Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 06 februari 2012, 16:19:31 »

Just en Peugeot 404 från -64 körde jag som förstabil när jag fått körkort 1989, fick faktiskt fråga på en mack var jag skulle tanka, därbak, BAKOM registreringsskylten, det var inte ens självklart för personalen på macken. Bilen var ett kärt arvegods efter min farfar.

Peugeot 403 hade tanklocket bakom ena baklampan, om jag inte missminner mig.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 06 februari 2012, 14:25:23 »

Har det inte nått med avgasrörets dragning också?

Troligen har det att göra med den komplicerade bakvagnen som kräver en hel del plats i mitten av bilen
Skrivet av: tyke
« skrivet: 06 februari 2012, 11:53:05 »

Hej  *vinkar*
Just en Peugeot 404 från -64 körde jag som förstabil när jag fått körkort 1989, fick faktiskt fråga på en mack var jag skulle tanka, därbak, BAKOM registreringsskylten, det var inte ens självklart för personalen på macken. Bilen var ett kärt arvegods efter min farfar.
Far min hade en i början av 70 talet, jag tyckte den va riktigt läcker med fenorna där bak.  8)
Lite ifrån ämnet men är det någon annan som minns att det stod en 404 uppställd på Norr Mälarstrand "Sthlm" i början-mitten av 70 talet.
Har för mig att det stod stora skyltar vid bilen som talade om vilken dålig bil det var speciellt rostbenägen....
Tror det hela handlade om en missnöjd/rättshaverist bilkund som var otroligt missnöjd....Tror att det var Gjestvang som var motparten.
Jag var i 10 års åldern då så jag kan ha blandat ihop det lite  :D

M v h tyke  :D
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 06 februari 2012, 11:26:44 »


Inser ju att om tanklocket satt på samma sida på alla bilar skulle det skapa köer å frustration på mackarna.

M v h tyke  :D
Märkligt det där, ser ofta att folk köar bakom nån annan i stället för att sno runt och ta en ledig pump på "fel" sida även om det finns hur mycket plats som helst för denna manöver.
Antagligen blir dom väl upprörda också om nån annan gör det och "tränger" sig.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 06 februari 2012, 11:22:33 »

Hade inte en del årsmodeller av Peugeot 404 tanklocket innanför ett av blinkersglasen bak?

Äldre Mercedes (Compact-serien 1968-75) hade också tanklocket innanför bakre nummerplåten.

Ett annat fall av udda tanklocksplacering är Skoda 1000MB från 60-talet. Den har till synes likadana Skoda-emblem på båda framskärmarna, men det runda Skodamärket på höger sida utgör tanklocket. Öppnas med en spak under instrumentbrädan.

När det gäller Volvo så är det väl 700/900-serien som har det på vänster sida men de flesta andra modeller har det till höger.

Beträffande undantag från "bränslemätarregeln" så kommer jag på åtskilliga 70- och 80-talsbilar som har bränslemätare till vänster och tankpåfyllning till höger:
Citroën GS och BX.
Mercedes 123-serie.
Vaz/Lada, åtminstone de modeller som har rundinstrument (t ex äldre Niva).
VW Golf I och Scirocco I (eventuellt varierande beroende på om bilen har varvräknare eller inte).
Hmm...hur är det egentligen med Saab 99?
Skrivet av: ninjan
« skrivet: 06 februari 2012, 11:03:15 »

å tom Peugeot 404 som hade tanklocket därbak.
M v h tyke  :D
Just en Peugeot 404 från -64 körde jag som förstabil när jag fått körkort 1989, fick faktiskt fråga på en mack var jag skulle tanka, därbak, BAKOM registreringsskylten, det var inte ens självklart för personalen på macken. Bilen var ett kärt arvegods efter min farfar.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 05 februari 2012, 12:27:03 »

Har det inte nått med avgasrörets dragning också?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 februari 2012, 12:05:37 »

Hej  *vinkar*
Problemet med Jagularerna  ^-^ var väl att du faktiskt måste fylla båda tankarna, alltså två tankningar per gång.

Hade jag inte en aning om. Trodde i min enfald att de mynnade ut i samma tank. :o
Dom kan krångla till det mesta tydligen...engelsmännen.
Kan vara ute å cykla nu men var man inte tvungen att lyfta ur motorn ur de första hundkojorna mini cooper för att byta fläktrem....?

M v h tyke

Det fanns en switch på instrumentbrädan där man kunde välja vilken tank man för tillfället använde. Jag tror den switchen även påverkade tankmätaren så att det alltid var den aktuella tankens status som visades.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 05 februari 2012, 10:18:05 »

Hej  *vinkar*

Lyckades tydligen att trycka in Tipos citat plus mitt svar i samma ruta.  :D

M v h tyke  :D
Skrivet av: tyke
« skrivet: 05 februari 2012, 10:13:30 »

Hej  *vinkar*
Problemet med Jagularerna  ^-^ var väl att du faktiskt måste fylla båda tankarna, alltså två tankningar per gång.

Hade jag inte en aning om. Trodde i min enfald att de mynnade ut i samma tank. :o
Dom kan krångla till det mesta tydligen...engelsmännen.
Kan vara ute å cykla nu men var man inte tvungen att lyfta ur motorn ur de första hundkojorna mini cooper för att byta fläktrem....?

M v h tyke
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 februari 2012, 10:02:00 »

Gamla jaguarer med ett tanklock på varsin sida måste vara det optimala eller gamla jänkare å tom Peugeot 404 som hade tanklocket därbak.

M v h tyke  :D

Problemet med Jagularerna  ^-^ var väl att du faktiskt måste fylla båda tankarna, alltså två tankningar per gång.

