Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Haveri pÃ¥ CTCn dags för ny. Ska man skaffa NIBE eller CTC?  (läst 704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
Hej
Väldigt länge sedan jag postade här. Men så kanske det blir när pumpen bara går och går för att efter 17 år slutar med ett kompressorhaveri. Då kommer ju frågan upp om man ska laga och hoppas på att min ECOel går ytterligare 17 år eller en ny installation är det det bästa ur energiförbrukning och trygg drift.
Har ett 1-rörsystem men har förstått att man i stort utvecklat bort den fördel som CTC hade med shuntventil och även nya CTC har växelventil, hoppas att problemen som en växelventil kan ha också är "bortvecklade" :-) Har fått två förslag på offerter där NIBE är några 1000-lappar billigare
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Haveri på CTCn dags för ny. Ska man skaffa NIBE eller CTC?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 13:18:43 »
Hej
Väldigt länge sedan jag postade här. Men så kanske det blir när pumpen bara går och går för att efter 17 år slutar med ett kompressorhaveri. Då kommer ju frågan upp om man ska laga och hoppas på att min ECOel går ytterligare 17 år eller en ny installation är det det bästa ur energiförbrukning och trygg drift.
Har ett 1-rörsystem men har förstått att man i stort utvecklat bort den fördel som CTC hade med shuntventil och även nya CTC har växelventil, hoppas att problemen som en växelventil kan ha också är "bortvecklade" :-) Har fått två förslag på offerter där NIBE är några 1000-lappar billigare


Mitt tips, men jag är Nibe-fanboy:
Köp en 1255-Nibe, finns enormt mycket billiga reservdelar kommersiellt och på begagnatmarknaden. Inga barnsjukdomar som S-serien kanske(?) har(?)...

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med växelventil slipper du om du monterar Bolilermag.
(Magnetitfilter)

Kolla in Mitsubishis Geodanpumpar. Betydligt biligare i inköp än Nibe. Många märken kör med Mitsubishis kompressorer.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
Det blev tillslut en NIBE 1156. Änså länge fungerar det bra, efter ca 36h :)
Nu ska det till att se om det går att optimera.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!