Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MSZ-GA35VA  (läst 2193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kramwooper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
MSZ-GA35VA
« skrivet: 26 december 2010, 01:50:27 »
Jag funderar på hur man ska ha luftvärmepumpen inställd när man eldar i kamin för bästa effekt?
Jag han min inställd på heat, högsta blåsten, och ca 25-28 grader. Har ca -20 ute, men det känns som att pumpen blåser kallare när det blir varmt av kaminen, är det bara inbillning kanske?
Sen undrar jag, om man ändrar om värmegraderna lite då och då, blir det mycke dyrare då?? Hörde av nån att det kostar mycket om man stänger av och sätter på den mycket. är det samma sak med graderna då?!?!

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: MSZ-GA35VA
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 17:15:00 »
När du tillför värme från kaminen så behöver inte pumpen ge lika varm luft,om luften från kaminen möter upp med luften från pumpen.
Det bästa är nog om man kan hålla en jämn temperatur genom att ändra börvärdet på handkontrollen. Dock kan det ju vara lämpligt att elda med måtta, då den mycket heta värmen från en braskamin kan stänga av pumpen.
Vid -20ºC så tror jag inte att du får högre temp på luften än ca +30 vid spjällen, men det kanske räcker. Med en braskamin med inbyggd fläkt kan man ju med lätthet få +35ºC,typ dövarmt i hela kåken. Min lilla Morsö vedkamin är på 5KW och samverkar bra, som extra värmekälla de kalla dagarna. tomte::

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!