumpen för 1900 kr. Om växelventilen mÃ¥ste bytas sÃ¥ kommer de tillbaka en _annan_ dag (för 1900 kr till + materialkostnad + tillägg) och byter ut den.  Verkar det vettigt? Har man inte reservdelar med sig om man jobbar som reparatör?)


Jag skulle gissa att gränslägesgivaren är rapplig, just detta att motorn upprepar växlingen (och gissningsvis kuggar över) tyder på att den tror att ventilen är i fel läge.
Det krävs nog en genomgång av funktionen av själva motordelen tror jag i detta fallet. Sc:,h


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil till IVT Greenline E14
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2016, 10:59:22 »
Gränslägesgivaren sitter i motordelen, det kan vara en idé att byta hela paketet med ventil/motordel om man inte vill pilla med det själv.
Jag skulle nog säga till reparatören att ta med sig en ny växelventil direkt och bara byta ut så slipper du felsökningskostnaden.
Själva ventilen kostar mindre än felsökningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!