Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: WM85YAA och EHPT20X-YM9D stannar i elpatronläge tills man startar om systemet  (läst 1493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerade systemet i Februari 2021. Har inte elpatronen ansluten eftersom effektvakt saknas och det blev problem med huvudsäkringarna.
Hade en CTC-anläggning innan och den hade effektvakt och funkade bra tillsammans med laddning av bil osv. Har en mindre elberedare som spets efter värmepumpen och allt har funkat fint, förutom vissa nackdelar.
Ojämn värme eftersom elementen blir kalla rätt fort när den gör varmvatten. Blir mycket kallras från våra gamla fönster.
Diverse konstiga ljud den har för sig. Högt invertervinande vid vissa temperaturer tex.
Väldigt högt pysande/väsade gasljud när det startar. Liknade det CTC:en hade vid avfrostning.

Men nu helt plötsligt så har varmvattnet tagit slut fort. Har då gått ner till pannan och kollat. Då lyser symbolen för elpatron vilket verkligen inte behövs när det är 30 grader utomhus. Vattnet i tanken är då lika varmt som inkommande vatten. Stänger man pannan och slår på den direkt igen så startar utedelen och värmer upp till 50 grader som den är inställd på. Ibland stannar den på elpatron direkt efter för att inte starta igen förrän efter en omstart av systemet. Ibland går den flera dagar eller någon vecka, för att sedan stanna varje gång igen.
Jag har installerat den själv (behörig elektriker) tillsammans med en kollega från VS-avdelningen på vår firma. Vi jobbar normalt inte med Mitsubishi på firman så vi står lite handfallna.
Det finns inga felmeddelande eller liknande att gå på. Det verkar dock som problemen kommer oftare när det är varmt ute.
Efter kontakt med Mitsubishis support så sänkte vi VV från 55 till 50 grader. Och varmvatten laddning till stor. Hjälpte dock inte.

Inte för att det har med saken att göra men lite info om huset skadar kanske inte.

1,5 plan ca 170 kvm. Nytt värmesystem 2010, nya rör, radiatorer, ja hela skiten nytt dimensionerat för lågtemp och värmepump. Funkade bra med CTC-anläggningen. Men tröttnade på ständiga problem med utedelen och ville prova något annat märke.

Ursäkta långt inlägg, har suttit i pannrummet för många timmar denna veckan och funderat. Kanske någon här som vet vad som spökar !?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan den haka upp sig på legionella-körning och då kräva el-patronen? Man kanske kan testa att sätta legionella så sällan som möjligt eller helt av?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kan testa att koppla in elpatronen igen, men det var inga problem för den i vintras att nå 55 grader på VV. Högsta framledning var 43 grader den kallaste dagen.
Och det är inte förrän nu den har börjat hänga sig. Det känns verkligen som styrkortet hänger sig. Den visar elpatronsymbolen och cirkpumparna går för fullt. Husvärmen är spärrad nu så den pumpen borde inte gå annat än för motionering om den nu gör sånt.
Om den försöker göra en legionellakörning borde den väl använda utedelen för att sedan toppa med elpatron. Och om den inte når upp till inställd temp. ställa ut ett fellarm.

Första gången den stannade så här var när jag hade stängt termostaten på sovrumradiatorn. Sovrummet ligger ovanpå pannrummet och är första radiatorn på slingan. Lite då och då så släpps varmvatten ut på radiatorslingan, radiatorn blir brännhet för att sedan svalna. Lite småjobbigt när vi har luftkonditionering för att kunna sova. Enligt Mitsubishi är det meningen att den skall göra så för att motionera trevägsventilen som tydligen hade klabbat i tidigare modellen. Stänger man då på termostaten kunde returen bli för hög. Därav sänkte vi VV till 50 grader, fast supporten sa att den egentligen skulle klara att göra 60 gradigt VV utan eltillskott. Det har den klarat innan också, inte nu längre dock.

Jäkla skumt problem, tycker den borde larma om den bryter på hög eller lågtryck i utedelen tex.


Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hade stängt av legionellafunktionen, fast bara mjukvarumässigt inte via dipswitcharna. Jag kopplade in elpatronen och enligt schema så kör den en temp.höjning var 14:e dag med start klockan tre på natten.
Det verkar fungera, jag har inte haft några driftstopp sen jag anslöt elpatronen.
Nu är Ecodan ända källan till varmvatten också, det funkar bra och den ger bra med varmvatten utan att elpatronen går in.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
Är det för varmt ute så kan den köra på elpatron istället för att det inte ska bli för hög förångningsvärme har jag läst någonstans
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte uppdatera lite nu när den har gått ett tag.
Har fortfarande inte haft några driftstopp sen elpatronen kopplades in. Så jag kan konstatera att det har med hög utetemperatur att göra och att något blir för varmt i utedel, då används elpatronen för att höja de sista graderna. Vid lite kallare väder kör den bara på kompressorn.
Jag har däremot sett på energiloggern att den någon gång per vecka drar på elpatronen helt random och bara i några minuter.
Jag kan se att huset ligger på runt 350-500w för att sedan abrupt gå upp till strax över 9000w i några minuter.
Det är lite småskumt, kanske någon test eller motioneringsfunktion ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!