Gamla Amazoner var ju enkla att fylla också. De hade ju heller aldrig några problem med trånga rör, påfyllningen satt ju direkt i tanken. Inte så kul att bli aktersmälld dock.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 05 februari 2012, 10:00:53 »

Hej  *vinkar*
Vad det är som styr anledningen till att påfyllningen sitter på Hö resp Vä vet jag ej...
Men om du sitter i en bil och blir osäker på vilken sida påfyllningen är ska du kolla på instrumenttavlan.
Sitter nivåmätaren för bränslet åt höger på tavlan så sitter även påfyllningen på höger sida, och vice versa, nivåmätaren åt vänster på tavlan så sitter påfyllningen oxå åt vänster.
Stämmer till 99,5% på bilarna  Thumbsup
Tydligen så hade frugan en av dessa 0,5% av bilar som avvek   ;)
Suzuki Swift följer inte den gängse normen vad det gäller tankmätarplaceringen.... :D
Däremot bekräftar det tillverkningstesen då jag har för mig att de har vänstertrafik i Japan.
Det är väl för att Jaggan drar så mycket soppa så det krävs två man för att tanka upp den  ;D
;D

M v h tyke  :D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 07:31:30 »

Gamla jaguarer med ett tanklock på varsin sida måste vara det optimala eller gamla jänkare å tom Peugeot 404 som hade tanklocket därbak.

Det är väl för att Jaggan drar så mycket soppa så det krävs två man för att tanka upp den  ;D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 07:30:24 »

Tanklocket sitter normalt på samma sida som passageraren på den marknad bilen tillverkas, så bilar från Asien har oftast tanklocket på "fel" sida, dvs förarsidan, medans bilar som är tillverkade i Europa/USA sitter rätt..för oss i Svedala. Undantaget från regeln är väl England som har "rätt" sida trots att man uppenbarligen kör på fel sida..och en eller annan Volvo uppenbarligen :)

Min förra Amerikanska bil (Chrysler voyager) hade tanklocket på vänster sida. Min nuvarande Spansktillverkade Ford-wannabe (Seat 'Alabama') har det på höger sida.

På Chryslern stod det dock 'Fuel door' och en pil åt vänster i nederkant på instrumentbrädan, så där kunde man inte ta fel...
Skrivet av: micke_011
« skrivet: 05 februari 2012, 04:07:46 »

Tanklocket sitter normalt på samma sida som passageraren på den marknad bilen tillverkas, så bilar från Asien har oftast tanklocket på "fel" sida, dvs förarsidan, medans bilar som är tillverkade i Europa/USA sitter rätt..för oss i Svedala. Undantaget från regeln är väl England som har "rätt" sida trots att man uppenbarligen kör på fel sida..och en eller annan Volvo uppenbarligen :)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 februari 2012, 01:25:06 »

Hittade detta inlägg på nätet:

De flesta bilar har faktiskt en hint vilken sida de sitter på!
På de flesta bilarna är det en bensinpump som symbol för bensinmätaren. Kollar man noga hänger antingen pumphandtaget till vänster eller höger, på den sidan handtaget hänger sitter oftast tanklocket :) Stämmer på nästan alla bilar!
tanklock på vänstersida

http://images.gasgoo.com/MiMgIzY2NTI...fuel-meter.jpg

Finns ett till sätt biltillverkarna visar vart tanklocket sitter, då med hjälp av en pil. Kan det se ut så här.
http://www.istockphoto.com/file_thum...fuel-meter.jpg

Tyvärr fungerade ju inte länkarna  huvuddunk
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 februari 2012, 01:24:16 »

Hittade detta inlägg på nätet:

De flesta bilar har faktiskt en hint vilken sida de sitter på!
På de flesta bilarna är det en bensinpump som symbol för bensinmätaren. Kollar man noga hänger antingen pumphandtaget till vänster eller höger, på den sidan handtaget hänger sitter oftast tanklocket :) Stämmer på nästan alla bilar!
tanklock på vänstersida

http://images.gasgoo.com/MiMgIzY2NTI...fuel-meter.jpg

Finns ett till sätt biltillverkarna visar vart tanklocket sitter, då med hjälp av en pil. Kan det se ut så här.
http://www.istockphoto.com/file_thum...fuel-meter.jpg
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 februari 2012, 01:20:19 »

BTW: Kl. 01:01:05 drabbades vi av dagens (12/02/05) I-landsproblem  :o
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 februari 2012, 01:14:40 »

Vad det är som styr anledningen till att påfyllningen sitter på Hö resp Vä vet jag ej...
Men om du sitter i en bil och blir osäker på vilken sida påfyllningen är ska du kolla på instrumenttavlan.
Sitter nivåmätaren för bränslet åt höger på tavlan så sitter även påfyllningen på höger sida, och vice versa, nivåmätaren åt vänster på tavlan så sitter påfyllningen oxå åt vänster.
Stämmer till 99,5% på bilarna  Thumbsup
Skrivet av: tyke
« skrivet: 05 februari 2012, 01:01:05 »

Hej  *vinkar*
Ännu en liten tankenöt   :D.
Vad är det som styr vilken sida av bilen som tanklocket sitter på ?
Inser ju att om tanklocket satt på samma sida på alla bilar skulle det skapa köer å frustration på mackarna.
Är det något som bilbranschen kommer överens sinsemellan som (elbranchen)   ;) eller är det andra faktorer som styr?
Hade ett tag två volvobilar samtidigt där tanklocken satt på olika sidor jä*ligt irriterande när man ställt sig fel vid macken.
Gamla jaguarer med ett tanklock på varsin sida måste vara det optimala eller gamla jänkare å tom Peugeot 404 som hade tanklocket därbak.

M v h tyke  :D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!