Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BVP agerar annolunda efter uppdatering? NIBE S1255  (läst 258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PUMPPP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BVP agerar annolunda efter uppdatering? NIBE S1255
« skrivet: 16 januari 2024, 11:38:07 »
Hej!

Vi har en S1255 som fungerat bra sedan vi flyttade in i vårt nybyggda hus i slutet av 2022. Över tid har jag försökt sätta mig in i hur pumpen fungerar någorlunda och lärt mig vilka normalvärden den brukar hålla på diverse variabler. Fram till runt 6 januari i år. Från den dagen började pumpen öka sina flöden, både i köldbärarkretsen och i golvvärmeslingorna.
Se bifogade bilder. Jag vet inte varför den har börjat med detta men jag TROR att jag uppdaterade pumpen den dagen. Har försökt hitta något som kan bevisa det i systemen men kan inte hitta det. Just 6 januari var också dagen vi hade under -20 grader utomhus, vilket också det är avvikande såklart, så därför är det svårt att avgöra anledningen - uppdatering eller kyla... Det som talar för att det är pga uppdateringen är att den har fortsatt öka flöden trots högre utomhustemp.

Min upplevelse av vad detta har fått för konsekvenser är att pumpen har betydligt svårare att jobba bort minusgradminuter så den kör ovanligt länge och hårt och vi har fått en högre inomhustemp för en viss kurva.

Till min fråga då egentligen: Är det någon nackdel med det nya "agerandet" av pumpen, exempelvis minskad effektivitet, högre slitage, eller dylikt? Vet någon vad detta kan bero på? Kan det vara något fel som gör att den går annorlunda?

Jag är som ni märker ingen expert på detta, så återkoppla gärna om ni vill ha någon mer data.

Tacksam för lite hjälp.

T
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 11:44:07 av PUMPPP »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!