Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT9 visar fel värde trots att sensorn är hel. Rego637 trasig  (läst 1358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min panna IVT Greenline HT Plus C7 har sedan ett par år larmat för högt värmebärardelta.
Jag har tänkt att detta berott på min cirkpump och att jag har ett långt enrrörsystem men har nu insett att felet ligger i givarhanteringen.

Stänger jag av pannan och tar loss GT9 anslutningen mot regon så kan jag mäta ganska precis exakt det värde som GT1 säger och som är rätt.
När jag läser av GT9 i regon så säger den dock ganska precis 10 grader för högt. (36 istf korrekta 26 grader). Därav larmet.

Om nu inte felet ligger i själva NTCmotståndet som sensorn består av så måste det ju, tyvärr, ligga i själva regomodulen.

Eftersom jag är hyggligt elektronikkunnig och tillräckligt snål för att inte byta till en ny rego för runt 8 papp så undrar jag om någon här på forumet har råkat ut för något liknande och isåfall förhoppningsvis löst det.

Drömmen hade varit att få tag på ett schema men det lär inte vara så lätt.

Någon som har öppnat regon kanske?
/O

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
Det borde vara en voltage divider nära ingången på kortet. Mät resistansen och jämför med andra givares resistorer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Testa att byta plats med en annan givare och se om Regons avlästa värde fortfarande är fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Två bra svar. Tackar för input.
Tyvärr är jag inte så sugen på att plocka isär regon just nu iom rådande temperatur så det får bli till sommaren.
Hittade dock en tjeckisk sida med en isärplockad rego som nästan är tydlig nog för att visa hur det är kopplat.
http://www.nekropolis.cz/rego6xx/inside/

Det ser mycket rikigt ut som en spänningsdelare med lite dioder så med lite tur är det bara nån av dem som gett sig. Risken är dock att det är senare i kedjan där värdet matas vidare till nån ICkrets. Passiva motstånd borde väl inte gå sönder tycker jag?

Byta plats på givare kan jag förstås prova men givaren är som sagt redan testad och fungerar.

Min ide för att slippa larmet är just nu att sätta en resistor direkt vid inkopplingen av sensorn (i serie eller parallellt är frågan) för att kompensera den alltför lågt avlästa tempen.
Jag får prova mig fram. Spannet för tempen ligger nånstans mellan 20-50 grader så får försöka hitta nån kompromiss, alternativt en kompenserande termistor.

Om någon har en trasig rego liggande så skulle jag vara intresserad av bilder på kretskorten.

/Ola

Utloggad ulander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
hej  har ett liknande problem med min ute givare  pÃ¥ en C7 HT+
den visar för lite och felet accelererar ju kallare det blir vid -5 visar den -3  vid -15 visar den -9 och vid -28 visade den -17  har provat med andra 4,7kohm motstÃ¥nd  och dom och den som är orginal visar rätt ohm om man mäter den medan man lossat kabeln till pumpen men det blir helt fel o man mäter med kabeln inkoppad
jag har provat med en annan Rego men det var exakt samma sak  men har haft den i 14Ã¥r nu och ingen har kunnat svara pÃ¥ vad som är felet tyvärr

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Mäter du vid pumpen eller vid givaren?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!