Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?  (läst 547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

n_e

  • Gäst
n_e
MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« skrivet: 09 januari 2024, 21:00:03 »
Hej! Jag har en IVT Greenline HE från 2019 som värmer ett tvåplanshus från 1978. Högtempsradiatorer på ovan och nedanvåning. I köket har jag ersatt en radiator med golvvärme. Jag använde då en minishunt M60n från LK. Nu tänkte jag ersätta totalt tre radiatorer på nedanvåningen med knappt 20m2 golvvärme och börjar fundera på om volymen i systemet kan bli ett problem.

Jag har sökt en hel del för att finna svar på om en volymtank kan installeras på en utgående radiatorslinga men hittar inte svar. Framledningen från BVP delar sig direkt vid pumpen med två rör till ovanvåningen och två rör till nedanvåningen. Nedanvåningens system delar sig snabbt till tre olika utrymmen där jag kommer att koppla på mig på ett av dessa utrymmen med en ny M60n-shunt.

Jag har ett tjusigt utrymme under min trappa där jag är sugen på att sätta en volymtank men den kommer då komma efter att framledningen från BVP redan förgrenat sig. Är det möjligt att göra så eller måste man koppla in sig direkt på BVP med volymtanken?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2024, 13:43:02 »
Enligt din beskrivning så delar det sig till 4 olika stammar direkt vid värmepumpen, sen förstår jag inte riktigt om volymtanken hamnar efter den andra förgreningen eller inte?
Men i bästa fall kommer ca 1/4 gå via tanken och i sämsta fallet 1/12? ???
I första fallet blir effekten av volymtanken marginell, i andre obefintlig.
Kan du få in hela flödet via tanken så gör den ju störst nytta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

n_e

  • Gäst
n_e
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2024, 17:47:38 »
Ibland behövs det bara någon som formulerar om och nu trillade polletten ner tror jag.
Det är ett 2-rörssystem och BVP sitter på nedanvåningen. Direkt efter CP går det två rör upp till ovanvåningen till ett flertal radiatorer och två rör går ner i plattan för radiatorer på nedanvåningen. De två rören som går ner i plattan har ett antal T-kopplingar som går förgrenar sig till flera radiatorer.

Det är nog så illa som du skriver, den T-kopplingen jag har spanat in skulle teoretiskt ha 0,5 * 0,5 * 0,5 av flödet och det blir kanske ingen hit.

Men jag greppar inte helt ändå för om jag stoppar in volymtanken där jag har tänkt i en seriekoppling så kommer den lämna ifrån sig kallare vatten tillbaka till VP vilket gör att det får jobba längre tid innan den stannar. Radiatorvattnet blandar sig ju när den kommer tillbaka till returledningen på VP. Jag är inte duktig på värmepumpar så risken är att jag missförstått något fundamentalt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2024, 18:27:57 »
Jo, det blandar sig i samma proportion som det delas upp i.
Visst kommer den ge liten effekt, men det jag försöker påpeka är att om du nu ska lägga pengar på en tank och koppla in den, så skulle jag nog satsa den pengen där den gör mest effekt.
Hur ser det ut i pannrummet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad n_e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2024, 20:59:32 »
Försöker lägga in bild på pannrummet. Har bifogat men osäker på om den kommer att synas. Riktigt dåligt med plats direkt efter CP som synes. Däremot skulle jag med ganska enkla medel kunna koppla på mig direkt på rören till höger i bild som går ner i golvet. Dessa går till hela nedanvåningens radiatorer som är sex till antalet efter att jag har plockat bort tre stycken.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2024, 12:50:33 »
Ser att du har ett litet projekt pÃ¥ gÃ¥ng med att bila upp golvet ocksÃ¥.  :)
Jo det var inte mycket plats där, funderar på om det är möjligt att koppla på ett rör direkt efter cirkpumpen och ställa tanken i ett angränsande utrymme?
Men det beror helt på vad som finns i de angränsande utrymmena?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad n_e

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥ste volymtanken sitta direkt vid BVP?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2024, 13:36:30 »
Ja det är i samband med bilningsarbetena som jag konstaterar att det finns ett perfekt oanvänt utrymme under trappan som kan få plats med en volymtank. Trappan ligger typ tre meter bort så det skulle bli sex meter extra rör det handlar om.

Allt är såklart möjligt men det blir mycket mer jobb för mig med att koppla direkt efter cirkpumpen jämfört med att koppla på efter det första T-stycket. Jag förstår vad du menar med att blandningen av kallt och varmt vatten kommer att ske i den proportion som flödar genom volymtanken så jag får helt enkelt ta mig en funderare på om jag vill gå den enkla vägen som inte är lika bra eller göra en större insats och flytta runt på rören ovanför VP. Tack för nya insikter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 679
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!