Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta av köldbärare  (läst 1114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lufta av köldbärare
« skrivet: 11 januari 2024, 17:08:23 »
Jag har en Nibe figher 1215 som står och mullrar i källaren. Den har börjat krångla lite, typiskt mitt i vintern. Två gånger har jag fått FRYSLARM och nu i dag LP-LARM. Jag har pumpat i mer köldbärare nu, hade en halv bar enligt manometern men tänker att det inte kunde skada att få upp trycket lite.
Jag vill se till att jag inte pumpade in luft på köpet men hur gör jag för att lufta av? Jag har identifierat två ventiler som ser lovande ut, sitter högt upp. Är det bara att stänga av pannan och lossa lite där och lufta precis som på ett element? Eller tänker jag fel.
Se mitt fina fotomontage nadan.
Den andra ventilliknande prylen som sitter rakt ovanför dörrposten på bilden – vad är den till?
Tacksam för svar!
Martin

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 17:20:37 »
Vad är temp på köldbärare in och köldbärare ut? (när kompressorn går)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 17:27:46 »
Vad är temp på köldbärare in och köldbärare ut? (när kompressorn går)
Jag vet inte hur jag ska tolka KB-r riktigt men så här står det. Nu har den stått och blinkat rött och larmat några timmar medans jag var på jobbet och jag har precis startat upp den efter att ha fyllt på köldbäraren. Jag vet inte om det påverkar.
KB-f: 6
KB-r: - 5 (- 8.  )

« Senast ändrad: 11 januari 2024, 17:30:34 av martinhedstrom »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2024, 19:15:11 »
Siffrorna blir inte rättvisande om inte kompressorn gått ett tag när man läser av. Dessutom kan givarna visa fel. Har du en termometer kan du mäta på rören om du kommer åt. Kanske innanför isoleringen så det blir rätt.

Väldigt kall köldbärare ut på din bild i alla fall, och stor skillnad. Kanske cirkulationspumpen för köldbäraren inte går som den ska? Om kompressorn går utan larm, så läs av tempen igen om en stund.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2024, 20:40:23 »
Nu har den stått och jobbat ett bra tag utan att gnälla, det tar ett tag att värma upp allt efter att den har stått still.

På displayen läser jag
KB-f: 4
KB-r -5 (- 8  )

Jag har mätt av rören under isoleringen med ugnstermometern.
4.7
-3.4

Ser det rimligt ut?




Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2024, 07:14:42 »
Rensat filter på kalla sidan?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2024, 07:23:59 »
Cirkulationsroblem!

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2024, 07:57:24 »
Rensat filter på kalla sidan?

Det har jag inte gjort. Och jag vet inte hur jag gör det heller. Vet liksom inte var jag ska börja leta efter något att rensa. Nu får ursäkta okunskapen.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2024, 09:12:11 »
Det du visar på din bild är en luftare. Fingermutter högst upp, ibland behövs polygrip.

Har du någon frigolitlåda? Någon kran med ovanligt klumpigt hus? Dessa frågor gäller på KB-sidan för att hitta smutsfilter.

NÃ¥got plaskande ljud?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2024, 10:01:15 »
Det har jag inte gjort. Och jag vet inte hur jag gör det heller. Vet liksom inte var jag ska börja leta efter något att rensa. Nu får ursäkta okunskapen.

Jag hade samma problem på min Thermia Villa Classic, LP-larm stup i ett. Det slutade med att jag fick byta brinepump (köpte av en schysst kille här på forumet) och nu har den gått klockrent i över en månad. När jag startade upp maskinen efter bytet (enbart cirkpump) så hördes en markant skillnad i flöde (ljud).

Jag var väldigt nära att slänga ut min pump från 2001 och köpa en ny. 500kr och lite obekväm arbetsställning sparade mig 150'. :)

1. Rensa smutsfiltret på kalla sidan, vilket bör sitta i närheten av ditt brinekärl, en sexkant (kan vara täckt i isolering) och under muttern/locket så ska det finnas en avstängning. Slå av maskinen via skyddsbrytaren och stäng samtliga ventiler (relaterat till köldbäraren) Du behöver en tång avsedd för segersäkringar, lossa segersäkringen och ta upp filtret/korgen, och rengör. Är filtret rent, så har du "garanterat" en defekt brinepump. Hålet kan ju iofs. ha fryst också, men det är långsökt, om grejorna har fungerat innan.

Vad har du för borrhål och vilken årsmodell är din pump? :)

NOTERA: Jag lär mig fortfarande, så någon mer kunnig får mer en gärna rätta mig, angående min beskrivning ovan.

Edit: Jag hade ett plaskande ljud i köldkretsen då jag körde brinepumpen manuellt, jag tog det för luft. Spolade borran, men felet kvarstod.
« Senast ändrad: 12 januari 2024, 10:04:05 av LinusP12 »

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2024, 20:07:40 »

Kan det sitta ett filter därunder?

Jag vet tyvärr varken hur gammal maskinen är eller hur djupt Ihålet är. Grejjerna kom på köpet liksom, jag skulle höfta på att den är från 2005 – däromkring.
Inget plaskande ljud, den gick fint ett dygn när jag hade fyllt upp med sprit och vatten men nu står den och blinkar LP konstant. Och går på patron.


Edit: Jag slog av pannan, stängde den röda ventilen och den inpilade muttern. Tömde expansionskärlet därigenom så det blev ganska blött! Det satt ett runt "filter" i röret bakom muttern, fullt av brunt slajm. Har gjort det skinande rent, stoppat tillbaka allt, fyllt på ny vätska och kört igång pumpen och den larmar fortfarande så fort den går igång.
Finns det något mer jag kan göra innan jag ringer någon expert?
 
Edit2: Läste att det kunde vara cirkulationspumpen som fastnat så jag stängde ned allt och plockade loss "skruven" på cirkulationspump för köldbärare. Tog en mindre mejsel och kunde vrida runt impellern lätt som en plätt. Synd.
Det kanske är svårt att svara på generellt men ska det gå att köra pumpen för kb manuellt? För att se om den funkar alls.
« Senast ändrad: 12 januari 2024, 21:30:50 av martinhedstrom »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2024, 21:25:38 »
Jepp under där sitter ett filter, normalt så brukar det inte bli skit i det, men i bland blir det som en gele som sätter sig där.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2024, 21:36:36 »
Jepp under där sitter ett filter, normalt så brukar det inte bli skit i det, men i bland blir det som en gele som sätter sig där.

Nu sitter det ett otroligt rent filter där. Men ingen lycka.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2024, 22:10:36 »
Har cirkulationspumpen ett vred med tre lägen? Vissa modeller har problem med glapp i vredet. Då stannar pumpen lite slumpmässigt. Jag har fixat en genom att ta isär boxen med vredet mm och sedan lött ihop kontaktbläcken i önskat läge.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2024, 22:25:17 »
Har cirkulationspumpen ett vred med tre lägen? Vissa modeller har problem med glapp i vredet. Då stannar pumpen lite slumpmässigt. Jag har fixat en genom att ta isär boxen med vredet mm och sedan lött ihop kontaktbläcken i önskat läge.

// Magnus

Oklart, den sitter förbaskat trångt till bakom den vanliga cirkulationspumpen. Jag kan ana något slags reglage på höger sida när jag fingrar i blindo men skulle behöva ta bort sidoplåten för att komma åt tror jag. Och där står en varmvattenberedare.
DOCK så testade jag att starta nu när jag var nere för att ta den här fina bilden. Och då gick monstret igång utan larm. Håller tummarna för att jag vaknar i ett varmt hus i morgon.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!