Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV  (läst 4385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« skrivet: 30 november 2012, 19:14:55 »
Testade med digital termometer och fick följande temp på max fläkt och 30gr vald temp.
Ute -3,8
Inne vid utblåset +52,3
Är detta bra för en 10 år gammal pump? Den klarar nästan att värma huset vid-5, men man måste stötta ,med el i bortre sovrummen. Huset är 125kvm enplan.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #1 skrivet: 30 november 2012, 19:22:24 »
Det är väl som det ska vara, 50-55C är normalt.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #2 skrivet: 30 november 2012, 19:25:15 »
Ok.
Vad är skillnaden mot en modern pump, eller är effekten helt enkelt för klen för att klara värma huset?

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #3 skrivet: 30 november 2012, 21:19:15 »
Mycket som spelar roll där, planlösning, isolering, ventilation, effekt...
Jag måste t.ex ha 2 pumpar för att värma ett hus som är ungefär lika stort som ditt, 2 plan, frånluft.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #4 skrivet: 30 november 2012, 21:25:28 »
Ok, tack shelter.
DÃ¥ antar jag att en ny pump inte gör sÃ¥ stor skillnad. Denna fÃ¥r nog snurra ett tag till. Känns ju bra att en 10Ã¥r gammal maskin fortfarande levererar  :).

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #5 skrivet: 30 november 2012, 21:28:06 »
Känner inte alls till modellen men varför byta något som fortfarande fungerar? Inte ofta man gör det i värmepumps sammanhang iaf.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #6 skrivet: 30 november 2012, 21:33:08 »
För att den inte riktigt klarar jobbet vid lägre temp än -5grader (dvs hela huset). Men man kan ju hoppas att det blir en mild vinter. Kan kanske vara en idé att komplettera med en mindre variant så man får två.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #7 skrivet: 30 november 2012, 21:48:48 »
Man kan fÃ¥ en ganska hög utblÃ¥stemperatur om det är ganska "lÃ¥gt" luftflöde  även om det är pÃ¥ max fläkt.
Är lamellerna fulla med damm så kan temperaturen stegra lite till och det blir fel vid effektberäkningen.
Äldre modeller har oftast lite sämre (längre och oftare) avfrostningscykler vilket påverkar effekten samt att dom har en värmekabel som ligger på konstant och drar 50-150w när det är ca +2 och kallare jämfört med dagens värmekablar som går under avfrostningen.

Flera värmekällor är alltid bättre ur spridningssynpunkt och därmed även  komfortmässigt med jämnare temperatur och man kanske kan dra ner pÃ¥ fläkthastigheten sÃ¥ det lÃ¥ter mindre än att tokköra med en kraftigare för att nÃ¥ större del av huset.

En luftvärmepump är egentlligen en komplettering till befintligt värmesystem även om många försöker få dom att täcka hela huset för maximal besparing, en del lyckas riktigt bra med rätt effekt och rätt planlösning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #8 skrivet: 30 november 2012, 22:10:08 »
Alltid lika bra inlägg från dig TS. Vet vart jag vänder mig när ett byte, eller komplettering blir aktuell.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #9 skrivet: 30 november 2012, 23:12:48 »
Man kan fÃ¥ en ganska hög utblÃ¥stemperatur om det är ganska "lÃ¥gt" luftflöde  även om det är pÃ¥ max fläkt.
Är lamellerna fulla med damm så kan temperaturen stegra lite till och det blir fel vid effektberäkningen.
Äldre modeller har oftast lite sämre (längre och oftare) avfrostningscykler vilket påverkar effekten samt att dom har en värmekabel som ligger på konstant och drar 50-150w när det är ca +2 och kallare jämfört med dagens värmekablar som går under avfrostningen.
En fråga till dig TS: Skulle en rengöring av innerdelen kunna öka luftflödet och därmed öka pumpens möjlighet att få ut luften bättre i hela huset, dock kanske med något lägre temp? Vore det en fördel? Kan det påverka ljudnivån på något sätt?
Flera värmekällor är alltid bättre ur spridningssynpunkt och därmed även  komfortmässigt med jämnare temperatur och man kanske kan dra ner pÃ¥ fläkthastigheten sÃ¥ det lÃ¥ter mindre än att tokköra med en kraftigare för att nÃ¥ större del av huset.

En luftvärmepump är egentlligen en komplettering till befintligt värmesystem även om många försöker få dom att täcka hela huset för maximal besparing, en del lyckas riktigt bra med rätt effekt och rätt planlösning

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #10 skrivet: 01 december 2012, 00:01:04 »
Ser att det är en frÃ¥ga inklämd mitt i allt  :)

Om lamellerna är  igensatta sÃ¥ ökar luftflödet med en rengöring.
Använder ni hög/högsta fläkthastighet har ni därmed större möjlighet att nå en större yta med ett högre luftflöde.
Med ett högre luftflöde minskar utblåstemperaturen men i gengäld så når man en större yta vilket är en fördel.
Ljudet får en annan karaktär när det är mycket smutsigt i innerdelen, vilket av ljuden ni finner behagligast är en smaksak.
Glömmer/missar man att rengöra grovfiltren/nylonfiltren under en längre period så brukar det lästan bli ett helikopterljud från innderdelen.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #11 skrivet: 01 december 2012, 10:15:47 »
Klantigt att frågan hamnade mitt i citatet, sorry, men bra att du såg den. Ska se om jag kan försöka göra ren innerdelen, har läst lite trådar om det.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #12 skrivet: 01 december 2012, 14:21:03 »
Rengjord och testad igen, det blev en liten skillnad, men vet inte om den är inom felmarginalen.
Ute: -4,8
Innerdelens utblås: 47,9
Hittade protokollet från instalationen 2002, då var det följande:
Ute: +16
Innerdelens utblås: 59

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad säger dessa siffror om min MSZ-A09RV
« Svar #13 skrivet: 01 december 2012, 17:07:06 »
Utblåstemperaturen varierar även en del med hur nära man är en avfrostning/igenisad.

Man brukar jämföra insugstempen och utblåstemperaturer och skiljer det mellan 16-24 grader brukar det vara normalt.
Kan skilja mer på vissa modeller som håller en väldigt hög utblåstemp.

Om man nu använder sig av en ungstermometer mÃ¥ste ni se till att hÃ¥lla den vid utblÃ¥set och inte stoppa in den inuti innerdelen dÃ¥ det sitter en fläkttrumma där som inte gillar metallföremÃ¥l milt utryckt  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!